Gaming-PC runt 50k, öppen för tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Vad menar du med att han får ut 19K?
Jag kanske missuppfattar dig men ska han dra momsen så är det 20% alltså 10K
En dator för för 30K får han ut 6K.
Så att lägga 20K mer för att få tillbaka 4K mer håller inte varken prestandamässigt eller på något sätt.

På 100 kr är först 25 kronor moms. Då har vi 80 kr kvar.
Sedan har man egenavgift på ca 30%, då har vi ca 56 kr kvar.
Sedan har vi kommunalskatt på ca 33%, då har vi ca 37 kronor kvar.

Om du ger t ex en frisör 100 kr tar skattmasen 63 kr och frisören behåller härliga 37 kronor. Om frisören köper en sax slipper han dock betala det med egna pengar, och kan använda hela hundralappen till sitt saxköp.

Av samma anledning kan folk som jobbar med datorer på någon litet mer avancerad nivå köpa datorer som kostar 50 000 kr utan att det är särskilt konstigt. Men vi vet inte om TS jobbar med datorer så det känns OffTopic?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Vart det någon ny dator eller?! Du missade ju värsta "tåget" där tex alla Asus produkter hade sänkt pris. Tex så kostade så var en Strix 2080ti var sänkt med 2000SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vart det någon ny dator eller?! Du missade ju värsta "tåget" där tex alla Asus produkter hade sänkt pris. Tex så kostade så var en Strix 2080ti var sänkt med 2000SEK.

Tråden är ju bara 5 timmar gammal så han har kanske inte hunnit slå till än?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Tråden är ju bara 5 timmar gammal så han har kanske inte hunnit slå till än?

Då ber jag om ursäkt.

Som sagt. Tråkigt att du missade ASUS 30år tåget.

Permalänk
Avstängd

Frågan är hur många pingvinstångar som ingår vid ett köp på 75 lax... Får man bara en så är det Konsumentverket härnäst tillsammans med Sverker Olofsson som livscoach!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Kolla på Asus Z390-F Gaming. Kommer funka utmärkt. Känns lite som en tråd där man bara tagit det dyraste. 16gb minne till 50k rigg känns lite snålt. Ska du ha en skärm som inte flaskar 2080 kortet så får du lägga på 8000k.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ge dig ut på t ex Youtube och kolla på en massa reviews och grejer. För det verkar inte riktigt spela någon roll vilka tips du får, för du har snöat in på att dyrast är bäst. Bara för att du väljer dom snabbaste minnena, så betyder inte det alltid bäst prestanda. Skulle du välja det billigaste 2080 ti, så skulle du med största sannolikhet inte ens märka skillnad mot det dyraste. Och om du inte ska göra manuell överklockning, så finns det definitivt ingen anledning till att köpa det dyraste. För alla korten presterar inom ca 1-2% från varandra, det gäller att ha lite tur. För du har något som heter gpu boost och den boostar mer än siffrorna som står i specen på korten. Så gör dig själv en tjänst och få lite kött på benen innan du kastar pengar i sjön. Men du kanske inte bryr dig om vad det kostar överhuvudtaget, men då vet jag inte varför du frågar om hjälp här heller. Bara att du köper det dyraste som finns och hoppas på det bästa.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

E

Skrivet av walkiii:

Tycker du ska ge dig ut på t ex Youtube och kolla på en massa reviews och grejer. För det verkar inte riktigt spela någon roll vilka tips du får, för du har snöat in på att dyrast är bäst. Bara för att du väljer dom snabbaste minnena, så betyder inte det alltid bäst prestanda. Skulle du välja det billigaste 2080 ti, så skulle du med största sannolikhet inte ens märka skillnad mot det dyraste. Och om du inte ska göra manuell överklockning, så finns det definitivt ingen anledning till att köpa det dyraste. För alla korten presterar inom ca 1-2% från varandra, det gäller att ha lite tur. För du har något som heter gpu boost och den boostar mer än siffrorna som står i specen på korten. Så gör dig själv en tjänst och få lite kött på benen innan du kastar pengar i sjön. Men du kanske inte bryr dig om vad det kostar överhuvudtaget, men då vet jag inte varför du frågar om hjälp här heller. Bara att du köper det dyraste som finns och hoppas på det bästa.

Verkar vara poppis med dessa tråder där folk missar behovet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1553530-ny-monster-dat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Det jag tror Olle78 pratar om är att antingen tar man ut 19k i lön i handen netto, eller så köper man sig en dator för 50k.

19k netto är väl typ 25k brutto, för att betala ut 25k brutto kostar det arbetsgivaren en kanske 40k. Sedan är det inklusive moms på datorn och det är 25%. Vips så är man uppe i 50k.

Det är ju ännu värre i många fall tyvärr, köper man en burk för 50k är man med stor sannolikhet höginkosttagare och då är 50k av företagets pengar typ 10k i lön rent i handen med alla skatter och avgifter.
Så har mam ett företag som går hyffsat och vill ha en dator så har jag större förståelse.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Det saknas ett Seasonic Prime och Noctua fläktar för att vara det bästa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hjelpmeddatorn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12440845

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Tack för din input. Varför jag inte tog en 9900K är för att den endast har 16 PCI-E lanes, medan 9900X har 44. Har jag två stycken GPU som vareda kör 16 lanes så blir det x8/x8 på en 9900K, medan på en 9900X får jag x16/x16. Om jag sedan kan överklocka 9900X till 5GHz så den blir likvärdig 9900K (om nu min AIO-kylare klarar detta), så är jag mer än nöjd. Jag såg även att du hade tagit några billigare GPU:er, fast de presterar sämre än den jag hade. Nyfiken på varför

De tester jag sett så skiljer det endast 2-3% mellan ett RTX 2080 Ti som kör 16x gentemot ett som kör i 8x. Skillnaden mellan 9900X och 9900K kommer att vara större än så - om du överklockar båda. Om du ändå vill köra på X299-plattformen så är nog 9800X ett vettigare val. Den har högre boost från början och lär antagligen vara lättare att överklocka.

Såg inte att "Matrix"-korten hade någon slags vattenkylning. Inte sett några tester på dessa så oklart hur pass mycket bättre dem presterar. Oavsett hur bra kylningen är så kommer skillnaderna ändå bara bli marginella, eftersom det i grund och botten är samma kort. Du kommer givetvis att kunna överklocka det kortet som jag valde också, och ska inte vara några problem att nå 2000Mhz eller mer. Egentligen tycker jag det är mer intressant varför du vill lägga 5000kr extra (per kort) för ytterst marginellt bättre prestanda. Det är ju förstås upp till dig hur mycket du vill spendera, men tycker pengarna du sparar istället skulle kunna gå till en riktigt schysst skärm eller kanske mer lagring. Men återigen så som sagt missade jag att det var annan kylning på dem korten.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Det är ju ännu värre i många fall tyvärr, köper man en burk för 50k är man med stor sannolikhet höginkosttagare och då är 50k av företagets pengar typ 10k i lön rent i handen med alla skatter och avgifter.
Så har mam ett företag som går hyffsat och vill ha en dator så har jag större förståelse.

Det är bara lite för många fel för att ta tråden seriös. 2080ti på 1080 skärm, klocka till 6-7ghz, sollar det dyraste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Av alla dessa trådar på dator för 30k+ finns det någon som någonsin bygger den datorn dom frågar om?
Jag förstår om man sitter och ska köpa in burken genom ett företag så man slipper använda skattade medel men som privatperson?

Haha, kände samma sak! Ok att man lägger 30 för en jobbdata, men är väl ändå inte speciellt många som slänger upp det för en leksak (gamingdator).
Datorn det pratas om här verkar tex enbart vara ihopsatt för att ha de dyraste delarna man hittat utan att undersökt om de fyller en funktion värd priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag såg att du ville köpa de snabbaste minnen du kan hitta och att du, samtidigt, vill Klocka CPU'n så högt som möjligt och ha en dator som du ska hålla i ett tag. Det är kanske inte omöjligt, men svårt att tro att du kan få alltihop.
Nu är jag inte insatt i hur läget ser ut med just Coffee Lake, men hittills fanns det en koppling, en balans att hitta mellan hastighet på RAM minnena och CPU'n. I stort sätt ville man inte går mycket högre än vad Intel rekommenderar för att CPU'n kunde bli lite "shaky".
Jag kommer ihåg bland annat en kille från Corsair (på en blog) som hade testat Devil's Canyon och Skylake och tyckte man skulle inte gå högre än 2133mhz med den ena och 2666mhz med den andra, respektive. Intressant med tanken på att hans företag sålde snabbare minnen till båda.
När Asus grabbarna testar att OC en ny processor på ROG forum, brukar de också leka med och justera RAM hastighet.
En kompromiss kan vara att köpa jättesnabba minnen och köra dem långsammare samt med tightare timing.
Ofta, de som klarar högre hastigheter på fabriken klarar också bättre timing om man kör med dem på samma hastighet som de billigare.

Tack för din info, jag tar med mig det. Det är ju alltid en grej man kan göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om jag hade en budget på 50k för bästa möjliga gamingdator hade jag lätt försökt klämma in 2 st RTX 2080 Ti. För att finansiera det hade jag köpt lite billigare varianter för 2080 Ti (20k för ett 2080 Ti är alldeles för mycket) och även tagit billigare RAM.

Ja, SLI är ett jävla meck, och nej, det skalar inte superbra, i alla spel, men i de spel där SLI funkar och skalar bra så gör det bra med skillnad.

(Med det sagt hade jag aldrig lagt 50k på en gamingdator, men det är ju det den här tråden handlar om.

Varför inte köpa denna av snubben? haha
fake men fan va coolt haha

Permalänk

Tack alla för er input. Jag är inget troll utan en seriös person som vill ha en ny jädrans bra dator. Jag tar med mig allt ni har skrivit så får vi se vad det blir. Jag tycker personligen att tråden börjar bli lite väl hatisk/avundsjuk och börjar spåra ur.

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Tack alla för er input. Jag är inget troll utan en seriös person som vill ha en ny jädrans bra dator. Jag tar med mig allt ni har skrivit så får vi se vad det blir. Jag tycker personligen att tråden börjar bli lite väl hatisk/avundsjuk och börjar spåra ur.

Som jag har förklarat innan om du kör en dator över 35K så blir prestandan inte mycket bättre för att det ska vara värt det.
Sen att du går från 50K till 75K WTF.
Varför behöver du hjälp?
Ta det dyraste som finns så blir det bra.
Du är ett troll och du är inte seriös för 5 öre.
En seriös person hade köpt en dator för 35-40K och lagt resten på en 4K skärm och inte en 1440p som du tänker köra dina grejor på.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Som jag har förklarat innan om du kör en dator över 35K så blir prestandan inte mycket bättre för att det ska vara värt det.
Sen att du går från 50K till 75K WTF.
Varför behöver du hjälp?
Ta det dyraste som finns så blir det bra.
Du är ett troll och du är inte seriös för 5 öre.
En seriös person hade köpt en dator för 35-40K och lagt resten på en 4K skärm och inte en 1440p som du tänker köra dina grejor på.

Jag är införstodd att datorn blir mindre och mindre bättre ju dyrare datorn är efter 35k. Min budget på 50k var draget ur röven. Det är vad jag från början hade tänkt lägga. Jag kom hit för att få lite mer inblick i vad alla andra har att säga, inte bli kallad oseriös. Om du inte tycker att det är värt att köpa en dator värde 50k för att få 110% och nöja dig med en dator för 35k som presterar 100%, det är upp till dig. Jag tycker det är värt de extra pengarna. Sedan finns en gräns. Den är olika för dig och mig.

Det är jättebra att du har lagt dina åsikter och det tackar jag för.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/NKjAq/

Mycket bättre än så blir det inte.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

D

Skrivet av Jejk0b:

9900k turbo läge från fabrik är 5ghz på EN kärna, eller är det två? Absolut inte över alla kärnor samtidigt iallafall
Edit:
Det va visst på två

https://i.imgur.com/Ck5jMtL.png

I teorin ja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Jag är införstodd att datorn blir mindre och mindre bättre ju dyrare datorn är efter 35k. Min budget på 50k var draget ur röven. Det är vad jag från början hade tänkt lägga. Jag kom hit för att få lite mer inblick i vad alla andra har att säga, inte bli kallad oseriös. Om du inte tycker att det är värt att köpa en dator värde 50k för att få 110% och nöja dig med en dator för 35k som presterar 100%, det är upp till dig. Jag tycker det är värt de extra pengarna. Sedan finns en gräns. Den är olika för dig och mig.

Det är jättebra att du har lagt dina åsikter och det tackar jag för.

Vad tänkte du för skärm? Ska du inte flaska måste du ha 165hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

https://komponentkoll.se/bygg/NKjAq/

Mycket bättre än så blir det inte.

Häftigt! Jag fick för mig att Titan RTX presterar sämre i spel än RTX 2080 Ti? Alltså att Titan RTX är gjord för videoredigering mm. Är den bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Vad tänkte du för skärm? Ska du inte flaska måste du ha 165hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra input. Kanske denna? https://www.inet.se/produkt/2214104/asus-27-rog-swift-pg27vq-...

Osäker om curved är najs eller inte?

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

@Hjelpmeddatorn: De presterar inte sämre om du överklockar dem vilket alla bör göra. Du betalar flera tusenlappar mer för att tillverkaren överklockar åt dig. Lite samma grej med det RAM du valt, det kostar supermycket mer knappt någon skillnad i prestanda. I spel kommer du inte märka någon skillnad på det där paketet gentemot RAM som kostar 2k mindre. Du kan utan problem få ihop ett paket för 40k som presterar max 2-3% sämre och ha 10k över att lägga på något roligare som extra skärmar eller mer lagring etc. I dessa prisklasser är diminishing return extremt hög.

Fin input, tack. Har suttit med skit väldigt länge så känner att dessa 10k för 3% är värt det, hur knasigt det än låter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av employed:

Då ber jag om ursäkt.

Som sagt. Tråkigt att du missade ASUS 30år tåget.

Synd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Frågan är hur många pingvinstångar som ingår vid ett köp på 75 lax... Får man bara en så är det Konsumentverket härnäst tillsammans med Sverker Olofsson som livscoach!

Exakt. Jag ska ha minst två stänger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Tycker du ska ge dig ut på t ex Youtube och kolla på en massa reviews och grejer. För det verkar inte riktigt spela någon roll vilka tips du får, för du har snöat in på att dyrast är bäst. Bara för att du väljer dom snabbaste minnena, så betyder inte det alltid bäst prestanda. Skulle du välja det billigaste 2080 ti, så skulle du med största sannolikhet inte ens märka skillnad mot det dyraste. Och om du inte ska göra manuell överklockning, så finns det definitivt ingen anledning till att köpa det dyraste. För alla korten presterar inom ca 1-2% från varandra, det gäller att ha lite tur. För du har något som heter gpu boost och den boostar mer än siffrorna som står i specen på korten. Så gör dig själv en tjänst och få lite kött på benen innan du kastar pengar i sjön. Men du kanske inte bryr dig om vad det kostar överhuvudtaget, men då vet jag inte varför du frågar om hjälp här heller. Bara att du köper det dyraste som finns och hoppas på det bästa.

Men helt ärligt i detta fall så är det dyraste bäst. Kan du slänga fram någon komponent som presenterar bättre än den som ligger i min kundvagn? Det är därför jag är här, bli visas ännu bättre komponenter för gaming. Sen om du menar att bäst == mest kostnadseffektivt, då tuggar vi inte lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Det är ju ännu värre i många fall tyvärr, köper man en burk för 50k är man med stor sannolikhet höginkosttagare och då är 50k av företagets pengar typ 10k i lön rent i handen med alla skatter och avgifter.
Så har mam ett företag som går hyffsat och vill ha en dator så har jag större förståelse.

Då förstår vi förhoppningsvis varandra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det saknas ett Seasonic Prime och Noctua fläktar för att vara det bästa...

Skickades från m.sweclockers.com

Snackar vi PSU? Är inte Corsair väldigt high ens? Fläktarna för chassit valde jag Corsair också då de fått bra kritik. Magnetisk levitation mm