Svenska riksdagsledamöter vill stoppa Artikel 11 och Artikel 13 i EU

Permalänk
Melding Plague

Svenska riksdagsledamöter vill stoppa Artikel 11 och Artikel 13 i EU

Sveriges riksdag vill försöka stoppa det nya upphovsrättsdirektivet i EU. Detta genom att få landets företrädare i EU:s ministerråd att rösta nej till förslaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

FIGHT FIGHT FIGHT!

Permalänk
Medlem

Någon som har stenkoll på vilka som sitter på dessa 17 platser och hur man kan kontakta dem? Jag är helkass på att hitta på deras sida..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hoppas de röstar som de tänkt denna gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Hoppas de röstar som de tänkt denna gång.

Det beror på vilken knapp som ger bonuspengarna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Avstängd

Snabb fråga: klickar man sedan på respektive person för att se e-postadress och så kan man skicka förfrågan "Med avseende EU-direktiv Artikel 11&13"? Då ska jag bannemig skicka ett massutskick till dessa så kan jag känna att jag har gjort min plikt som svensk medborgare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hoppas de röstar som de tänkt denna gång.

Men knapparna sitter ju väldigt nära varandra...
https://www.etc.se/inrikes/corazza-bildt-har-svart-att-trycka...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Genom att frågan ställs på ett sätt att personerna missförstår om de röstar för eller emot. Det har hänt i riksdagen flera gånger också.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det beror på vilken knapp som ger bonuspengarna.

''bonus donationer'' men de kan ju drömma om att ändra någonting utanför ett swexit.

Permalänk
Medlem

Åh va bra, det vet du att jag är! Snäll som en igelkott som fått mat.

Dold text
Skrivet av AplAy:

Snabb fråga: klickar man sedan på respektive person för att se e-postadress och så kan man skicka förfrågan "Med avseende EU-direktiv Artikel 11&13"? Då ska jag bannemig skicka ett massutskick till dessa så kan jag känna att jag har gjort min plikt som svensk medborgare.

Jag tänkte göra något liknande bara för att göra min röst hörd i tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra att ta en titt på det här lagförslaget också https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/a...

Laget skulle kunna reglera vilken mjukvara kan laddas upp på ett elektroniskt enhet som har förmågan att emittera radio signaler (bl.a. mobiltelefoner, routrar osv). Det kan leda till att det blir olagligt att flasha ett custom ROM eller router firmware på en enhet utan tillverkarens certifiering om mjukvarans säkerhet/kompatibilitet som tillverkarna givetvis aldrig kommer att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Det är lite svårare att rösta än man kan tänka sig. Det är inte svårt att trycka på rätt knapp så det är väl inte riktigt där det fallerar utan det svåra är väl snarare vad det röstas om och hur frågan är formulerad. Görs väldans massa röstningar en del dagar och förslagen presenteras väl lite knivigt. Eurpapodden i p1 pratade nyligen om det här ;).

17 minuter in börjar väl det relevanta i sammanhanget fram till 20:30.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1261848

Kan för övrigt rekommendera eurpoapodden för den som vill få lite sammanställning om vad som händer i EU. Knappast heltäckande, men ger lite mer än dagspressen får fram iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Någon av ministerrådet har helt klart huvudet på skaft, eller kanske t o m medlem i Sweclockers

Så stampa ner foten nu, och stoppa Artikel 11 & 13

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Nu spekulerar jag helt vilt utan att veta hur omröstningar i Europaparlamentet går till rent praktiskt, men på våra beslutande möten på teknologsektionen är det ibland oklart ”vilket som är vilket” av ja och nej i en viss omröstning. Tänk att man i parlamentet kanske trycker på en röd knapp för NEJ och tänker att ”nu säger jag nej till artikel 11 och 13”, men i själva verket säger man nej till att vara emot artikel 11 och 13.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@AplAy Det är mig veterligen bara att maila om man vill göra sin röst hörd. Ju fler som hör av sig desto bättre! Vill samtidigt understryka till alla som funderar på det att det är en människa i andra änden och att man naturligtvis uppnår bäst resultat (och kanske rentutav får ett svar!) med ett respektfullt bemötande.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu spekulerar jag helt vilt utan att veta hur omröstningar i Europaparlamentet går till rent praktiskt, men på våra beslutande möten på teknologsektionen är det ibland oklart ”vilket som är vilket” av ja och nej i en viss omröstning. Tänk att man i parlamentet kanske trycker på en röd knapp för NEJ och tänker att ”nu säger jag nej till artikel 11 och 13”, men i själva verket säger man nej till att vara emot artikel 11 och 13.

Men vilket skit!
Är det så, är det vansinnigt.

En sådan bagatell, ett missförstånd, det måste ju vara klara regler hur det går till (?)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Men vilket skit!
Är det så, är det vansinnigt.

En sådan bagatell, ett missförstånd, det måste ju vara klara regler hur det går till (?)

Lyssna på eurpoapodden jag länkade till ovan ;). Det förklarar en del. Det avsnittet tar upp frågor kring andra delar av omröstningen som också är svåra. Det är så mycket det ska röstas om hela tiden. Är en komplex grej det där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Ska jag göra!

Tack för tipset/länken!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kontakta dem alla som kan! Skriv sakligt och förtydligat konsekvenserna av att varje hemsida kommer stå ansvarig för vad användarna laddar upp. Har redan en fråge quiz hemsida påbörja sin avveckling eftersom fair use mer eller mindre kastas bort. Samtidigt så dillar några flumkonstnärer om att det är facebook de specifikt vill åt. Gissningsvis har de inte koll på hur lagtexten blivit utformad eller så skiter de faktiskt i den så länge den stoppar allt möjligt. Ett annat bra exempel, en tysk advokat som är hobbyfotograf vid sidan driver en hemsida där fotografer kan ladda upp material under creative commons. Han blir ansvarig för att sätta upp system som granskar allt som laddas upp.

Så här har ni lite exempel ni kan nämna om ni nu mailar era politiker. Vi ser här redan små verksamheter som inte ser hur de ens ska kunna följa detta och hellre än att åka på en stämning så lutar det åt att de lägger ner. Som lagen funkat förr kan sägas mycket om, men kulturskapare hade verktyg för att ta tag i massiva uppladdare/bovar. Vi var inte i behov av en sån här extrem lag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Kontakta dem alla som kan! Skriv sakligt och förtydligat konsekvenserna av att varje hemsida kommer stå ansvarig för vad användarna laddar upp. Har redan en fråge quiz hemsida påbörja sin avveckling eftersom fair use mer eller mindre kastas bort. Samtidigt så dillar några flumkonstnärer om att det är facebook de specifikt vill åt. Gissningsvis har de inte koll på hur lagtexten blivit utformad eller så skiter de faktiskt i den så länge den stoppar allt möjligt. Ett annat bra exempel, en tysk advokat som är hobbyfotograf vid sidan driver en hemsida där fotografer kan ladda upp material under creative commons. Han blir ansvarig för att sätta upp system som granskar allt som laddas upp.

Så här har ni lite exempel ni kan nämna om ni nu mailar era politiker. Vi ser här redan små verksamheter som inte ser hur de ens ska kunna följa detta och hellre än att åka på en stämning så lutar det åt att de lägger ner. Som lagen funkat förr kan sägas mycket om, men kulturskapare hade verktyg för att ta tag i massiva uppladdare/bovar. Vi var inte i behov av en sån här extrem lag.

Bra jobbat! Och jag tackar ödmjukast!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Luktar röstfiske på lång väg. EU valet är ju i krokarna

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Tydligen skulle extra omröstningar lagts till i sista minuten vilket betydde att ordningen på röstandet ändrades något. Varav ett antal politiker valde att rösta innan de läst på vad saken gällde.

Skrivet av Varg:

Genom att frågan ställs på ett sätt att personerna missförstår om de röstar för eller emot. Det har hänt i riksdagen flera gånger också.

Detta var dock inte fallet utan det hade skett en ändring i ordningen och även om majoriteten av Sveriges EU politiker verkar ha röstat rätt så lyckades ändå ett par att missa vad de röstade på. Så det är snarare klantigt av politikerna ifråga.

Skrivet av CyberZzZ:

Luktar röstfiske på lång väg. EU valet är ju i krokarna

Sverige har dock varit emot dessa artiklar sedan dag ett mer eller mindre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Någon av ministerrådet har helt klart huvudet på skaft, eller kanske t o m medlem i Sweclockers

Så stampa ner foten nu, och stoppa Artikel 11 & 13

Kommer bara att komma upp igen om det röstas ner..du tror inte EU släpper detta så lätt?

Säg ifrån i maj, låt maktkorridoren svettas lite..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Hahaha

Denna korruption! som tyvärr är allt för vanlig.

Skrivet av VadSaDu:

Kommer bara att komma upp igen om det röstas ner..du tror inte EU släpper detta så lätt?

Säg ifrån i maj, låt maktkorridoren svettas lite..

Så är det ju alltid.

Röstar man emot o vinner så kommer det tillbaka inom något år,fram tills det gått igen. Då jäklar röstas inget igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Enligt vad dom gick ut med så hade dom två knappar, men i knapparna bytte plats vilket gjorde att några rösta fel (antar något i stil med att höger brukar va ja, vänster nej men nu va det tvärtom)

Sen om det stämmer eller inte är en annan femma ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

”Dock menade 13 ledamöter att de röstat fel, däribland två från Sverigedemokraterna och en från Socialdemokraterna.”

Hur lyckas man med detta? Är det två färgglada knappar som man trycker på för ja eller nej eller? Kanske måste komplettera med illustrationer av tumme upp och tumme ner vid knapparna också så att ledarmöterna förstår vad de röstar på?

Det handlar om att de är inkompetenta eller fiskar röster inför eu valet. De är inröstade för att arbeta fram förslag och förstå vad som röstas om.. Att man sen försöker spela oskyldig när man inte kan stå rakryggad för sin åsikt inför väljarna, då ska man inte röstas in fler gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Snabb fråga: klickar man sedan på respektive person för att se e-postadress och så kan man skicka förfrågan "Med avseende EU-direktiv Artikel 11&13"? Då ska jag bannemig skicka ett massutskick till dessa så kan jag känna att jag har gjort min plikt som svensk medborgare.

Jag har nu gjort min plikt som svensk medborgare:

Nu stänger jag av internet på mobilen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |