Hjälp! Grafikkortet sitter fast snett i moderkortet

Permalänk
Medlem

Hjälp! Grafikkortet sitter fast snett i moderkortet

Har gett mig på att bygga min första pc och allt har gått ok fram tills grafikkortet skulle i, jag vet fan inte hur jag lyckats men det sitter fast snett i moderkortet. Kommer inte åt låset och kan inte få ut det.

Grafikkort Zotac 2080 och moderkort asrock z390-i. Är skitnojig att jag sabbat både moderkort och grafikkort

[img][img="http://forumbilder.se/I5288/20190405-202429.jpg?width=150"][/img]

Permalänk
Medlem

De är inte så att de sitter en pig längst ut som du kan trycka så att det lossnar?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att dina USB kablar nere till vänster i fotot blockar kortet från att slota ordentligt du kan alltid testa att dra ut kablarna och sätta in dem efter grafikkortet eller väldigt försiktigt bända upp kontakterna pytte lite och sedan ploppa in kortet
EDIT: Ser ut som att den övre kontaktens sladd går under grafikkortet vilket blockar grafikkortet från att gå in ordentligt

Visa signatur

Moderkort: Asus Rampage VI Extreme Omega • GPU: 2xEVGA GTX 1080 Ti 11GB FTW3 • CPU: Intel Core i9 9920X • RAM: Corsair Dominator Platinum 128GB 2666MHz • PSU: EVGA P2 1600W • OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Har gett mig på att bygga min första pc och allt har gått ok fram tills grafikkortet skulle i, jag vet fan inte hur jag lyckats men det sitter fast snett i moderkortet. Kommer inte åt låset och kan inte få ut det.

Grafikkort Zotac 2080 och moderkort asrock z390-i. Är skitnojig att jag sabbat både moderkort och grafikkort

[img][img="http://forumbilder.se/I5288/20190405-202429.jpg?width=150"][/img]

Dra ur spärren och dra ur kortet, borde inte vara mer om spärren sitter i ... annars försök vicka lite försiktigt när du försöker dra ut det om spärren inte sitter i.
Har lyckats med det själv en gång med mitt Z370 en gång.
Fick du dit kortet så får du ut det med

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt spärren med fingrarna, är kanske får testa med en skruvmejsel, ska man trycka spärren åt höger?

Permalänk
Avstängd

För de första, hur lyckades du ens få i skruvarna till grafikkortet när de inte ens sitter fast?

För de andra så behöver du flytta på spärren så att du kan rucka loss grafikkortet. Är de riktigt trångt så får du ta bort minnena och processorkylaren för att få mer plats att jobba i. När du fått loss grafikkortet så får du fixa lite med kablarna som riskerar att komma i kläm mellan moderkortet och grafikkortet när balkelen av lådan.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Kommer inte åt spärren med fingrarna, är kanske får testa med en skruvmejsel, ska man trycka spärren åt höger?

Ta en lång mejsel eller liknande och tryck den åt höger. Sen borde det bara vara att dra ut kortet som man ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ta en lång mejsel eller liknande och tryck den åt höger. Sen borde det bara vara att dra ut kortet som man ska göra

Ibland kan man behöva trycka lite på grafikkortet för att den lilla låsningen skall släppa

Visa signatur

Moderkort: Asus Rampage VI Extreme Omega • GPU: 2xEVGA GTX 1080 Ti 11GB FTW3 • CPU: Intel Core i9 9920X • RAM: Corsair Dominator Platinum 128GB 2666MHz • PSU: EVGA P2 1600W • OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Se till att du INTE slinter med mejseln bara, då kan du få ännu större problem.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ok, låset satt som sten men lyckades låsa upp det. Var dock tvungen att ta ut kylaren, är kylpastan förverkad nu eller vågar man köra på samma? Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Ok, låset satt som sten men lyckades låsa upp det. Var dock tvungen att ta ut kylaren, är kylpastan förverkad nu eller vågar man köra på samma? Tack för alla svar!

Torka rent och på med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Fick allt att funka till slut, stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, skönt att det löste sig. Från en som själv kört metall i moderkortet, peta aldrig med en mejsel för att bända något, slinter man är det stor fara att något går sönder. Bättre bända med plast eller något, om det nu går. Penna, kreditkort, whatever.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7