EU-kommissionen anklagar Valve och spelutgivare för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

EU-kommissionen anklagar Valve och spelutgivare för konkurrensbrott

EU-kommissionen har beslutat sig för att anklaga ett flertal spelutgivare för konkurrensbrott. Bland de anklagade står Valve för spelplattformen Steam och utgivaren Koch Media.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så regional prissättning är inte tillåtet inom EU? Tråkigt för fattiga nationer.
Resultat: Öst-Piraterna tar vind i seglet igen.

Edit: Många tar min formulering alldeles för ordagrant. Som svar till andra som säger att det är tillåtet men inte tillåtet att låsa nycklarna till dessa regioner.

Skrivet av N4kame0:

Hur tror ni att regionala priser skulle funka i digital-nyckelsväg om man kan införskaffa sig nycklarna till under halva priset från andra delar av EU?
Det kommer helt enkelt inte gå att ha regionala priser utan utgivarna kommer tvingas ta ut fullt betalt även i fattigare delar av europa. Detta straffar bara människor i relativ fattigdom.

Bilden avser EEA (European Economic Area)

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Så regional prissättning är inte tillåtet inom EU? Tråkigt för fattiga nationer.

Japp, för det kommer ju inte bli tvärt om. Alla kommer få betala 60 euro istället för de 10-15 euro det är i typ vissa länder.
Dock kanske det är dags o köpa in lite nycklar i mellantiden sen om en dom eller standard sker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Varför ska vissa nationer vara fattigare än andra?

( det är fredag och detta blir mitt fredagsinläggsbidrag trevlig helg <3 )

Permalänk

Förväntat dock, först låste de mellan världs delar sen länder emellan. Synd bah att de inte gäller utanför eu oxå , då ryssen köper spelen för hälften va vi ger 😂🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@N4kame0: Varför ska vissa nationer vara fattigare än andra?

( det är fredag och detta blir mitt fredagsinläggsbidrag trevlig helg <3 )

Känner mig trög som inte fattar humorn XD Förklara någon snälla

Permalänk
Medlem

Roligt att EU-medlemskap kostar olika mycket för olika länder...

Permalänk
Avstängd

Ingen undkommer Saurons öga.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Så regional prissättning är inte tillåtet inom EU? Tråkigt för fattiga nationer.
Resultat: Öst-Piraterna tar vind i seglet igen..

Jo, det är det. Det här handlar om regionslåsning.

Permalänk
Medlem

EU har för mycket makt. Dags för EU att gå tillbaka till främst en handelsunion och inte ett politiskt monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, det är det. Det här handlar om regionslåsning.

Hur tror du att regionala priser skulle funka i digital-nyckelsväg om man kan införskaffa sig nycklarna till under halva priset från andra delar av EU?
Det kommer helt enkelt inte gå att ha regionala priser utan utgivarna kommer tvingas ta ut fullt betalt även i fattigare delar av europa. Detta straffar bara människor i relativ fattigdom.

Permalänk
Medlem

"In a true Digital Single Market, European consumers should have the right to buy and play video games of their choice regardless of where they live in the EU."

Lycka till att få Tyskarna att tillåta spel med Nazist tema eller Belgien spel med loot boxes. Likaså försök att spela datorspel på ett internet cafe i Grekland.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FribBe:

EU har för mycket makt. Dags för EU att gå tillbaka till främst en handelsunion och inte ett politiskt monster.

Det är är väl en fråga som handlar om just handeln inom unionen så det mantrat kanske passar mindre bra den här gången

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

EU har för mycket makt. Dags för EU att gå tillbaka till främst en handelsunion och inte ett politiskt monster.

Det är väl exakt vad dom förespråkar här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Så regional prissättning är inte tillåtet inom EU? Tråkigt för fattiga nationer.

Jo, det är det.
Men det är inte tillåtet att förbjuda folk från att köpa en vara i ett EU land för att sedan sälja den vidare i ett annat. (Förenklat förklarat.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, det är det.
Men det är inte tillåtet att förbjuda folk från att köpa en vara i ett EU land för att sedan sälja den vidare i ett annat. (Förenklat förklarat.)

Svar igen, då går det inte att ha regional prissättning. (lite det jag menar med att det inte är tillåtet, det kommer inte fungera längre)
Edit:
Passar på och lägger till ett förtydligande av problemet i mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar faktiskt denna nyhet då jag hatar regionsinlåsningar.

Det är samma digitala/fysiska vara men olika länder, olika priser, ev. olika service beroende på distributör.
EU är primärt en handelsunion och det är OK när företag, som i det närmaste kan liknas vid monopolaktörer, får motta straff när de missbrukar sin ställning och makt.
Att digitala varor, som utan egentliga tekniska hinder kan fungera överallt, låses ned för att motverka att de köps för lägre priser i ett annat unionsland, tycker jag är fel.

Med fysiska varor kan det handla om tillverkning, distribution, import och lagerkostnader mm. som gör att priserna skiljer stort mellan marknaderna, men inte när det gäller digitala varor.
Där är det introduktionspriserna som generellt sett ligger för högt enl. min mening, mycket p.g.a. saknad konkurrens inom det segmentet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Svar igen, då går det inte att ha regional prissättning. (lite det jag menar med att det inte är tillåtet, det kommer inte fungera längre)

Ska vi ha olika regler för digitala varor och fysiska varor?
Ska begränsningen bara gälla datorspel eller alla typer av digitala varor?
Osv.

Jag vet inget lätt svar på dom här frågorna, det är så mycket i våra ekonomiska system som inte alls är anpassat efter en modern, global och allt mer digital samtid.

Om jag flyttar ifrån ett fattigt land till ett rikt, måste jag köpa om halva mitt steam-bibliotek då eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

The mother of all mail days!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag flyttar ifrån ett fattigt land till ett rikt, måste jag köpa om halva mitt steam-bibliotek då eller hur funkar det?

Det är tillåtet att flytta.
Bara inte tillåtet att köpa nycklar från fattiga länder för att aktivera där du bor.

Samma problem med netflix och andra digitala tjänster.

Håller med om att det rimmar illa med rådande lagstiftning, men lagen behöver ju uppenbart anpassas för digitala tjänster och reglera hur ofta det är tillåtet att "flytta" runt. Liknande hur den "fria" roamingen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Så regional prissättning är inte tillåtet inom EU? Tråkigt för fattiga nationer.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Japp, för det kommer ju inte bli tvärt om. Alla kommer få betala 60 euro istället för de 10-15 euro det är i typ vissa länder.

Det är inte landsgränserna som avgör hur fattig eller rik man är. 60 euro är lika mycket för en svensk som tjänar motsvarande 1200 euro/mån efter skatt som för en litauer eller bulgar som tjänar 1200 euro/mån efter skatt. Att inte förhindra EU-medborgare att handla med andra EU-länder är ju själva grundidén med EU.

Hoppas att de ger sig på bilmarknaden sedan. En exakt likadant konfigurerad fabriksny bil kan kosta dubbelt så mycket i ett EU-land som i ett annat. Jag som svensk får till exempel inte beställa en fabriksny Honda från Polen ens om jag hämtar upp den där själv, jag måste köpa den i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Det är inte landsgränserna som avgör hur fattig eller rik man är. 60 euro är lika mycket för en svensk som tjänar motsvarande 1200 euro/mån efter skatt som för en litauer eller bulgar som tjänar 1200 euro/mån efter skatt. Att inte förhindra EU-medborgare att handla med andra EU-länder är ju själva grundidén med EU.

Hoppas att de ger sig på bilmarknaden sedan. En exakt likadant konfigurerad fabriksny bil kan kosta dubbelt så mycket i ett EU-land som i ett annat. Jag som svensk får till exempel inte beställa en fabriksny Honda från Polen ens om jag hämtar upp den där själv, jag måste köpa den i Sverige.

Stämmer bra, det avgör dock hur stor din relativa inkomst är då det skiljer sig stort mellan olika nationer inom EEA(European Economic Area).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag flyttar ifrån ett fattigt land till ett rikt, måste jag köpa om halva mitt steam-bibliotek då eller hur funkar det?

Menar du som det är idag? När det gäller Steam så är det priserna i det land du är folkbokförd i som gäller. Väljer du att flytta, så kan du givetvis ta med dina grejer. Men för allt nytt du köper så är det ditt nya landets priser som gäller. Detta gäller exempelvis mellan Sverige och Norge, som då inte är medlem i EU

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerWigren:

Hoppas att de ger sig på bilmarknaden sedan. En exakt likadant konfigurerad fabriksny bil kan kosta dubbelt så mycket i ett EU-land som i ett annat. Jag som svensk får till exempel inte beställa en fabriksny Honda från Polen ens om jag hämtar upp den där själv, jag måste köpa den i Sverige.

Det här kan jag ingenting om. Menar du att man nekas köpa en bil i polen av återförsäljarna/tillverkarna?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här kan jag ingenting om. Menar du att man nekas köpa en bil i polen av återförsäljarna/tillverkarna?

Enligt egen research när jag köpte ny bil för 7 år sedan så säger tillverkarna ifrån om du vill beställa den ny enligt egen konfiguration. De vill förstås att du köper den i Sverige för 50% högre pris istället. Att åka dit och köpa en färdig från bilhallen går bra. Dessutom måste du betala svensk moms på nya (mindre än 6 mån) fordon oavsett inköpsland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag flyttar ifrån ett fattigt land till ett rikt, måste jag köpa om halva mitt steam-bibliotek då eller hur funkar det?

Region låsta spel på Steam är låsta i ett halvår, sedan släpper låset, så om du flyttar så kommer alla spel fungera till slut men inte kanske de senaste, beror dock på utgivarna som låser spelen eller ej men max är 6 månader.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Mindre nedlåsning för oss konsumenter låter onekligen trevligt. Jag har svårt att se hur vi här i Sverige skulle förlora på detta.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag tycker Steam har rätt i den här frågan. Att köpa nycklar från tredje part och sedan aktivera dem är väldigt likt att köpa presentkort för att sedan växla in den mot varor.

Att köpa billiga presentkort i bulk utomlands i ett billigare land för att sen sälja dem vidare i ett dyrare säger sig själv att det är orimligt. Det är möjligt att Valve borde göra det tydligare var en nyckel är giltig så det inte blir någon förvirring senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Mindre nedlåsning för oss konsumenter låter onekligen trevligt. Jag har svårt att se hur vi här i Sverige skulle förlora på detta.

... på bekostnad av nästan alla andra europeiska länder (enligt bilden tidigare i tråden), vilket definitivt inte är rättvist. Regionala priser måste få finnas så länge som det finns olika ekonomier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med om ditt resonemang. Visst, vi tjänar mer och har råd med 60€ för ett spel, men hur rimligt är det egentligen att den som tjänar mer ska betala mer för samma varor och tjänster? Det råder en orättvisa oavsett hur man agerar här; Samma för alla eller olika efter behov.

Sen vet ingen av oss huruvida svaret på detta blir att Valve höjer priserna i t.ex. Ryssland, och vi vet inte heller med hur mycket. Att de får ha ett eget pris i varje land är dock okej, det som inte var det var ju låsningen av aktivering.

Skrivet av Don_Tomaso:

... på bekostnad av nästan alla andra europeiska länder (enligt bilden tidigare i tråden), vilket definitivt inte är rättvist. Regionala priser måste få finnas så länge som det finns olika ekonomier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super