Kommunen har sågat ner ett träd på vår mark: Hur göra för att få ersättning, kompensation?

Permalänk
Medlem

Kommunen har sågat ner ett träd på vår mark: Hur göra för att få ersättning, kompensation?

Hej

Jag upptäckte idag att kommunen har sågat ner och bortfört ett träd, en frisk, ståtlig gran som stått nära gränsen för vår tomt. Den hade sprayat sträckade markeringar invid trädet, dessa stämmer dock inte överens med en gammal gränsmarkering (stålrör nedslaget i marken) som finns ca 20 meter bort. Min skröppliga mor äger fastigheten ifråga, men pga hennes skröpplighet förmodar jag att det blir jag som får ta matchen mot kommunen.
Har någon av er erfarenhet av någonting liknande och kan ge mig tips om hur jag ska gå tillväga för att få rätt och ersättning av kommunen?

Permalänk
Medlem

Kolla med lantmäteriet först om det verkligen var er mark. Man hoppas ju iallafall att kommunen skulle göra det, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

inte för att vara den. men det är din mors tomt? varför skulle du få ersättning och inte din mor? det är väl ändå hon som har "tagit skada" av detta? eller menar du hur du ska hjälpa henne att få rätt samt ersättning från kommunen? i så fall kan du ignorera mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

inte för att vara den. men det är din mors tomt? varför skulle du få ersättning och inte din mor? det är väl ändå hon som har "tagit skada" av detta? eller menar du hur du ska hjälpa henne att få rätt samt ersättning från kommunen? i så fall kan du ignorera mitt inlägg.

Känns lite som att svaret kan finnas någonstans i nedan stycke, möjligen behöver du leta lite men du kommer säkert hitta det

Skrivet av DrSwizz:

Min skröppliga mor äger fastigheten ifråga, men pga hennes skröpplighet förmodar jag att det blir jag som får ta matchen mot kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

inte för att vara den. men det är din mors tomt? varför skulle du få ersättning och inte din mor? det är väl ändå hon som har "tagit skada" av detta? eller menar du hur du ska hjälpa henne att få rätt samt ersättning från kommunen? i så fall kan du ignorera mitt inlägg.

men pga hennes skröpplighet förmodar jag att det blir jag som får ta matchen mot kommunen.

Tror inte att TS är så kallblodig att han blåser sin egna mor.
Så han tar striden och hon får pengarna om det visar sig att kommunen begått ett övertramp när de gav skogshuggaren instruktioner att hugga ner granen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har kommunen gjort en gränsutvisning innan de började med avverkningen. Har du kollat på tidigare förrättningskarta hur tomten ser ut? Röret du pratar om kanske inte är en gränsmarkering?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kolla med lantmäteriet först om det verkligen var er mark. Man hoppas ju iallafall att kommunen skulle göra det, men man vet aldrig.

Det borde finnas tomtsten/rör som markera vart hörnen är på tomten.
Dock kan dessa vara angivna så som att gränsen går x meter från den, det framgår av kartan som lantmäteriet har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Känns lite som att svaret kan finnas någonstans i nedan stycke, möjligen behöver du leta lite men du kommer säkert hitta det

Skrivet av Lifooz:

men pga hennes skröpplighet förmodar jag att det blir jag som får ta matchen mot kommunen.

Tror inte att TS är så kallblodig att han blåser sin egna mor.
Så han tar striden och hon får pengarna om det visar sig att kommunen begått ett övertramp när de gav skogshuggaren instruktioner att hugga ner granen.

/Lifooz

om ni läser mitt inlägg så ser ni också att jag säger själv att jag kan ha fel och missuppfattat detta. därav "i så fall kan du ignorera mitt inlägg" men tänker inte göra en stor sak av det nu så jag släpper det och hoppas att TS har rätt och kan få ersättning från kommunen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

om ni läser mitt inlägg så ser ni också att jag säger själv att jag kan ha fel och missuppfattat detta. därav "i så fall kan du ignorera mitt inlägg" men tänker inte göra en stor sak av det nu så jag släpper det och hoppas att TS har rätt och kan få ersättning från kommunen!

Ber sjukt mycket om ursäkt om mitt inlägg kändes som ett påhopp.
Det var verkligen inte meningen.

Jo, vi får väl hoppas att trädet stod på deras mark.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Ja, som sagt så skall du börja med att be att få ett kartutdrag från lantmäteriet, det kommer att underlätta senare för båda parter. Åtminstone förr gick det att få ett utdrag gratis över mail eller mot portokostnad om man vill ha det på papper som motsvarar en liten bit av gula kartan med en översikt över den aktuella fastigheten (hela kartan måste man betala för dock givetvis, men utdrag var åtminstone förr offentlig handling (detaljerade ägaruppgifter är (vad jag vet) det inte, men i detta fall är det ju ni själva)).

Jag vet inte sedan om det visar sig stämma att Kommunen gjort fel om ni är berättigade till ett schablonbelopp eller om det blir baserat på virkesvolymen, men antagligen går det upp till tingsrätten, eller motsvarande i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Denna tråd ska följas med intresse. Vi hade en liknande incident i kommunen där dom sågade ner fel julgran som skulle stå på torget. Den drabbade hade tveklöst rätt till en ny gran, vilket är svindyrt. Om jag minns rätt betalades det ut motsvarande värde att återställa (fick köpas ifrån tyskland och transporteras etc) vilket var ca 100 000kr.

När jag googlade lite för att hitta artikeln hittade jag detta:
http://www.movium.slu.se/system/files/news/9222/files/ekonomi...

En modell för värdering av träd i urban miljö. Intressant läsning och vad jag ser så är det isf minst dom pengarna, beroende på hur stor den var. Den är väldigt detaljerad på hur man ska mäta och värdera.

Precis som alla andra säjer så ska du kontrollera tomten, men en grov anvisning är tomt-kartan på hitta.se som i sin tur är från lantmäteriet som i sin tur kommer ifrån kommunens GIS. Om det skulle vara så att det är tveksamt, då kan du begära ut markering från kommunen för en peng och i det här fallet så ligger det ju i bådas intresse att det blir så korrekt som möjligt... eventuellt kostar det er noll m.a.o.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har kommunen planer på att bygga ut 5G hos dig?
Det kapas träd för att förhindra att störa signalerna för 5G nämligen..

Permalänk
Inaktiv

Eller så kollar man på hitta.se som de senaste åren haft tomtgränser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, som sagt så skall du börja med att be att få ett kartutdrag från lantmäteriet, det kommer att underlätta senare för båda parter. Åtminstone förr gick det att få ett utdrag gratis över mail eller mot portokostnad om man vill ha det på papper som motsvarar en liten bit av gula kartan med en översikt över den aktuella fastigheten (hela kartan måste man betala för dock givetvis, men utdrag var åtminstone förr offentlig handling (detaljerade ägaruppgifter är (vad jag vet) det inte, men i detta fall är det ju ni själva)).

Man kan logga in med BankID och ta ner sina kartor själv om man vill, men i detta fall är det ju mamman som måste göra det.

@DrSwizz: Hur ser det ut vid tomten, är det i ett tätbebyggt område så kan kommunen ha ledningsrätt vid sidan av vägen och in på tomten, vilket gör att de kan ta ner träd och annat för att kunna gräva ner ledningar/serva de som redan finns. Men det bör ju föregå av någon form av kommunikation innan de börjar dock kan man tycka.
Du får kolla upp om det finns någon plankarta över området med det markerat eller se om det finns utmärkt på fastighetskartan.
Alternativet är ju att gå till Plan- och byggnadsnämnden i kommunen och fråga om hur det ser ut i ditt fall, eller om de kan svara på om varför de tog ner ett trä på eran tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Precis som alla andra säjer så ska du kontrollera tomten, men en grov anvisning är tomt-kartan på hitta.se som i sin tur är från lantmäteriet som i sin tur kommer ifrån kommunens GIS. Om det skulle vara så att det är tveksamt, då kan du begära ut markering från kommunen för en peng och i det här fallet så ligger det ju i bådas intresse att det blir så korrekt som möjligt... eventuellt kostar det er noll m.a.o.

Du kan begära en gränsutvisning från kommunen men det förutsätter att gränsmarkeringarna finns inlagda med god kvalité. Finns det inte det så kommer kommunen inte visa ut gränsen eftersom den är för osäker. Då måste du begära en fastighetsbestämning från lantmäteriet men det kostar! Dessutom måste alla grannar som delar gränsen vara med på denna så det kommer bli lite bökigt, kosta tid och pengar.

Hitta.se tomtkartor utgår från lantmäteriet registerkarta och är det dåligt där så är det lika dåligt på hitta.se, värt att ha i åtanke.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har kommunen planer på att bygga ut 5G hos dig?
Det kapas träd för att förhindra att störa signalerna för 5G nämligen..

Kollar man på hur naturen ser ut i större delarna av Sverige kommer det bli tuft för 5G då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att be kommunen om en situationsplan över moderns fastighet, ta reda på fastighetsbeteckningen (eller i nödfall postadressen) och be byggnadskontoret om att de fixar en situationsplan, de kan troligen maila den direkt så det borde inte ta mer än nån minut så har du en "karta" som visar tomten.

Många har faktiskt inte järnkoll på tomtgränser och speciellt om man har nått nyttjanderättsavtal på angränsande ytor så händer det att en del tror att tomten är större än den verkligen är, jag vet inte hur det är i det här fallet men det händer som sagt ibland.

Det går ju att kontakta lantmäteriet också men kommunen är troligen snabbaste sättet att få en karta och antagligen går det att se var tomtgränserna finns med tillräcklig precision direkt från en situationsplan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eller så kollar man på hitta.se som de senaste åren haft tomtgränser

Vilket inte alltid stämmer, nej. Kolla med lantmäteriet. Ingen kommer gå på "öh, men hitta.se sa att det inte var så". Jodåsåatteeeh...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Du kan begära en gränsutvisning från kommunen men det förutsätter att gränsmarkeringarna finns inlagda med god kvalité. Finns det inte det så kommer kommunen inte visa ut gränsen eftersom den är för osäker. Då måste du begära en fastighetsbestämning från lantmäteriet men det kostar! Dessutom måste alla grannar som delar gränsen vara med på denna så det kommer bli lite bökigt, kosta tid och pengar.

Hitta.se tomtkartor utgår från lantmäteriet registerkarta och är det dåligt där så är det lika dåligt på hitta.se, värt att ha i åtanke.

Dom gånger jag varit med om tveksamheter (fiberförening på landet) så rörde det sig om diskussioner som var kring en meter fel. Förhoppningsvis är det i värsta fall så för TS. Ansvaret för att det är korrekt är kommunens och som du så korrekt säjer, är det inrapporterat fel/tveksamt så slår det igenom till hitta etc men att få ut en gräns ska inte kosta mer än en rimlig peng även om det byrokratiskt är tidsödande.

Men, vad jag ville ha fram (och menade med "grov") är att det ger en god översikt och är det så att den där granen stod exempelvis 20m innanför den tomtmarkeringen du ser där, då är det ju mer eller mindre klart.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vilket inte alltid stämmer, nej. Kolla med lantmäteriet. Ingen kommer gå på "öh, men hitta.se sa att det inte var så". Jodåsåatteeeh...

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, jo. Det kommer ju från lantmäteriet liksom. Däremot är noggranheten inte speciellt hög då du inte kan zooma in / få ut koordinater lika bra som kommunen har gett till lantmäteriet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Vilket inte alltid stämmer, nej. Kolla med lantmäteriet. Ingen kommer gå på "öh, men hitta.se sa att det inte var så". Jodåsåatteeeh...

Skickades från m.sweclockers.com

Informationen som finns på hitta.se hämtas direkt från Lantmäteriet och Metria. Så det funkar lika bra som att köpa loss en karta direkt från Lantmäteriet själv. Vill man ha exakt på cm så måste man ringa ut Lantmäteriet så de kan markera på plats. Såattegosse......

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

Jag har mailat min mor och berättat om det hela för henne så det är ingen risk att hon blir blåst. Hon verkar dock vara mera bekymrad om granen än ersättning.

Jag tog mig en titt hos hitta.se och kso.etjanster.lantmateriet.se och enligt dem går tomtgränsen aning annorlunda än jag förväntade mig så det är möjligt att kommunen faktisk har gjort rätt.
Den markering som sprayades på marken ger mig dock huvudbry. Enligt den skulle tomtgränsen ha ett "hack"/"inbukting" som ej alls stämmer med vad som visas hos hitta.se eller kso.etjanster.lantmateriet.se.

På lantmäteriets sida står det vidare att kommunen kan ha kartor i större skala än lantmäteriet. Jag ska fråga min mor hur hon vill att jag ska göra härnäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Man kan logga in med BankID och ta ner sina kartor själv om man vill, men i detta fall är det ju mamman som måste göra det.

@DrSwizz: Hur ser det ut vid tomten, är det i ett tätbebyggt område så kan kommunen ha ledningsrätt vid sidan av vägen och in på tomten, vilket gör att de kan ta ner träd och annat för att kunna gräva ner ledningar/serva de som redan finns. Men det bör ju föregå av någon form av kommunikation innan de börjar dock kan man tycka.
Du får kolla upp om det finns någon plankarta över området med det markerat eller se om det finns utmärkt på fastighetskartan.
Alternativet är ju att gå till Plan- och byggnadsnämnden i kommunen och fråga om hur det ser ut i ditt fall, eller om de kan svara på om varför de tog ner ett trä på eran tomt.

Ja, det måste vara någon person som fastigheten är skriven på vad jag förstod senast jag hörde med dem, men mitt mail damp ned men det var något år sedan (skulle kolla ett gammalt skogsskifte), dock kan man få ut själva översikten med tomtplaner och sådant utan uppgifter, motsvarande den offentliga delen av kartan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

snabbaste är att ringa kommun och frågat varför dom sågat ner trädet. Är det en elledning i närheten? Med jämna mellanrum huggs ledningsgatorna upp men då meddelas privata markägare oftast en tid innan om den ersättning man får per träd.
Ska du leta rågången så kolla inte bara på kartan. I Sverige har vi en kartförskjutning på ibland 20m så gamla gränsmarkeringar går före kartan om dessa finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

inte för att vara den. men det är din mors tomt? varför skulle du få ersättning och inte din mor? det är väl ändå hon som har "tagit skada" av detta? eller menar du hur du ska hjälpa henne att få rätt samt ersättning från kommunen? i så fall kan du ignorera mitt inlägg.

Han menade att han skulle hjälpa sin mamma.