Borderlands 3 släpps den 13 september – blir exklusivt för Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

@N4kame0: Som jag antydde på i mitt inlägg så är jag sne på Steam oavsett om man kan tacka nej eller "bara ignorera" bloaten. Jag rekomenderar mig själv att stödja bättre alternativ!

Varför? Vilket alternativ skulle vara bättre? Genuint intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Det är väl generellt inget som existerar så fort vi talar om immatrialrätt och icke fysik distribution. Inte på kundnivå det vill säga. Vem som har rätt att erbjuda en produkt och ta betalt av slutkund bestäms ju långt över våra huvuden till exempel när det gäller sändningsrättigheter till sportevenemang, streaming av TV/film eller vilket programpaket från vilket företag jag måste ha för en viss kanal.

Helt riktigt, dock synd att nu även spelvärlden ämnar haka på denna förlegade trend.

-Fast allt som oftast vill man, från distributörernas sida, hävda att digitala kopior kan likställas vid fysiska varor.
Om inte annat vittnar priset på digitala varor om det.
-Även straffskalorna man yrkar på vid brottsmål som rör piratkopiering...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

6) Att installera en extra launcher är inte svårt när man väl prövat, och ingenting blir hårdvaruexklusivt likt PS4/Xbone-kriget. Ge mig 10 launchers, 20. Det är lugnt! Ju fler spelare desto bättre! Se vad som händer när alla konkurrerar om att bli nya de-facto Video on Demand-tjänsten. Dyra välproducerade TV-serier överallt! Jag lider inte alls av det kriget.

VI vinner, Valve förlorar. Med eld i bakändan så måste de göra något: Half Life 3. Alla är nöjda. Gabe är något mera stressad.

Vad vinner vi, som slut konsument menar jag. Ingen har riktigt lyckats övertygande förklara det. Snack om att mer pengar skall ge oss fler bra spel? Tycker redan att de pengar som finns snarare ökar fegheten hos utgivare. Det blir så stort att ingen vågar ta chanser och då exklusiviteten kommer att bli en taktisk sak innebär det bara att de som investerar mycket vill minimera än fler risker.

Att installerar en ny storefront innebär en ny butik som inte stödjer våra konsumenträtigheter. Jag vet att många yngre skiter fullständigt i detta - samt folk som aldrig har haft problem brukar vifta undan detta, men det är som när man skadar sig rejält första gången . då är det djävligt bra med sjukvård och sådant... Samma sak med konsument rättigheter.

Det andra är att en ny launcher som redan nu bryter mot rättigheter på personlig nivå, förmodligen mot GDPR etc är knappast något någon vettig person bör stödja.

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Det är enkelt och redan sagt. EGL är as far as launchers goes och på grund av redan nämnda anledningar en bättre upplevelse för mig än den känsla av nödvändigt ont som Steam trugar på en.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

@N4kame0: Det är enkelt och redan sagt. EGL är as far as launchers goes och på grund av redan nämnda anledningar en bättre upplevelse för mig än den känsla av nödvändigt ont som Steam trugar på en.

EGS är inte ett ändamålsenligt avskalat alternativ som det lät som du efterfrågade tidigare, bara undermåligt utvecklat/lanserat och planerar att lansera många "Bloat"-funktioner under årets gång. Och även i nuvarande form drar launchern mycket mer resurser från ditt system än "Bloat"Steam.

Vad är nödvändigt ont som du tvingas på? Slå av alla funktioner så fick du genomlida det i några enstaka minuter.

Du är naiv om du tror att du inte kommer trugas på saker från EGS i framtiden.
Antagligen med mycket mindre möjlighet som kund att ta avstånd från detta då det är en utvecklar-fokuserad storefront och inte en kundfokuserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Det är det du ser nu. Om Valve känner för att konkurrera så är det bara att lätta lite på den ytterst välfyllda plånboken och börja erbjuda utgivarna/utvecklarna lika bra avtal som Epic gör.

Nej min vän, detta är inte en fri marknad baserad på lika villkor.
Valve har länge haft kakan för sig själva men det beror inte på att de gjort allting rätt, det beror snarare på andra distributörers slapphänthet, ovilja att engagera sig, konkurrera, dra det tunga strået till stacken de har förhoppningen om att bygga.

En sann fri marknad skulle snarare liknas vid att spelet släpps överallt, hos varje tillgänglig distributör, (inkl. GOG.com, Ubisoft, Microsoft Store, EA, Bethesda store mfl.) och sedan låter man kunden avgöra vart de vill köpa spelet.

Konkurrensen, då det är en och samma digitala vara, består snarare i att skapa ett mervärde för just sin egen butik i vad de erbjuder mot kund, det skall vara kundens val -inte publisherns val- vart du väljer att införskaffa spelet.

I Epic Games Store handlar det om att man ger utvecklaren/publishern föredelar, men troligtvis är priset detsamma mot kund i slutändan.
Fine, men ta inte bort det från andra stores utan se istället till att skapa vettiga funktioner som underlättar för spelare och våga >>konkurrera<< med andra distributörer. Nuvarande sätt är snarare ett desperat försök till gisslantagande och mindervärdeskomplex.

Tro mig, jag gillar inte heller att Valve enbart får sälja t.ex. Half-life och Counter-Strike spelen, då det tilltaget bidrar till en obefintlig konkurrens i fråga om just de spelen.
Men de har själva utvecklat spelen och mer eller mindre grundlade konceptet med online store för många år sedan, medan de andra aktörerna fortfarande satt passivt och käkade sand i sandlådan.
Valve har således haft ett enormt försprång när det kommer till att kunna diktera reglerna för online stores.

Det är djupt beklagligt att fler nu uppmanas haka på samma dåliga trend, en trend som absolut inte borde uppmuntras för konsumenternas skull!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Jo det är det. Vad fick dig att tro att jag spekulerar kring "framtiden"? Jag kan bara basera min personliga upplevelse på nuet. Jag ser dock hellre att Steam blir mer som EGL än att EGL blir mer som Steam. Och jag är inte ens en insatt fanboy, jag går bara på min ej bortförklaringsbara personliga upplevelse.

Om EGL drar mer resurser än Steam så är det ingenting jag märkt eller kan tro påverkar min någorlunda moderna dator märkbart.

Än, än, en gång; Det stryker mig mothårs att en massa bloat är aktiverat som default. Jag är en känslig själ för sådant strunt. Skulle jag av någon anledning köpa en färdig-dator så är det ju asnajs om den inte kommer med en massa bloated junk förinstallerat, hur enkelt det än är att avinstallera det. Det är helt enkelt feta minuspoäng på sådant i min bok, så om kan jag välja så väljer jag bort det!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Oj.. alltså var börjar man. Man vill ju debattera men samtidigt så lägger man ner så mycket energi på att göra just detta vid det här laget att man hade velat ha en smidig youtubevideo att länka till istället. Men men har inte sökt upp någon sådan. Undrar om jag kan sammanfatta detta med någon slags punktlista? Jag testar.

1) Valve har haft effektiv monopol på digital distribution. Effektivt som i: De var först, du tar det bekväma alternativet, de fortsätter växa.

2) Då Steam är den de-facto front-enden så har de möjlighet att ta ut massiva avgifter från de som vill sälja sina spel där. Utvecklarna får svälja det (och i längden får vi svälja den kostnaden, förstås.)

3) Epic, EA m.fl. kan göra sin digitala spelbutik hur smidig som helst men som konsument har man ju redan ett spelbibiliotek hos Valve, så smidigt att fortsätta där. Inget alternativ växer fram (annat än GoG som hittade en nisch som Valve klumpigt nog hade struntat i)

4) Att strunta i exklusiva deals och konkurrera med prissättning på spelen i sig visar sig inte fungera särskilt bra givet att kunden inte finns på deras plattform för att iakkta prissättningen från början. Därav blir det exklusiva och tidsexklusiva titlar.

5) Exklusiva titlar innebär en monetär bonus åt utvecklaren som går med på det, och bör leda till att dessa titlar får mer polering. "Flaggskeppen" måste vara bra, det är tumregeln för att lyckas.

6) Att installera en extra launcher är inte svårt när man väl prövat, och ingenting blir hårdvaruexklusivt likt PS4/Xbone-kriget. Ge mig 10 launchers, 20. Det är lugnt! Ju fler spelare desto bättre! Se vad som händer när alla konkurrerar om att bli nya de-facto Video on Demand-tjänsten. Dyra välproducerade TV-serier överallt! Jag lider inte alls av det kriget.

VI vinner, Valve förlorar. Med eld i bakändan så måste de göra något: Half Life 3. Alla är nöjda. Gabe är något mera stressad.

Jadu, ingen av punkterna löser något problem överhuvudtaget utan är bara tveksamma problem med teoretiska lösningar. Som jag sa tidigare, om du vill slippa monopol (som är det du klagar över) så är ju inte exklusivitet en lösning, tvärtom. Så du argumenterar emot dig själv.

Att större utvecklare ska få pengar direkt i fickan för att låsa spel exklusivt till vissa plattformar är BARA negativt. Din tro på att det kommer leda till bättre polering är ju bara en förhoppning. Det finns absolut inget som säger att det kommer bli så. Troligtvis inte.

Att ha flera launchers är absolut ett problem, massor av program att installera och lägga in sina vänner i osv osv. Samt som jag sa tidigare, det är endast Steam som är bra. Den uppenbara lösningen är ju att spelen släpps på alla launchers och sedan får man använda den man gillar. DÅ har vi riktig konkurrens som vi konsumenter vinner på. Exklusivitet-kriget som Epic och EA håller på med är bara negativt.

Dina argument verkar bottna i något typ av Steam/Valve-hat. Synd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalle_aeg:

Vad är det som är så himla älskvärt med Steam om jag får fråga? Har inte spelat så mycket på PC det senaste decenniet så har inte riktigt koll. Men jag minns hur arga vi var när cs gick till Steam - men nu verkar alla älska Steam, av vilken anledning?

Tycker det är lite dubbelmoral här. När man läser tråden om Spotify vs Apple så är de flesta på Spotifys sida. Jag kan tycka att detta är lite samma sak - alltså Epic(Spotify) vs Steam(Apple) - men där är det av helt andra åsikter.

Kan någon förklara för en ovetandes vad som är problemet med Epic? Det är endast en launcher och som jag förstått så ger de en större bit av kakan till utvecklarna än Steam. Inte så konstigt då att de dras till Epic istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Svarar lite på mina egna åsikter här, men ska försöka vara neutral i svaret också.

Jag kräver inte att spelet ska vara exklusivt till Steam, snarare jag hade varit sur om de gjort det med. Exklusiva launchers är bara idioti, och de som tror att det är bra med konkurrens och samtidigt exklusivitet har nog missat googla på vad poängen med konkurrens är.

För mig är Epics "lägre %" från utvecklare skit fucking samma. Jag som användare tjänar inte på det, så varför ska jag tvingas ha en till plattform (som drar resurser), ett till företag som samlar tonvis med data om mig, och en till "vänner tjänst" där alla måste läggas in och klydda med. Så att låsa sig till denna plattform är skit dumt, imho.

Sen är Epic verkligen inte vidare bra val. De har redan hittat både vad som kan klassas som GDPR brytande access, malware beteende med din data hos andra plattformar och enormt missbruk av användarens rättigheter. Mao... ja de gynnar utvecklare, men de gör det genom att mjölka er.

Är steam guld och gröna skogar då? Helskotta nej... de är nog den första boven i dramat. Men varför ska jag ha Steam version 2? Det räcker väl med en som redan missbrukar detta, måste jag acceptera fler som missbrukar det ännu mer? Ge mig istället en som inte missbrukar det, så är jag med.

Ville Epic göra detta rätt hade man satsat på inte bara utvecklarna, utan användarna. I en värld där företag kör över sina användare för lite extra $, kunde de satsat på att vara de som inte gör det. Du hade då haft incitament från både utvecklare, och användare att vilja ha denna plattformen. De hade fått positiv PR här, istället för negativ, även om åter, exklusivitet hade varit skit.

Sen om pga lägre % i Epic store, utvecklarna vill ha X $ in, håll detta, och lägg på steams extra 20% (eller vad det nu är). Vill folk ha det på steam, får de betala mellanskillnaden. Då får utvecklarna lika mycket in, och folk hade fått välja sin egen launcher, även om spelet har olika priser (som Epic ju kunde gjort reklam för). Detta är vad Gearbox/2k kunde gjort med BL3...

Steam är för vissa det enda de vill ha, men jag ser personligen gärna en förändring, dock inte till något lika illa som Steam och inte till 10 olika lauchers (en för varje sabla utvecklare), exklusivt för varje olika spel. Släpp dem på alla de kan, och låt kunderna avgöra istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen om pga lägre % i Epic store, utvecklarna vill ha X $ in, håll detta, och lägg på steams extra 20% (eller vad det nu är). Vill folk ha det på steam, får de betala mellanskillnaden. Då får utvecklarna lika mycket in, och folk hade fått välja sin egen launcher, även om spelet har olika priser (som Epic ju kunde gjort reklam för). Detta är vad Gearbox/2k kunde gjort med BL3...

Fast här verkar ju Steam sätta käppar i hjulet utifrån vad vissa skrivit här tidigare: om jag fattar rätt så godkänner inte Steam att man säljer produkten med ett lägre släpp-pris på en annan store..
Om det stämmer så sätter ju även Valve käppar i hjulet för fri konkurrens..
Här borde spelutvecklarna sätta ner foten mot Valve kan jag tycka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast här verkar ju Steam sätta käppar i hjulet utifrån vad vissa skrivit här tidigare: om jag fattar rätt så godkänner inte Steam att man säljer produkten med ett lägre släpp-pris på en annan store..
Om det stämmer så sätter ju även Valve käppar i hjulet för fri konkurrens..
Här borde spelutvecklarna sätta ner foten mot Valve kan jag tycka.

Detta gäller Steam-nycklar. Det vill säga, om det som säljs innehåller en Steam-nyckel får man inte sälja billigare än på Steam utan att 'inom en rimlig framtid' erbjuda samma rea på Steam.

Såvitt jag vet är Steam helt ok med att man säljer sina saker själva för vilket pris man vill, så länge det inte innehåller en Steam-nyckel.

Korrigering välkommen.

+Länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nej min vän, detta är inte en fri marknad baserad på lika villkor.
Valve har länge haft kakan för sig själva men det beror inte på att de gjort allting rätt, det beror snarare på andra distributörers slapphänthet, ovilja att engagera sig, konkurrera, dra det tunga strået till stacken de har förhoppningen om att bygga.

En sann fri marknad skulle snarare liknas vid att spelet släpps överallt, hos varje tillgänglig distributör, (inkl. GOG.com, Ubisoft, Microsoft Store, EA, Bethesda store mfl.) och sedan låter man kunden avgöra vart de vill köpa spelet.

Konkurrensen, då det är en och samma digitala vara, består snarare i att skapa ett mervärde för just sin egen butik i vad de erbjuder mot kund, det skall vara kundens val -inte publisherns val- vart du väljer att införskaffa spelet.

I Epic Games Store handlar det om att man ger utvecklaren/publishern föredelar, men troligtvis är priset detsamma mot kund i slutändan.
Fine, men ta inte bort det från andra stores utan se istället till att skapa vettiga funktioner som underlättar för spelare och våga >>konkurrera<< med andra distributörer. Nuvarande sätt är snarare ett desperat försök till gisslantagande och mindervärdeskomplex.

Tro mig, jag gillar inte heller att Valve enbart får sälja t.ex. Half-life och Counter-Strike spelen, då det tilltaget bidrar till en obefintlig konkurrens i fråga om just de spelen.
Men de har själva utvecklat spelen och mer eller mindre grundlade konceptet med online store för många år sedan, medan de andra aktörerna fortfarande satt passivt och käkade sand i sandlådan.
Valve har således haft ett enormt försprång när det kommer till att kunna diktera reglerna för online stores.

Det är djupt beklagligt att fler nu uppmanas haka på samma dåliga trend, en trend som absolut inte borde uppmuntras för konsumenternas skull!

Jag är inte din vän, och du pratar strunt. Det är absolut en fri marknad och Valve har absolut möjlighet att slå tillbaka om de var intresserade av att ge utgivarna samma villkor som Epic, men de tror att de kan leva vidare på sin lallande skock får till fanbase.

För övrigt bör du vara medveten om att ingen, varken Sweeney, Newell eller någon annan i beslutsfattarposition, bryr sig ett skit om kunderna egentligen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast här verkar ju Steam sätta käppar i hjulet utifrån vad vissa skrivit här tidigare: om jag fattar rätt så godkänner inte Steam att man säljer produkten med ett lägre släpp-pris på en annan store..
Om det stämmer så sätter ju även Valve käppar i hjulet för fri konkurrens..
Här borde spelutvecklarna sätta ner foten mot Valve kan jag tycka.

Om det du säger är sant, håller jag med dig. Men av vad jag minns så var det som @Illunwe påpekade bara om du säljer en steam nyckel på annat ställe. Detta var för utvecklare som sålde dessa vid sidan om på egen väg/egna sidor/betalsystem, och du i slutet hamnar på steams system ändå med spelet. Då vill de att du ska hänvisa dem till Steams betalssystem, vilket inte är orimligt med tanke på att Steams servrar ska nu hantera spelet.

Jag tror ärligt att marknaden är i en fas där förändring både måste ske och kommer att ske. Det jag inte vill ha dock är Xbox vs PS4 exklusiva möget sprida sig lös på PCn. Detta kan eskalera till "kommer exklusivt för bara AMD CPUn... eller bara för Nvidia GPUn", typ som det redan delvis gjort med Vive vs Oculus. Och all form av isolering på detta sätt är något vi inte ska tolerera på PC.

Vi är redan låsta på Windows, och detta har redan hämmat utvecklingen av andra APIer som Vulkan, som bara man tittar på doom skulle kunna gett oss kanonbra prestanda även på mycket äldre hårdvara eller fler kärnor. Istället är vi fortfarande halvt fast i DX11 och 1-tråds helvetet...

Min poäng var att folk hurrar för Epic, för de känslomässigt inte tycker om Steam, när Epic är precis lika usla som Steam här. De enda som tjänar på att byta, och verkligen... de enda, är utvecklare som nu får lite mer $$$, för exakt samma halvfärdiga beta-spel som många släpper idag. Är detta verkligen bättre för oss, kunderna? Det är väl vi som ska lockas, inte utvecklare... för vi sitter med plånböckerna. Istället gör man exklusiva, för att tvinga oss med plånboken och ta bort vårt "val" => farlig mark. Därför bör sånt beteende vara lika tabu som förbokning/förbeställning för oss kunder.

Och notera, detta gäller även exklusivt för Steam, där självklart Epic ska kunna sälja dessa spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illunwe:

Detta gäller Steam-nycklar. Det vill säga, om det som säljs innehåller en Steam-nyckel får man inte sälja billigare än på Steam utan att 'inom en rimlig framtid' erbjuda samma rea på Steam.

Såvitt jag vet är Steam helt ok med att man säljer sina saker själva för vilket pris man vill, så länge det inte innehåller en Steam-nyckel.

Korrigering välkommen.

Kan mycket väl stämma
Jag skummade lite bland de andra reglerna du länkade till, och hittade inget annat om prissättning och restriktioner för vad man får sätta för pris på andra stores...
Men det verkar som ett konstigt missförstånd. Vore kul om någon utvecklare eller Valve anställd eller liknande kunde gå ut och göra det här supertydligt vad som faktiskt gäller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Kanske därför den största andelen av spelen säljs under den första perioden efter spelet släpps och att det efter 6 månader / 1 år spelar mindre roll om mellanhanden tar en större del av kakan?

Det är sant att spelindustrin slåss hejvilt om konsumenternas gunst men jag kan tänka mig flertalet titlar som går bra även ett år senare, för att inte tala om ett halvår senare.

Skrivet av havoc:

Det man klagar på är inte att Steam är hemska utan att de tar en oskäligt stor andel av vinsten.

Med tanke på vad man som utvecklare får i gengäld för vad Valve tar av kakan så tycker jag att kritiken (särskilt från indies) framstår som mest gnällig. Men visst, säg vilken annan digital distributör erbjuder samma nivå och kvalitet på sin support som Valve gör.

Ta bara Steam API och vilken nytta spelutvecklare som speljournos har haft av det verktyget genom åren. Fan, jag skulle t.om. så långt som att påstå att utan Steamspy (som använder sig av Steam API) så hade du aldrig sett EGS. Market research vettu.

Skrivet av havoc:

Skulle man göra en liknande jämförelse med musikbranschen så har jag svårt att se att någon skulle försvara att ett bolag såsom Valve som faktiskt innehar dominerande ställning på marknaden skulle ta ut mer än en dubbelt så stor andel av upphovsrättsinnehavarens intäkter.

Du jämnför äpplen och päron. Men, med tanke på vilken andel av slantarna alla skivbolag vill ha av sina artister jämnfört med om man är en soloartist och hur mycket det kostar att marknadsföra jämnfört med att producera så var det där ingen riktigt bra liknelse heller hödudu.

Skrivet av havoc:

Epic Games Store är här för att stanna, det är bara att acceptera eller låta plånboken tala om man inte tycker om villkoren.
Klart är att marknaden kommer utvecklas, Epid Games Store kommer inte se ut som den gör just nu utan den kommer utvecklas över tiden och om kunderna verkligen vill ha vissa funktioner så lär de komma sinom tid.

Jag har inget problem med att EGS existerar. Det jag däremot har problem med är att Epic egentligen inte är intresserade av konkurrera med Valve för varje gång som Tim Sweeney öppnar plånboken för exklusiviteten så är det inte en fråga om konkurrens, det är en fråga om att tvinga konsumenterna till en undermålig plattform vars mest basiska funktioner ligger månader om inte TBD bort.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.