Comviq, blir nekad Galaxy Buds-erbjudande pga kolli som försvunnit [Löst]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av PeCe:

EDIT: Förtydligat efter att ha sett hur erbjudandet marknadsfördes av Comviq.

Tycker du skall anmäla Comviq till ARN.

"Just nu ingår Samsungs trådlösa in-ear-hörlurar Galaxy Buds (värde 1 590 kr) när du köper en Galaxy S10 eller S10+ från oss. Erbjudandet gäller 20 februari – 7 mars 2019. Erbjudandet måste utnyttjas med Samsung Account i Samsung Members app mellan 8 mars – 31 mars 2019."

Du har uppfyllt villkoret "Just nu ingår Samsungs trådlösa in-ear-hörlurar Galaxy Buds (värde 1 590 kr) när du köper en Galaxy S10 eller S10+ från oss. Erbjudandet gäller 20 februari – 7 mars 2019."

Att du sedan inte kan uppfylla "Erbjudandet måste utnyttjas med Samsung Account i Samsung Members app mellan 8 mars – 31 mars 2019." beror helt på dem.

Jag tycker du har starka argument för att vinna en tvist.

EDIT: Läste lite längre i tråden, min kommentar är inte så relevant längre.

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Masterstudent - Fotonik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Linus85:

Hej
Jag har vart på jakt efter S10+
Comviq annonserade på sin hemsida att om man förbokar telefonen under en tidsperiod innan den är släppt så får man de trådlösa hörlurarna; Galaxy Buds (värde ca 1600-2000kr).
Viktigt att känna till rörande min fråga; Erbjudandet sköts av inte av Comviq utan av deras partner Samsungs Kampanj avdelning (veddesta distribution ab, om mina google-skills stämmer). För att kunna ta hem dessa hörlurar ska man i sin nya S10 telefon gå in i en app och klicka hem hörlurarna, detta kan man inte göra efter 31 mars.

Jag ville ha telefonen och erbjudandet gjorde mig inte mindre sugen direkt, det gjorde också att jag valde just Comviq att köpa denna telefon. Jag beställde telefonen 26/2.

Tiden går och min telefon dyker inte upp, jag kan se på postnords spårning att den har skickats ut 15/3, dock har det gått 10 dagar sedan dess och den har fortfarande inte nått postnords utlämningsställe. Jag kontaktar först postnord för att via mitt kolli-id få reda på när telefonen kommer. På postnords kundtjänst säger man att detta är mycket märkligt, kollit har inte ankomst-registrerats och att den skulle ha anlänt för längesedan, dom ber mig kontakta min leverantör (comviq) för att starta ett reklamationsärende, kort sagt: postnord säger att telefonen är borta.
Jag kontaktar Comviq som i sin tur pratar med deras leverantör varpå dom återkommer till mig och säger att dom delar postnords uppfattning, denna telefonen är bortslarvad, kanske stulen och Comviq har startat ett reklamationsärende och jag kommer tillslut få en ny s10+ skickad till mig.

Nu kommer vi till mitt problem; idag är det 25/3 och reklamationsärendet har just startat, vilket kommer ta några dagar för Comviq att utreda, och det kommer dröja innan en ny telefon kommer. När tillslut en ny telefon kommer så har 31/3 passerat och erbjudandet kan inte längre nyttjas, även om jag uppfyller kriterierna för erbjudandet, som jag kan backa upp med både kvitto och instruktions-mail på hur jag skall göra i appen för att klicka hem mina Galaxy Buds.
Under mitt samtal med Comviq så tog jag upp denna problematik, han jag pratade med förstod mitt problem men behövde prata med flera personer bland annat en produktspecialist samt även ringa deras leverantör.
Tillslut återkommer han till mig och säger att jag skall själv kontakta Samsungs Kampanj support.

Detta gjorde jag efter 1h20m i telefonkö så svarar dom äntligen och säger att det finns inget dom kan göra manuellt, detta måste ske via appen. Dom hänvisar mig tillbaka till Comviq, med orden "det är din leverantörs ansvar".
Jag ringer tillbaka till Comviq och får prata med en ny person som bara beklagar, personen jag pratade med skulle fråga sin chef och återkommer och konstaterar bara fakta för mig "eftersom din nya telefon inte har skickats ännu, och troligen inte kommer vara hos dig innan 31 mars, så kommer du inte kunna nyttja kampanjen". Jag svara att jag förstår problematiken, och att det är anledningen att jag ringer. Jag säger igen att jag har köpt en telefon med ett kampanj erbjudande, telefonen jag köpt har försvunnit under leveransen, vilket är 100% Comviqs ansvar. Som då leder till att jag går miste om detta erbjudande, ett erbjudande som var hela anledningen att jag ens valde ut Comviq till den mobilleverantör jag köper S10 av.
Comviqs kundtjänst svar till detta är återigen "jag beklagar, det finns inget jag kan göra. Du kan säga upp ditt köp om du inte är nöjd, det är det enda du kan göra".
Comviq var inte heller intresserade av att på något sätt kompensera mig, tex dra av summan för dessa hörlurar på min totalkostnad eller liknande.

Ska jag bara gilla läget att ha gått miste om 1600kr? Jag har ingen erfarenhet om att anmäla sånt här, är det ens värt det. Behöver jag anlita advokat eller liknande så är det ju totalt ovärt direkt kan ju vem som helst räkna ut. Men samtidigt tycker jag inte Comviq ska få bara komma undan med att behandla sina kunder såhär, att inte ens erbjuda någon kompensering överhuvudtaget.

Jag har kvitto på telefonen som jag inte fått samt IMEI-nr, samt bekräftelser och instruktioner på hur jag kan ta hem mina Galaxy Buds som bevis för detta.

Vad tycker ni jag skall göra?

Gör bara en ny beställning istället så hade allt löst sig? Och få pengarna tillbaka på det första köpet.

9900K 5GHz OC 1,31v | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 ROG Strix 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 MX Speed RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@muSashi: Kan nog vara lite svårt då erbjudandet gällde någon typ av förbeställning och gick ut den 7 mars eller något sådant tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ToddTheOdd:

@muSashi: Kan nog vara lite svårt då erbjudandet gällde någon typ av förbeställning och gick ut den 7 mars eller något sådant tror jag.

Comviq kan säkerligen fixa det om han hör av sig till dom och ber dom skicka en ny order, fast med samma datum som första beställningen.

9900K 5GHz OC 1,31v | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 ROG Strix 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 MX Speed RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Blomman90:

Du bör börja med att kontakta Comviq och framföra dina krav. Men jag tycker som sagt att du bör vänta tills du får din telefon, då det först då definitivt går att säga att kampanjen är stängd (med tanke på att Samsung enligt uppgift förlänger kampanjperioden). Men om det nu skulle vara för sent, så bör du kontakta Comviq. Om Comviq inte är villiga att tillmötesgå dina krav, så får du vända till dig ARN.

Du kan även vara en idé att prata med din lokala konsumentrådgivare, som kan ge dig råd och stöd innan du vänder dig till ARN. Om din konsumentrådgivare, i form av opartiskt sakkunnig håller med dig, så kan även detta framföras till Comviq. Annars är som sagt ARN dit du ska vända dig (men räkna med att det tar några månader).

Egentligen kan man väl tycka att comviq bör informera om att kampanjen har förlängts om så är fallet?

Nu hamnar vi i en liten gråzon (lagligt sett), men om Comviq opererar efter att kampanjen är slut så är det klart att det är de som ska ersätta ett par Buds till TS (hur är mindre relevant, så länge det dyker upp ett par hos TS).

Om så är fallet, och Samsung förlänger kampanjen, utan att TS blir informerad av Comviq, kan TS då hämta ut ett par till från appen?

Lagligt sett har ju TS då fått sitt par som Comviq utlovade, det andra paret blir ju då från ett avtal med Samsung för en förbokad telefon (om det går). Kanske moraliskt fel även om det går dock.

TL;DR
Comviq bör kompensera TS med ett par Buds om de hävdar att kampanjen inte längre gäller/kan nyttjas

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Detta bör ju dock Comviq lösa i allra högsta grad. Knappast så att du ska bli utan hörlurar eller någon kompensation för någonting som Postnord slarvar bort. Det är Comviq som anlitat Postnord och Comviq som får lösa biten med Postnord åt dig. Du gjorde en order inom den tid som du behövde göra. Din produkt kom inte fram pga Postnord (Comviq). Orderdatumet kvarstår ju.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av sweisdapro:

Egentligen kan man väl tycka att comviq bör informera om att kampanjen har förlängts om så är fallet?

Nu hamnar vi i en liten gråzon (lagligt sett), men om Comviq opererar efter att kampanjen är slut så är det klart att det är de som ska ersätta ett par Buds till TS (hur är mindre relevant, så länge det dyker upp ett par hos TS).

Om så är fallet, och Samsung förlänger kampanjen, utan att TS blir informerad av Comviq, kan TS då hämta ut ett par till från appen?

Lagligt sett har ju TS då fått sitt par som Comviq utlovade, det andra paret blir ju då från ett avtal med Samsung för en förbokad telefon (om det går). Kanske moraliskt fel även om det går dock.

TL;DR
Comviq bör kompensera TS med ett par Buds om de hävdar att kampanjen inte längre gäller/kan nyttjas

Ja, nog är det fullt möjligt att ta den striden och hoppas att man får två par. Men jag ser det dock inte som särskilt osannolikt att Comviq får nys om förlängningen och därmed kan påvisa att de kan upprätthålla sin del av avtalet. Eftersom Comviq redan nu verkar sätta sig på tvären, så är det kanske ganska ovärt att dra tvisten till ARN, om man det visar sig att man får det som utlovas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Linus85:

Ja det stämmer, den 25/3 (igår) kontaktade jag postnord, comviq, samsung, comviq i den ordningen. Så här resonerade jag;
När jag beställde telefonen var jag medveten om det var ett förköp, så någonstans hade jag i bakhuvudet att det kommer nog dröja några veckor innan ja får denna telefon, utan att ha lagt exakt släppdatum på minnet. Sen gick jag vidare med mitt liv.. jag är inte den typen av person som aktivt spårar mina paket eller väntar med upphetsning tills min pryl anländer. "det kommer när det kommer", vilket straffade mig nu då och jag kan hålla med om att mitt agerande är lite passivt med facit i hand. Men ska man verkligen behöva dubbelkolla sina leveranser, jag tycker 10 dagar är helt ok agerande. Hade vi pratat en månad så kan jag nog tycka att det är väl passivt. Man får väl räkna med att folk kanske är på semester, kan ha mycket på sin tallrik i livet och kanske inte har på sin agenda att dubbelkolla alla sina leveranser 3 dagar efter utskick?

Att jag reagerade så sent som igår var för att jag såg att kompisen fått sin telefon och jag ännu inte fått den, det tyckte jag var konstigt.
I detta stadiet visste jag sen innan att hörlurarna skulle plockas hem via en app, dock visste jag inte förräns igår att möjligheten att göra detta hade en tidsram, jag resonerade att eftersom jag redan uppfyllt kampanjens kritierier genom att köpa telefonen inom en tidsram så förstog jag inte varför det var en separat tidsram i appen, och eftersom jag inte fått min telefon ännu förusatte jag att jag fortfarande kunde få lurarna eftersom telefonen inte kommit än, det vore väl märkligt om detta inte var syncat (denna tanke är då innan vetskapen om att kollit var borta och appens tidsbegränsning).

Hur som.. nu är det som det är och jag tycker inte jag ska bli utan kampanj erbjudande för att något jag inte kan påverka, eller för att jag "väntade" 10 dagar med att kontakta posten.

Du ska ha ett stort tack Brainsplitter, detta var ambitiöst. Jag vet dock inte riktigt i hur jag skall börja, säg att jag använder din text eller delar utav den: Borde den i ett utgångsläge riktas till comviqs mail eller ARN? Just nu har jag endast haft kontakt via telefon (jag veeeeeeet att det inte är bra, och att jag borde haft allt i text det behöver ni inte poängtera, men jag trodde självklart att comviq skulle lösa denna enkla sak över telefon utan att göra en grej av det och samtidigt jobbade jag mot tiden då jag insåg hur erbjudandet skulle nyttjas, hade vi haft mail konversation då hade jag antagligen vart på Steg 1 fortfarande nu)

Nu kanske jag missar att svar på allt du skrev då jag sitter på mobil, ska kolla senare ikväll även

Först och främst anser jag att du ska kontakta en konsumentrådgivare i din kommun och förklara läget.
Comviq kommer inte ge med sig, då kommer du bara slösa tid på dem.
Skicka även med länkarna för Comviqs erbjudande till konsumentrådgivaren, där anser jag att den är utformad till din fördel med tanke på den tid som är angiven på deras sida är uppfylld av dig.
Att de sen inte levererar varan ska inte du drabbas för.

Mitt inlägg i spoilern är riktad till Comviq, den kan du använda vid senare tillfälle och visa rådgivaren och se om de är positivt inställda, eller om de anser att det behöver ändras något.
Att dra upp paragrafer såhär i början är inte det bästa, men kan vara bra när företagen inte ger med sig.

ARN brukar man behöva göra en sammanfattning av den situation som uppstått och hur man ser på saken, hur man blivit bemött, vad som sagts etc.
De behöver inte ta del av texten i spoilern tror jag. Kan I sådant fall vara om du har skickat det i email till Comviq så kan ARN få en kopia.

Det du kan göra är att säga till Comviq att du läst konsumentköplagen och anser att du har rätt till Galaxy Buds och om inte de ordnar detta så tar du kontakt med konsumentrådgivare samt ARN för att utreda ärendet och drar det vidare.

Ser gärna att de får fel i frågan och får blöda lite pengar om de beter sig så här

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Hade skrivit ARN istället för konsumentrådgivare / konsumentombudsmannen i första stycket. ARN ska du, som ToddTheOdd även sa under mig, ta senare när de satt sig på tvären och du vet att du absolut inte kommer få några Galaxy Buds. Har du tur kan du få kontakt med någon som ordnar allt utan fler bekymmer. (Dock tveksamt)

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@Linus85: Du kontaktar Comviq nu på onsdag den 27/3 och sedan den på fredag den 29/3 för att se vad som har hänt och om du kommer få någon ny telefon innan dess. För att börja bråka och börja dra in ARN innan den 31/3 är ingen idé. Du kanske har en telefon hos ditt ombud på onsdag redan? Eller på fredag? Då hinner du utnyttja erbjudandet utan den eventuella förlängningen som samsung eventuellt har gått ut med. DÅ slipper du krångla. Så ta det nu lugnt i några dagar och börja inte dra in "advokater" utan kolla med Comviq imorgon och på fredag vad som har hänt med ditt ärende. Sedan kan du börja krångla med dem om det behövs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Fantomen:

Meddela Samsungs kundtjänst att du tänker välja iPhone i stället. Så får vi se vad de säger.
Tycker också att du skall anmäla till ARN

Ja, kundtjänstmedarbetaren hör säkert inte dom orden typ varje dag och bryr sig säkert jättemycket om det.

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

En liten uppdatering, jag har fått en telefon. Och comviq har oxå kontaktat mig nu att jag ska få Galaxy Buds skickade till mig. Så i slutändan så kunde dom hålla sitt kampanj erbjudande och det får man tacka för. Slutet gott allting gott.
Vad jag lärde mig av detta är att man ska ringa flera gånger tills man stöter på rätt person, Rasmus och Philip på comviq har vart riktigt bra och drivande i detta.

Skrivet av ToddTheOdd:

Du kontaktar Comviq nu på onsdag den 27/3 och sedan den på fredag den 29/3

Vad som jag inte nämnt tidigare i tråden är att just detta är gjort. Jag har kollat läget med dom och försäkrat mig om att ett ärende är igång.

Förresten; går det att ändra titel på tråden? Så att comviq inte får bad press liksom, då dom fixade allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@Linus85: kan du för skojs skull se vad som händer om du försöker claima ett par genom samsung appen?

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Linus85:

Förresten; går det att ändra titel på tråden? Så att comviq inte får bad press liksom, då dom fixade allt.

Det var ju dock inte smärtfritt, så det är väl bra om man blir uppmärksammad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av PeCe:

EDIT: Förtydligat efter att ha sett hur erbjudandet marknadsfördes av Comviq.

Tycker du skall anmäla Comviq till ARN.

"Just nu ingår Samsungs trådlösa in-ear-hörlurar Galaxy Buds (värde 1 590 kr) när du köper en Galaxy S10 eller S10+ från oss. Erbjudandet gäller 20 februari – 7 mars 2019. Erbjudandet måste utnyttjas med Samsung Account i Samsung Members app mellan 8 mars – 31 mars 2019."

Du har uppfyllt villkoret "Just nu ingår Samsungs trådlösa in-ear-hörlurar Galaxy Buds (värde 1 590 kr) när du köper en Galaxy S10 eller S10+ från oss. Erbjudandet gäller 20 februari – 7 mars 2019."

Att du sedan inte kan uppfylla "Erbjudandet måste utnyttjas med Samsung Account i Samsung Members app mellan 8 mars – 31 mars 2019." beror helt på dem.

Jag tycker du har starka argument för att vinna en tvist.

This.
Det inte upp till dig att se till att du kan fysiskt uppfylla den andra delen av villkoren, det är upp till Comviq att hjälpa dig med det.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Linus85:

Förresten; går det att ändra titel på tråden? Så att comviq inte får bad press liksom, då dom fixade allt.

La till "[Löst]" i rubriken, pm:a mig om du vill lägga till ytterligare info. Härligt att det löste sig!

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av sweisdapro:

@Linus85: kan du för skojs skull se vad som händer om du försöker claima ett par genom samsung appen?

Erbjudandet fanns inte i telefonen när ja fick den, och inte heller nu när ja kollade. Synd för det vore väl en bra kompensation med ett extra par Buds för min nerlagda tid och försenada telefon