Apple skrotar den trådlösa laddaren Airpower

Permalänk
Medlem

Skaffade direkt trådlös laddning till min Galaxy S6 2015. Idag finns tekniken i allt från Volvo XC40 till IKEASs produkter så enligt mig börjar den allt bli beprövad.
Däremot så ser jag kanske inget större problem att ladda med kabel då min nuvarande telefon har 4500mA batteri så jag laddar så sällan ändå.

//Anders

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så smidigt med trådlös laddning eftersom mobilen måste ligga/stå på laddstationen.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: håller med. Fick med en samsungs trådlösa laddare till min S8+, och har använt den 2 ggr.
Koppla i sladden tar en sekund, och då laddar telefonen på 1,5timma.

lägga den på plattan, så tar det nästan 3 timmar, så jag förstår inte vitsen. Om telefonen ändå ska ligga på plattan (där usb-c sladden går in.. ) så kan jag lika gärna koppla sladden rakt in i telefonen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Exxovion: håller med. Fick med en samsungs trådlösa laddare till min S8+, och har använt den 2 ggr.
Koppla i sladden tar en sekund, och då laddar telefonen på 1,5timma.

lägga den på plattan, så tar det nästan 3 timmar, så jag förstår inte vitsen. Om telefonen ändå ska ligga på plattan (där usb-c sladden går in.. ) så kan jag lika gärna koppla sladden rakt in i telefonen.

Det är roligt att man kan ha så olika åsikter
Jag har en Samsung och fick också med en trådlös laddare när jag köpte den och jag använder nästan uteslutande den trådlösa laddaren då jag tycker det är hur smidigt som helst att bara lägga telefonen på plattan när man kommer hem. Vid de extremt få fallen jag behöver snabbare laddning än vad den trådlösa plattan kan ge så tar jag helt enkelt ut sladden från plattan och stoppar in den direkt i mobilen, men tycker det är jäkligt bökigt att hålla på med en sladd när man bara kan lägga telefonen på plattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Beror på vad man har laddaren till. Apples laddare är liten, och passar utmärkt som reseledare. Den är långsam, men sätter man bara telefonen på laddning över natten så funkar det. Hemma laddar jag från en av IKEAs, kostade 79kr om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en av apples originalladdare här hemma och inte är den mycket mindre än samsungs motsvarighet som kör 15W

Skrivet av Tarrgoth:

@TappadBakom: Jag vet inte om jag håller med om att tekniken inte är mogen. Den trådlösa laddaren jag har i bilen till min S10 fungerar alltid felfritt, även om den kanske laddar lite långsammare än den snabbladdning vi är vana vid nu för tiden.

S10an stödjer 15W trådlös laddning så du kan rent teoretiskt ha samma hastighet.

Tror inte folk har förstått det bekväma med trådlös laddning, att ha telefonen i en docka med trådlös laddning på skrivbordet är perfekt, telefonen laddas och du behöver aldrig koppla in och ur när du ska iväg eller kommer dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag pratar om dom som köper en Xs max för 14k och sen går klagar laddar långsamt och att snabb laddare är dyra och det är så hemskt.

Hört detta flera gånger och det är så sjukt dubbelmoral.

Jag ser också att folk klagar på att apple inte skickar med en laddare som inte laddar lika fort som på 90-talet samt en adapter till hörlurar.

Dock i denna tråd och överallt jag sett så har det verkligen inte klagats på att dessa tillbehör är dyra.(fast det är de lustigt nog)

Det som det klagas på är ju att det inte följer med i kartongen. Dvs om man köper en telefon för 1000 kr så kan man skita i det, men en telefon som kostar över 10 papp så kan man förvänta sig att dessa saker ska följa med. Speciellt då i princip varenda konkurrent skickar med det.
Så åter igen, det klagas inte på att tillbehören är dyra, det klagas på att apple är snåla och vill suga ut mer pengar från sina användare.
Det är ju inte så att apple precis går +-0 och inte har råd att skicka med dessa. Det bidrar ju också till besvikelsen.

Det som är lite sjukt är hur vissa i princip försvarar avsaknaden av dessa tillbehör från världens rikaste företag som säljer världens dyraste telefoner typ.

Mac och ipads har nu usb-c. Tror du iphone 11 kommer gå över till detta eller fortsätta med lightning? Ha i åtanke att apple själva har sagt att usb-c är bättre.
Om man tänker på vad som inbringar mer pengar i form av 3:e partstillbehör osv så kan man gissa på ett svar.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att nyheten missar själva poängen med varför Apple lägger ner produkten. Det är inte för att trådlös laddning var omoget eller för att de inte kunde klara av att producera en platta för flera enheter, som den ikea säljer.

Apple försökte bygga en laddplatta där enhetens position inte spelade någon roll och det gick att ladda flera prylar samtidigt. Hade det fungerat hade det bara varit att slänga på alla prylar du ville ladda och så var det klart. Tekniken bakom var att använda många spolar i laddplattan, så att det alltid skulle finnas någon som låg rätt i förhållande till prylarna du lagt på. Tyvärr blev detta för varmt och därför valde de att lägga ner.

Får säga att mycket Apple-kritik är befogad, men inte i det här fallet. De försökte skapa en produkt som var bättre än det som fanns på marknaden och när det inte blev tillräckligt bra så valde de att lägga ner projektet. Vet inte vad mer man kan förvänta sig av ett teknikbolag.

Vi vill väl alla att bolagen ska försöka bygga bättre produkter och undvika att släppa dem som inte blir bra nog?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De kan väl använda samma tillverkare som IKEA har för sina trådlösa laddare. Klistra dit Apple-loggan och kalla den för... eh... ÄPPLE trådlös laddare.
Öka priset med 200%. Done.

https://www.ikea.com/PIAimages/0606186_PE682106_S5.JPG

Skrivet av Maximo:

200% upp från IKEA, det måste bli Apples mest prisvärda produkt hitils.

Appleladdare som blir för varm och börjar brinna, jag förstår inte problemet här?

Skrivet av TappadBakom:

Använde laddplattan några gånger när jag precis skaffat den. Telefonen blev väldigt varm och den laddar mycket långsammare och ibland inte alls, trots att den indikerar att den laddar.

Apple gör nog rätt. Tekniken är inte mogen.

Apple säljer trådlösa laddare från tredje part och kommer fortsätta med det, Apple är en återförsäljare och har ingen anledning att göra en egen produkt bara för att ha något att sälja. Dessutom som många påpekat i tråden, AirPower skulle ha möjlighet att ladda flera prylar. Vill du bara ha en som laddar en pryl så säljer de modeller från Belkin, Logitech och mophie. @TappadBakoms klagomål har de alltså inget bekymmer med.

Permalänk
Medlem

RIP damer & herar i det företaget som demonstrerade publikt nästan leverans status sin på 15 meters trådlös el lösning, det måste nudda nu tydligen dumma Morpheus vad han patchar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Apple säljer trådlösa laddare från tredje part och kommer fortsätta med det, Apple är en återförsäljare och har ingen anledning att göra en egen produkt bara för att ha något att sälja. Dessutom som många påpekat i tråden, AirPower skulle ha möjlighet att ladda flera prylar. Vill du bara ha en som laddar en pryl så säljer de modeller från Belkin, Logitech och mophie. @TappadBakoms klagomål har de alltså inget bekymmer med.

En återförsäljare ja...... Precis vad jag skulle beskriva Apple som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har en trådlös laddare till min Samsung S8, den laddar på 3.5 timme. Med sladd laddar den på 1-1.5 timme. Laddaren till min Samsung Gear S3 är ju trådlös, men genererar ganska hög värme...
Idag är de ju lite bättre men sladd är ju alltid bäst.

Troligtvis för att din laddare med sladd har stöd för snabbladdning. Vilket jag antar att din trådlösa inte har stöd för med tanke på tiden det tar att ladda. Finns ju trådlösa laddare med snabbladdning

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

En återförsäljare ja...... Precis vad jag skulle beskriva Apple som.

Svårt att beskriva de som något annat när de har hundratals affärer och kanske 65 000 butiksanställda. De flesta tillbehören och dylikt de säljer är såklart inte deras egna märken. Meningen med AirPower var att det skulle leverera något annat än Qi-laddare från tredje part kunde göra, inte att sälja en Applemärkt Qi-laddare som laddar en produkt i taget. Hur som, Apples butiker är inte bara flaggskeppsbutiker, därför det alltid blir så löjligt när företag försöker efterlikna deras butikskoncept, de som försöker efterlikna dessa vill ju egentligen inte anställa tiotusentals butiksanställda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Svårt att beskriva de som något annat när de har hundratals affärer och kanske 65 000 butiksanställda. De flesta tillbehören och dylikt de säljer är såklart inte deras egna märken. Meningen med AirPower var att det skulle leverera något annat än Qi-laddare från tredje part kunde göra, inte att sälja en Applemärkt Qi-laddare som laddar en produkt i taget. Hur som, Apples butiker är inte bara flaggskeppsbutiker, därför det alltid blir så löjligt när företag försöker efterlikna deras butikskoncept, de som försöker efterlikna dessa vill ju egentligen inte anställa tiotusentals butiksanställda...

Ungefär som att BMW är en återförsäljare eftersom deras butiker säljer takräcken, vindruteskrapare och annat som inte är tillverkat av BMW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ungefär som att BMW är en återförsäljare eftersom deras butiker säljer takräcken, vindruteskrapare och annat som inte är tillverkat av BMW.

Klart BMW är återförsäljare, men det gäller ju reservdelar till verkstäder och sådant. Bilen köper du däremot alltid från en fristående återförsäljare, de driver inga butiker eller är bilhandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ja, de får väl låta någon annan utveckla det färdigt som de brukar göra. Sedan lanserar de en produkt och försöker patentera denna för att stämma skiten ur dem som gör någon liknande produkt. Det är så Apple fungerar. Synd att inte fler har fattat detta..

Finns inga företag som inte slåss för sina patent med näbbar och klor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig provat trådlös laddning trots att min telefon har stöd för det. Är sladd fortfarande bäst?

Skrivet av Baxtex:

Nope, manuell funkar bra fortfarande.

Jag har haft trådlös laddning på telefonen innan men inte fattar poängen. Det är små marginaler där man placerar telefonen, laddningen går långsamt, går inte att använda samtidigt.

Jag skulle säga nej trådlös laddning är lika bra som kabel nu, framförallt om det är sent på kvällen kanske mörkt i rummet och du behöver ta telefon utan att fumla runt med en kabel.
Skiljer ca 5min i tid för en full laddning mellan kabel och trådlös laddning med min Samsung S10+ och deras nya laddstation med Fast Charge 2.0

Finns en enkel lösning för Apple låt Samsung tillverka laddstationen åt dem, de gör ju redan alla dsiplayer åt Apple.
Apple skulle ta och hålla sig borta från att göra hårdvara för det klarar dom inte ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns inga företag som inte slåss för sina patent med näbbar och klor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du menar något i stil med, finns inga företag som inte önskar slåss för sina patent. Tyvärt kostar det oerhörda summor för mindre bolag att skydda sina patent. Att mindre bolag ändå pungar ut pengar för patent kan vara för att hindra någon annan att göra exakt kopia vilket ofta gör att man har 2-3 år försprång i försäljning. Men de som ändå gör kopia utifrån patentet får göra en riskanalys och se om ägaren har muskler till att dra inför dem inför rätten eller inte.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har en av apples originalladdare här hemma och inte är den mycket mindre än samsungs motsvarighet som kör 15W

S10an stödjer 15W trådlös laddning så du kan rent teoretiskt ha samma hastighet.

Tror inte folk har förstått det bekväma med trådlös laddning, att ha telefonen i en docka med trådlös laddning på skrivbordet är perfekt, telefonen laddas och du behöver aldrig koppla in och ur när du ska iväg eller kommer dit.

Det här är en detalj av hur Apple gör sina prylar som så många har missat. Apple konstruerar sina prylar efter ett visst användningsområde (engelska use case) och bryr sig oftast inte speciellt mycket om hur grejerna fungerar utanför detta område. Vad gäller laddning, är användningsområdet att man laddar telefonen över natten och sedan håller batteriet hela dagen. (Det gör min, men delvis för att jag sitter vid en dator en stor del av dagen, och det är lite på håret ibland när man reser.) I det fallet spelar det ingen roll hur mycket ström laddaren ger så länge den med marginal laddar telefonen full över en natt. Då är det, ur den synvinkeln, bättre att ha en mycket lite 5W-laddare än en som är något större och ger 15W.

Observera att jag inte säger att detta är absolut sant, eller att det är så man skall tänka på det - jag säger att det är så Apple tänker. Det är så med de flesta beslut Apple tar som är svåra att begripa - de har optimerat för ett användningsområde som är något annat än det du tänker på. Om man är nöjd med en Apple-produkt eller inte beror väldigt mycket på om man tänker på samma sätt som Apple vad gäller saker som denna.

Att iPhone nu stöder trådlös laddning tror jag inte har så mycket att göra med att var och en skall ha en docka på skrivbordet för att ladda telefonen lite grann (Apple brukade producera sådana själva, men slutade när man bytte till Lightning). Det har nog mest att göra med att Apple börjar ha så mycket grejor som skall laddas varje natt - iPhone, Airpods, Apple Watch - att det börjar bli ett jobb att koppla in dem. Qi är också på väg att bli vanligare för laddning på ställen där det tidigare ofta fanns en USB-port, som i en del bilmodeller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Finns en enkel lösning för Apple låt Samsung tillverka laddstationen åt dem, de gör ju redan alla dsiplayer åt Apple.
Apple skulle ta och hålla sig borta från att göra hårdvara för det klarar dom inte ändå.

Det är inte produktionen som är problemet här utan konstruktionen, så det hjälper inte vem som producerar dem. Apple har väldigt få egna fabriker numer, så de hade säkert gjort grejerna hos Foxconn eller nåt åt det hållet i vilket fall.

(Fö är det bara Samsung-displayer i iPhone XS (Plus) just nu. Apple har LG, Japan Display (dvs, Sony) och Sharp i olika modeller.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Här har ni en multiplatta som funkar till iphone o klockan för bråkdelen av priset.
https://m2.ikea.com/se/sv/p/nordmaerke-trippelplatta-foer-tra...

Dock så funkar inte IKEA dockan att ladda klockan, bara telefoner

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem

Apples laddare/adaptrar har aldrig varit billiga, iaf om man tittar på original utgåvor.

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning kan säkert vara smidigt, men själv hade jag gärna sluppit den extra vikten.
Min iPhone XR känns som en tegelsten pga glasbaksidan. iPhone 8 var lika illa.
iPhone 6 & 7 var underbart lätta och smidiga i jämförelse.

Snälla Apple gör lättare mobiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Jag skulle säga nej trådlös laddning är lika bra som kabel nu, framförallt om det är sent på kvällen kanske mörkt i rummet och du behöver ta telefon utan att fumla runt med en kabel.
Skiljer ca 5min i tid för en full laddning mellan kabel och trådlös laddning med min Samsung S10+ och deras nya laddstation med Fast Charge 2.0

Nja... Att säga hur trådlös laddning är "lika bra" om med kabel är att kraftigt försköna verkligheten.

Dels är det väldigt situationsbundet. Hur ska du ladda telenonen samtidigt som du håller den i handen?
Dels så är trådlös laddning märkbart mindre effektiv. Jag syftar inte på tiden det tar utan mer på energiförlusten.

Skrivet av Ringman:

Finns en enkel lösning för Apple låt Samsung tillverka laddstationen åt dem, de gör ju redan alla dsiplayer åt Apple.
Apple skulle ta och hålla sig borta från att göra hårdvara för det klarar dom inte ändå.

Fast nu verkar det som att du inte förstår vilken sorts produkt som de ville skapa. Vilket förstås är ok, man kan inte ha koll på allt. Däremot skadar det inte att läsa de tidigare inläggen i en tråd man svarar i.

Man kan tycka att Apples produkter inte är för en själv men det är lite konstigt hur vissa blir så upprörda bara av att läsa deras namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tycker det är synd att nyheten missar själva poängen med varför Apple lägger ner produkten. Det är inte för att trådlös laddning var omoget eller för att de inte kunde klara av att producera en platta för flera enheter, som den ikea säljer.

Apple försökte bygga en laddplatta där enhetens position inte spelade någon roll och det gick att ladda flera prylar samtidigt. Hade det fungerat hade det bara varit att slänga på alla prylar du ville ladda och så var det klart. Tekniken bakom var att använda många spolar i laddplattan, så att det alltid skulle finnas någon som låg rätt i förhållande till prylarna du lagt på. Tyvärr blev detta för varmt och därför valde de att lägga ner.

Får säga att mycket Apple-kritik är befogad, men inte i det här fallet. De försökte skapa en produkt som var bättre än det som fanns på marknaden och när det inte blev tillräckligt bra så valde de att lägga ner projektet. Vet inte vad mer man kan förvänta sig av ett teknikbolag.

Vi vill väl alla att bolagen ska försöka bygga bättre produkter och undvika att släppa dem som inte blir bra nog?

Kritiken handlar ju inte om att Apple försökte att skapa en produkt. Alla företag, Apple, Google, Microsoft, Samsung, Amazon, Intel, Nvidia, AMD, osv, försöker skapa nya produkter som skall slå. Och en hel del av försöken misslyckas, och i många fall spektakulärt.

Kritiken handlar om att Apple gick ut och presenterade en produkt som inte på något sätt var klar eller fungerade. De sa att den skulle revolutionera marknaden och att den skulle komma 2018...

Ingen aning om detta skedde för att de själva har köpt idéen de sprider om att Apple klarar av att revolutionera vad som helst, om de som designar har för mycket att säga till om, eller om Apple inte ansåg att de hade tillräckligt med häftiga produkter att lansera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kritiken handlar ju inte om att Apple försökte att skapa en produkt. Alla företag, Apple, Google, Microsoft, Samsung, Amazon, Intel, Nvidia, AMD, osv, försöker skapa nya produkter som skall slå. Och en hel del av försöken misslyckas, och i många fall spektakulärt.

Kritiken handlar om att Apple gick ut och presenterade en produkt som inte på något sätt var klar eller fungerade. De sa att den skulle revolutionera marknaden och att den skulle komma 2018...

https://www.youtube.com/watch?v=4yVXOdJo7TQ

Ingen aning om detta skedde för att de själva har köpt idéen de sprider om att Apple klarar av att revolutionera vad som helst, om de som designar har för mycket att säga till om, eller om Apple inte ansåg att de hade tillräckligt med häftiga produkter att lansera.

Dom säger väl även i klippet du länkade att det var en ofärdig produkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har en av apples originalladdare här hemma och inte är den mycket mindre än samsungs motsvarighet som kör 15W

S10an stödjer 15W trådlös laddning så du kan rent teoretiskt ha samma hastighet.

Tror inte folk har förstått det bekväma med trådlös laddning, att ha telefonen i en docka med trådlös laddning på skrivbordet är perfekt, telefonen laddas och du behöver aldrig koppla in och ur när du ska iväg eller kommer dit.

Problemet med snabbladdning är att det sliter på batteriet, någon gång ibland gör inget men dagligen då slits det väldigt fort. Långsammare laddning är bättre ur det perspektivet. Vill du slösa pengar att byta ut batteriet årligen spelar det ingen roll dock.

Skickades från m.sweclockers.com