Gaming-PC runt 50k, öppen för tips och råd!

Permalänk

Sjysst, skiljer sig inte så värst mycket. Ska jämföra med det jag har i korgen idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

De tester jag sett så skiljer det endast 2-3% mellan ett RTX 2080 Ti som kör 16x gentemot ett som kör i 8x. Skillnaden mellan 9900X och 9900K kommer att vara större än så - om du överklockar båda. Om du ändå vill köra på X299-plattformen så är nog 9800X ett vettigare val. Den har högre boost från början och lär antagligen vara lättare att överklocka.

Såg inte att "Matrix"-korten hade någon slags vattenkylning. Inte sett några tester på dessa så oklart hur pass mycket bättre dem presterar. Oavsett hur bra kylningen är så kommer skillnaderna ändå bara bli marginella, eftersom det i grund och botten är samma kort. Du kommer givetvis att kunna överklocka det kortet som jag valde också, och ska inte vara några problem att nå 2000Mhz eller mer. Egentligen tycker jag det är mer intressant varför du vill lägga 5000kr extra (per kort) för ytterst marginellt bättre prestanda. Det är ju förstås upp till dig hur mycket du vill spendera, men tycker pengarna du sparar istället skulle kunna gå till en riktigt schysst skärm eller kanske mer lagring. Men återigen så som sagt missade jag att det var annan kylning på dem korten.

Ja men bra input! Blir nog en GPU med 9900K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Haha, kände samma sak! Ok att man lägger 30 för en jobbdata, men är väl ändå inte speciellt många som slänger upp det för en leksak (gamingdator).
Datorn det pratas om här verkar tex enbart vara ihopsatt för att ha de dyraste delarna man hittat utan att undersökt om de fyller en funktion värd priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Igen då, det är en dyr leksak ja eftersom jag suttit på kassa grejer innan och vill maximera det jag kan. Det dyraste är det bästa Prestandamässigt. Det är inte kostnadseffektivt. Har du några andra komponenter som presterar bättre? Håll dig till tråden istället för att tjafsa.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Varför inte köpa denna av snubben? haha
fake men fan va coolt haha
https://youtu.be/iQIFF1OVic4

LOL har du direktnummer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För er som är intresserade, jag tror jag kommer landa i detta: https://www.inet.se/datorbygge/b1076499/bygge6

64GB RAM istället för 16GB, lite långsammare men lika bra att smaska på fullt.
Annat MOBO som klarar mer RAM och som är lite bättre (givetvis dyrare för det är ju pågående skämt i denna tråd).
Chassi uppgraderat från R6 till R6 USB-C. Fanns inte så många på Inet som har utan fönstersida.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre länk
Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att tona ner på saker som inte kommer att kunna användas effektivt, t.ex. ultrasnabba RAM, 1000W PSU. Sen kommer grafikkortet dyka i pris, så även om det är jättebra just nu så är det inte en värst smart investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Varför inte köpa denna av snubben? haha
fake men fan va coolt haha
https://youtu.be/iQIFF1OVic4

OUCH!!!
Böjda pins någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Men helt ärligt i detta fall så är det dyraste bäst. Kan du slänga fram någon komponent som presenterar bättre än den som ligger i min kundvagn? Det är därför jag är här, bli visas ännu bättre komponenter för gaming. Sen om du menar att bäst == mest kostnadseffektivt, då tuggar vi inte lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, det spelar ingen roll vad man säger. För du tror fortfarande dyrast är bäst. Och du har noll koll på hur man bygger en balanserad pc. Du kastar pengar i sjön. Och så länge du inte börjar överklocka själv, både cpu och gpu. Så skulle du kunna få samma prestanda för betydligt mindre pengar, åtminstone 10k+. Men du förstår inte bättre verkar det som.

Vet du vad ram används till, eftersom du ska 64gb av det?
Vet du någonting alls om hur Turing presterar?

Om inte annat så är det underhållande läsning det här.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Ja, denna tråd är faktiskt lite underhållande, men mest pga att jag ligger i den andra änden. Jag kör på en i5 2500k och 1060 3gb kort. Och är ändå hyffsat nöjd. Men vi är ju olika, jag lägger mina pengar på upplevelser istället. För mig är en Karibien resa mer värd än en monster dator Och monster datorn är omodern om några år, men jag behåller mina minnen livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

För er som är intresserade, jag tror jag kommer landa i detta: https://www.inet.se/datorbygge/b1076499/bygge6https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1076499/bygge6

64GB RAM istället för 16GB, lite långsammare men lika bra att smaska på fullt.
Annat MOBO som klarar mer RAM och som är lite bättre (givetvis dyrare för det är ju pågående skämt i denna tråd).
Chassi uppgraderat från R6 till R6 USB-C. Fanns inte så många på Inet som har utan fönstersida.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av walkiii:

Som sagt, det spelar ingen roll vad man säger. För du tror fortfarande dyrast är bäst. Och du har noll koll på hur man bygger en balanserad pc. Du kastar pengar i sjön. Och så länge du inte börjar överklocka själv, både cpu och gpu. Så skulle du kunna få samma prestanda för betydligt mindre pengar, åtminstone 10k+. Men du förstår inte bättre verkar det som.

Vet du vad ram används till, eftersom du ska 64gb av det?
Vet du någonting alls om hur Turing presterar?

Om inte annat så är det underhållande läsning det här.

Precis @walkiii .. , och i detta fallet får du ( @Hjelpmeddatorn ) ju faktiskt en sämre dator än den som jag länkade till för ungefär samma pris. Du kanske för redigera tråden till något annat än "öppen för tips och råd"?

Gigabyte-moderkorten har förövrigt bättre strömtillförsel än även det dyraste ASUS-moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Galet, du kan gå ner typ 20k i pris utan att märka någon skillnad på prestandan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Som sagt, det spelar ingen roll vad man säger. För du tror fortfarande dyrast är bäst. Och du har noll koll på hur man bygger en balanserad pc. Du kastar pengar i sjön. Och så länge du inte börjar överklocka själv, både cpu och gpu. Så skulle du kunna få samma prestanda för betydligt mindre pengar, åtminstone 10k+. Men du förstår inte bättre verkar det som.

Vet du vad ram används till, eftersom du ska 64gb av det?
Vet du någonting alls om hur Turing presterar?

Om inte annat så är det underhållande läsning det här.

Hallå...?! Missade du första inlägget. Den ska ju klockas till 6-7ghz. 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

S

Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Som jag skrev till ovan också, jag antog att det skulle vara "enkelt" då Intels turboläge kör 5GHz out of the box. Men då behöver jag en custom loop?

Den kommer aldrig gå i 5ghz. Vare sig med custom eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Nils333:

Skulle rekommendera att tona ner på saker som inte kommer att kunna användas effektivt, t.ex. ultrasnabba RAM, 1000W PSU. Sen kommer grafikkortet dyka i pris, så även om det är jättebra just nu så är det inte en värst smart investering.

Tack för din input. Börjar ledsna lite på alla dumma kommentarer i tråden och vill inte låta dryg på något sätt till dig. Jag har pengar att lägga även om det skulle kännas ovärt. Jag tycker det är värt extrapengar om jag får några procent mer prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hallå...?! Missade du första inlägget. Den ska ju klockas till 6-7ghz. 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahahaha

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Som sagt, det spelar ingen roll vad man säger. För du tror fortfarande dyrast är bäst. Och du har noll koll på hur man bygger en balanserad pc. Du kastar pengar i sjön. Och så länge du inte börjar överklocka själv, både cpu och gpu. Så skulle du kunna få samma prestanda för betydligt mindre pengar, åtminstone 10k+. Men du förstår inte bättre verkar det som.

Vet du vad ram används till, eftersom du ska 64gb av det?
Vet du någonting alls om hur Turing presterar?

Om inte annat så är det underhållande läsning det här.

Ja men igen då, jag TROR något som visar sig stämma enligt en prestandamässig-syn. Om du inte har råd att köpa en dator med grym prestanda, sucks to be you. För tionde gången, jag är inte ute efter en balanserad dator utan en dator med väldigt bra prestanda. Jag har pengarna för detta Nu kan du släppa det och fokusera på det tråden går ut på. Vilka komponenter är bäst för gaming.

Jag är väl medveten om vad RAM används till, när objekt allokeras läggs de i RAM, 16GB räcker för att spela, men nu har jag möjlighet att köpa 64GB så varför inte.

Turing presterar bättre än föregångarna. Det är bättre. Det är det jag bryr mig om.

Håll dig till tråden och hjälp mig med de bästa komponenterna för gaming. Eftersom att du verkar ha dåligt korttidsminne behöver den inte vara kostnadseffektiv. Bra prestanda är det jag är ute efter. Jag ska spela på datorn. Den behöver inte vara kostnadseffektiv.

Hoppas detta har satt sig nu i ditt huvud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Ja, denna tråd är faktiskt lite underhållande, men mest pga att jag ligger i den andra änden. Jag kör på en i5 2500k och 1060 3gb kort. Och är ändå hyffsat nöjd. Men vi är ju olika, jag lägger mina pengar på upplevelser istället. För mig är en Karibien resa mer värd än en monster dator Och monster datorn är omodern om några år, men jag behåller mina minnen livet ut.

Jag har råd med denna dator och en resa dit också. Sedan blir det en ny monsterdator om några år. Jag behöver inte förklara mig mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Precis @walkiii .. , och i detta fallet får du ( @Hjelpmeddatorn ) ju faktiskt en sämre dator än den som jag länkade till för ungefär samma pris. Du kanske för redigera tråden till något annat än "öppen för tips och råd"?

Gigabyte-moderkorten har förövrigt bättre strömtillförsel än även det dyraste ASUS-moderkortet.

Ok nu pratar vi. Vad är sämre i min korg gentemot din? Är det endast moderkortet? Eller andra komponenter? Du får vara tydlig med mig för det är mycket fram och tillbaka.

Tack!

Edit: såg att det var annat MOBO som du pratade om men också två GPU:er. Annars är den ju sämre. Har bestämt mig för en GPU och jag vet inte om ditt MOBO har mina bra RAM på sin QVL. Vet du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Galet, du kan gå ner typ 20k i pris utan att märka någon skillnad på prestandan.

Då kan man lika gärna köpa en bil för 20k för den fungerar och rullar, och inte köpa en ny BMW. Men har man råd så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Hallå...?! Missade du första inlägget. Den ska ju klockas till 6-7ghz. 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Istället för att göra narr av mig och mina frågor kan du hålla dig till tråden.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

SDen kommer aldrig gå i 5ghz. Vare sig med custom eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått andra uppgifter att det går att klocka 9900K till 5GHz på alla trådar.

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Hahahahaha

Kul att ni har kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

D

Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Jag har fått andra uppgifter att det går att klocka 9900K till 5GHz på alla trådar.

Klart den går att clocka med stock boost på 5ghz är bara att glömma, mer åt 4.7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

S

Skrivet av andersgog:

Ja, denna tråd är faktiskt lite underhållande, men mest pga att jag ligger i den andra änden. Jag kör på en i5 2500k och 1060 3gb kort. Och är ändå hyffsat nöjd. Men vi är ju olika, jag lägger mina pengar på upplevelser istället. För mig är en Karibien resa mer värd än en monster dator Och monster datorn är omodern om några år, men jag behåller mina minnen livet ut.

Just på den punkten är vi nog alla olika. Där är jag med åt TS håll. Fick jag 50k för lyxkonsumtion eller en resa så hade jag inte funderat länge innan jag surfat in på Inet. Glädje/nytta VS minnen kan man diskutera. Du kanske kommer ihåg resan livet ut men du kan ha glädje av datorn i 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Liten iaktagelse bara, vill du inte ha fönster på ditt chassi? En hel del flashiga delar med rgb osv som inte får synas annars.
Alla gillar det inte men så fina delar borde man ju vilja visa upp hehe.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Jag har råd med denna dator och en resa dit också. Sedan blir det en ny monsterdator om några år. Jag behöver inte förklara mig mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, här tar vi i. Menade inte att vara negativ till din dator. Bara att vi tänker väldigt olika. Men kul att du förmedlade att du skiter pengar.
Eller så är du ett troll iaf ? Fast det rimmar ej med att du har haft en skit dator innan, hade du inga stålar då ?

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

SJust på den punkten är vi nog alla olika. Där är jag med åt TS håll. Fick jag 50k för lyxkonsumtion eller en resa så hade jag inte funderat länge innan jag surfat in på Inet. Glädje/nytta VS minnen kan man diskutera. Du kanske kommer ihåg resan livet ut men du kan ha glädje av datorn i 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, håller med, vi är väldigt olika, och tur är väll det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Då kan man lika gärna köpa en bil för 20k för den fungerar och rullar, och inte köpa en ny BMW. Men har man råd så.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är snarare att köpa en bmw till ockerpris eller köpa en till en till marknadsvärde. Du får inte bättre prestanda bara för att du köper dom dyraste sakerna. Och för den delen, så har jag en dator som klarar alla spel på ultra utan problem. Inväntar bara nya zen 2 från amd, sen är det klart. Så råd har jag, däremot betala jag inte 50k+ för min dator. Men det blev närmare 40 för den, dock med tgb,mus och skärm.

64gb ram behöver du inte, tror jag varit med om att ett spel tog 12gb ungefär. Så du kan ju göra uträkningen själv. Sen om man verkligen vill framtidssäkra, så kan man väl köra på 32gb. Det kommer dock aldrig behövas i spel. Ska inte säga aldrig, men det kommer dröja många många år tills dess. Och som du själv säger, så ska du ändå byta dator om några år igen.

9900k är en jättebra cpu för spel.

2080ti korten presterar likadant, så länge du inte överklockar själv. Vilket du inte verkar sugen på. Men jag förstår att man kan vilja köpa premium, jag har själv gjort det. Men jag överklockar även kortet. Men ska man inte överklocka, då kan man köpa vilket 2080ti kort som helst, för dom presterar som sagt likadant. Du säger att du valde matrix kortet för det va bäst/snabbast. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg, så har alla korten något som heter gpu boost. Och så länge man inte manuellt klockar korten, så kommer dom boosta lika mycket ungefär. Allt handlar om man har turen med sig. Men marginalerna det handlar om är inte märkbart i spel. Om du får 140 eller 141 fps kommer du inte märka.

Du gillade att dra en bilreferens. Det är som att köpa en bil med 600hk men ha den strypt till 400hk, istället för att betala mindre och fortfarande få 400hk. Du betalar för något du inte får användning av. Och hur man än vrider och vänder på det, så är inte det en bra affär. Spelar ingen roll om man har råd eller inte.

Du kan sänka priset med 10k utan problem. Välj 32gb ram istället t ex. Man brukar säga att 3200mhz är sweetspot för pris/prestanda, sen kan man överklocka dom till 3600mhz med lite tur. Och det är mer än väl. Bara för att det står att minnet går i 4000mhz innebär inte att du kommer kunna köra dom i den hastigheten. Det är en överklockning och samma sak som med gpu'n, det gäller att ha lite tur.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Tips är att kolla på H700, ej i.

Blev lite besviken på mina minnen. Gick inte ens att öka till 3300.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Ja, denna tråd är faktiskt lite underhållande, men mest pga att jag ligger i den andra änden. Jag kör på en i5 2500k och 1060 3gb kort. Och är ändå hyffsat nöjd. Men vi är ju olika, jag lägger mina pengar på upplevelser istället. För mig är en Karibien resa mer värd än en monster dator Och monster datorn är omodern om några år, men jag behåller mina minnen livet ut.

Vissa har råd med dator och resa till Karibien, tro det eller ej. Främmande koncept för dig?

Dstorintresse är billigt jämfört med många andra fritidsintressen, t.ex.båtägande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA