Är det stor skillnad på dessa två byggen?

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad på dessa två byggen?

Hej, jag håller på att bygga ihop min egna gamingdator. Nått jag inte varit nära dom senaste 10år skulle jag tro. Lirat spel på konsol och övrig datoranvänding har mac-datorer stått för. Men nu vill jag ha mig en riktigt PC. Så vad säger ni om dessa två byggen? Är det stor skillnad? När jag ändå ska lägga 15000+ så vill jag inte dumsnåla dom sista tusenlapparna. Har redan beställt en ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync. Så skärmen är iaf klar. Nu är det bara datorn som ska bestämmas. Här är mina två olika alternativ:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12439531

och

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12439554

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@bonjah: Grafikkortet i alternativ två är inte bara betydligt snabbare, det är även en mycket bättre (tystare) kylare monterat på det. Så jag hade helt klart satsat på det. Däremot hade jag nog valt en lyftkylare istället. Både billigare och i de flesta fall tystare. T.ex denna https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock är ett bra val.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@bonjah: Grafikkortet i alternativ två är inte bara betydligt snabbare, det är även en mycket bättre (tystare) kylare monterat på det. Så jag hade helt klart satsat på det. Däremot hade jag nog valt en lyftkylare istället. Både billigare och i de flesta fall tystare. T.ex denna https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock är ett bra val.

Tack, precis sån hör info jag behöver. Annars tycker du mitt bygge ser bra ut?

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna till det dyrare paketet hade jag kört på det!
Jag hade behållt AIO'n! Visst kan man argumentera för att en rejäl luftkylare är billigare och säkert minst lika bra.
Men i ett chassi med sida i glas så blir det mer estetiskt tilltalande med AIO tycker jag! Lite enklare att montera också än en maffig luftkylare!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

En fråga jag också har, ssd vad är skillnaden på klassiska 2.5" SATA och "nya" M.2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Om du har pengarna till det dyrare paketet hade jag kört på det!
Jag hade behållt AIO'n! Visst kan man argumentera för att en rejäl luftkylare är billigare och säkert minst lika bra.
Men i ett chassi med sida i glas så blir det mer estetiskt tilltalande med AIO tycker jag! Lite enklare att montera också än en maffig luftkylare!

Som du ser i mina 2 alternatv. så har jag valt två chassin utan fönster på sidan. Inte mkt för ledbelysning i min dator. Är mer för tystnad i prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

Som du ser i mina 2 alternatv. så har jag valt två chassin utan fönster på sidan. Inte mkt för ledbelysning i min dator. Är mer för tystnad i prestanda

Det missade jag! Jag googlade snabbt på p400s och då kom det upp bilder med glassida
Den simplare monteringen kanske uppskattas ändå?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonjah:

En fråga jag också har, ssd vad är skillnaden på klassiska 2.5" SATA och "nya" M.2?

M.2 ska ha snabbare överföringshastighet än sata

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

En fråga jag också har, ssd vad är skillnaden på klassiska 2.5" SATA och "nya" M.2?

Beror på vilken m.2 man köper.
M.2 är en formfaktor. Och det fiinns olika varianter. Köper man varianten som benämns "nvme" så är skillnaden rätt stor mot en klassisk sata SSD. Köper man däremot en m.2 som kör pcie så blir skillnaden inte särskilt stor kontra klassisk sata SSD.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

En fråga jag också har, ssd vad är skillnaden på klassiska 2.5" SATA och "nya" M.2?

Utifrån det du uttryckligen frågar är det enda säkra svaret: formen.

Enheter i M.2-formfaktorn förekommer nämligen som:
* SATA, då är det bara formen som skiljer jämfört en 2.5" SATA-enhet. Samma begränsningar som andra SATA-baserade SSDer.
* NVMe, då är enheten ansluten direkt till PCIe-bussen och använder ett protokoll som faktiskt är avsett för SSDer. Högre maxhastighet sett till själva gränssnittet, enheterna brukar dock främst nå riktigt hög hastighet specifikt för sekventiell åtkomst.

NVMe är förstås att föredra rent teoretiskt, men är oftast dyrare och den praktiska skillnaden jämfört en bra SATA-baserad SSD är för många användningsområden inte så stor.
Den relativa skillnaden mellan en hårddisk och en vanlig SATA-baserad SSD är enorm, den relativa skillnaden mellan en SATA-baserad och en NVMe-baserad SSD är klart mer måttlig. Fördelarna finns där, det går absolut att mäta och för rätt användningsområden märks det, men det är inte den här spontana wow-effekten riktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt ett äldre grafikkort utan rtx tills det har utvecklats mera. 1060/1070. Istället köpt 2 sdd diskar och en vanlig disk.

1 sdd operativsystem /1 sdd ”snabba” spel /vanlig HD 4 TB lagring/office/strategispel.

Sen uppgraderar du när nästa generation rtx kort kommer.

Kör steam/epic store så går åt plats. Kör du inte dessa så duger dina hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på 9700k eller 2600x cpu beroende på vilken fps du siktar på. 6trådar lär bli ett problem under datorns livslängd i cpu tunga spel.

Sen ett ett 2070 för 6900kr må vara lite snabbare än ett 2060 men prestanda/kr är värdelös. Jag hade köpt 2060 eller 2080 för 7290kr.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag hade kört på 9700k eller 2600x cpu beroende på vilken fps du siktar på. 6trådar lär bli ett problem under datorns livslängd i cpu tunga spel.

Sen ett ett 2070 för 6900kr må vara lite snabbare än ett 2060 men prestanda/kr är värdelös. Jag hade köpt 2060 eller 2080 för 7290kr.

Vart hittar du det 2080 för 7290kr? Det är just detta jag är frågande över. Är skillnaden värd 2000kr+ mellan 2060 o 2070. 2080 var aldrig i beräkningarna då jag inte trodde där fanns nått för 7300kr.😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg nu att du antagligen tittade på netonet som hade ett sådant i den prisklassen. Men då missar jag att inet ska bygga ihop den. Föredrar nog att kunnig personal gör det framför mig själv. Även om jag tror jag hade klarat det🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

Vart hittar du det 2080 för 7290kr? Det är just detta jag är frågande över. Är skillnaden värd 2000kr+ mellan 2060 o 2070. 2080 var aldrig i beräkningarna då jag inte trodde där fanns nått för 7300kr.😅

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

2080 7290kr

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Ta t ex den här: https://youtu.be/xIt0ZnwJgFw
En 2060 OC håller sig bra emot 2070. Sen vet jag såklart inte om det är riskabelt eller svårt att få till. Eller om en 2060 OC gör det direkt ifrån lådan eller man måste ställa in en massa? Lite utanför min comfortzone.😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gällande att sätta i sitt eget grafikkort kan det vara en bra färdighet att ha när det är dags att byta. Jag själv är rätt tafatt när det gäller att skruva ihop en hel burk, men kan hantera montering och demontering av vissa enheter. Det som krävs är att man kan skruva lös några skruvar och pilla med lite sladdar, men det är verkligen lätt att genomföra med instruktioner.

Den 2060 OC man ser i din video är överklockad i efterhand.

Permalänk
Medlem

Så här ser väl bygget ut nu efter råd o tips ifrån er.. Vad säger ni?
https://www.inet.se/datorbygge/b1076447/fardigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag hade kört på 9700k eller 2600x cpu beroende på vilken fps du siktar på. 6trådar lär bli ett problem under datorns livslängd i cpu tunga spel.

Nu får du förklar för mig här, tycker du cpu:n är i svagaste laget?😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det tycker jag. Den är extremt stark i CS go och liknande men jag är rädd att den kommer bli en flaskhals i typ BF multiplayer närmsta åren. Jag hade gått minst på en 9700k (8kärnor 8trådar) eller 2600x (6kärnor 12trådar men lite sämre enkeltrådsprestanda).
Tycker fortfarande att grafikkortet är ett dåligt val. Klarar du av att rosta bröd kan du sätta i ett grafikkort typ :).

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Skulle också kört på 1st 1TB ssd istället för 250+500GB :). Sedan skulel jag nog valt det billiga RTX2080 på netonnet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Skulle också kört på 1st 1TB ssd istället för 250+500GB :). Sedan skulel jag nog valt det billiga RTX2080 på netonnet.

Diskuterade ett liknande scenario via PM och kan meddela att @bonjah helst såg allting ihopsatt på samma ställe. Det lät som en hårddragen linje också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Diskuterade ett liknande scenario via PM och kan meddela att @bonjah helst såg allting ihopsatt på samma ställe. Det lät som en hårddragen linje också.

Härligt

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs av er och nu är datorn beställd. Fick ett litet ryck i kassan och slog till med en i7 istället. https://www.inet.se/datorbygge/b1076578/fardigt-klart