Byta fläktar på skitkortet Asus Geforce Dual OC 1060GTX

Permalänk
Medlem

Byta fläktar på skitkortet Asus Geforce Dual OC 1060GTX

Jag har ett Asus Geforce Dual OC 1060 GTX 6GB som går mig på nerverna. Fläktkurvan på detta kort är vansinnigt dåligt ställd,
då det är passivt fram till 55 grader. Problemet är att kortet idlar ungefär vid 55 grader, vilket gör att fläktarna startar och stannar precis hela tiden. Ingen hysteres finns heller så den håller igång fläktarna ett antal sekunder extra.
I Windows har jag ställt en egen fläktkurva, men i Linux är detta lite meckigare så jag orkar inte riktigt hålla på och fippla med det.
Fläktarna som sitter i verkar heller inte orka hålla igång sig själva vid 29% som de brukar varva upp till när tempen når 55 grader.
Jag har testat att alltid ha på fläktarna genom att ställa dom till 29%, men de startar och stannar ändå. Antagligen för att det är på gränsen vad de klarar av för hastighet (låg hastighet).
Ställer jag upp fläkthastigheten ytterligare så snurrar fläktarnna hela tiden, men då låter burken istället betydligt högre då dessa fläktar är långt ifrån tysta.
Jag har 5 fläktar inklusive CPU-fläktarna i datorn och dessa är i princip knäpptysta tillsammans medan gpu-fläktarna överröstar dessa direkt när de drar igång.
ASUS måste här ha tillverkat världens sämsta kyllösning.

Så min fråga är nu, är det lätt att byta ut fläktarna på detta kort till några bättre som klarar lägre hastighet eller ska jag bara plocka ut kortet och knäcka det på mitten? Jag lutar åt det senaste för jag är så jävla trött på kortet nu.
ASUS grafikkort kommer jag aldrig köpa igen eller rekommendera någon att köpa. (Jag har googlat problemet ganska länge och det är rätt många som har samma problem)

Tack på förhand!

EDIT: Tycker personligen inte att man ska behöva ställa fläktkurvor på ett grafikkort såvida man inte överklockat, men detta är helt originalklockat (frånsett att det är överklockat från fabrik då, men det borde ju ASUS ha koll på. Tydligen inte dock..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Vill bara säga att jag helt delar din mening om asus grafikkort och med andra asus varor. Jag har själv haft sex grafikkort sedan jag började bygga datorer. Tre har varit asus och inget av dom har fungerat ordentligt. Dom andra tre har varit Gigabyte, Sapphire och nu Evga. Alla har fungerat helt felfritt. Asus är skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@-=fredrik=-: Vill bara säga att jag helt delar din mening om asus grafikkort och med andra asus varor. Jag har själv haft sex grafikkort sedan jag började bygga datorer. Tre har varit asus och inget av dom har fungerat ordentligt. Dom andra tre har varit Gigabyte, Sapphire och nu Evga. Alla har fungerat helt felfritt. Asus är skräp

Japp, tyvärr. Mitt kort är utom garantitiden så inte kan man slänga tillbaka det till affären heller. Förstår inte hur dom tänkte när dom designade denna kyllösning. Tycker om ASUS prylar så som moderkort och liknande, men grafikkorten har dom misslyckats katastrofalt med, tyvärr.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nu är väl "Dual" modellerna en lite billigare kylarlösning jämfört med de mer påkostade modellerna som Asus tillhandahåller. Är väl bara "Turbo" modellerna som är ännu sämre.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Mitt Asus Dual 1070 ger ingen PWM-signal, så ibland gick fläktarna inte alls och resten av gångerna på 100%. Tog av plastkåpan och buntbandade fast två Noctua NF-P12. Går tyst nu, stabiliserar sig på 64-66 vid full last. Fläktarna kopplas direkt till moderkortet och går alltid på 100%.

Blev själv chockad av den tunna kylflänsen när jag öppnade upp kortet. Ditt är ju ändå fullt fungerande så sälj och köp ett annat är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:

Hej.
Kylningen på ditt kort är nästan helt värdelös. Underdimensionerad kylare och fläktarna är inget vidare tyvärr.

Jag har modellen över. 1070.
Innan jag bytte kylaren helt så gjorde jag som @vrmlnd
På med två 120mm så blir det mycket bättre. Så bra det kan bli utan att byta själva kylaren.

Du kan se här. Har nya kylaren på här men du ser hur det blir.
#17840089

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Buntband och 2st Noctua NF-A12x25 är de bästa fläktarna på marknaden (performance per dB). De kommer göra underverk för ditt kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Får testa alla tips!
Trist att höra att kyllösningen är kass, men det har jag ju iofs redan märkt
Förstår inte varför dom sätter på en sådan värdelös kyllösning på ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket det hjälper men byta kylpasta..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Vet inte hur mycket det hjälper men byta kylpasta..?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte också på detta.
Jag har precis samma kort.
Upplever inte att det låter illa och då har jag en noctua d15 CPU kylare som också går tyst.

Jag ska kolla när jag kommer hem vad kortet idlar för tempo, men det låter som ditt grafikkorts kylpasta kan ha torkat och gör att kortet får varmt.

Asus gör inga dåliga kort jag hade tidigare Strix modell av 970, det var knäpptyst.
Dual funkar också bra.
Turbo är dock helt klart sämst så där håller jag med övriga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Japp, tyvärr. Mitt kort är utom garantitiden så inte kan man slänga tillbaka det till affären heller. Förstår inte hur dom tänkte när dom designade denna kyllösning. Tycker om ASUS prylar så som moderkort och liknande, men grafikkorten har dom misslyckats katastrofalt med, tyvärr.

Hej! Är ditt kort äldre än 3 år? För ASUS standardgaranti på grafikkort är normalt 3 år.

Permalänk
Medlem

Dual korten var väl inte semipassiva vid release? Kan ju kanske spela in på att det inte funkar så bra, inte för att det på något sätt är någon ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Jag hade samma hysteres-problem med mitt Gainward GTX 1070 i Linux. Mitt kort har dock bättre kylning, så jag kan köra det i stort sett ljudlöst på 28% istället för semi-passivt. Min lösning var att skriva ett litet program som sätter fläkten på 28% när temperaturen går under 55°C, och på auto när temperaturen går över 65°C. Jag vet inte hur mycket nytta du har av det, men här är koden för programmet i alla fall (gränserna går förstås att ändra som du vill):

#include <iostream> #include <chrono> #include <thread> #include <nvml.h> #include <csignal> std::sig_atomic_t run = 1; void signal_handler(int param) { run = 0; } int main() { nvmlReturn_t result; unsigned int temp; bool fan_managed = false; result = nvmlInit(); if (result != NVML_SUCCESS) { std::cerr << "Failed to initialize NVML: " << nvmlErrorString(result) << std::endl; return -1; } nvmlDevice_t device; result = nvmlDeviceGetHandleByIndex(0, &device); if (result != NVML_SUCCESS) { std::cerr << "Failed to get handle for device 0: " << nvmlErrorString(result) << std::endl; return -1; } std::signal(SIGTERM, signal_handler); std::signal(SIGINT, signal_handler); while (run) { result = nvmlDeviceGetTemperature(device, NVML_TEMPERATURE_GPU, &temp); if (temp <= 55 && !fan_managed) { fan_managed = true; system("nvidia-settings -a \"[gpu:0]/GPUFanControlState=1\" -a \"[fan:0]/GPUTargetFanSpeed=28\""); } else if (temp >= 65 && fan_managed) { fan_managed = false; system("nvidia-settings -a \"[gpu:0]/GPUFanControlState=0\""); } std::this_thread::sleep_for(std::chrono::seconds(1)); } system("nvidia-settings -a \"[gpu:0]/GPUFanControlState=0\""); nvmlShutdown(); return 0; }

Dold text

Idén är att använda NVIDIAs API för att hålla koll på temperaturen på ett resurssnålt sätt, men det går inte att ändra fläkten via API:et utan det görs istället genom att anropa nvidia-settings (vilket förhoppningsvis sker väldigt sällan, det är ju hela poängen).

Kompilera med valfri C++-kompilator, t.ex.:

g++ -I/sökväg/till/cuda/include -lnvidia-ml kodfil.cpp -o nvfanctrl

Kompileringen kräver nvml.h, som i alla fall i Arch Linux följer med CUDA-paketet. Men du bör inte behöva ha CUDA (som kan vara rätt stort) installerat för att köra programmet, bara för att kompilera det.

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Allt har strulat för mig när det gäller asus. Moderkort, laptops, routrar med mera. Det enda asus jag har nu som funkar är mitt claymore tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@-=fredrik=-: Jag hade samma hysteres-problem med mitt Gainward GTX 1070 i Linux. Mitt kort har dock bättre kylning, så jag kan köra det i stort sett ljudlöst på 28% istället för semi-passivt. Min lösning var att skriva ett litet program som sätter fläkten på 28% när temperaturen går under 55°C, och på auto när temperaturen går över 65°C. Jag vet inte hur mycket nytta du har av det, men här är koden för programmet i alla fall (gränserna går förstås att ändra som du vill):

#include <iostream> #include <chrono> #include <thread> #include <nvml.h> #include <csignal> std::sig_atomic_t run = 1; void signal_handler(int param) { run = 0; } int main() { nvmlReturn_t result; unsigned int temp; bool fan_managed = false; result = nvmlInit(); if (result != NVML_SUCCESS) { std::cerr << "Failed to initialize NVML: " << nvmlErrorString(result) << std::endl; return -1; } nvmlDevice_t device; result = nvmlDeviceGetHandleByIndex(0, &device); if (result != NVML_SUCCESS) { std::cerr << "Failed to get handle for device 0: " << nvmlErrorString(result) << std::endl; return -1; } std::signal(SIGTERM, signal_handler); std::signal(SIGINT, signal_handler); while (run) { result = nvmlDeviceGetTemperature(device, NVML_TEMPERATURE_GPU, &temp); if (temp <= 55 && !fan_managed) { fan_managed = true; system("nvidia-settings -a \"[gpu:0]/GPUFanControlState=1\" -a \"[fan:0]/GPUTargetFanSpeed=28\""); } else if (temp >= 65 && fan_managed) { fan_managed = false; system("nvidia-settings -a \"[gpu:0]/GPUFanControlState=0\""); } std::this_thread::sleep_for(std::chrono::seconds(1)); } system("nvidia-settings -a \"[gpu:0]/GPUFanControlState=0\""); nvmlShutdown(); return 0; }

Dold text

Idén är att använda NVIDIAs API för att hålla koll på temperaturen på ett resurssnålt sätt, men det går inte att ändra fläkten via API:et utan det görs istället genom att anropa nvidia-settings (vilket förhoppningsvis sker väldigt sällan, det är ju hela poängen).

Kompilera med valfri C++-kompilator, t.ex.:

g++ -I/sökväg/till/cuda/include -lnvidia-ml kodfil.cpp -o nvfanctrl

Kompileringen kräver nvml.h, som i alla fall i Arch Linux följer med CUDA-paketet. Men du bör inte behöva ha CUDA (som kan vara rätt stort) installerat för att köra programmet, bara för att kompilera det.

Jo jag planerade att skriva ett eget litet program för ett tag sen också för detta, men har inte hunnit göra det ännu. Du gav mig ditt lilla program då också när jag beklagade mig sist vill jag minnas. Jag har sparat koden, men inte kompilerat det ännu.

Tycker dock det är synd att man ska behöva göra egna lösningar för att kortet ska fungera ok. Men ditt lilla program verkar ju smidigt, så jag kör nog på det samt installerar en extra fläkt som blåser direkt på graifkkortet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack! Det där ser ut att vara perfekt! Blåser det en fläkt på gpun så kommer troligen aldrig skräpfläktarna på grafikkortet aldrig starta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Varför kör ni inte manuell kurva?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför kör ni inte manuell kurva?

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att jag kör Linux och finns typ inga verktyg för det om man inte skriver något eget.
I Windows kör jag givetvis manuell kurva och flyttar starten för fläkten till något annat än 55 grader
så den slipper starta och stoppa hela tiden.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Men du menar att ditt grafikkort är 55 grader när det inte används? Nu har jag ett RX 480 med Asus dual kylaren men det är betydligt kallare än så.
Du kanske behöver kolla över din övriga ventilation i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Men du menar att ditt grafikkort är 55 grader när det inte används? Nu har jag ett RX 480 med Asus dual kylaren men det är betydligt kallare än så.
Du kanske behöver kolla över din övriga ventilation i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ventilationen är riktigt bra i chassit. Kör Fractal Design meshify c med 3 chassifläktar (2x140 fläktar 1x120) och dubbla cpu-fläktar. En av chassifläktarna blåser dessutom direkt på grafikkortet.
Kanske kass kylpasta eller dåligt ditsatt kylare eller något.
Men kör jag igång fläkten på lägsta möjliga fart (30%) låter dom fläktarna mer än alla totalt 5 fläktar jag har i datorn tillsammans. Tempen sjunker dock markant när fläktarna startar.
Men så fort fläktarna stannar så stiger tempen till 55 grader ganska omgående. Kör dubbla skärmar, kortet kanske blir varmare av det eller nåt.
Har testat att köra utan sida på chassit med, vilket borde bli bättre kylning, men samma sak ändå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@-=fredrik=-: Vill bara säga att jag helt delar din mening om asus grafikkort och med andra asus varor. Jag har själv haft sex grafikkort sedan jag började bygga datorer. Tre har varit asus och inget av dom har fungerat ordentligt. Dom andra tre har varit Gigabyte, Sapphire och nu Evga. Alla har fungerat helt felfritt. Asus är skräp

Kör ni FE eller? Har bara haft Asus som skött sig exemplariskt. Det jag har ju idlar 44 och fläkten startar strax under 60. Dock kör jag ändå alltid manuell kurva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Köpte två stycken Zalman men de går inte montera i mitt chassi, för de tar i grafikkortet hur man än vrider och vänder på det. Och inte lite heller, de är inte anpassade för dagens chassin. Tänkte bara skriva om någon får för sig att köpa..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Hmm.. bra att veta om det är så.
Men kan du ta några pedagogiska bilder så vi verkligen kan se hur det tar emot tack?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@-=fredrik=-: Hmm.. bra att veta om det är så.
Men kan du ta några pedagogiska bilder så vi verkligen kan se hur det tar emot tack?

Kan ordna, ska bara hitta nåt ställe att ladda upp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Här: Imgur.com

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Här kan du oxå ladda upp.

http://forumbilder.se/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

På första bilden så ser man hur snett den måste sitta när jag håller den mot expansionsplatserna där den ska fästas.
Andra bilden visar bara hur den ser ut.
Tredje bilden visar hur långt ut den faktiskt måste sitta för att kunna sitta rakt, d.v.s. ända ut till chassits ytterkant.

Den tar i både grafikkort och cpu-kylare (cpu-kylaren är ju iofs lite större än normalt, men grafikkortet är högst ordinär storlek),
så hur man än vrider och vänder på den så går det inte skruva fast den utan att den gravt tar i en massa komponenter.
Den funkar säkert om man monterar den ovanför grafikkortet och låter den blåsa in mot en eventuell cpu-kylare som är ganskalåg. Att kyla ett grafikkort går alltså inte.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |