Windows 10 får möjligheten att skjuta på uppdateringar betydligt längre

Permalänk
Medlem

Det är ju ett steg i rätt riktning. Tyvärr händer det för lite i rätt riktning och för långsamt när det gäller Windows 10, för att jag ska ha några större förhoppningar om att det kan bli ett operativsystem jag blir nöjd med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zippeer:

Problemet är väl inte att man måste starta om datorn utan mer att windows update har en tendens att fucka upp inställningar som folk har.

Många streamers har t.ex stora problem med att windows update återställer deras ljudinställningar varje gång.

För mig är det definitivt de ideliga omstarterna pga uppdateringar som är det största problemet, har inte varit med om att några inställningar har blivit förstörda/återställda om man bortser från att de lägger in reklam igen på startpanelen men uppdateringarna har ju däremot raderat filer och det är inte precis bättre än omstarterna.

Win 10, Unstable by design.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Oneone: Beror på folks okunskap helt enkelt. Jag har heller ALDRIG haft några problem med Windows 10 på någon burk och då har jag använt Windows 10 sedan dag ett. De som inte kan använda en PC kan hålla sig till MAC

Permalänk

Jag känner mig aldrig så frihetstörstande liberal som då en påtvingad uppdatering är i görningen. Jag spjärnar emot med näbbar och klor för att det känns så himla absurt att inte få välja när man själv vill ha datorn igång. Tänk om man håller på med nån hur viktig operation som helst och så bara tvångsstartar datorn om sig?
Efter senaste pistolen mot tinningen-uppdateringen så försvann hibernate-funktionen för mig.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

stämmer inte riktigt att man enbart har 35 dagar på sig i win10 pro att skjuta fram uppdateringar, kan man lätt fixa utan tredjeparts program som blockar windows update osv,

skönt när man vill behålla en äldre build av windows eller för företag/användare som bara vill ha mer kontroll helt enkelt

enkelt också, bara att gå in på gpedit.msc i start/kör sen computer configuration -> administrative templates -> windows components -> windows update och där välja "configure automatic updates" och ställa det på "disabled" istället för "not configured" som är default

resultatet av detta är att inga uppdateringar någonsin laddas ned om du inte specifikt / manuellt väljer att göra det via windows update på egen hand, bara så ni vet

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Proffsmoddare

Jag stängde av updates i W10 med gpedit för att de fungerade så dåligt. Den vill starta om stup kvarten då det finns "important updates", och när den väl får göra det så går det inte att installera uppdateringarna hälften av gångerna, rollback görs och processen upprepas.

Tröttnade till slut på det och uppdaterar manuellt med iso när det släpps istället.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Jag stängde av updates i W10 med gpedit för att de fungerade så dåligt. Den vill starta om stup kvarten då det finns "important updates", och när den väl får göra det så går det inte att installera uppdateringarna hälften av gångerna, rollback görs och processen upprepas.

Tröttnade till slut på det och uppdaterar manuellt med iso när det släpps istället.

samma här gpedit for the win

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Trams med att man inte kan stänga av uppdateringar helt. Just nu kör jag v1809 och med några tweaks i gpo och cmd/powershell har jag inga uppdateringar alls. Likaså i förra Windows v1803. WUpdate tjänsten är inte avstängt helt utan jag får en notis om att uppdateringar väntar att laddas ned, men jag skiter i de sedan januari och uppdaterar inte ett piss förrän jag känner att det blir dags, inte Microsoft ska fan bestämma och förstöra för mig.

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

Trams med att man inte kan stänga av uppdateringar helt. Just nu kör jag v1809 och med några tweaks i gpo och cmd/powershell har jag inga uppdateringar alls. Likaså i förra Windows v1803. WUpdate tjänsten är inte avstängt helt utan jag får en notis om att uppdateringar väntar att laddas ned, men jag skiter i de sedan januari och uppdaterar inte ett piss förrän jag känner att det blir dags, inte Microsoft ska fan bestämma och förstöra för mig.

jag använder v17763.379

jag har inaktiverat windows update. får inga meddelanden.

Permalänk
Medlem

"Tidigare har Windows 10 Home-användare kunnat pausa uppdateringar i 7 dagar, medan de med Pro-utgåvan kunnat göra detta i upp till 35 dagar. Snart kommer alla kunna pausa i 35 dagar, utöver möjligheten att hålla på större uppdateringar. Orsaken är att Microsoft vill ge användarna mer kontroll över upplevelsen."

För att tydliggöra så gäller dessa siffor quality updates (dvs säkerhets patchar). För feature updates så kan man ställa en "defer" period på 365dagar i pro utgåvan sen 1703. Och vette fan om det ens är en bra grej att man kan ställa den på 35 dagar, räcker isf att man kan manuellt schedulera installationstillfället istället så det inte sker olämpligt. Ser inte varför man inte skulle vilja få säkerhetsuppdateringar på ett klient OS för hemmaanvändare!

Tror även att de tar bort då två "grenarna", alltså det som kallades business branch tidigare, och istället är det tänkt att det ska skötas helt genom en defer period istället. Tidigare har den "stabila" grenen som man kan välja i pro och enterprise legat ca 4 månader efter. Både professionellt och privat så har jag försökt ligga ca 6 månader efter släpp av en ny utgåva, och det har faktiskt både vart enkelt att konfigurera och har aldrig fått några större problem vid uppdateringar. Dock förstår jag att folk som använder home vart irriterade som inte kunnat skjuta upp detta.

Permalänk
Medlem

Kör med 1709 och tänker inte ta emot några av dom större uppdateringarna fören jag är redo att installera om win från grunden med format c:\.
Säkerhetsuppdateringar får jag.

Jag tröttnade efter en förstörd HD vid uppgradering och extremt buggig win.

Så nä, när det är dags för mig att byta från 1709 så ska allt planeras, sparas, win 10 ligga på usb, enbart HD C:\ vara inkopplad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

skönt med mer kontroll över detta. jag hatade win10 efter det att jag gjorde ett bank ärende på tjejens dator med win10 och helt random så poppade en bild upp med "fuck you men nu ska jag uppdatera och starta om, have a nice day" och det fanns inget jag kunde göra. just detta problem fixades rätt fort har jag för mig men fortfarande riktigt irriterade. WHAT WHERE YOU THIIIINKING!!!

efter det fick jag verkligen en sur smak av win10 och det är fortfarande den enda datorn i huset med win10 MEN 7an är snart död för alltid så då måste jag gå över till 10an så det är kul att den börjar arta sig lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Problemet är inte att Windows stängs av när man sitter framför skärmen utan när man går för att hämta en kaffe och kommer tillbaka till ett dött system. Eller när man vill lämna datorn på overnight för en nedladdning. MS kommer aldrig fixa skiten, likalite som dom kommer fixa ett uniformt interface för Windows.

MS är så vana vid att stjäla saker att det är i deras natur att efterlikna tjuvar och slå till när man inte är hemma.

Hoppas inte denna skiten tar sig in i våra bilar etc och att vi kan hålla oss borta från värdelös teknik så gott de går.

Permalänk

@SCORPIUS:
Håller med helt.
Hade installerat 1809 och en uppdatering av en eller flera appar via store gjorde att systemet tappade ikoner samt lite andra små lustigheter. Ikonerna på start var enfärgade och namnet som talade om vad det var för ikon var borta. Lustigheterna uppdagades i loggarna med mängder av fel. Kunde vara mängder (30+) med samma fel under samma sekund, försökte hitta orsaken men blev bara värre med bluescreen till slut. Valde att installera 1803 och cirka tre veckor efter när jag har fått systemet så som jag vill ha det vill microsoft tvinga på mig 1809. Har pausat för två dagar sedan och använder WUMT samt ställt i via gpedit att jag väljer vad som ska installeras. Har även blockerat system via deny till mappen $windows.~bt.
När jag kollar windows update så är det pausat. Hur gör jag för att behålla 1803? Då en omstart uppdaterar systemet.

Vad f*n håller microsoft på med? Låt folk få ha den versionen de vill ha så länge säkerhetsuppdateringar skickas ut.
Detta påminner om sättet de använde för att få så många som möjligt att uppdatera till win10 från win7&8.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*