Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates."

Kanske helt off, men jag fick plötsligt microstutters med mitt Palit RTX 2080ti Gaming Pro OC efter senaste drivrutinsuppdateringen från NVIDIA. Kört med en gammal drivrutin från innan RTX uppdateringen utan att ha haft problemet. Har inte testat att backa drivers ännu, men ska göra det i helgen tänkte jag. Kanske kan vara värt att testa om det inte redan är gjort.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Körde den, men ingen skillnad på gameplay.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Deriveh:

Kanske helt off, men jag fick plötsligt microstutters med mitt Palit RTX 2080ti Gaming Pro OC efter senaste drivrutinsuppdateringen från NVIDIA. Kört med en gammal drivrutin från innan RTX uppdateringen utan att ha haft problemet. Har inte testat att backa drivers ännu, men ska göra det i helgen tänkte jag. Kanske kan vara värt att testa om det inte redan är gjort.

Ja jag har testat det en gång tidigare, gick tillbaka ca 6 månader tills strax efter rtx korten kom, men fortf microstutters.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

bor du i Stockholm ta med dig dit kort så kan du pröva den i min dator har ett RTX 2080 som bara flyter på som smör då kan du utesluta komponenterna Bor i Enskede

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: typiskt. Får se om jag blir av med mitt.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av 3rk0:

bor du i Stockholm ta med dig dit kort så kan du pröva den i min dator har ett RTX 2080 som bara flyter på som smör då kan du utesluta komponenterna Bor i Enskede

Haha ja tack för erbjudandet. Jag bor ganska nära (älta). Men jag har faktiskt testat det I en annan dator, glömde bort att nämna det 😜 fick även samma stutters på den burken. Så det måste vara settings, drivrutiner eller kortet som är kasst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Oki tråkigt om du har garanti lämna tillbaka den mycket problem med 2080 TI

Permalänk
Avstängd

Bara 1 tanke jag fick.
Kan det ha att göra med om man har micron eller samsung V-ram?
Lär ju va klabb med Micron.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: BRa. Då tittar du bara i Processes eller Drivers fliken och se vad som orsakar dem höga spikarna.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Bara 1 tanke jag fick.
Kan det ha att göra med om man har micron eller samsung V-ram?
Lär ju va klabb med Micron.

Ja mycket möjligt. Jag har micron...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

Tjena,

Jag upplevde samma problem med mitt 2080 ti (Asus) med samsung minnen.
Jag kom aldrig fram till någon lösning så jag returnerade kortet.
Jag trodde att jag var nära en lösning som hade med ljud drivrutinerna att göra men problemet löste sig aldrig riktigt.

Kom du fram till något? Lyckades du lösa problemet?
Finns en stor tråd om just detta problem på Nvidias forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arashinter:

Jag kom aldrig fram till någon lösning så jag returnerade kortet.

Köpte du något annat kort? Isåfall, funkade det som det skulle?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Arashinter:

Tjena,

Jag upplevde samma problem med mitt 2080 ti (Asus) med samsung minnen.
Jag kom aldrig fram till någon lösning så jag returnerade kortet.
Jag trodde att jag var nära en lösning som hade med ljud drivrutinerna att göra men problemet löste sig aldrig riktigt.

Kom du fram till något? Lyckades du lösa problemet?
Finns en stor tråd om just detta problem på Nvidias forum

Jag började labba med Intel speedstep och c-states. När jag disablade c states fick vad jag upplevde kortare stutters som knappt märktes, så det är en förbättring iallafall. När jag disablade speedstep så fick jag massa lagg hela tiden så den satte jag tillbaka.
Men nej jag har inte hittat någon permanent bra fix.
Kommer fortsätta ikväll o testa mig fram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Den här killen har bra koll på hur man får flyt i sina spel: https://youtu.be/xsXFUVYPIx4

Visa signatur

be quiet! Dark Base 700 | Seasonic Focus+ 750W | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | Corsair Hydro H150i PRO | Palit GeForce RTX™ 2080 Ti GamingPro OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB | Samsung 970 EVO 500GB | Windows 10 Home| Synology Diskstation 918+, 2 x Seagate IronWolf 8 TB

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara värt att prova detta.
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/b8pm3b/rtx_208...
eller detta.
https://www.mikemartin.co/system_guides/hardware/motherboard/...
eller detta, se till att lista alla tjänster ni stänger av, så att ni kan gå tillbaka.
#17824052

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har märkt att sålänge jag ligger på 95-99% användning av GPU så har jag 130-150 fps. så fort den slår i taket aka träffar 100% så får jag dessa stutters.
När jag ökade den tillåtna strömförsörjningen i EVGA x1 för GPU så fick jag mer sällan stutters.
Ska testa vidare ikväll och se vad jag kommer fram till.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Hjälpsam

@Fishingrod: Om det finns någon form av fps begränsare, testa att slå på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Fishingrod: Om det finns någon form av fps begränsare, testa att slå på den.

Jag testade sätta fps limiter I black ops till 119, men fick ändå stutters då o då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Tycker du ska fortsätta med LatencyMon. Om du klickar igenom flikarna så ser du vilken drivrutin som är problemet och tar längst tid på sig. Kör programmet i typ 30min-1h utan något annat igång i bakgrunden, posta bilder på de olika flikarna sen så ska vi kika vidare på det!

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

Tycker du ska fortsätta med LatencyMon. Om du klickar igenom flikarna så ser du vilken drivrutin som är problemet och tar längst tid på sig. Kör programmet i typ 30min-1h utan något annat igång i bakgrunden, posta bilder på de olika flikarna sen så ska vi kika vidare på det!

ska jag köra den medans jag spelar?

Jag har testat att köra medans jag spelar och med vissa settings står det att allt är bra(c-states off), och med vissa så får jag massa "interrupts"

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: Nej, du ska köra det när datorn inte har något igång annars blir det direkt massa latency problem. Kika sen driver fliken och vilka som har mest execution time

Permalänk

https://imgur.com/a/pacUxu7

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

Update. Jag lämnade in mitt Palit rtx 2080ti till webhallen på undersökning. Dom meddelade att dom bekräftat felet, och jag fick hämta ett likvärdigt.
La lite pengar emellan och plockade ut ett Asus Rog Strix 2080Ti OC.
Verkade bra till en början men får fortfarande stutters.
XD

blir galen.

Latencymon reggar inga stora interrupts/exceptions längre efter jag tog bort C-states på processorn.
Börjar undra om det kan vara några USB / Audio drivers som är knas.
Jag får på vissa kartor audio defects på vissa typer av ljud.
Testade byta headset slot till en USB 2.0, men ingen förändring.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

Update. Jag lämnade in mitt Palit rtx 2080ti till webhallen på undersökning. Dom meddelade att dom bekräftat felet, och jag fick hämta ett likvärdigt.
La lite pengar emellan och plockade ut ett Asus Rog Strix 2080Ti OC.
Verkade bra till en början men får fortfarande stutters.
XD

blir galen.

Latencymon reggar inga stora interrupts/exceptions längre efter jag tog bort C-states på processorn.
Börjar undra om det kan vara några USB / Audio drivers som är knas.
Jag får på vissa kartor audio defects på vissa typer av ljud.
Testade byta headset slot till en USB 2.0, men ingen förändring.

Lyckats lösa problemet än?

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: du säger ju att du installerat om windows flera gånger, har du provat att göra en . ny boot-disc med ny windows?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

@ibland: aa jag gjorde faktiskt en helt ny boot usb med windows. Ingen skillnad,
Jag tröttnade på att testa vidare efter typ 5 månader av försök.
Problemet är inte game breaking, så just nu har jag lagt ner felsökandet.
Men jag tar nog upp det i sommar och kommer fortsätta att posta vidare då

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: jag förstår dig. man blir ju vansinnig av sådana problem när det gäller en själv. Som åskådare är man ju dock jävligt sugen på att hitta en lösning. Har du provat koppla in en annan skärm? Jag hade en skärm som jag lämnade tillbaka som jag upplevde stutter med

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem men en lösning var enkel:

Kör inte bordeless window eller windowed. Alltid fullscreen hjälpte mig.

Fick senare problem med CFG (Control Flow Guard). Tog disable på detta och det försvann!
https://forums.geforce.com/default/topic/1059635/geforce-driv...

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

@ibland: aa jag gjorde faktiskt en helt ny boot usb med windows. Ingen skillnad,
Jag tröttnade på att testa vidare efter typ 5 månader av försök.
Problemet är inte game breaking, så just nu har jag lagt ner felsökandet.
Men jag tar nog upp det i sommar och kommer fortsätta att posta vidare då

nVidia Control Panel (NVCPL) har något som heter "Energisparläge" eller liknande. Default är "Optimal" men sen finns även "Anpassningsbar" samt "Maximal Prestanda". Jag gillar inte Optimal då den är extremt konservativ och klockar ner GPUn väldigt mycket när den lastas mindre. Personligen kan jag få stutters i vissa spel när jag kör just Optimal men tycker det är oerhört mycket bättre med Anpassningsbar. Maximal Prestanda är jobbig då det kan få kortet att alltid köra 3D clocks i Windows vilket kan vara störande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Hmm, upplevde lite framedrops själv och ska följa råden i denna tråden.
Har en helt nyinstallerad dator med 2070 och bara 60Hz skärm till att börja med så jag hoppas att jag hittar de värsta bovarna i windows search, defender och liknande - men det låter ju tråkigt om Asus AI också var ett problem då den styrde fläktarna OK (dock såg jag fliken med system defence yadayada och att den lade upp en overlay)
Finns det något bra generiskt program för att bara styra fläktar?

Hade gärna sett att windows 10 kunnat sandboxa gaming och skippa alla bakgrundsprocesser som man bara slapp leta upp bovarna en och en,
jag misstänker att mitt problem är en väldigt långsam 2.5" HD som hinner gå ner i strömsparläge och fullständigt blockar när nästa process ska söka igenom hela datorn.