Huawei Honor 8, batteriet har blivit förjävligt

Permalänk
Medlem

Huawei Honor 8, batteriet har blivit förjävligt

Hej!

Har en Huawei Honor 8 som jag köpte i Januari 2017. Den har fungerat väl i min ägo, och det enda man kan klaga på är batteriet. De senaste två månaderna så har batteriet blivit EXTREMT dåligt. Till en början så kunde den dö på typ 55%, men nu har det blivit så extremt att man kan ladda den en hel natt, använda den till kanske 86% och då när man gör något mer krävande, t.ex. öppnar upp Snapchat, så dör den direkt och visar 0% batteri på skärmen.

Gör jag inga tuffa grejer, bara surfar lite på webbläsaren osv så kan den hålla som vanligt ner till 10-20% innan den dör. Men det är just när man gör minsta lilla krävande grej som den dör direkt.

Finns det något jag kan göra? Fabriksåterställa, rensa hela telefonen på utrymme? Eller är det bara att köpa en ny telefon?
Mycket tacksam för svar!

Permalänk

Byt batteri låter som det hänt något med det. Du kan ju testa att fabriksåterställa men om den nu går från 86% till 0 genom att bara öppna en app låter det som defekt batteri som inte klarar av när det kommer plötslig belastning. Bör vara billigare att få det bytt än att köpa en ny telefon i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxes:

Hej!

Har en Huawei Honor 8 som jag köpte i Januari 2017. Den har fungerat väl i min ägo, och det enda man kan klaga på är batteriet. De senaste två månaderna så har batteriet blivit EXTREMT dåligt. Till en början så kunde den dö på typ 55%, men nu har det blivit så extremt att man kan ladda den en hel natt, använda den till kanske 86% och då när man gör något mer krävande, t.ex. öppnar upp Snapchat, så dör den direkt och visar 0% batteri på skärmen.

Gör jag inga tuffa grejer, bara surfar lite på webbläsaren osv så kan den hålla som vanligt ner till 10-20% innan den dör. Men det är just när man gör minsta lilla krävande grej som den dör direkt.

Finns det något jag kan göra? Fabriksåterställa, rensa hela telefonen på utrymme? Eller är det bara att köpa en ny telefon?
Mycket tacksam för svar!

Jag skulle ha satt i ett nytt batteri om jag var du. Jag har också en Huawei Honor 8 och visst, batteriet räcker ju inte lika länge som i den ZTE Blade V770 jag hade innan.

MEN

ZTEn har åandra sidan leksakshårdvara i jämförelse, så jag kan tänka mig att andra telefoner i samma prestandaklass som honor 8 dricker lika mycket.

Men laddar jag upp min telefon och använder den så går den ner ända ner till 0% på mätaren innan den dör.

Så ditt batteri lär vara helt skevt, och jag tycker inte att du skall lägga någon skuld på dig själv för den saken, för batterier kan ha defekter redan från fabrik, och man vet aldrig förrän det är för sent.

Men kolla lite batteri-bytar guider på Youtube för Honor 8 och om du tror dig om att kunna utföra det så kör hårt.
Annars finns det ställen som utför batteribyte för en viss peng.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om du köpte den ny, och har köpbevis, så är det bara att reklamera och få nytt. Varan är i all rätt trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle ha satt i ett nytt batteri om jag var du. Jag har också en Huawei Honor 8 och visst, batteriet är ju inte lika vasst som i den ZTE Blade V770 jag hade innan.

MEN

ZTEn har åandra sidan leksakshårdvara, så jag kan tänka mig att andra telefoner i samma prestandaklass som honor 8 dricker lika mycket.

Men laddar jag upp min telefon och använder den så går den ner ända ner till 0% på mätaren innan den dör.

Så ditt batteri lär vara helt skevt, och jag tycker inte att du skall lägga någon skuld på dig själv för den saken, för batterier kan ha defekter redan från fabrik, och man vet aldrig förrän det är för sent.

Men kolla lite batteri-bytar guider på Youtube för Honor 8 och om du tror dig om att kunna utföra det så kör hårt.
Annars finns det ställen som utför batteribyte för en viss peng.

/Lifooz

Tack för ditt svar!
Kollade nyss på youtube om hur man byter batteriet, och det var verkligen 100x mer avancerat än vad jag trodde. Vad kostar det att anlita någon som får byta batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Om du köpte den ny, och har köpbevis, så är det bara att reklamera och få nytt. Varan är i all rätt trasig.

Hur länge är reklamationsrätten? Köpet är äldre än 2 år nu och det var genom ett abonnemang erbjudande hos Tele2, om det gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxes:

Tack för ditt svar!
Kollade nyss på youtube om hur man byter batteriet, och det var verkligen 100x mer avancerat än vad jag trodde. Vad kostar det att anlita någon som får byta batteriet?

https://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-honor-8-216850p.html

EDIT: Såg att de tar sin lilla tid att utföra jobbet, men om jag skall kunna tipsa om "lilla reparationsstugan i närområdet" så måste jag veta var du bor.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Truxes: Man har alltid 3 års reklamationsrätt. Hör med Tele2 om du inte lyckas lösa det på annat vis. Brukar vara svårt med batterier som krånglar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chiffer:

Om du köpte den ny, och har köpbevis, så är det bara att reklamera och få nytt. Varan är i all rätt trasig.

Skrivet av Truxes:

Hur länge är reklamationsrätten? Köpet är äldre än 2 år nu och det var genom ett abonnemang erbjudande hos Tele2, om det gör någon skillnad?

Det är inte alls "bara att reklamera". Reklamationsrätten i Sverige är 3 år men endast fel som upptäcks inom 6 månader anses ha funnits redan vid köptillfället. Har det gått längre tid än så är det i praktiken upp till dig att bevisa att felet fanns redan när du köpte varan, vilket du inte kommer kunna göra.

Jag håller med övriga här, att byta batteri är nog ditt bästa alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är inte alls "bara att reklamera". Reklamationsrätten i Sverige är 3 år men endast fel som upptäcks inom 6 månader anses ha funnits redan vid köptillfället. Har det gått längre tid än så är det i praktiken upp till dig att bevisa att felet fanns redan när du köpte varan, vilket du inte kommer kunna göra. Många som refererar till konsumentköplagen verkar inte ha läst igenom den ordentligt.

Jag håller med övriga här, att byta batteri är nog ditt bästa alternativ.

Kollade upp min Warranty-period på Huawei och den går ut 2019-12-28, så den verkar ju fortfarande ha garanti.
Hursomhelst, så det är bara att skippa tanken om att reklamera och få en ny när den är två år gammal och problemet är bara att batteriet suger?

Permalänk
Medlem

Generall fråga på dagens mobiler, går det bara byta batteri eller måste man köpa en hel ny telefon istället?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Varför inte reklamera? Om telefonen är i synligt bra skick, och aldrig öppnats kan man gå därifrån. Om den har yttre skador blir det svårare självklart.
Så länge TS vet att han inte vanvårdat mobilen är det absolut värt ett försök.

Går även att påpeka att Honor 8 har visat dessa problem för många andra för att styrka sin position.
Produkter har 3 års reklamationsrätt. Vilket betyder att dom ska hålla i minst 3 år om produkten sköts enligt tillverkaren.
Självklart ska man utnyttja detta så mycket man kan när produkterna inte håller måttet.

Permalänk
Medlem

Bytte batterin på min Honor 8 och det var lätt, behövde inte ta bort moderkort och allt vad de visar på youtube.
Ta bort baksidan och sen batteriet bara.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Mattecoach

Kontakta Huawei. Fick ett liknande problem, det var något fel med moderkortet. De bytte i princip rubbet gratis, nu funkar den som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Kontakta Huawei. Fick ett liknande problem, det var något fel med moderkortet. De bytte i princip rubbet gratis, nu funkar den som den ska.

Så hellre kontakta Huawei än Tele2 där jag köpte telefonen ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

@Andreaz1: Varför inte reklamera? Om telefonen är i synligt bra skick, och aldrig öppnats kan man gå därifrån. Om den har yttre skador blir det svårare självklart.
Så länge TS vet att han inte vanvårdat mobilen är det absolut värt ett försök.

Går även att påpeka att Honor 8 har visat dessa problem för många andra för att styrka sin position.
Produkter har 3 års reklamationsrätt. Vilket betyder att dom ska hålla i minst 3 år om produkten sköts enligt tillverkaren.
Självklart ska man utnyttja detta så mycket man kan när produkterna inte håller måttet.

Den har varit helt felfri, inte en enda spricka på två år men för en månad sen så råkade jag tappa den lite lätt på asfalt, och nu är hela baksidan (som är gjord av glas) sprucken, tror du att dom accepterar det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Bytte batterin på min Honor 8 och det var lätt, behövde inte ta bort moderkort och allt vad de visar på youtube.
Ta bort baksidan och sen batteriet bara.

Fick du limma tillbaka baksidan? Vart köpte du batteri?
Min honor 8 är också två år nu. Försöker ja ta kort när batteriet är lågt så stänger den av sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fick du limma tillbaka baksidan? Vart köpte du batteri?
Min honor 8 är också två år nu. Försöker ja ta kort när batteriet är lågt så stänger den av sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Same here bro, att ta kort med denna mobilen under 50% batteri har jag helt lagt av med. Den dör så snabbt man öppnar kamera-appen/snapchat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fick du limma tillbaka baksidan? Vart köpte du batteri?
Min honor 8 är också två år nu. Försöker ja ta kort när batteriet är lågt så stänger den av sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte batteriet från ebay för 93kr med frakt.
Nej, jag skippade limma tillbaks batteriet, har nu haft mobilen med nya batteriet i 10mån utan problem.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

Förmodligen behöver du byta batteriet men det är värt att fabriksåterställa först och se om det hjälper något!

Jag har också en Honor 8 från dec 2016 och den funkar bra än, kör Android 8.0. Inte ofta jag har en mobil så här länge. Dock har den börjat stänga av sig när det är typ -20 ute och den blir iskall, något den inte gjorde när den var ny om jag minns rätt.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Honor 8 har 3år garanti om man reggade mobilen i HiCare appen när man köpte den, annars 2år.
Batteriet täcks av garantin lika länge som mobilen har garanti bara att skapa ett service ärende på MobyLife verkstad så får du en gratis fraktsedel att skicka in den så byter dem batteriet gratis.
Har själv haft samma problem för bara någon månad sedan och allt gick smidigt och bra, fick den fixad samma dag den kom in och dem skickade tillbaka den samma dag till mig med nytt batteri och baksida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Truxes:

Så hellre kontakta Huawei än Tele2 där jag köpte telefonen ifrån?

Tror inte att det spelar någon roll, båda skickar dig nog vidare till Mobylife som sköter detta i Sverige. Jag tror att ditt problem blir löst snabbare om du mailar eller helst ringer Tele2 eller Huawei snarare än diskuterar bästa vägen framåt här.

Permalänk
Medlem

är du nöjd med telefonen är det väl bara skicka in den o byta batteriet ? klart det är sämre på en telefon som är över 2 år gammal, batterier slits ju tyvärr..

Permalänk

Jag tycker att du bör byta mobil helt o hållet. För att jag hade exakt samma problem efter 2 års användning. Att byta batteri för en tusenlapp är bara bortkastade pengar, vad jag gjorde var att jag köpte en OnePlus 6T och jag lovar att den, den är värt köpet och den ger mer än vad den kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crankout2war:

Jag tycker att du bör byta mobil helt o hållet. För att jag hade exakt samma problem efter 2 års användning. Att byta batteri för en tusenlapp är bara bortkastade pengar, vad jag gjorde var att jag köpte en OnePlus 6T och jag lovar att den, den är värt köpet och den ger mer än vad den kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahah, min polare som äger en 6T säger precis samma sak om sin.

Så det verkar helt klart vara en bra telefon, den är fett snabb om inte annat.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har varsin Honor 8 och batteriet strular på våra också. Ibland dör den på 70% eller nåt, kanske var 15e laddning. Oftast funkar den som den "ska". Med ska menar jag att batteriet knappast håller typ 2 dagar som tidigare, skulle gissa på att typ 50% av kapaciteten är borta.

har också fått problem med att batteriet dör vid kyla. Så var det inte tidigare.

Så nä, blir definitivt nya telefoner för oss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jag och sambon har varsin Honor 8 och batteriet strular på våra också. Ibland dör den på 70% eller nåt, kanske var 15e laddning. Oftast funkar den som den "ska". Med ska menar jag att batteriet knappast håller typ 2 dagar som tidigare, skulle gissa på att typ 50% av kapaciteten är borta.

har också fått problem med att batteriet dör vid kyla. Så var det inte tidigare.

Så nä, blir definitivt nya telefoner för oss.

Det går mäta med en app som heter accubattery, min mobil visar ca 1400mAh (3000mAh från början).

Jag har beställt ett nytt batteri för 179kr från en svensk sida, stod att det var original. Så tänkte ge mig på ett försök att byta och går telefonen sönder så får det helt enkelt bli en ny telefon istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det går mäta med en app som heter accubattery, min mobil visar ca 1400mAh (3000mAh från början).

Jag har beställt ett nytt batteri för 179kr från en svensk sida, stod att det var original. Så tänkte ge mig på ett försök att byta och går telefonen sönder så får det helt enkelt bli en ny telefon istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, ska testa det. Vi har fortfarande kvar våra, så kan ju vara värt ett försök. Meddela gärna här hur det gick med bytet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Tack för tipset, ska testa det. Vi har fortfarande kvar våra, så kan ju vara värt ett försök. Meddela gärna här hur det gick med bytet.

Det var billigt och byta men inte speciellt smidigt. Baksidan sprack. Baksidan är fastlimmad och batteriet är fastlimmat sen får man även lossa ca 20 bebisskruvar.
Det värsta var att få bort batteriet för de satt fast rejält. Och under batteriet går displaykabeln så man får vara försiktig så man inte skadar den för gör man det så är det nog för dyrt och laga för vara lönt.

Baksidan blev ju ful och sprucken och jag köpte inte nytt klister till den så den sitter lösare, men jag dolde problemet med ett nytt skal.

Bortser man från strulet med att byta så är jag väldigt nöjd. Batteritiden är helt underbar nu. Gick från att ladda 3ggr per dag till att batteriet har massa laddning kvar i slutet på dagen.

Jag bytte batteri själv och tänkte att går det så går det, och går det skit så köper jag en ny telefon. Men det blev ju bra i slutändan och nu kan jag köra på telefonen 1-2år till om inget annat sker då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som dig på min Honor 8 LITE. Lagom kul när man är inne i puben och skulle överföra lite ölpengar till huvudkonton så dog mobilen och gick inte starta om man inte ladda igen. Dock kompisar gick till räddning som lånade mig lite ölpengar.

75% till 0% så fort man öppnar snapchat.

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET