Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Den där skärmen jag köpte. KÖÖP. Fy satan vilken skillnad det var att gå från 24" 144hz 1080p till 32" 144hz 1440p.

Jag är jäkligt nöjd

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Den där skärmen jag köpte. KÖÖP. Fy satan vilken skillnad det var att gå från 24" 144hz 1080p till 32" 144hz 1440p.

Jag är jäkligt nöjd

Jag håller mig till min 4K, 27", IPS och 60Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Vågar man skaffa dessa tro eller kommer man bli mer övervakad än innan? Någon som har dessa och är nöjd? Bra programvara?
Skickades från m.sweclockers.com

ALLA företag som ägs helt eller delvis av amerikaner, eller har verksamhet i USA lämnar information till amerkanska myndigheter och spionorganisationer, detta vet vi. Även information som går på internet via amerikanskt teritorium övervakas, även om informationen bara passerar genom. Detta går inte att undvika då vi alla använder produkter från Microsoft, Apple, Alphabet, Facebook, Twitter, Cisco, Intel, alla amerikanska hårddiskar sedan 1980-talet etc.

Alla kineser och kinesiska företag är numera tvingade i lag att spionera åt Kina om myndigheterna kräver detta, vilket de utan tvekan gör. Det inbegriper ALLA kinesiska utbytesstudenter och alla kinesiska arbetare i Sverige.

Så Huaweis utrusting gör det utan tvekan. Det är ju därför många länder förbjudit Huaweis teleutrustning mm. Även DJI spionerar på oss enligt amerikansk militär som inte längre får använda deras drönare.

Svensk underrättelsetjänst och säkerhetstjänst är nog närmast ensamma i världen om att inte regelbundet samarbeta med landets företag och myndigheter på alla plan. Detta gör Storbritannien, Frankrike, Israel, Tyskland och många, många andra.

Enligt en artikel i Aftonbladet härom dagen har man nu visat att mobiltelefoner som inte används avlyssnar rummet och ger annonser i ämnen som man pratar om. Att de gör det under samtal är ju självklart. Min flickvän har märkt samma sak. Det är oklart om det är telefonerna i sig, android eller appar som gör det.

Och läser man litteratur om ämnet från andra länder så ser man att situationen är mycket värre än som utpekas i massmedierna.

Ska du undvika detta får du gå över till papper och penna. Det minskar i alla fall risken.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av TheBodyLotion:

Samsung C32JG50 3.490kr

32" curved VA, 144hz, 4ms responstid, flimmerfri teknologi, QHD

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Flera Sweclockers nöjda verkar det som,
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1537845-koprad-samsung...

Bra skärm, har dock ingen form av adaptiv sync- Varken Freesync eller G-Sync

Permalänk
Skrivet av Voltaire63:

Ett förslag kan ju vara att bifoga lite källor på sina påståenden och inte bara nämna "aftonbladet". Och det säger jag med samma åsikt som du. Data är nya oljan. Men du dundrar ut påståenden som sanning och fakta utan nån källa öht. Så kan vi ju inte hålla på, "en användare på sweclockers sa det".
– Ja men okej dåså, ja då måste det vara sant.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Eftersom "Jeddan" inte postar nån prisjämförelse gör jag det: Mina senaste powerbanks på 10k mAh har kostat 99 resp 139 kr. Fungerar fortfarande helt perfekt. Har dom USB-C? Nej, behvös det, eller?

Absolut ingenting i beskrivningen säger konkret varför det skulle vara värt 699 kr ordinarie pris. Kan ha fel givetvis, men...

Permalänk
Skrivet av ankattack:

Eftersom "Jeddan" inte postar nån prisjämförelse gör jag det: Mina senaste powerbanks på 10k mAh har kostat 99 resp 139 kr. Fungerar fortfarande helt perfekt. Har dom USB-C? Nej, behvös det, eller?

Absolut ingenting i beskrivningen säger konkret varför det skulle vara värt 699 kr ordinarie pris. Kan ha fel givetvis, men...

Man betalar lite premium på fast-charge egenskapen, samt den generella kvalitén. Men paradnumret måste ändå vara passthrough-laddningen. Tar man det i beaktning, så känns den väldigt prisvärd för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Man betalar lite premium på fast-charge egenskapen, samt den generella kvalitén. Men paradnumret måste ändå vara passthrough-laddningen. Tar man det i beaktning, så känns den väldigt prisvärd för det priset.

Hur fungerar passthrough-laddningen på en sån här. Kan jag ha den som ups till min Raspberry Pi som styr en zWave? Eller riskerar man att slita på den för mycket om man kör den så en längre tid?

Permalänk
Skrivet av Aene:

Hur fungerar passthrough-laddningen på en sån här. Kan jag ha den som ups till min Raspberry Pi som styr en zWave? Eller riskerar man att slita på den för mycket om man kör den så en längre tid?

Jag vågar inte svara på mer än att det ska gå att ha den som UPS till en Pi. Huruvida detta sliter eller inte låter jag vara osagt. Du får tyvärr Googla där själv.

Permalänk
Medlem

Nu 299kr

Skrivet av ankattack:

Eftersom "Jeddan" inte postar nån prisjämförelse gör jag det: Mina senaste powerbanks på 10k mAh har kostat 99 resp 139 kr. Fungerar fortfarande helt perfekt. Har dom USB-C? Nej, behvös det, eller?

Absolut ingenting i beskrivningen säger konkret varför det skulle vara värt 699 kr ordinarie pris. Kan ha fel givetvis, men...

Jag köpte nu när den gått ner ytterligare en hundring till 299kr. Passthrough och snabbladdning sålde mig.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk

@akkaniclas: även jag beställde skrivaren och fick bekräftelse
men jag undrar vad snabb leverans betyder , står på hemsidan " Snabbt - Leverans lämnar våra lager samma dag vid beställning före 15.30" bara inte det är postnord som den skickas med

Permalänk
Skrivet av nullebulle:

@akkaniclas: även jag beställde skrivaren och fick bekräftelse
men jag undrar vad snabb leverans betyder , står på hemsidan " Snabbt - Leverans lämnar våra lager samma dag vid beställning före 15.30" bara inte det är postnord som den skickas med

Jag fick också bekräftelse men sen ett mejl om att de makulerade min order. Du har inte fått ett sånt mejl? Har du fått ett mejl med leveransbekräftelse?

Permalänk

@akkaniclas: å där blev den makulerad
fast man kan ju undra om en orderbekräftelse skulle vara juridiskt bindande om man skulle vilja driva det
med tanke på att vi hade ett avtal ?

Permalänk
Medlem

@nullebulle: Det är redan massvis med trådar i forumet om det och vad jag förstått är alltid kontentan i slutet "nej".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av nullebulle:

@akkaniclas: å där blev den makulerad
fast man kan ju undra om en orderbekräftelse skulle vara juridiskt bindande om man skulle vilja driva det
med tanke på att vi hade ett avtal ?

Konstigt att det tog så lång tid att makulera din order. Generellt sett är en orderbekräftelse en accept av avtal (om det inte står uttryckligen att det inte är det). Så ja, det är mycket möjligt att det går.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@nullebulle: Det är redan massvis med trådar i forumet om det och vad jag förstått är alltid kontentan i slutet "nej".

Det beror väldigt mycket på. I just det här fallet är det som talar mest emot att det skulle gå att de kan hävda att kunden handlat i ond tro. Alltså att vi borde insett att det var ett alldeles för lågt pris. Jag skulle gissa på att ARN skulle bedömde till kundens fördel men jag tänker dock inte driva frågan.

Permalänk
Skrivet av akkaniclas:

Konstigt att det tog så lång tid att makulera din order. Generellt sett är en orderbekräftelse en accept av avtal (om det inte står uttryckligen att det inte är det). Så ja, det är mycket möjligt att det går.

Det beror väldigt mycket på. I just det här fallet är det som talar mest emot att det skulle gå att de kan hävda att kunden handlat i ond tro. Alltså att vi borde insett att det var ett alldeles för lågt pris. Jag skulle gissa på att ARN skulle bedömde till kundens fördel men jag tänker dock inte driva frågan.

nä inte värt att spilla krut på det

Permalänk
Medlem

Någon som ser ifall det går att välja något annat tangentbord än tyskt?

Amazon har rabatt på Surface Laptop 2, Core i5, 8 GB, 256 GB.
Normalpris: 1449€
Nu: 999€ (ca. 11000 inkl. svensk moms, exakt pris ser man vid checkout)
Närmsta svenska på prisjakt: 15529:-

Gäller bara ca 10 timmar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Den där skärmen jag köpte. KÖÖP. Fy satan vilken skillnad det var att gå från 24" 144hz 1080p till 32" 144hz 1440p.

Jag är jäkligt nöjd

Fick hem mitt idag och satte up den, är riktigt överraskad för vad jag faktiskt fick för pengarna. Hoppade från 24" 60hz. Har också tidigare haft en Benq Zowie 144hz some gavs bort då färgerna kändes lite matt.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av martak:

Den där skärmen jag köpte. KÖÖP. Fy satan vilken skillnad det var att gå från 24" 144hz 1080p till 32" 144hz 1440p.

Jag är jäkligt nöjd

Är jäkligt sugen på den själv, men hur är upplösningen på en så stor skärm? Ser text osv bra ut på normalt avstånd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oh Geesus:

Är jäkligt sugen på den själv, men hur är upplösningen på en så stor skärm? Ser text osv bra ut på normalt avstånd?

1440p på 32" är samma pixeltäthet som 1080p på 24"

Permalänk
Skrivet av anon42512:

1440p på 32" är samma pixeltäthet som 1080p på 24"

Tyvärr säger det mig inte särskilt mycket då jag inte har någon erfarenhet av 24"/1080p. Har för tillfället en 27" 1440p så det blir ju mest en större bild för mig. Tänkte bara om 1440p på 32" lirar bra vid generellt desktop-användande och inte känns för lågupplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Palit GeForce GTX 1070 Ti 8GB Super JetStream (NE5107TP15P2-1041J)
https://www.webhallen.com/se/product/278761-Palit-GeForce-GTX...

3790:-

Någon som kan ge input angående hur RTX 2060 för 3500:- jämför sig med denna GPU? Exempelvis denna: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5022136

Permalänk
Medlem

Detta erbjudandet är ju riktigt bra. Sony XZ3 med hörlurarna WH-1000XM3 på köpet för 249 kr i 24 månader. Man kan säga upp abonnemanget men första månaden betalar man vad jag förstått.

https://www.tele2.se/mobiltelefoner/sony/sony-xperia-xz3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oh Geesus:

Tyvärr säger det mig inte särskilt mycket då jag inte har någon erfarenhet av 24"/1080p. Har för tillfället en 27" 1440p så det blir ju mest en större bild för mig. Tänkte bara om 1440p på 32" lirar bra vid generellt desktop-användande och inte känns för lågupplöst.

Kan ingen veta hur du känner det, men för min del är det lugnt iaf

Permalänk

Samsung T5 Bärbar SSD, USB 3.1 - 250GB 539:-
https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiska...

finns även kampanj på 500gb och 1Tb samma serie

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434326

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på att köpa WH-1000XM3 så bör ni veta att dessa lurar har några fundamentala brister.

Touchkontrollerna fungerar extremt dåligt när det är kallt ute. Så fort temperaturen närmar sig 0°C så mutas ljudet eller andra gester aktiveras av sig själv. Sonys lösning: starta om lurarna så kalibreras dom. Så när det är kallt ute förbered er på att starta om dom så fort ni går ut eller in.

Mikrofonen är extremt dålig och att prata i telefon så fort det är något slags bakgrundsljud så tar det helt över och i dom flesta fallen faller rösten helt bort. Så att prata på tåg, i bil eller bara ute längs trafiken går helt bort.

Mina har börjat knaka och gneka rätt mycket

Lagt till länk /mod
Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Ni som funderar på att köpa WH-1000XM3 så bör ni veta att dessa lurar har några fundamentala brister.

Touchkontrollerna fungerar extremt dåligt när det är kallt ute. Så fort temperaturen närmar sig 0°C så mutas ljudet eller andra gester aktiveras av sig själv. Sonys lösning: starta om lurarna så kalibreras dom. Så när det är kallt ute förbered er på att starta om dom så fort ni går ut eller in.

Mikrofonen är extremt dålig och att prata i telefon så fort det är något slags bakgrundsljud så tar det helt över och i dom flesta fallen faller rösten helt bort. Så att prata på tåg, i bil eller bara ute längs trafiken går helt bort.

Mina har börjat knaka och gneka rätt mycket

Nu returnerade jag mina lurar via via ångerrätten, även fast jag fick dom för det lägsta priset noterat på prisjakt, med råge. 2999:- i slutändan var det för mycket pengar för ett par lurar när jag för det första sitter med ett par ypperliga ATH-M50X, och det andra inte skulle använda dom med min telefon utan en renodlad high res spelare från Cowon, Fiio eller liknande aktörer och därmed inte var i behov av Google assistent, Siri eller liknande. But that’s beside the point.

Jag läste på om lurarna innan, främst på Sonys internationella officiella forum där folk upplever exakt dom symptom ang touch kontrollerna du syftar på. Och i princip alla verkar ha fått problemen helt avlösta efter att ha skickat in dom och fått enheten reparerad, jag håller med om att det inte ska behövas för ett par lurar i den prisklassen. Men det tyder också på det mycket riktigt kan vara så som folk spekulerat i, men som Sony inte (vad jag vet) har bekräftat, att det rör sig om en dålig batch.

Mikrofonen går nog dessvärre inte att göra något åt.
Har du fått dina lurar inskickade och fixade eller är touchen fortfarande knasig? För av vad jag läst så problemen ha blivit helt borta vid ett (byte?) eller reparation av enheten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Kingston A400 480GB 2.5" SSD för 549 kr på Komplett, nedsatt från 888 kr. T.o.m. 13 april eller så länge lagret räcker.

Hittar inte så mycket om 480GB modellen men funderar på att köpa en till en gammal laptop som 6åringen fått börja pillra på. Sequential spelar ju ingen roll bara 4k farten. Är detta en vettig disk (för priset) eller är det nåt generalfel med den jag missat?

/Mike

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.