Dator startar, fläktar funkar, inga outputs funkar

Permalänk

Dator startar, fläktar funkar, inga outputs funkar

Tjena!

Har fått lite problem med datorn, är inte jättekunnig och frågar därför här!

Köpt begagnad på blocket för ca 3-4 år sedan. Han som jag köpte av hade gjort den själv (custom).

Funkar helt okej, det enda problemet som har varit är att någon fläkt låtit lite konstigt ibland men inte anmärkt något speciellt på det. Däremot nu sista veckorna har den stängt av sig helt plötsligt oftare och oftare. Nu senast i förrgår skulle jag testa att spela LoL (League of Legends) och den kraschade flera gånger, kanske 7 gånger, och varje gång var den nog igång 5-10 minuter.

Sedan antog jag att det var att den fick arbeta alldeles för mycket och startade upp den och kollade på youtube., alltså inget.krävamde och då funkade den som vanligt.

Däremot nu när jag skulle starta den går den igång, fläktar funkar osv. Däremot har jag en Power button men även Reset button, reset knappen funkar inte om det skulle vara något, också finns det en led lampa på framsidan som brukar lysa rött när datorn är igång men den lyser inte nu heller.

För övrigt så har jag låtit den stå på en liten stund för att se om något händer. Grafikkortet blir varmt och dess fläkt funkar felfritt så jag antar att det är som det ska. Minnet verkar rulla och funka.

Också att anmärka är att jag har Razer Blackwidow Ultimate alltså ett tangentbord som lyser och det lyser inte nu heller när den är igång. Har 3 skärmar och ingen av de funkar nu heller. De får ingen kontakt med datorn alls.

Permalänk
Medlem

@gustavssonadam1:

Jag skulle ha bytt nätagg.
När de fläktarna börjar låta, så brukar krascher vid belastning komma som ett brev på posten.
För att sedan Inte funka alls. Så i mina öron låter det som nätaggett.

Har du något hemma du kan prova med?

Permalänk
Medlem

@gustavssonadam1: Låter som något slags hårdvarufel; förmodligen går det snett då moderkortet skall utföra sitt arbete. Med tanke på faktorer som datorns ålder och de kraschar och felaktigheter du beskriver tidigare i artikeln så är det tyvärr mycket möjligt att datorn är sönder på hårdvarunivå. Att byta ut nätaggregat eller moderkort vore en idé, men med tanke på den höga åldern så hade jag nog valt att uppdatera mig helt och hållet. Datorkomponenter är ju inte gjorda för att klara sig genom regn och rusk i all oändlighet och det är ju inte på några plan ovanligt att de bara ger upp, men hoppas någon annan har en briljant idé eller lösning!

MVH

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det kan även vara mycket annat än nätdelen som är trasigt...
Innan du springer och köper massa delar vore det nog bra om vi får reda på vad det sitter för delar i den. Är det lönt att laga menar jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har datorn blivit rengjord invändigt någon gång under alla år du haft den? Kan vara mängder av damm som gör att den blir överhettad.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Skrivet av milkab:

@gustavssonadam1:

Jag skulle ha bytt nätagg.
När de fläktarna börjar låta, så brukar krascher vid belastning komma som ett brev på posten.
För att sedan Inte funka alls. Så i mina öron låter det som nätaggett.

Har du något hemma du kan prova med?

Mycket möjligt. Däremot lade den av innan men nu verkar fläkten fungera, har det någon betydelse?

Och nej, tyvärr har jag inget nätaggregat att testa med :/

[size="smaller"]Skickades från m.sweclockers.com[/size
]

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Har datorn blivit rengjord invändigt någon gång under alla år du haft den? Kan vara mängder av damm som gör att den blir överhettad.

Någon enstaka gång, men tror inte det är att den blir överhettad. Isåfall att damm/smuts är på något ställe det inte skulle vara isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Det kan även vara mycket annat än nätdelen som är trasigt...
Innan du springer och köper massa delar vore det nog bra om vi får reda på vad det sitter för delar i den. Är det lönt att laga menar jag

https://gyazo.com/8079d5e104d2364f8a893e2b994fd053

Ursäkta dålig bild men hittade den i en gammal chatt med en polare. Som du ser är det inte jättebra delar, möjligen så att det inte är värt att uppgradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FelFilur:

@gustavssonadam1: Låter som något slags hårdvarufel; förmodligen går det snett då moderkortet skall utföra sitt arbete. Med tanke på faktorer som datorns ålder och de kraschar och felaktigheter du beskriver tidigare i artikeln så är det tyvärr mycket möjligt att datorn är sönder på hårdvarunivå. Att byta ut nätaggregat eller moderkort vore en idé, men med tanke på den höga åldern så hade jag nog valt att uppdatera mig helt och hållet. Datorkomponenter är ju inte gjorda för att klara sig genom regn och rusk i all oändlighet och det är ju inte på några plan ovanligt att de bara ger upp, men hoppas någon annan har en briljant idé eller lösning!

MVH

Tack för ditt svar, har faktiskt tänkt på att köpa en helt ny dator men känt att denna har funkat helt okej. Lite större chans att jag gör det nu, speciellt när den är så gammal också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavssonadam1:

Mycket möjligt. Däremot lade den av innan men nu verkar fläkten fungera, har det någon betydelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag varit med om 2ggr.
Den ena gången startade datorn efter ologiska åtgärder (clear cmos å sedan starta utan ram 1ggr, sedan startade den normalt, men dog vid spelande)
Med tanke på åldern på delarna så kolla gömmorna efter en gammal dator med ett nätagg i eller fråga nån kompis. Köp inte ett nytt förrän du provat med ett gammalt först.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@milkab:

Tänker exakt samma. Prova ett annat nätaggregat, clear cmos. Går inte det så är det nog bara att ge upp

Visa signatur