Windows 10 får möjligheten att skjuta på uppdateringar betydligt längre

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 får möjligheten att skjuta på uppdateringar betydligt längre

I och med maj månads funktionsuppdatering till Windows 10 kommer användare kunna välja att inte ladda ned större uppdateringar så länge deras Windows-version är tillräckligt aktuell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efterlängtat! Så kan jag fortsätta bedriva min digitala prokrastinering.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre om de klurat ut hur Linux bär sig åt för att uppdatera Kernel utan omstart och ta efter den metodiken. Att användarna kan skjuta på att hålla sina system säkra är ju faktiskt en säkerhetsrisk för oss alla andra, så det här är inte trevligt alls. Men som sagt.. Hade varit bättre om de jobbat på att eliminera anledningen till att folk tycker det är OK att utsätta andra cybermedborgare för fara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det hade varit bättre om de klurat ut hur Linux bär sig åt för att uppdatera Kernel utan omstart och ta efter den metodiken. Att användarna kan skjuta på att hålla sina system säkra är ju faktiskt en säkerhetsrisk för oss alla andra, så det här är inte trevligt alls. Men som sagt.. Hade varit bättre om de jobbat på att eliminera anledningen till att folk tycker det är OK att utsätta andra cybermedborgare för fara.

Problemet är väl inte att man måste starta om datorn utan mer att windows update har en tendens att fucka upp inställningar som folk har.

Många streamers har t.ex stora problem med att windows update återställer deras ljudinställningar varje gång.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det hade varit bättre om de klurat ut hur Linux bär sig åt för att uppdatera Kernel utan omstart och ta efter den metodiken. Att användarna kan skjuta på att hålla sina system säkra är ju faktiskt en säkerhetsrisk för oss alla andra, så det här är inte trevligt alls. Men som sagt.. Hade varit bättre om de jobbat på att eliminera anledningen till att folk tycker det är OK att utsätta andra cybermedborgare för fara.

Det kommer, det tar bara några år eller decennier för Windows att implementera väletablerade Linux-funktioner (minns ni Virtuella desktops?).

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Sättet de namnger de här uppdateringarna blir ju bara mer och mer skevt: Version 1903, kallat April Update, som släpps i maj.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Problemet är väl inte att man måste starta om datorn utan mer att windows update har en tendens att fucka upp inställningar som folk har.

Många streamers har t.ex stora problem med att windows update återställer deras ljudinställningar varje gång.

Exakt! Har stora problem med det på jobbet, måste greja med typ varenda jäkla skrivare efter en dessa auto-uppdateringar, och annat strul också....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bästa med detta är att om man sitter på en dålig lina, tex i sommarstugan eller camping osv att man slipper att den börjar ladda ner flera GB, visserligen kan man begränsa bandbredden för Windows update, till tex 5% eller lite mer, men väldigt irriterande om man sitter på några få Mbit lina. Bra då att man kan vänta till man får tillgång till ordentligt internet igen

Annars brukar jag slänga mig på ny Windows 10 dag ett..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det hade varit bättre om de klurat ut hur Linux bär sig åt för att uppdatera Kernel utan omstart och ta efter den metodiken. Att användarna kan skjuta på att hålla sina system säkra är ju faktiskt en säkerhetsrisk för oss alla andra, så det här är inte trevligt alls. Men som sagt.. Hade varit bättre om de jobbat på att eliminera anledningen till att folk tycker det är OK att utsätta andra cybermedborgare för fara.

Poängen verkar vara just att man kan skjuta upp funktionsuppdateringar, men ändå få säkerhetsuppdateringar.

Omstarter är nog ett mindre problem för de allra flesta hemanvändare, så länge de kan schemaläggas så man inte störs av dem.

Skulle inte säga att det är ett så stort problem för de flesta företag heller. Patchar man olika tjänster som webb- och databasservern o.s.v. behöver de tjänsterna ändå startas om, och då kan man lika gärna starta om hela servern när man ändå håller på. Vi kör ett gäng Ubuntu-servers på jobbet och det står titt som tätt "Reboot required" när man uppdaterar dem. Detta schemaläggs lämpligen till utanför kontorstid, och är man ett stort företag har man förhoppningsvis redundans så man kan starta om servrarna i omgångar och därmed får man inte någon nertid alls.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Problemet är väl inte att man måste starta om datorn utan mer att windows update har en tendens att fucka upp inställningar som folk har.

Många streamers har t.ex stora problem med att windows update återställer deras ljudinställningar varje gång.

Ja det får väl anses ingå i uppgiften. Om folk inte vill uppdatera för att inställningar osv ändras så får de jobba på det också. Jag menade mest att de skall ta bort X i "Jag vill inte uppdatera för att X". Det skall givetvis inte behöva innebära någon form av problem för användarna att hålla sina system säkra, så där har Microsoft ett jobb att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Exakt! Har stora problem med det på jobbet, måste greja med typ varenda jäkla skrivare efter en dessa auto-uppdateringar, och annat strul också....

Snarare era admins som inte reder ut att managera skiten

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

På arbetsdatorn har jag 365 dagar som snooze på feature updates. På hemdatorn kör jag på 180 dagar snooze.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Gallerikonnässör

Skönt med W10 Enterprise LTSC.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Mmmm LTSC är det bästa jag installerat. Blev så LESS på alla nya builds... finns väl nån funktion från "senaste" builden jag vill ha men annars inte.
Vill man ha Edge och Store i LTSC kan man "hacka in" dom manuellt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Jag tycker jag borde få bestämma över min egen dator...
Tyvärr får man använda Microsoft för att kunna köra vissa spel på steam men kör windows7 så länge det går och till nästan allt annat blir det min macbook.

Permalänk
Medlem

Brukar köra uppdateringar när dom kommer, lika bra tycker jag då det inte tar så lång tid vanligtvis ändå

Permalänk

Varför fortsätter Microsoft på Ubuntus namnschema som syftar på år och månad, 1903, men som de aldrig lyckas släppa den givna månaden nu för tiden? Om man som i det här fallet på förhand bestämt att vi släpper den i maj, varför inte kalla den för 1905?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upplever det här med uppdateringar på w10 som ett ickeprobelm nu för tiden. På den stationära alltså. Går ganska fort med uppdateringar och den är igång så ofta att de läggs in så smidigt att jag knappt märker av uppdateringsförfarandet.

Min surface pro används mer sporadiskt. Delvis som surfplatta så den är inte alltid up to date när man tänkt använda den. Här upplever jag fortfarande problem med uppdateringarna faktiskt.
Har hänt ett gäng gånger att man ska plocka upp den i sägen för lite kvällsläsning eller för att kolla på netflix men då ska först en uppdatering in vilket dels gör datorn både långsam och högljudd och dels tar uppdateringen 20-30 minuter. Där är det då läge att vänta en halvtimma innan man kan använda sin surfplatta och det känns helt off. Så för surfplattan känns den här uppdateringen välbehövlig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har haft Win10 på datorn i tre månader och är glad att jag gick tillbaka till Win7 igen.
Var ostabil, var buggig, tappade bort inställningar, är jobbig att titta på.
Ska testa igen när Win10 är klar för praktisk användning.
Men det är iaf bra att man nu kan välja när uppdateringen skall sker.
Var ytterst jobbig när den bara höll på att mala runt och datorn blev i stårt sätt seg och oanvändbar.

Blir väl antingen Win7 i alla evigheter eller kommer byta till Linux helt.
Sen har man ju macOS ochså, som funkar väldigt bra med.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

förstår verkligen inte hur många kan ha så mkt problem, är det SBT? kör Windows 10 på Surface Pro 3, 4 , LapTop , NUC , Gaming burken, Lenovo laptop, jobbdator har flera tusen managerade windows 10 datorer hos kunder stöter sällan på problem...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

förstår verkligen inte hur många kan ha så mkt problem, är det SBT? kör Windows 10 på Surface Pro 3, 4 , LapTop , NUC , Gaming burken, Lenovo laptop, jobbdator har flera tusen managerade windows 10 datorer hos kunder stöter sällan på problem...

På min MacbookPro stöter jag aldrig på problem.

Varför acceptera problem bara för övervakningsmaskinen MS i samarbete med NSA säger att vi sa acceptera det för det är ju ett jävla gnäll när huawei övervakar även att de gör det utan några problem för oss användare.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.

Skrivet av Ozzed:

Det hade varit bättre om de klurat ut hur Linux bär sig åt för att uppdatera Kernel utan omstart och ta efter den metodiken. Att användarna kan skjuta på att hålla sina system säkra är ju faktiskt en säkerhetsrisk för oss alla andra, så det här är inte trevligt alls. Men som sagt.. Hade varit bättre om de jobbat på att eliminera anledningen till att folk tycker det är OK att utsätta andra cybermedborgare för fara.

Skilj på funktionsuppdateringar och säkerhetsuppdateringar. Säkerhetsuppdateringar vill man installera så snabbt som möjligt, men funktionsuppdateringar kan vänta tills de verkligen behövs (vilket för min del kan handla om åratal senare).

Men ja, det hade varit extremt trevligt om Windows kunde uppdatera kärndelar utan krav på omstart, helt klart! Det har legat på första plats på min önskelista sedan åtminstone Windows 2000.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ett steg i rätt riktning.

Skilj på funktionsuppdateringar och säkerhetsuppdateringar. Säkerhetsuppdateringar vill man installera så snabbt som möjligt, men funktionsuppdateringar kan vänta tills de verkligen behövs (vilket för min del kan handla om åratal senare).

Men ja, även när det gäller säkerhetsuppdateringar så hade det varit extremt trevligt om Windows kunde uppdatera kärndelar utan krav på omstart, helt klart! Det har legat på första plats på min önskelista sedan åtminstone Windows 2000.

Problemet där blir väl att det blir en drös olika konfigurationer att testa mot och hålla reda på, vilket tar resurser och bromsar utvecklingen, så det gillar jag inte heller. Men visst, är det så att det är funktionsuppdateringar som inte påverkar säkerheten som folk vill skjuta på så är det ju inte så farligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tur att man har tillgång till LTSC annars hade jag bytt till Linux nästa år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

förstår verkligen inte hur många kan ha så mkt problem, är det SBT? kör Windows 10 på Surface Pro 3, 4 , LapTop , NUC , Gaming burken, Lenovo laptop, jobbdator har flera tusen managerade windows 10 datorer hos kunder stöter sällan på problem...

Hur mycket kan man själv lyckas fucka upp en uppdatering? Inte så att du själv kan göra mycket mer än att ladda hem och starta. Som med allt annat inom PC-världen så är det väl ofta problem med specifika drivrutiner i vissa uppsättningar hårdvara och versionsnummer.

En arbetsmiljö är oftast mycket renare där man i regel använder sig av Office-applikationer och webbläsare. De tredjepartspeogram man använder testas nog mer intensivt än t ex mjukvara för ett gamlingheadset. Dessutom så patchas klienter kanske inte regelbundet utan sker månadsvis eller kvartalsvis som med servrar, då hinner MS fixa till ev. problem där emellan.

Är själv inte heller drabbad, men det är ju knappast för att jag själv jobbar med IT och är så jävla duktigt på att patcha...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet där blir väl att det blir en drös olika konfigurationer att testa mot och hålla reda på, vilket tar resurser och bromsar utvecklingen, så det gillar jag inte heller. Men visst, är det så att det är funktionsuppdateringar som inte påverkar säkerheten som folk vill skjuta på så är det ju inte så farligt.

Jo, visst är det så. Mitt förslag för att minska det problemet är att de slutar släppa nytt två gånger per år. En gång per år räcker. Helst varannat år för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, visst är det så. Mitt förslag för att minska det problemet är att de slutar släppa nytt två gånger per år. En gång per år räcker. Helst varannat år för min del.

Hur löser man då det här med att hänga med i teknikutvecklingen. Det känns lite 1998 att behöva dra ner drivrutiner manuellt för att få stöd för nya tekniker. Man får ha i åtanke att när operativsystemet uppdateras så kommer det också med nya drivrutiner för nya tekniker, och där känns det faktiskt som det händer lite mer nu än 1998 men ny USB-version en gång i kvarten och allt vad det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur löser man då det här med att hänga med i teknikutvecklingen. Det känns lite 1998 att behöva dra ner drivrutiner manuellt för att få stöd för nya tekniker. Man får ha i åtanke att när operativsystemet uppdateras så kommer det också med nya drivrutiner för nya tekniker, och där känns det faktiskt som det händer lite mer nu än 1998 men ny USB-version en gång i kvarten och allt vad det är.

Åja, SÅ snabbt går inte teknikutvecklingen. De skulle lätt kunna dra ned takten till en gång per år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Slutligen ska Windows bli bättre på att identifiera när en användare vanligen är aktiv vid datorn, för att undvika att uppdateringar avbryter användningen.

Problemet är inte att Windows stängs av när man sitter framför skärmen utan när man går för att hämta en kaffe och kommer tillbaka till ett dött system. Eller när man vill lämna datorn på overnight för en nedladdning. MS kommer aldrig fixa skiten, likalite som dom kommer fixa ett uniformt interface för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

På min MacbookPro stöter jag aldrig på problem.

Varför acceptera problem bara för övervakningsmaskinen MS i samarbete med NSA säger att vi sa acceptera det för det är ju ett jävla gnäll när huawei övervakar även att de gör det utan några problem för oss användare.

Exakt!!!
Det är ochså min tanke.
Jag tycker inte att man ska belöna Microsofts beteende. Sen fick dom ochså ett stort minus av mig för att dom krängde på Win10 på många användare med hemlig uppgradering.
Det är inte ett fint sätt att tvinga folk på det viset, som faktiskt betalt för sina datorer.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013