Permalänk
Medlem

@Implor:

Problemet med självrapporterad statistik blir ju alltid att även om alla lämnar sanningsenliga uppgifter så är frågan vem som lämnar uppgifterna? Kan säga att mina 50-åriga kollegor är mycket mindre benägna att lösa det på en hemsida än de 30-åriga. Kan ju även se att om man kikar på 6-10 års erfarenhet (det spannet jag ligger i) så ligger jag ju över medianen men inte i topp 10% direkt.

Jag ställer sällan ultimatum men är ärlig och visar att jag vet vad andra är beredda att betala och säger att blir det för stort gap så lämnar man ju till sist. Sen är ju inte alla jobb jämförbara och om man är okej med att jobba mer så kan man ju tjäna markant mer också så det gäller att jämföra rätt. Brukar fungera för mig faktiskt och brukar få bra respons från lönesättande personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är det rimligt? Du ligger redan nu i övre kvartil vid ynka 30år.

Är det sådan brist på personal?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är rimligt då? Är man duktig på det man gör så ska man väl ha lön därefter? Dessutom inom ett yrke som är välbetalt generellt sett och som kräver en tung utbildning.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Vet inte vad som är rimligt. Det marknaden vill betala(?).

Sedan har lön sällan något med hur duktig du är eller hur lång utbildning du har. Utan har med hur sällsynta och eftertraktade dina kunskaperna är.

Din lön sätts innan de ser vad du går för och kan prestera.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

@Implor:

Problemet med självrapporterad statistik blir ju alltid att även om alla lämnar sanningsenliga uppgifter så är frågan vem som lämnar uppgifterna? Kan säga att mina 50-åriga kollegor är mycket mindre benägna att lösa det på en hemsida än de 30-åriga. Kan ju även se att om man kikar på 6-10 års erfarenhet (det spannet jag ligger i) så ligger jag ju över medianen men inte i topp 10% direkt.

Jag ställer sällan ultimatum men är ärlig och visar att jag vet vad andra är beredda att betala och säger att blir det för stort gap så lämnar man ju till sist. Sen är ju inte alla jobb jämförbara och om man är okej med att jobba mer så kan man ju tjäna markant mer också så det gäller att jämföra rätt. Brukar fungera för mig faktiskt och brukar få bra respons från lönesättande personer.

Titta på https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/... alla siffror på SCB är inrapporterade av företagen själva och närmare bestämt den som gör din lön. Det som skickas tas direkt ur lönesystemet så den är korrekt eftersom man skickar faktiskt lön som sedan kopplas till din befattning som i sin tur har en egen kod hos SCB i deras databas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Titta på https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/... alla siffror på SCB är inrapporterade av företagen själva och närmare bestämt den som gör din lön. Det som skickas tas direkt ur lönesystemet så den är korrekt eftersom man skickar faktiskt lön som sedan kopplas till din befattning som i sin tur har en egen kod hos SCB i deras databas.

Fast den där datan är ju uppenbarligen inte fullständig, om man kollar på den detaljerade för ”Aktuarier och matematiker” skulle det innebära att det inte finns några sådana över 44 år. Så det verkar bara vara något enstaka företag som finns med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@oatp1b1: Vet inte vad som är rimligt. Det marknaden vill betala(?).

Sedan har lön sällan något med hur duktig du är eller hur lång utbildning du har. Utan har med hur sällsynta och eftertraktade dina kunskaperna är.

Din lön sätts innan de ser vad du går för och kan prestera.

Din lön sätts utifrån vad du förväntas prestera, din jobbhistorik är beviset på det och din kunskap. Så får du 69K i lön så förväntar de sig att du ska prestera för 69K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

@nickhe:

Nja så fungerar det inte riktigt.

om vi bara tar din sista mening.

"Så får du 69K i lön så förväntar de sig att du ska prestera för 69K"

Hur mäter man det? Varför är det inte 49k eller 89k?

Har du inte folk på din arbetsplats som kanske inte riktigt presterar? Ta och slå upp i taxeringskallendern vad dom tjänar. Sedan jämför du med någon med liknande roll som visar framfötter och sliter. Tror du kommer bli förvånad.

Får du ett jobberbjudande med lön på 69k så betyder det att man inte hittat någon med likvärdiga kunskaper/efarenheter som accepterar en lägre lön (mera väger ju självklart in, social kompetens, referenser. men i grova drag).

Bästa läget har man om dom inte hittar någon annan med den kunskap man besitter. I just Aktuarier yrket så skulle jag gissa det är ganska få seriösa sökande per jobbannons.

Vad ska du göra om hen sedan inte presterar? Det är ju Sverige vi lever i. Du kan inte sparka personen för att den gör mindre än kollegan som har 30% lägre lön. Du kan inte sänka lönen. Kan till viss del hålla nere löneökningen men i många avtal kan du inte ge ringa löneökning i mera än 2 år sedan kopplas facket in och det ska till åtgärdsplaner osv.

Hur sällsynta dina kunskaper är styr din lön. Inte hur hårt du jobbar.

Din löneökning kan påverkas av hur hårt du jobbar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Teknik/IT-konsult med fokus på klient, gick precis upp på 34000 från 28500 och har varit anställd på samma ställe i ett år nu.

Helt rätt, som konsult är det bra att fokusera på klienten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast den där datan är ju uppenbarligen inte fullständig, om man kollar på den detaljerade för ”Aktuarier och matematiker” skulle det innebära att det inte finns några sådana över 44 år. Så det verkar bara vara något enstaka företag som finns med där.

Nej inte fullständig utifrån att det är alla företag i Sverige. Det är självklart ett antal utvalda, hur många har jag ingen aning om, men alla bolag som t ex är medlemmar i Svenskt Näringsliv lämnar vad vi kallar September statistik. Vilket innebär att man skicka in allt som skedde under september månad på sina anställda, oavsett storlek på bolaget.

Men utifrån datan som inkommit så är den korrekt i alla fall och inte självrapporterad av nån som jobbar inom ett speciellt yrke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Nej inte fullständig utifrån att det är alla företag i Sverige. Det är självklart ett antal utvalda, hur många har jag ingen aning om, men alla bolag som t ex är medlemmar i Svenskt Näringsliv lämnar vad vi kallar September statistik. Vilket innebär att man skicka in allt som skedde under september månad på sina anställda, oavsett storlek på bolaget.

Men utifrån datan som inkommit så är den korrekt i alla fall och inte självrapporterad av nån som jobbar inom ett speciellt yrke.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men den datan är mer eller mindre värdelös då den inte säger något om branschen som helhet. Med tanke på åldersspridning skulle jag gissa att det handlar om ett eller två bolag och inga av de större.

Permalänk
Medlem

20K (innan skatt) men enligt handels (som arbetsgivaren säger dom följer) alldeles för lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

13 500 kr i månaden på 80% efter att skatten är dragen. Oh japp, jag jobbar och lyfter inga bidrag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

24 år. Med bonus och icke likvida ersättningar inräknade ~54 000 SEK / mån. Någorlunda varierande då en del innefattar nominella värderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLazahYoda:

24 år. Med bonus och icke likvida ersättningar inräknade ~54 000 SEK / mån. Någorlunda varierande då en del innefattar nominella värderingar

Låter som en sjuk lön för en 24åring..

Är det ett säljjobb och du menar som en säljbonus/provision?
Jobbar du 40h/vecka eller är det 50+h/vecka?

Då kan jag förstå det, man orkar jobba sjuka veckor några år, slita som ett djur för att sälja och få provision, pengar är allt då

Men om det är ett 8-16 jobb och en grundlön, då är det bara att gratulera
(svenska avundsjukan som talar...)

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jobbar som maskinövervakare på ett läkemedelsföretag.
Jobbar 1 timme och har sen rast i 1 timme, 5 skift.

Får ut ungefär 26000 efter skatt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Jobbar som maskinövervakare på ett läkemedelsföretag.
Jobbar 1 timme och har sen rast i 1 timme, 5 skift.

Får ut ungefär 26000 efter skatt.

Låter onekligen fusk, detaljer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gawgizz: Varför skulle det vara fusk? Vi stämplar ut och in på rasterna jämt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Låter onekligen fusk, detaljer?

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar att det handlar om att man måste vara vaken och alert på ett sätt som man kanske inte är på ett vanligt kontorsjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

@Gawgizz: Varför skulle det vara fusk? Vi stämplar ut och in på rasterna jämt.

Mest av nyfikenhet, hur hanterar man de där återkommande pauserna, känns som det måste vara lite svårt att hitta bra aktivieteter i l längden som inte handlar om att bara kolla TV? Fast det kanske säger mer om min brist på kreativitet

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag brukar gå ut och gå på rasterna, spela lite Pokémon Go kanske.
Men mest blir det läsa bok, kolla Youtube eller spela Switch

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

@improwise: Jag brukar gå ut och gå på rasterna, spela lite Pokémon Go kanske.
Men mest blir det läsa bok, kolla Youtube eller spela Switch

Har ni restriktioner på vad ni får göra osv? Antar att pauserna är till för att ni ska vara riktigt alerta när det verkligen gäller eller har jag fel? Min erfarenhet av industri är klart begränsad men kan förstå att det är lite mer på allvar än det kanske är på ett typiskt kontorsjobb som sällan är tidskritiskt på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

@Gawgizz: Varför skulle det vara fusk? Vi stämplar ut och in på rasterna jämt.

Är det alltså jobb/rast/jobb/rast/jobb/rast/jobb/rast/jobb på en arbetsdag eller missuppfattade jag det helt?
Hur många dagar i veckan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Är det alltså jobb/rast/jobb/rast/jobb/rast/jobb/rast/jobb på en arbetsdag eller missuppfattade jag det helt?
Hur många dagar i veckan?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exakt, 8 timmars pass och ibland 12 timmars.
Det är olika, vi jobbar 5-skift.

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem

@improwise: Njae, om vi ska åka iväg och käka så måste vi fråga chefen först. De vill ju att man ska helst vara inom området på rasterna

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Ja exakt, 8 timmars pass och ibland 12 timmars.
Det är olika, vi jobbar 5-skift.

Blir det inte segt att ha det så efter ett tag?
Tror själv att jag inte skulle klara av ett sånt upplägg men vi är ju alla olika. Gäller väl att hitta bra sysslor antar jag när man är ”ledig” sin timme.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Blir det inte segt att ha det så efter ett tag?
Tror själv att jag inte skulle klara av ett sånt upplägg men vi är ju alla olika. Gäller väl att hitta bra sysslor antar jag när man är ”ledig” sin timme.

Segt kan det bli, men inte ofta.
Jag är en rätt lugn människa som tycker det är skönt att koppla av och inte göra mycket

Sen har man ju trevliga arbetskamrater som man pratar med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Titel: Producent/Produktions Assistent/Technical Operations Manager/Event tekniker
Ort: Stockholm
Ålder: 26
Erfarenhet: 0 år (diskuterbart då jag jobbat med en del av detta titt som tätt i några år men inte fast)
Utbildning: Gymnasium
Grundlön: 30k ingångslön, bonusar på event.
Bonus: Väldigt flexibelt ofta, får en hel del leksaker att leka med (elektronik) och en telefon
Veckotimmar: 8-50h
Friskvårdsbidrag: 2,5k
Lån av bil möjligt, diverse kameror + utrustning och datorer/datorutrustning.
Luncher och middagar ingår i jobbet också.
Resor till olika event runt om i världen med alla konstnader omkring betalt.

Har du fokus på ljud, scen eller ljus? Med tanke på att du skrev att du är TOM/Event-tekniker. Vilket företag jobbar du på? Bright?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Avstängd

Har en årslön på 264000:- innan skatt. Då jobbar jag dock endast 22 veckor per år och är därmed även ledig 30 veckor per år.

Att ha mycket fritid är mer värdefullt än att tjäna mycket pengar, om ni frågar mig.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Har du fokus på ljud, scen eller ljus? Med tanke på att du skrev att du är TOM/Event-tekniker. Vilket företag jobbar du på? Bright?

Beroende på uppdrag så avgör det vad jag gör.
Jag jobbar på ett företag som heter Qruxel E-Sports studio men även med Area Academy.
Så små företag och får göra allt möjligt som behövs.
Riktigt kul faktiskt med mycket varierande.

På event såsom Dreamhack har jag hand om både ljus, ljud och scen i den tekniska biten.
På vissa event sätter/bygger jag upp produktionerna och sköter även livesändningarna.
På vissa ställen bygger jag upp allt och agerar TOM bara.

Permalänk
Medlem

@Autodidact: Vad gör du de veckor du jobbar?