Gaming-PC runt 50k, öppen för tips och råd!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om jag hade en budget på 50k för bästa möjliga gamingdator hade jag lätt försökt klämma in 2 st RTX 2080 Ti. För att finansiera det hade jag köpt lite billigare varianter för 2080 Ti (20k för ett 2080 Ti är alldeles för mycket) och även tagit billigare RAM.

Ja, SLI är ett jävla meck, och nej, det skalar inte superbra, i alla spel, men i de spel där SLI funkar och skalar bra så gör det bra med skillnad.

(Med det sagt hade jag aldrig lagt 50k på en gamingdator, men det är ju det den här tråden handlar om.

Spännande att du talar bra om SLI! Jag har inte hört mycket annat än att "det suger med dagens kort". Jag funderade att stoppa in faktiskt två stycken av valda kort, då skulle jag spräcka min budget med en hel del. Det går att kompensera med billigare komponenter men det vill jag inte.

Typ såhär: https://www.inet.se/datorbygge/b1076401/bygge5

Det jag är osäker på är om RAM lirar med MOBO och om CPU är tillräckligt bra (9900X vs 9900K). Jag skulle kunna lägga ut lite till och komma upp i den här prisklassen. Men då handlar det alltså egentligen om det är värt med två GPU:er?

Permalänk
Medlem

Precis som pv2b skriver kan jag tycka att det verkar ngt onödigt att ta det absolut dyraste 2018ti som finns och dom dyraste minnena... och brädan osv.

Känns inte riktigt som att det finns en motivation bakom för "dyrast är bäst" stämmer inte alltid gällande komponenter.

Kolla först och sondera terrängen lite, läs reviews... eller bara lita blint på kreti och pleti och se hur det går

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Av alla dessa trådar på dator för 30k+ finns det någon som någonsin bygger den datorn dom frågar om?
Jag förstår om man sitter och ska köpa in burken genom ett företag så man slipper använda skattade medel men som privatperson?

Oavsett pris så blir prestandan på datorn inte mycket bättre bara för att man slänger ut 20K mer.
Då kan man köra på titan gpu som ger typ 10 fps mer.
Nej jag kan inte förstå detta.
9900K 2080ti 32gb ram behöver inte vara de snabbaste 250gb ssd 970 för program 1tb för ssd för spel thats it.
Då borde datorn kosta max runt 35K.
Sen kan TS köpa en skärm för 15K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Av alla dessa trådar på dator för 30k+ finns det någon som någonsin bygger den datorn dom frågar om?
Jag förstår om man sitter och ska köpa in burken genom ett företag så man slipper använda skattade medel men som privatperson?

Jag håller det hemligt

Permalänk

Jag har byggt en dator som skulle passa dig perfekt.
https://komponentkoll.se/bygg/stdoT/
Bara köp köp köp.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Precis som pv2b skriver kan jag tycka att det verkar ngt onödigt att ta det absolut dyraste 2018ti som finns och dom dyraste minnena... och brädan osv.

Känns inte riktigt som att det finns en motivation bakom för "dyrast är bäst" stämmer inte alltid gällande komponenter.

Kolla först och sondera terrängen lite, läs reviews... eller bara lita blint på kreti och pleti och se hur det går

Bara för att: det dyraste RTX 20180 Ti som ligger i min korg ÄR det bästa då den har högst klockfrekvens. Allt annat som jag sett är likvärdigt. Jag har inga problem att lägga ut mer för att få det bästa. RAM är det snabbaste med lägst CL. MOBO har jag ingen aning om utan jag har fått ta det som finns.

Dyrast är bäst är inte alltid bäst, men denna gång tycker jag ändå att det har varit rätt Har försökt läsa på men vänder mig till er smarta individer som har fler timmars kunskap!

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Oavsett pris så blir prestandan på datorn inte mycket bättre bara för att man slänger ut 20K mer.
Då kan man köra på titan gpu som ger typ 10 fps mer.
Nej jag kan inte förstå detta.
9900K 2080ti 32gb ram behöver inte vara de snabbaste 250gb ssd 970 för program 1tb för ssd för spel thats it.
Då borde datorn kosta max runt 35K.
Sen kan TS köpa en skärm för 15K.

Men blir datorn lite bättre om jag använder dessa 15K? Kanske är diminishing returns, men jag vill gå så långt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Av alla dessa trådar på dator för 30k+ finns det någon som någonsin bygger den datorn dom frågar om?
Jag förstår om man sitter och ska köpa in burken genom ett företag så man slipper använda skattade medel men som privatperson?

Jag är starkt skeptisk med. Verkar som om någon bara slängt ihop en massa dyrt för att få respons här inne.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag har byggt en dator som skulle passa dig perfekt.
https://komponentkoll.se/bygg/stdoT/
Bara köp köp köp.

Ser fin ut! Är verkligen RTX Titan bättre än RTX 2080 Ti? Hur skiljer sig 2 Titan vs 2 20180? Är RTX Titan ens för spel och inte för videoredigering osv?

Förstår att du bara gick in och tog det dyraste. Note taken. Jag försöker dock att vara lite selektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Bara för att: det dyraste RTX 20180 Ti som ligger i min korg ÄR det bästa då den har högst klockfrekvens. Allt annat som jag sett är likvärdigt. Jag har inga problem att lägga ut mer för att få det bästa. RAM är det snabbaste med lägst CL. MOBO har jag ingen aning om utan jag har fått ta det som finns.

Dyrast är bäst är inte alltid bäst, men denna gång tycker jag ändå att det har varit rätt Har försökt läsa på men vänder mig till er smarta individer som har fler timmars kunskap!

Visst, för en del är det motiverat med 5% mer prestanda för 100% mer pengar och såfall är det bara att köra på.
Ville mest försäkra att det faktiskt fanns en del tanke bakom det hela.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Jag är starkt skeptisk med. Verkar som om någon bara slängt ihop en massa dyrt för att få respons här inne.

Helt ärligt kommer jag köpa datorn då jag vill ha en ny bra. Det jag ska hålla hemligt är om jag som privatperson eller företag kommer köpa datorn

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Jag är starkt skeptisk med. Verkar som om någon bara slängt ihop en massa dyrt för att få respons här inne.

Därför kan han köpa min andra kundkorg, det skulle passa TS eftersom priset ökar för varje kundkorg han gör.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Ser fin ut! Är verkligen RTX Titan bättre än RTX 2080 Ti? Hur skiljer sig 2 Titan vs 2 20180? Är RTX Titan ens för spel och inte för videoredigering osv?

Förstår att du bara gick in och tog det dyraste. Note taken. Jag försöker dock att vara lite selektiv

Återigen... läs reviews...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Visst, för en del är det motiverat med 5% mer prestanda för 100% mer pengar och såfall är det bara att köra på.
Ville mest försäkra att det faktiskt fanns en del tanke bakom det hela.

Jo, jag tycker det ska vara motiverat. 5% för 1k kronor extra, eller 5% för 20k, allt är relativt och jag skrev här för att försöka utarbeta exakt hur mycket jag kommer få ut av datorn till priset.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Därför kan han köpa min andra kundkorg, det skulle passa TS eftersom priset ökar för varje kundkorg han gör.

Varför ska alla vara så sura och börja tvivla? Jag skrev i mitt första inlägg:

"Jag lade en budget på runt 50k, priset kan tänkas att höja om det går att få ut mer prestanda (det ska vara rimligt också)."

Såklart man itererar och bygger om kundkorgen. 50k var bara en hittepåsiffra jag slängde fram. Datorn kanske landar på 80k vem vet.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Återigen... läs reviews...

Antingen lägger jag X antal mantimmar på att läsa på varje komponent, eller så frågar jag här först för att få en inblick då detta är ett FORUM där man DISKUTERAR. Är du inte intresserad behöver du inte kommentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Därför kan han köpa min andra kundkorg, det skulle passa TS eftersom priset ökar för varje kundkorg han gör.

Gillar inte att du valde Win10 home. Pro kostar mycket mer.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Gillar inte att du valde Win10 home. Pro kostar mycket mer.

Tack men jag har redan en licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Spännande att du talar bra om SLI! Jag har inte hört mycket annat än att "det suger med dagens kort". Jag funderade att stoppa in faktiskt två stycken av valda kort, då skulle jag spräcka min budget med en hel del. Det går att kompensera med billigare komponenter men det vill jag inte.

Typ såhär: https://www.inet.se/datorbygge/b1076401/bygge5https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1076401/bygge5

Det jag är osäker på är om RAM lirar med MOBO och om CPU är tillräckligt bra (9900X vs 9900K). Jag skulle kunna lägga ut lite till och komma upp i den här prisklassen. Men då handlar det alltså egentligen om det är värt med två GPU:er?

Känns som du mest väljer saker för att de är DYRA. 9900K är exempelvis bättre än 9900X för gaming. Om du är ute efter maxprestanda ur dina grafikkort spelar det egentligen ingen roll vilken fabriksöverklockning de har eftersom du ändå bör överklocka dem själv (vilket alltid blir mer än fabriksöverklockningen).

https://www.inet.se/datorbygge/b1076407/54tkr

Detta är t.ex ett mer seriöst bygge.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Tack men jag har redan en licens.

Hur kunde jag göra ett sånt stort misstag damn alltså.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Känns som du mest väljer saker för att de är DYRA. 9900K är exempelvis bättre än 9900X för gaming. Om du är ute efter maxprestanda ur dina grafikkort spelar det egentligen ingen roll vilken fabriksöverklockning de har eftersom du ändå bör överklocka dem själv (vilket alltid blir mer än fabriksöverklockningen).

https://www.inet.se/datorbygge/b1076407/54tkrhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1076407/54tkr

Detta är t.ex ett mer seriöst bygge.

Tack för din input. Varför jag inte tog en 9900K är för att den endast har 16 PCI-E lanes, medan 9900X har 44. Har jag två stycken GPU som vareda kör 16 lanes så blir det x8/x8 på en 9900K, medan på en 9900X får jag x16/x16. Om jag sedan kan överklocka 9900X till 5GHz så den blir likvärdig 9900K (om nu min AIO-kylare klarar detta), så är jag mer än nöjd. Jag såg även att du hade tagit några billigare GPU:er, fast de presterar sämre än den jag hade. Nyfiken på varför

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Hur kunde jag göra ett sånt stort misstag damn alltså.

Det är lugnt, jag kan vaska den licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Av alla dessa trådar på dator för 30k+ finns det någon som någonsin bygger den datorn dom frågar om?
Jag förstår om man sitter och ska köpa in burken genom ett företag så man slipper använda skattade medel men som privatperson?

Det tror jag. Många byter till ny bil varje år - bara för att ha det senaste - och det är ju oerhört mycket dyrare än 30 k. En teknikintresserad ingenjör som bor i innerstan utan barn/bil kan ju lugnt lägga 30-50 k var tredje år. Sen får man väl anta att en rätt stor del av vuxna på SweClockers jobbar med datorer på något vis, och en del av dessa som konsulter/underkonsulter. Och då motsvarar ett pris på 50 000 inkl moms ungefär 19 000 kr ut. Det finns ju en del trådar där en P12:a bara fantiserar förstås.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Skrivet av Olle78:

Det tror jag. Många byter till ny bil varje år - bara för att ha det senaste - och det är ju oerhört mycket dyrare än 30 k. En teknikintresserad ingenjör som bor i innerstan utan barn/bil kan ju lugnt lägga 30-50 k var tredje år. Sen får man väl anta att en rätt stor del av vuxna på SweClockers jobbar med datorer på något vis, och en del av dessa som konsulter/underkonsulter. Och då motsvarar ett pris på 50 000 inkl moms ungefär 19 000 kr ut. Det finns ju en del trådar där en P12:a bara fantiserar förstås.

Stämmer fint, tack för din input.

Permalänk
Skrivet av Olle78:

Det tror jag. Många byter till ny bil varje år - bara för att ha det senaste - och det är ju oerhört mycket dyrare än 30 k. En teknikintresserad ingenjör som bor i innerstan utan barn/bil kan ju lugnt lägga 30-50 k var tredje år. Sen får man väl anta att en rätt stor del av vuxna på SweClockers jobbar med datorer på något vis, och en del av dessa som konsulter/underkonsulter. Och då motsvarar ett pris på 50 000 inkl moms ungefär 19 000 kr ut. Det finns ju en del trådar där en P12:a bara fantiserar förstås.

Jo men oftast så får man mycket mer för en ny bil alltså mycket mer.
Med en dator över 35K så får man inte ut så mycket mer i prestanda.
Då kan ju ts köpa sig en fet skärm för 15-20K istället.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Olle78:

Det tror jag. Många byter till ny bil varje år - bara för att ha det senaste - och det är ju oerhört mycket dyrare än 30 k. En teknikintresserad ingenjör som bor i innerstan utan barn/bil kan ju lugnt lägga 30-50 k var tredje år. Sen får man väl anta att en rätt stor del av vuxna på SweClockers jobbar med datorer på något vis, och en del av dessa som konsulter/underkonsulter. Och då motsvarar ett pris på 50 000 inkl moms ungefär 19 000 kr ut. Det finns ju en del trådar där en P12:a bara fantiserar förstås.

Vad menar du med att han får ut 19K?
Jag kanske missuppfattar dig men ska han dra momsen så är det 20% alltså 10K
En dator för för 30K får han ut 6K.
Så att lägga 20K mer för att få tillbaka 4K mer håller inte varken prestandamässigt eller på något sätt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Vad menar du med att han får ut 19K?
Jag kanske missuppfattar dig men ska han dra momsen så är det 20% alltså 10K
En dator för för 30K får han ut 6K.
Så att lägga 20K mer för att få tillbaka 4K mer håller inte varken prestandamässigt eller på något sätt.

Det jag tror Olle78 pratar om är att antingen tar man ut 19k i lön i handen netto, eller så köper man sig en dator för 50k.

19k netto är väl typ 25k brutto, för att betala ut 25k brutto kostar det arbetsgivaren en kanske 40k. Sedan är det inklusive moms på datorn och det är 25%. Vips så är man uppe i 50k.

Moms på datorn inte på lönen
Permalänk
Medlem

Jag såg att du ville köpa de snabbaste minnen du kan hitta och att du, samtidigt, vill Klocka CPU'n så högt som möjligt och ha en dator som du ska hålla i ett tag. Det är kanske inte omöjligt, men svårt att tro att du kan få alltihop.
Nu är jag inte insatt i hur läget ser ut med just Coffee Lake, men hittills fanns det en koppling, en balans att hitta mellan hastighet på RAM minnena och CPU'n. I stort sätt ville man inte går mycket högre än vad Intel rekommenderar för att CPU'n kunde bli lite "shaky".
Jag kommer ihåg bland annat en kille från Corsair (på en blog) som hade testat Devil's Canyon och Skylake och tyckte man skulle inte gå högre än 2133mhz med den ena och 2666mhz med den andra, respektive. Intressant med tanken på att hans företag sålde snabbare minnen till båda.
När Asus grabbarna testar att OC en ny processor på ROG forum, brukar de också leka med och justera RAM hastighet.
En kompromiss kan vara att köpa jättesnabba minnen och köra dem långsammare samt med tightare timing.
Ofta, de som klarar högre hastigheter på fabriken klarar också bättre timing om man kör med dem på samma hastighet som de billigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo men oftast så får man mycket mer för en ny bil alltså mycket mer.
Med en dator över 35K så får man inte ut så mycket mer i prestanda.
Då kan ju ts köpa sig en fet skärm för 15-20K istället.

Det håller jag delvis med om, men lasseTM tog +30k som exempel - och det är verkligen inte en så himla extrem siffra.

Om en viss prestanda kostar 30 000 kr med billigare komponenter, så är det för den som jobbar med datorn lätt värt att i stället lägga 40 000 kr om man tror att det på något minsta vis gör systemet mer stabilt eller pålitligt. Om man t ex tar 800 kr + moms i timmen behöver man inte många ofrivilliga omstarter i samband med deadline innan man tjänat in de pengarna det kostade att köpa bättre grejer.

Men för att knyta an detta till tråden, så skulle jag aldrig ha vågat köpa ett 2080ti på en arbetsdator, så länge det finns den minsta risk att det är en av alla kraschar-korten som cirkulerat. Och jag skulle aldrig klocka en arbetsdator som jag var beroende av.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

@Hjelpmeddatorn: De presterar inte sämre om du överklockar dem vilket alla bör göra. Du betalar flera tusenlappar mer för att tillverkaren överklockar åt dig. Lite samma grej med det RAM du valt, det kostar supermycket mer knappt någon skillnad i prestanda. I spel kommer du inte märka någon skillnad på det där paketet gentemot RAM som kostar 2k mindre. Du kan utan problem få ihop ett paket för 40k som presterar max 2-3% sämre och ha 10k över att lägga på något roligare som extra skärmar eller mer lagring etc. I dessa prisklasser är diminishing return extremt hög.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |