Sennheiser HD 599 buzz under vissa basfrekvenser.

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 599 buzz under vissa basfrekvenser.

Hej Sweclockers.

Jag är en riktig ljudnoob och har precis köpt mitt första par hörlurar som är mer riktade mot musik istället för gaming. Jag fick hörlurarna idag och har använt dem sedan jag fick dem. Skillnaden mellan dessa och de tidigare Logitech G430 ''gaming'' hörlurar jag hade innan är definitivt märkbar och någonting jag uppskattar

Däremot ville jag kolla ifall de verkligen fungerade som de skulle då jag märkte under en låt jag lyssnade på Spotify (Led Zeppelin - Stairway to Heaven Remastered) att det knastrade vid runt 5:33. Inte säker om detta kommer från själva ljudfilen i sig eller är på grund av hörlurarna. Här är samma version fast på YouTube ifall någon vill prova och se ifall de har samma problem: https://youtu.be/QkF3oxziUI4

Jag gjorde lite tester och allting verkade i sin ordning tills jag började testa basfrekvenser. När jag gjorde detta märkte jag att det blev ett litet surrande (engelska ordet är buzz och har inte koll på vad den svenska motsvarigheten är inom ljud). Detta surrande var inte där hela tiden under testet utan det kom och gick samtidigt som frekvensen gick upp och ner. ''Surrandet'' skedde bara i högra hörluren. Enligt testets skapare skulle ljudklippet vara helt utan någon sorts surrande eller liknande utan istället en ren ton.

Eftersom jag kör dessa rätt in i moderkortet på min Dell XPS desktop med något realtek ljudkort som är integrerat, undrar jag ifall det kan vara därför detta problem förekommer. Jag har inte testat att köra i telefonen eller i laptopen än men det ska jag göra imorgon.

Kan det verkligen vara så att det helt enkelt är ljudkortet eller borde jag reklamera dem för att vara säker?

Eftersom de inte är särskilt high-end utan ligger runt 1500, är det någonting som man bör förvänta sig? Eller ska man förvänta sig felfritt och rent ljud över alla frekvenser och är detta någonting jag borde göra någonting åt?

Permalänk
Medlem

Det kan vara något skräp eller ett hårstrå som hamnat vid hörlurselementet. Det har hänt mig och det låter ungefär som du beskriver.
Det är ganska lätt att plocka bort kudden och skyddet och blåsa rent försiktigt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Just den inspelningen som du länkar till har ganska mycket distorsion efter 5:33 så det kommer knastra oavsett vad du kör för hörlurar eller setup.

Mina gamla Sennheiser började skramla/skrapa ur ena luren när det var mycket bas, men det tog ca 5 år av daglig användning innan det problemet dök upp.

Permalänk
Medlem

@Niclas: hörlurarna är alltså sprillans nya, det kan väl inte hamnat något skräp där så snabbt? Läst om att det kan vara sånt tidigare så jag testar det när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

@Luddish7: Skulle ju kunna finnas något från tillverkningen men ja det är ju lite osannolikt. Bäst att kolla ändå

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag ska prova att kolla så att inte något smuts har hamnat i hörluren. Åtgärdar det inte problemet reklamerar jag helt enkelt produkten då felet var där redan ur förpackningen.

När jag ändå håller på, vad tycker ni om Sennheiser HD 599:orna (eller sennheiser överlag)? Finns det några bättre som jag kanske borde köpa istället? Gillade dem skarpt men känns trist att det ska vara fel på dem redan ur förpackningen, speciellt när jag hört så mycket bra om Sennheiser.

Permalänk
Rekordmedlem

För att utesluta signalkällan så kan man växla h och cv kanal men det kan kräva att man har en "korskopplad" kabel eller nått försteg eller mixer som kan utföra det.

För att leta oljud i en hörlur/högtalare i sig så kan man använda en signalgenerator och lyssna på frekvenssvep i det aktuella frekvensområdet, man bör också variera nivåen för en del "rassell" hörs ofta bara vid en specifik nivå, ökar eller minskar man nivån så upphör det och ofta är det vid ganska låga signalnivåer det hörs tydligast om det är mekaniska oljud men letar.

Bra gratisprogram för test/mätande kan vara Tone. www.tolvan.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Förstår tyvärr inte ett ord av vad du säger i första stycket

Jag har redan gjort två ''tester'', inte med hjälp av ett program då utan genom att helt enkelt lyssna på ljudklipp med dessa låga frekvenser. Jag ska prova programmet du nämner så att det inte helt enkelt är just de klippen jag lyssnat på som det är fel på.

Tack för alla svar hittils

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luddish7:

@mrqaffe: Förstår tyvärr inte ett ord av vad du säger i första stycket

Man behöver kunna skifta den elektriska anslutningen så att höger och vänster byter plats, men strunt i det för det kräver hårdvara för att göra det och bortsett från dedikerad testutrustning så är det nog bara en mixer man kan göra det med för det är ingen funktion man normalt har på en dator eller musikanläggning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som Pyoko skriver så är det en del distortion i Stairway to heaven där du beskriver och även på flera andra ställen framåt i låten, vilket låter lite som knaster.

Ang. resten av testerna du gjort skulle det vara bra att veta vad det är för tester och hur du utfört dem och vilka ljudnivåer det handlar om.
Om man gör svepningar genom hela frekvensområdet kommer ju resonans/självsvängningar sannolikt att uppkomma på några ställen, även om öppna lurar oftast har mindre sånt än slutna lurar. Om det handlar om lite högre ljudnivåer så kan det ju bli missljud oavsett frekvens men vissa frekvenser kommer ju att vara känsligare.

Byter det från ena örat till andra om du vänder lurarna?
Testat andra ljudkällor?

Faktum är att det även kan vara andra saker, som tex att det är trångt i hörselgången pga en svullnad eller liknande saker. När jag sjunger kan det ibland knastra i mitt högra öra, tex.
Bara så att du utesluter allt annat än lurarna.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att utesluta signalkällan så kan man växla h och cv kanal men det kan kräva att man har en "korskopplad" kabel eller nått försteg eller mixer som kan utföra det.

VLC kan byta plats på kanaler. På Mac: Preferences->Show All->Audio->Filters. Bocka i "Audio channel remapper". Välj "Remap" under "Audio" i trädvyn. Bocka ur "Normalize channels".

Permalänk
Medlem

@dumbo: Jag läste allt du skrev men är på jobbet och kan inte riktigt gå in på detaljer just nu (återkommer när jag väl kommer hem), men jag kan testa att rensa öronen haha

Testet jag körde hittade jag genom en snabb google sökning och det kom från den här hemsidan: https://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php under segmentet ''Quality''

Använde även en YouTube video som jag hittade x)

Jag hör själv hur det låter när jag säger att jag testade ljud på en hemsida istället genom ett program men jag ska testa att ladda ner en signal generator när jag väl kommer hem och meddela resultatet.

Tror jag förstår nu vad ni menar med att skifta på höger och vänster på lurarna. Menar ni då att jag ska ''invertera'' dem och se om surrandet då går från höger till vänster?

Än en gång ledsen för alla påhittade och vaga termer men jag har verkligen ingen direkt koll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luddish7:

Tror jag förstår nu vad ni menar med att skifta på höger och vänster på lurarna. Menar ni då att jag ska ''invertera'' dem och se om surrandet då går från höger till vänster?

Ja det är ett sätt att ta reda på om ett missljud kommer från den inmatade signalen eller från själva luren, har man inte mätutrustning så får man försöka lyssna sig fram på ett systematiskt/logiskt ätt för att minimera möjliga "testfel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett par Sennheiser PXC 550 Wireless, dvs inte några superhörlurar men det knastret du talar om hör även jag. Det är själva låten och inte hörlurarna i fråga! : )

Men om du ändå vill vara 110% säker så kan du ju gå till butiken och testa ett par andra hörlurar och jämföra.

Permalänk
Medlem

Efter att jag nu testat med en tone generator med den här hemsidan: https://www.szynalski.com/tone-generator/

Märker jag att det i princip alltid är ett skallrande i högra hörluren när den spelar frekvenser 91hz och under. Det skallrar även vid de högre frekvenserna. Det är som att ha en fluga flygandes i ditt öra. Jag använde även panning funktionen och det är bara i högra luren som detta problem sker. För mig är det här en dealbreaker eftersom djupa bastoner för alltid kommer att förstöras av ett evigt skallrande. Jag ska se till att reklamera dessa och få ett par nya så snart som möjligt.

Ifall jag dessutom lutar på huvudet så ändrar surrandet ljud. På grund av detta får jag en stark känsla av att detta är ett fysiskt fel och därför borde reklameras. Jag har nu provat hemsidan jag länkade tidigare, en youtube video samt en tone generator och samma problem märks på samtliga.

Permalänk
Medlem

Hade precis detta problem med mina HD-650; visade sig vara den tunna skumgummiskivan som ligger över elementet så att säga som "skallrade" vid vissa basfrekvenser.
Försvann när jag plockade loss öronkudden och skumgummiskivan och lade dit den igen och satte fast öronkudden igen.