Smidig Dolby Atmos lösning

Permalänk

@yrfhar: Hoppades också på att Shielden skulle få stöd för Atmos på Netflix men verkar inte bli av snart :/

Att Stranger Things skulle ha Atmos har jag inte hört nån stans, där emot har den Dolby Vision, det är inte det du tänker på? Det ända meterialet på Netflix med Atmos är just nu Okja och det är då på Xbox, PC och LG OLED

(PC kräver ju dock Intel 7XXX serien samt ett Nvidia 10XX serien för att fungera med både 4K och HDR med Netflix)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har ett utmärkt 5.1 system idag som är runt tio år gammalt (Infinity Cascade) men är nu efter ny TV och stärkare lite sugen på Atmos. Har surfat runt lite men inte hittat ett vettigt 5.1 system som har Atmos. Inga "ljudlimpor" utan ett riktigt system.

Har ni sett något färdigt 5.1 paket med Atmos? Priset jag kan leva med är upp till 60 papp (mitt gamla system har jag för mig gick löst på 55 000:-).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Var tror ni om detta?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@Bascule666: Tycker du det räcker med 2 Atmos högtalare så ska det vara ett kanonpaket!

Jag antar att du inte har möjlighet att montera riktiga takhögtalare eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@Bascule666: Tycker du det räcker med 2 Atmos högtalare så ska det vara ett kanonpaket!

Jag antar att du inte har möjlighet att montera riktiga takhögtalare eller?

Takhögtalare känns rätt avlägset. Hittar inget som har uppåtriktade högtalare när det gäller surroundhögtalarna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@Bascule666: I kundvagnen som du länkade så hade du ju tänkt att använda RP-280F som bakhögtalare? Enda skillnaden på RP-280FA är just den uppåtriktade Atmos-högtalaren. Så du kan ju ha 4st RP-280FA om du vill få 4 punkter för Atmos-ljudet

Hela grejen med Atmos dock är att du kan mixa och matcha som du själv vill så det är inget måste, men med 4 punkter för Atmos så får du ett väldigt fylligt ljud där man verkligen hör vart objektet kommer från

Atmos = Ju mer högtalare du har, ju tydligare hör du vart ljudet kommer från (Och då inte bara "Atmos enabled"-högtalarna utan även surround högtalarna gör skillnad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Takhögtalare känns rätt avlägset. Hittar inget som har uppåtriktade högtalare när det gäller surroundhögtalarna.

Klipsch RP-140SA Premiere
https://www.komplett.se/product/877713/tv-ljud-bild/hogtalare...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@Bascule666: Tycker du det räcker med 2 Atmos högtalare så ska det vara ett kanonpaket!

Jag antar att du inte har möjlighet att montera riktiga takhögtalare eller?

Detta är kanske bättre?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@Bascule666: Precis! Där skulle jag nog säga att du har en av de bästa setups som finns ute nu för Atmos som inte använder sig av takhögtalare. Para det med en förstärkare som passar så kommer det nog bli riktigt bra!

Även om du kör med det första förslaget så kommer du nog få riktigt bra ljud ändå så det är hur mycket du hade tänkt att lägga

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@Bascule666: Precis! Där skulle jag nog säga att du har en av de bästa setups som finns ute nu för Atmos som inte använder sig av takhögtalare. Para det med en förstärkare som passar så kommer det nog bli riktigt bra!

Även om du kör med det första förslaget så kommer du nog få riktigt bra ljud ändå så det är hur mycket du hade tänkt att lägga

Har en helt ny Yamaha RX-A1070, den borde väl klara av lasten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@Bascule666: Ser ut att kunna driva 4st Klipsch RP-140SA + Center utan större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@yrfhar: Hoppades också på att Shielden skulle få stöd för Atmos på Netflix men verkar inte bli av snart :/

Att Stranger Things skulle ha Atmos har jag inte hört nån stans, där emot har den Dolby Vision, det är inte det du tänker på? Det ända meterialet på Netflix med Atmos är just nu Okja och det är då på Xbox, PC och LG OLED

(PC kräver ju dock Intel 7XXX serien samt ett Nvidia 10XX serien för att fungera med både 4K och HDR med Netflix)

Testat ett tag nu och filmen Bright, Okja och serien Punisher har Atmos. Nu ska man inte bli lurad att all flerkanaligt ljud är Atmos om man i Windows ställer in Atmos med att högerklicka på högtalarikonen i aktivitetsfältet. Vill man veta om filmen på Netflix eller annan källa har Atmos ska man ställa in så här:

Någon som testat Dolby Atmos for Headphones? Funderar på att köpa en licens och undrar om den gäller för alla datorer man är inloggad med sitt MS-konto. Licensen fungerar för alla trådade hörlurar. Utan licens funkar dessa: https://www.plantronics.com/us/cmpn/dolby-atmos/

EDIT

Tog en testlicens på en månad.
Fungerar inte med riktig Dolby Atmos demon bara med 5.1 - fler kanaler blir utan ljud
Fungerar på Netflix med tror att det är någon form av simulering men låter faktiskt bra.
Fungerar inte i spelet GTA V och slår ifrån ljudet med BT-lurar men inte med trådade som fungerar.
Fungerar med BT-Headset (har en usb bT aptX-sändare)

Värt licenspengarna? Inte enligt min åsikt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Där ser man! Kikade på mitt xbox och det stämmer att dessa är i Atmos ja.

Synd att de inte gjort nån sida så man lätt kan kolla detta :/

Permalänk

Tjena grabbar!
Är riktigt sugen på att prova på K950, men har researchat en hel del och det verkar ej finnas några vettiga lösningar som inte involverar att köpa en UHD-Bluray spelare.

Jag sitter på en OLED B6, som tyvärr ej har DA-passthrough.
Jag vill uppnå 4k, HDR och Atmos ljud, helst streamat från mitt bibliotek på datorn.

Verkar stå mellan en Nvidia Shield eller Plex, vad rekommenderar ni?

TVn har inbyggd Plex app, men då genom WebOS 3.0 och ej Androids plattform (Som jag hört ska vara ganska reko)
LG har även sin SmartShare funktion, men tvekar på att den körs bättre än PMS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Megagurra:

Vad jag har koll på i dagsläget så stödjer följande enheter 4k, HDR och Atmos via filer och inte BR:

  • Nvidia Shield

  • Roku Ultra

  • Mi box 8 (Lyckades dock inte få till det själv)

  • Xbox One S/X

  • PC med Intel 7gen + nvidia 1000-serie GPU

Netflix stödjer dock bara PC eller Xbox i dagsläget när det kommer till Atmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Tjena grabbar!
Är riktigt sugen på att prova på K950, men har researchat en hel del och det verkar ej finnas några vettiga lösningar som inte involverar att köpa en UHD-Bluray spelare.

Jag sitter på en OLED B6, som tyvärr ej har DA-passthrough.
Jag vill uppnå 4k, HDR och Atmos ljud, helst streamat från mitt bibliotek på datorn.

Verkar stå mellan en Nvidia Shield eller Plex, vad rekommenderar ni?

TVn har inbyggd Plex app, men då genom WebOS 3.0 och ej Androids plattform (Som jag hört ska vara ganska reko)
LG har även sin SmartShare funktion, men tvekar på att den körs bättre än PMS.

Skrivet av EpicToaster:

@Megagurra:

Vad jag har koll på i dagsläget så stödjer följande enheter 4k, HDR och Atmos via filer och inte BR:

  • Nvidia Shield

  • Roku Ultra

  • Mi box 8 (Lyckades dock inte få till det själv)

  • Xbox One S/X

  • PC med Intel 7gen + nvidia 1000-serie GPU

Netflix stödjer dock bara PC eller Xbox i dagsläget när det kommer till Atmos.

Nvidia Shield fungerar utmärkt med filer både i Plex och KODI. 4K+HDR+ATMOS. Men jag har för mig att det inte finns något sätt att rippa sina egna köpta Blue Ray UHD-Skivor med de nyare BR-spelarna. Har för mig att "host,host" använder en Blu-ray-enhet vars firmware inte har patchats för att kunna ta bort AACS 2.0 skyddet men lycka till för att komma åt en sådan.

Lite spekulation från min sida som kanske är tekniskt helt fel:
Vore ju toppen om man kunde köpa/hyra UHD 4K filmer i full kvalite för en hundring och ladda ner till sin hårddisk. Vad tror folk här om att mediamaffian skulle kunna använda Blockkedje-teknik för kryptering för att undvika delning till "host,host"? Slippa att köpa viss hårdvara för kryptering. Men kanske blockkedjetekniken inte fungerar på det sättet och bara kan användas för transaktioner, dokument osv.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag ville bara flika in om just samsungs soundbar hw-k960 som är trådskaparens anläggning.
Atmos stöds bara om du kopplar in dina externa enheter (läs xbox eller pc) via soundbarens hdmi1 eller hdmi2. Inga andra utgångar

Skulle man köra sina externa enheter in i tvn och hoppas att ARC fungerar för att leverera atmos så blir det tyvärr inte så med denna enhet.

Permalänk

Hallå igen alla här,

Blev lite irreterad på att man måste ha en Atmos setup samt ett Xbox One S/X eller OLED-TV för att se vad som har Atmos på Netflix så satte mig och gjorde en hemsida för detta:

http://www.atmosonnetflix.com/

(Sidan är helt utan reklam och helt gratis så jag hoppas inte jag bryter mot några forumregler kring "marknadsföring")

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Hallå igen alla här,

Blev lite irreterad på att man måste ha en Atmos setup samt ett Xbox One S/X eller OLED-TV för att se vad som har Atmos på Netflix så satte mig och gjorde en hemsida för detta:

http://atmosonnetflix.com/

(Sidan är helt utan reklam och helt gratis så jag hoppas inte jag bryter mot några forumregler kring "marknadsföring")

Fixa...

Just nu fungerar den bara om du sätter www. före.

Annars riktigt fint

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@iller: Tack för att du märkte det, nu har jag lagt upp så både http://www.atmosonnetflix.com/ och http://atmosonnetflix.com/ ska fungera!

Permalänk
Medlem

Har ju samma Soundbar som TS. Kör Netflix från Windows 10 appen och provat med två olika HDMI för bild och en DVI-HDMI för ljud. Gick inte få 4K utan HDR innan med den monteringen (utökat skrivbord) men fick till slut supporten att buggrapportera och nu fungerar det. Problemet för mig nu är att 4K HDR ATMOS ger blinkande bild efter 3 minuter för att sedan lägga av helt. 4K och ATMOS fungera dock utmärkt.
Undra vart felet ligger:
1. Netflix bugg eller Windows-bugg.
2. HDMI kablarna och har dessa 18 GB: Monster och Andersson
3. Soundbaren Samsung HW-K960
4. Min TV Samsung UE55KS7005

Kopplar jag både ljud och bild från min PC direkt till Soundbaren uppstår tyvärr massor av problem som man kan söka och finna tonvis med materila om man är intresserad av buggiga Samsung produkter.

Hade Netflix appen på Shield eller Chromecast Ultra ATMOS hade detta varit ett icke-problem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Netflix atmos på Nvidia shield ; Petition

Jag skulle vilja ha atmos även i Netflix appen på Nvidia Shield. Ifall ni också vill det så skriv upp er på denna

https://www.change.org/p/nvidia-dolby-atmos-support-on-the-ne...

Visa signatur

JP Ahlström

Permalänk
Skrivet av jpahlstrom:

Jag skulle vilja ha atmos även i Netflix appen på Nvidia Shield. Ifall ni också vill det så skriv upp er på denna

https://www.change.org/p/nvidia-dolby-atmos-support-on-the-ne...

Signat!

Är rätt trött på djungeln av olika format och allt. Hela atmos grejen är strypt av hdmi-arc standarden och olika tjänster kompabilitet.

Blev en halvdan Sonos 5.0 surround så länge som kanske kan flytta in is sovrummet tills man kan skaffa en äkta anläggning.

Hur njuter man av DA idag förutom 4k-bluray och bluray spelare med förstärkare/DA redo soundbar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av bart112:

Har inte prövat, men den har USB-ingång så jag skulle bli förvånad om den inte skulle klara det. Kan försöka ta mig tid till att testa lite senare ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Bekräftat ja det funkar väldigt bra. Dock så får jag inte igång atmos. Utan det körs som dts-hd master eller dolby true hd inte atmos. Har en pioneer vsx-933 så vet att den klarar atmos

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Signat!

Är rätt trött på djungeln av olika format och allt. Hela atmos grejen är strypt av hdmi-arc standarden och olika tjänster kompabilitet.

Blev en halvdan Sonos 5.0 surround så länge som kanske kan flytta in is sovrummet tills man kan skaffa en äkta anläggning.

Hur njuter man av DA idag förutom 4k-bluray och bluray spelare med förstärkare/DA redo soundbar?

Skickades från m.sweclockers.com

The verge skriver att de nya Shield 2019 modellerna äntligen stödjer atmos i Netflix appen.

Visa signatur

JP Ahlström