Beslutsångest, vill jobba som mjukvaruutvecklare, satsa på högskole- eller civilingenjör?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest, vill jobba som mjukvaruutvecklare, satsa på högskole- eller civilingenjör?

Hej,

Jag skapade för lite mindre än ett år sedan den här tråden (omutbilda sig till dataingenjör vid 32-års ålder).

Jag bestämde mig till slut för att satsa på att skola om mig och nu är det då dags att söka in på högskola.

Nu velar jag istället kring om jag ska satsa på en högskoleingenjörsutbildning eller civilingenjörsutbildning inom datateknik. Lärosätet blir KTH.

Min bakgrund: Jag har redan en kandidat i psykologi efter att tidigare ha pluggat till beteendevetare. Även läst till lite extra strökurser och har då alltså 2,5 år kvar av CSN. Har jobbat med administration och kundbemötande och liknande i flera år, så inget superjobb på något sätt.

Har ännu inga barn men då jag är 31 år gammal nu (32 när jag börjar plugga) känns det som att det kanske skulle bli aktuellt inom de närmsta fem åren, så detta är också någonting som jag måste ha i åtanke. Annars är det kanske för sent för barn efter det.

Det jag mest funderar kring är väl arbetslivet, längden på utbildningen, möjligheter... Båda utbildningarna har nackdelar och fördelar såklart och just nu känns det som att jag ändrar mig varannan dag! Jag är väldigt orolig över att välja fel utbildning. Jag vill hålla på med programmering och mjukvaruutveckling men eftersom jag aldrig har jobbat inom den branschen vet jag inte alls vad jag ska förvänta mig för resultat från utbildningarna, alltså vad som värdesätts i arbetslivet i den branschen.

Det säger sig självt att civilingenjörer läser två år extra och även tyngre kurser och mer matte, så det är inte det att jag inte vet vad utbildningarna innehåller, utan jag funderar mer på hur tungt en civilingenjörstitel väger i arbetslivet jämfört med en högskoleingenjörstitel? Spelar det fortfarande någon roll flera år efter examen?

Jag tänker att för mig personligen så finns det risker med båda utbildningarna. Om jag ska ha barn och vara mammaledig kanske jag blir 38 eller kanske till och med 39 år gammal när jag är klar. Annars 37 år gammal vid examen, om jag väljer bort barn. Jag känner inget sug efter att ha barn just nu, men jag misstänker att suget kommer om ett par år. Jag är rädd för att jag kanske inte ens kommer orka rent praktiskt att avsluta utbildningen om jag skulle få barn mitt i, med sömnbrist och allting, och då har man istället bränt resten av CSN pengarna med ingenting att visa för det.

Ett annat problem är också att jag bara har 2,5 års CSN kvar, och jag är tveksam på om man verkligen orkar jobba samtidigt som man pluggar till civilingenjör? Jag har flera månadslöner sparade, men risken finns ändå att det blir svårt att lösa 2,5 års plugg utan CSN ekonomiskt och då har jag återigen bränt resten av CSN och utan examen.

Samtidigt är jag rädd för att högskoleingenjör helt enkelt inte är tillräckligt bra. Jag är orolig för att hamna på en utbildning med omotiverade människor. Jag har läst så mycket jag kunnat hitta på nätet om detta och ibland låter det på folk som att precis vem som helst kan ta sig igenom högskoleingenjörsutbildningen och att man sedan inte har några utvecklingsmöjligheter i arbetslivet heller. Jag ser massor med folk som säger att "ska du göra karriär måste du definitivt ha gått civilingenjör".

Folk skriver och säger så olika och eftersom jag inte har någon erfarenhet i branschen har jag jättesvårt att avgöra vad som stämmer. Jag är ambitiös och driven, och helt enkelt rädd för att göra fel val som sedan inte går att ändra. Studievägledaren har redan sagt att en högskoleingenjörsutbildning inte längre kan "uppgraderas" till en civilingenjörsutbildning, inte ens med komplettering. Jag måste alltså göra ett slutgiltigt val redan nu... Beslutsångesten äter upp mig.

Någon här som kan bolla lite idéer eller som jobbar inom mjukvaruutvecklingsbranschen själv som kan berätta lite?

Edit: Vet att det sägs att man lätt får jobb inom den branschen, men förr eller senare kommer lågkonjunkturen, så det är också någonting att ta hänsyn till... Idag ser det bra ut, men om 3 eller 5 år kanske läget är annorlunda och då kanske man måste vara civilingenjör för att kunna konkurrera överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Gillar du programmering? har du provat de? Ifall du har fallenhet för det och gillar det, och kan tänka dig att jobba med egna projekt på fritiden vid sidan om utbildningen så skulle jag 100% rekommendera dig att studera någon KY med inriktning för programmering. Inom programmering så handlar det inte jättemycket om vilken utbildning du har, utan mer om vad du faktsikt kan och vad du har kapacitet att lära dig. Har själv läst universitet men känner i efterhand att en bra KY utbildning hade varit mer effektivt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Sara87:
Först och främst: Kul att du vill byta bransch. Att utbilda mig och börja arbeta som utvecklare är utan tvekan det bästa beslutet jag fattat i mitt liv. Jag har själv läst en treårig utbildning inom systemvetenskap, läser just nu sista terminen. Detta har jag genomfört med två små barn som gått hemma. Jag skulle vilja säga att jag lärt mig mer om utveckling de 3 månader jag arbetat än under de tre åren jag studerat, men jag hade aldrig fått jobbet utan att ha studerat. Jag har inte ångrat att jag läst utbildningen, men det finns bättre och mer programmeringsinriktade utbildningar.

En utbildning är bara en utbildning och gör dig inte till en bra utvecklare på något vis. De jobb jag sett och sökt på området söker allt som oftast någon med en treårig utbildning inom systemvetenskap, högskoleingenjör eller dylikt.

De jobb jag sökt har mest haft med att man ska ha läst en treårig utbildning inom utveckling som skallkrav för att sålla antalet ansökningar. Sedan, åtminstone på de juniora tjänster jag sökt, har de varit mer inriktad på personlighet, vilja att lära sig nya saker och intresse av teknik.

Med det sagt, har du 2,5 års CSN kvar, så tycker jag att du ska läsa en treårig utbildning. De flesta utbildningar har en ganska stor del valbara kurser vilket innebär att du kan klara av 3 år studier på 2 år om du tillgodoräknar dig kurser du läst tidigare. Detta har en bekant till mig gjort och arbetar nu som systemutvecklare även han. Man börjar även oftast som junior utvecklare vilket (åtminstone borde) betyda att man är nyutbildad och behöver anpassa sina skolbokskunskaper till verkliga arbetslivet.

Har du inga tidigare kunskaper inom programmering så skulle jag rekommendera att du går igenom lite tutorials på nätet och eventuellt läser en utbildning till programmerare på någon yrkeshögskola.

Lycka till, och du kommer inte bli besviken av att ge dig in i IT-branschen

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Gillar du programmering? har du provat de? Ifall du har fallenhet för det och gillar det, och kan tänka dig att jobba med egna projekt på fritiden vid sidan om utbildningen så skulle jag 100% rekommendera dig att studera någon KY med inriktning för programmering. Inom programmering så handlar det inte jättemycket om vilken utbildning du har, utan mer om vad du faktsikt kan och vad du har kapacitet att lära dig. Har själv läst universitet men känner i efterhand att en bra KY utbildning hade varit mer effektivt. Lycka till!

Jag har provat på lite grann, tidigare i livet, och då gillade jag det väldigt mycket. Jag är den typen som gillar matte och fysik. Blev förälskad i matematik när jag ritade min första tredjegradsgraf utifrån en tredjegradsfunktion, så även om jag inte har så mycket erfarenhet kring programmering så har jag gillat det lilla jag har fått erfara och känner att jag nog har en fallenhet för det.

Jag tittade på KY i början men valde bort det. För mig känns det som att man får "mer" med en högskoleutbildning, för ett år extra, så som möjlighet att läsa till en master i framtiden om man skulle vilja det. Jag har dessutom bestämt mig för KTH, så KY faller bort.

Permalänk
Medlem

Disclaimer: Jag jobbar med utbildning och är ingenjör.

Att en högskoleingenjörsutbildning inte kan kompletteras till en civilingenjörsexamen är nonsens i laglig mening. Däremot är det inte nödvändigtvis smidigt eller meningsfullt. En högskoleingenjörsexamen kan oavsett kompletteras med en mastersexamen vilket i de flesta fall är lika gångbart.

Angående ditt tänk om lågkonjunktur: Tänk om det blir lågkonjunktur om 5 år, och du precis tagit examen? Inte bra. Har du däremot då redan jobbat i två år sitter du nog säkrare.

Jag har svårt att tro att KTHs högskoleingenjörsutbildningar skulle vara så dåliga.

Kombinationen psykologi + h.ing. datateknik låter otroligt bra! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

@Sara87:
Först och främst: Kul att du vill byta bransch. Att utbilda mig och börja arbeta som utvecklare är utan tvekan det bästa beslutet jag fattat i mitt liv. Jag har själv läst en treårig utbildning inom systemvetenskap, läser just nu sista terminen. Detta har jag genomfört med två små barn som gått hemma. Jag skulle vilja säga att jag lärt mig mer om utveckling de 3 månader jag arbetat än under de tre åren jag studerat, men jag hade aldrig fått jobbet utan att ha studerat. Jag har inte ångrat att jag läst utbildningen, men det finns bättre och mer programmeringsinriktade utbildningar.

En utbildning är bara en utbildning och gör dig inte till en bra utvecklare på något vis. De jobb jag sett och sökt på området söker allt som oftast någon med en treårig utbildning inom systemvetenskap, högskoleingenjör eller dylikt.

De jobb jag sökt har mest haft med att man ska ha läst en treårig utbildning inom utveckling som skallkrav för att sålla antalet ansökningar. Sedan, åtminstone på de juniora tjänster jag sökt, har de varit mer inriktad på personlighet, vilja att lära sig nya saker och intresse av teknik.

Med det sagt, har du 2,5 års CSN kvar, så tycker jag att du ska läsa en treårig utbildning. De flesta utbildningar har en ganska stor del valbara kurser vilket innebär att du kan klara av 3 år studier på 2 år om du tillgodoräknar dig kurser du läst tidigare. Detta har en bekant till mig gjort och arbetar nu som systemutvecklare även han. Man börjar även oftast som junior utvecklare vilket (åtminstone borde) betyda att man är nyutbildad och behöver anpassa sina skolbokskunskaper till verkliga arbetslivet.

Har du inga tidigare kunskaper inom programmering så skulle jag rekommendera att du går igenom lite tutorials på nätet och eventuellt läser en utbildning till programmerare på någon yrkeshögskola.

Lycka till, och du kommer inte bli besviken av att ge dig in i IT-branschen

Vad kul, grattis i förskott till examen!

Precis, oftast öppnar utbildningen bara dörren till möjligheten att få jobb inom branschen. Jag är nog inte orolig för att få första jobbet, utan jag blir orolig när jag tänker mer långsiktigt, kring utvecklingsmöjligheter och karriär. Jag är rädd av att bli låst av att "bara" vara högskoleingenjör, men jag vet inte om det fungerar så. I slutändan vill jag sikta på typ systemarkitekt eller liknande, men då är frågan om högskoleingenjörsutbildningen begränsar mig?

Permalänk
Medlem

@Sara87:
Tänk såhär.
Du läser högskoleingenjör, börjar jobba och får två års arbetslivserfarenhet där du faktiskt använder dina skolbokskunskaper.
Eller så läser du civilingenjör och har ingen praktisk erfarenhet alls.

I mina ögon ser första alternativt mycket bättre ut Speciellt när du redan har en examen i bagaget.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Disclaimer: Jag jobbar med utbildning och är ingenjör.

Att en högskoleingenjörsutbildning inte kan kompletteras till en civilingenjörsexamen är nonsens i laglig mening. Däremot är det inte nödvändigtvis smidigt eller meningsfullt. En högskoleingenjörsexamen kan oavsett kompletteras med en mastersexamen vilket i de flesta fall är lika gångbart.

Angående ditt tänk om lågkonjunktur: Tänk om det blir lågkonjunktur om 5 år, och du precis tagit examen? Inte bra. Har du däremot då redan jobbat i två år sitter du nog säkrare.

Jag har svårt att tro att KTHs högskoleingenjörsutbildningar skulle vara så dåliga.

Kombinationen psykologi + h.ing. datateknik låter otroligt bra! Lycka till!

Ja, på studievägledaren lät det som att jag var tvungen att i princip läsa om hela utbildningen, så ja, tekniskt sätt är det väl möjligt, men extremt osmidigt.

Det är många som säger att h.ing + master är lika gångbart, men sedan har jag även sett att många menar på att det kommer aldrig att väga lika tungt som civilingenjör och att det är lika bra att plugga till civilingenjör på en gång om man ens funderar på att gå den vägen.

Jag kan liksom inte släppa tanken på att civilingenjör ÄR bättre, men jag vet inte om risken är för stor att ta. ElleroOm jag efter de fem åren känner att det var onödigt att plugga till civilingenjör och att jag lika gärna kunde ha pluggat till högskoleingenjör och fått samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

@Sara87:
Tänk såhär.
Du läser högskoleingenjör, börjar jobba och får två års arbetslivserfarenhet där du faktiskt använder dina skolbokskunskaper.
Eller så läser du civilingenjör och har ingen praktisk erfarenhet alls.

I mina ögon ser första alternativt mycket bättre ut Speciellt när du redan har en examen i bagaget.

Jo, så försöker jag också tänka. Jag tror bestämt att högskoleingenjör är lugnare och mindre tungt än civilingenjör, så jag hoppas på att kunna jobba vid sidan av studierna för att kunna skaffa arbetslivserfarenhet så fort som möjligt. Det är jag inte alls säker på att det går när man pluggar till civilingenjör. Samtidigt så är en civilingenjör alltid en civilingenjör. När man har jobbat i 20 år spelar de där två extra åren av arbetslivserfarenhet mindre roll, men då vet jag inte heller om den examen man har spelar någon roll efter så lång tid...

Permalänk
Medlem

@Sara87: Systemarkitekt är inget som du kommer kunna börja jobba med direkt vilken av valen du gör. Om du inte får anställning på ett företag som inte vet vad dom gör. Du kommer få jobba ett tag för att komma dit. Från Civ. Ing kortare tid troligen men du kan utan tvekan få anställning som systemarkitekt utan någon av utbildningarna i bagaget om du har andra erfarenheter som visar på att du klarar av jobbet. Däremot så tycker jag du ska ta och glömma att försöka dig på att läsa till civ.ing på 2.5 års CSN. Det är inte de lättaste utbildningarna du kommer att behöva välja för att komma åt systemarkitekt hållet. Sedan så är det väl ett antal år sedan du studerade och det kommer även göra att det kommer vara jobbigt för dig i början och kommer innebära att du kanske kommer lite efter. Så mitt råd är att du ska absolut sikta på någon form av högskoleingenjör i så fall för annars så står du bara där med ett antal avklarade kurser och inte ens en halv utbildning på civ.ing och det blir ingen glad av, allra minst du.

Har du läst in de ämnena som du behövde? Matte 3 och kemi2 och de andra? Hur gick det? Behövde du lägga ner mycket tid på det? Jobbade du heltid samtidigt som du gjorde det? Du skrev något om att du "började komma upp i åren", med tanke på barn. Hur har du tänkt dig med det? Jobba heltid, studera halvtid och samtidigt ha barn om du väljer civ.ing? Tänk på att om du väljer civ.ing så blir det inte 5 år utan då blir det troligen snarare 8-9 år du kommer hålla på för du kommer troligen inte orka med den normala studietakten utan kommer halka efter. Hur känner du inte ett eventuellt sådant scenario?

Permalänk
Medlem

Som en person som gjort ett liknande val, pluggar just nu högskoleingenjör datateknik som jag började med i höstas vid 31, så kändes det iaf för mig som att de extra två åren var rätt så ointressanta. Plus att om man vill så kan man som tidigare sagt läsa sig till en master och långsiktigt har jag svår att se hur en civilingenjör utbildning är så mycket bättre än en högskoleingenjör + master.
Men jag kanske är dum som fan vad vet jag.

Jag har också inga problem med att jobba 40% utöver studierna vilket fungerar bra för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Jag är datahögskoleingenjör med examen och har jobbat som systemutvecklare i 18 år nu. Ur min synvinkel spelar det tämligen liten roll vilken examen man har, det är arbetsprestationen/kunskapsnivån som räknas. Men då har jag bara jobbat i små företag (aldrig mer än 50-100 anställda), och kan inte svara på hur det ser ut hos stora arbetsgivare.

Att måsta vara civilare för att kunna konkurrera tror jag inte kommer hända, om inte annat för att det finns *väldigt* många systemutvecklare som inte ens har någon examen alls, ofta pga att de börjat jobba innan de läst klart utbildningen.

Att jag själv inte läste till civilare var främst för att jag redan hade bränt två år på teknisk fysik civing innan (man skulle kunna säga att jag gick in i väggen), och orkade inte läsa ytterligare 4,5 år.

Civilare brukar tjäna mer, i genomsnitt, men då är ju studietiden också längre och studieskulderna normalt större, så det är inget självklart val.

Om man är intresserad av karriärstrams, chefskap och dylik dynga, så kan civilare vara ett bättre val.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sara87: Systemarkitekt är inget som du kommer kunna börja jobba med direkt vilken av valen du gör. Om du inte får anställning på ett företag som inte vet vad dom gör. Du kommer få jobba ett tag för att komma dit. Från Civ. Ing kortare tid troligen men du kan utan tvekan få anställning som systemarkitekt utan någon av utbildningarna i bagaget om du har andra erfarenheter som visar på att du klarar av jobbet. Däremot så tycker jag du ska ta och glömma att försöka dig på att läsa till civ.ing på 2.5 års CSN. Det är inte de lättaste utbildningarna du kommer att behöva välja för att komma åt systemarkitekt hållet. Sedan så är det väl ett antal år sedan du studerade och det kommer även göra att det kommer vara jobbigt för dig i början och kommer innebära att du kanske kommer lite efter. Så mitt råd är att du ska absolut sikta på någon form av högskoleingenjör i så fall för annars så står du bara där med ett antal avklarade kurser och inte ens en halv utbildning på civ.ing och det blir ingen glad av, allra minst du.

Nej jag är fullt medveten om att det tar lång tid och mycket erfarenhet att bli systemarkitekt. Jag siktar på det som slutmål så att säga -- jag tänker långsiktigt.

Jag har nyligen läst in behörighet (gick samhälle i gymnasiet) så studievanan sitter just nu. Läst extra matte och fysik parallellt med att jag jobbat. Planerar även att läsa extra matte och programmering under sommaren. Jag är driven så studievanan är nog inget problem. Om inte annat ska det bli skönt att "bara" kunna plugga, och inte kombinera plugg och jobb samtidigt.

Men jag tvekar också kring att plugga 2,5 år "extra" utan CSN, för precis som du skrev så är risken att jag blir helt utan examen då, och det är verkligen det sista jag vill. Men sedan vet jag inte, de tuffaste året på civilingenjörsutbildningen ska ju vara direkt i början, så det blir de sista 2,5 åren, de kanske är lättare så man hinner jobba vid sidan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CW123:

Som en person som gjort ett liknande val, pluggar just nu högskoleingenjör datateknik som jag började med i höstas vid 31, så kändes det iaf för mig som att de extra två åren var rätt så ointressanta. Plus att om man vill så kan man som tidigare sagt läsa sig till en master och långsiktigt har jag svår att se hur en civilingenjör utbildning är så mycket bättre än en högskoleingenjör + master.
Men jag kanske är dum som fan vad vet jag.

Jag har också inga problem med att jobba 40% utöver studierna vilket fungerar bra för mig iaf.

Från vad jag har läst så kommer civilingenjör alltid väga tyngre än högskoleingenjör + master. Om det stämmer eller inte vet jag inte, det är därför jag är här nu för att fråga, hehe. Men det blir ju inte samma utbildning bara för att man bygger på, eftersom civilingenjörer läser en massa annat som högskoleingenjörer inte läser.

Ja, det är väl lite där jag fastnar... När jag tänker heltidsplugg så tänker jag heltidsplugg. Om utbildningen bara kräver 60% så känns det som att den ändå är lite för enkel för det jag vill ha...? Jag vet inte. Det är såklart en fördel att kunna jobba vid sidan om, och det hade jag också tänkt göra, men jag hade väl tänkt att jag får offra mina helger så att studietiden ändå blir 40 h/vecka. Jag kanske är helt knäpp och tänker helt fel, men det känns konstigt om utbildningen går på 100% men inte kräver 40 h/vecka...

Permalänk
Medlem

@Sara87: De första åren anses oftast som tuffast ja men det hänger ihop lite med att det är då mycket av matten och de kurserna ligger för t.ex D-linjen som jag läste. Det är alltid lättare att läsa det som man verkligen är intresserad av och det är ju de kurserna som det blir mer av i slutet av utbildningen. För egen del så hade jag fullt upp med studier och skulle inte haft en chans att klara av det om jag skulle behövt att jobba samtidigt. Det beror ju helt på hur pass bra du klarar av dina studier. Det kan ju ingen av oss veta innan du börjat.

Det som skulle göra mig lite fundersam bara är dina val tidigare i livet. Det är inte helt lätt för de flesta som har haft intresse av datorer och matte att komma igenom dessa utbildningar så det gör mig lite fundersam över din situation med 2.5 år CSN. Jag skulle aldrig våga chansa om jag vore i din situation. Det räcker att det krånglar i början på någon tenta så börjar det blir rejält stressigt för dig. Sedan kan man oftast "hoppa av" till högskoleingenjör och få tillgodoräkna sig poängen så den utvägen kan du möjligen ha.

Gällande de kurserna du läst nu så är det en faktor 5-10 i svårighetsgrad och framförallt tempo så att du hunnit med det samtidigt säger inte så mycket tyvärr. Fast nu är det ju ett antal år sedan jag både läste på grundskolan/komvux och LiTH så kanske är skillnad annorlunda nu.

Permalänk
Medlem

Jag har dock läst civilingenjör för 12 år sen så all matte etc som var nu första året hade jag rätt så bra koll på.
Sen är det flera som jag läser med som valt högskole över civil för att sen välja en mer inriktad master på det dom är intresserade av istället för en mer generaliserad civil utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är datahögskoleingenjör med examen och har jobbat som systemutvecklare i 18 år nu. Ur min synvinkel spelar det tämligen liten roll vilken examen man har, det är arbetsprestationen/kunskapsnivån som räknas. Men då har jag bara jobbat i små företag (aldrig mer än 50-100 anställda), och kan inte svara på hur det ser ut hos stora arbetsgivare.

Att måsta vara civilare för att kunna konkurrera tror jag inte kommer hända, om inte annat för att det finns *väldigt* många systemutvecklare som inte ens har någon examen alls, ofta pga att de börjat jobba innan de läst klart utbildningen.

Att jag själv inte läste till civilare var främst för att jag redan hade bränt två år på teknisk fysik civing innan (man skulle kunna säga att jag gick in i väggen), och orkade inte läsa ytterligare 4,5 år.

Civilare brukar tjäna mer, i genomsnitt, men då är ju studietiden också längre och studieskulderna normalt större, så det är inget självklart val.

Om man är intresserad av karriärstrams, chefskap och dylik dynga, så kan civilare vara ett bättre val.

Ja karriärtrams är jag faktiskt intresserad av, hehe. Men inte riktigt chefskap, i alla fall inte så som det ser ut nu. För mig är karriär och det långsiktiga målet i stil med systemarkitekt eller liknande. Jag vill åt det tekniska hållet, inte riktigt personalansvar. Men jag vill ändå utvecklas och få större ansvar med tiden inom det tekniska området, och jag är rädd för att bli låst som högskoleingenjör. Men det låter på dig som att man inte blir det, vilket låter positivt!

Permalänk
Medlem

@Sara87: Har du kollat med CSN om du ens kommer att få pengar från dem om du söker till civ.ing? Jag är rädd för att de kommer säga nej till det eftersom de inte anser att du kommer hinna klara av utbildningen på den tid du har kvar att få CSN bidrag. Så börja med att kolla upp det. Vet att det har varit så tidigare ivf.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Sara87

Jag kompletterar min högskoleexamen med en mastersutbildning. Kompetensskillnaden mellan mig och Civilingenjörerna finns inte. Förutom att slöa civilare presterar sämre än skarpa högskoleingenjörer och vice versa.

Sedan är ju dock utbildningarna lite mer praktiskt utformade för högskoleingenjörer inom mitt ämnesområde (electro). Fördelen är att man kan hämta ut en examen efter tre år och inte sitter på pottkanten med generell Bach.of science som civilarna gör om de väljer att hoppa efter tre år.

Med det sagt så tror jag det viktigaste jag har att förmedla är att livet börjar inte efter utbildningen.

Att göra avkall på familjebildning, förpassas till att lägga 60-80 timmar i veckan på skola+jobb är helt enkelt en märklig prioritering. Möjligen bygger den på tankarna att det är först efter utbildningen som livet börjar.

Se till att lägga tre riktigt fokuserade år istället för fem splittrade, det ger mer och är roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sara87:

Ja karriärtrams är jag faktiskt intresserad av, hehe. Men inte riktigt chefskap, i alla fall inte så som det ser ut nu. För mig är karriär och det långsiktiga målet i stil med systemarkitekt eller liknande. Jag vill åt det tekniska hållet, inte riktigt personalansvar. Men jag vill ändå utvecklas och få större ansvar med tiden inom det tekniska området, och jag är rädd för att bli låst som högskoleingenjör. Men det låter på dig som att man inte blir det, vilket låter positivt!

Rent spontant skulle jag i så fall säga att svaret är civilare, men å andra sidan finns det inget som hindrar att du väljer arkitektvägen även som högskolare. Antingen får du plugga längre, eller kanske jobba längre. Med det senare alternativet får du betalt under tiden.

Jag vore ytterst förvånad om du skulle bli låst, men slutordet vad gäller den saken får jag nog lämna till någon som är mer praktiskt insatt i arkitektvägen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

slöa civilare presterar sämre än skarpa högskoleingenjörer och vice versa

Precis så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sara87: De första åren anses oftast som tuffast ja men det hänger ihop lite med att det är då mycket av matten och de kurserna ligger för t.ex D-linjen som jag läste. Det är alltid lättare att läsa det som man verkligen är intresserad av och det är ju de kurserna som det blir mer av i slutet av utbildningen. För egen del så hade jag fullt upp med studier och skulle inte haft en chans att klara av det om jag skulle behövt att jobba samtidigt. Det beror ju helt på hur pass bra du klarar av dina studier. Det kan ju ingen av oss veta innan du börjat.

Det som skulle göra mig lite fundersam bara är dina val tidigare i livet. Det är inte helt lätt för de flesta som har haft intresse av datorer och matte att komma igenom dessa utbildningar så det gör mig lite fundersam över din situation med 2.5 år CSN. Jag skulle aldrig våga chansa om jag vore i din situation. Det räcker att det krånglar i början på någon tenta så börjar det blir rejält stressigt för dig. Sedan kan man oftast "hoppa av" till högskoleingenjör och få tillgodoräkna sig poängen så den utvägen kan du möjligen ha.

Gällande de kurserna du läst nu så är det en faktor 5-10 i svårighetsgrad och framförallt tempo så att du hunnit med det samtidigt säger inte så mycket tyvärr. Fast nu är det ju ett antal år sedan jag både läste på grundskolan/komvux och LiTH så kanske är skillnad annorlunda nu.

Ja, jag tänker väl lite likadant, att jag inte vet om jag vågar chansa. Risken att det går fel finns såklart, man ska inte tänka att "det händer bara andra", det kan lika gärna hända mig också.

Mina tidigare val i livet kommer från att jag hade ett stort psykologiintresse under gymnasietiden och innan dess också. Jag visste från början att jag ville plugga psykologi och valde aktivt samhällsprogrammet. Det betyder inte att jag inte också är intresserad av datorer och matte. När jag pluggade till beteendevetare visade det sig att statistikkurserna var de kurser jag levde för. Men sedan är det också sant att jag har en del att ta igen i matten, trots att jag har läst in extra matte för behörighet är det inte allting som sitter som det ska, vilket är anledningen till att jag ska plugga in extra matte nu under sommaren så att allting är färskt när jag väl börjar.

Nej det är ju inte lätt för dig att avgöra, men jag har jobbar 32 tim/vecka (tjänsteledig på 20%) och pluggat ytterligare 20-25 tim/vecka för att få in behörigheten så snabbt som möjligt. Jag kan såklart inte jämföra heller eftersom jag inte har den blekaste om hur krävande civilingenjörsutbildningen är, kanske har du rätt i att jag inte vet vad som väntar mig om jag skulle gå den utbildningen. Har läst om många som har blivit utbrända, som har hoppat av, som inte har orkat, som inte har tyckt att det var värt det, etc, och återigen ska jag inte tänka att "det händer bara andra" utan det kan hända vem som helst, även mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sara87: Har du kollat med CSN om du ens kommer att få pengar från dem om du söker till civ.ing? Jag är rädd för att de kommer säga nej till det eftersom de inte anser att du kommer hinna klara av utbildningen på den tid du har kvar att få CSN bidrag. Så börja med att kolla upp det. Vet att det har varit så tidigare ivf.

Mycket bra poäng. Ska kolla upp detta. Tack!

Permalänk
Medlem

Det handlar inte så mycket om kompetens så mycket utan snarare om politik i företaget du vill/jobbar för. Det där med att civil- utvecklar nytt och högskole-ingenjörer underhåller stämmer dock inte. Snarare att man många gånger idag även skulle behöva en Phd, iaf. om man vill jobba med riktig research. Är man riktigt begåvad och socialt kompetent så brukar inte det vara något problem heller, men hur många är det i realiteten? Alternativt om man tittar utanför ankdammen Sverige.

Garanterat kan du bli blåst som högskoleingenjör. Det kan du bli som civilare också. Skulle rekommendera teknisk fysik istället (Y, Z) för t.ex. datateknik och mjukvaruutveckling. Det ger dig en bättre grund senare i livet, och du kommer på rätt sida av politiken i många stora bolag. Ingen syo-konsulent kommer berätta det för dig för majoriteten vet inte vad de snackar om så ha det i åtanke iaf.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Sara87: Har du kollat med CSN om du ens kommer att få pengar från dem om du söker till civ.ing? Jag är rädd för att de kommer säga nej till det eftersom de inte anser att du kommer hinna klara av utbildningen på den tid du har kvar att få CSN bidrag. Så börja med att kolla upp det. Vet att det har varit så tidigare ivf.

Skrivet av Sara87:

Mycket bra poäng. Ska kolla upp detta. Tack!

Åtminstone förr så var det enkelt att få CSN att gå med på förlängning, förutsatt att man hade en färdig plan (och att läsa klart en civilarutbildning är ett bra exempel på en sådan).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Sara87

Jag kompletterar min högskoleexamen med en mastersutbildning. Kompetensskillnaden mellan mig och Civilingenjörerna finns inte. Förutom att slöa civilare presterar sämre än skarpa högskoleingenjörer och vice versa.

Sedan är ju dock utbildningarna lite mer praktiskt utformade för högskoleingenjörer inom mitt ämnesområde (electro). Fördelen är att man kan hämta ut en examen efter tre år och inte sitter på pottkanten med generell Bach.of science som civilarna gör om de väljer att hoppa efter tre år.

Med det sagt så tror jag det viktigaste jag har att förmedla är att livet börjar inte efter utbildningen.

Att göra avkall på familjebildning, förpassas till att lägga 60-80 timmar i veckan på skola+jobb är helt enkelt en märklig prioritering. Möjligen bygger den på tankarna att det är först efter utbildningen som livet börjar.

Se till att lägga tre riktigt fokuserade år istället för fem splittrade, det ger mer och är roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att du har rätt, tack för detta inlägg. Jag tror det var detta jag behövde höra.

Med de förutsättningar jag har så är det kanske högskoleingenjör jag får välja. Jag önskar innerst inne att jag kunde läsa till civilingenjör, så är det ju, men faktum är att jag är 31 år gammal, har 2,5 års CSN kvar, och kanske vill hinna få barn också innan jag blir för gammal.

Problemet är väl att jag är en sådan som alltid tänker att "vill man så går det". Det känns som att på något sätt borde jag få det att fungera med att plugga till civilingenjör. Men då blir nog frågan om det är värt det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Jo, men att förlänga något som man påbörjat och håller på och läser och visat att man klarar av redan är något helt annat än något som man ska börja läsa och har minst 2.5 år kvar efter att CSN-bidraget är slut. Det borde du inse. Så lura inte in Sara87 i några falska förhoppningar om att de kan i vissa fall kan ge dispens och ge ½-1 år längre studiemedel med att stå i den situationen som hon är i att påbörja en utbildning vilket är något helt annat. Två helt olika situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@backfeed: Jo, men det är om du har påbörjat en civ.ing t.ex och behöver kanske 1 år till på dig för att bil klar. Inte att du behöver minst 2.5 år till efter att dina CSN pengar är slut och du inte ens har påbörjat utbildningen. Det kommer de aldrig förlänga med. De kan alltså i vissa fall förlänga om du redan har påbörjat din utbildningen inte om du inte har påbörjat den. Det är något helt annat. Annars skulle ju jag som har ½ år kvar på CSN kunna börja läsa till läkare. Det är ju bara för CSN att ge mig mer pengar. Eller jag kommer ju jobba heltid efter det halvåret och studera till läkare samtidigt. De har statistik på hur pass svåra utbildningar är så de vet att studera heltid och samtidigt jobba kommer de inte räkna med att någon kommer klara av.

Ok! Som jag minns det var de inte lika kinkiga förr, men det var ju 20 år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Undersök om man kan försätta till civilingenjör efter 3 år examen.
Om man kan göra det borde det vara en nobrainer.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Civ.ing till högskoleingenjör kan du få tillgodoräkna dig en del poäng. Åt andra hållet är det bortkastad tid så det är meningslöst att tänka på.