Videoredigering AMD ryzen ca 15-17k

Permalänk

Videoredigering AMD ryzen ca 15-17k

Hej alla!

Siktar på att lägga ut ca 15-17k, sitter och börjar klippa ihop min första långfilm som består av cirka 15tb material, videofilerna är ~150-400mb/s.

Lite wall of text kring mina tankar

HDDs – mitt största dilemma
Enligt guider ska man ha SSD till redigering om filerna är 300+mb/s, då allt börjar med att filerna läses in av hårddisken till projektet. Visst på 4-5 min filmer, Men mina 15tb kostar cirka 20 tusen om de ska va SSD...no way.

Frågan är, bör jag "investera" i 2-4tb SSD, splitta upp mitt projekt i 4-8 delar och endast slå ihop för den avslutande renderingen?

Kollat på dessa:
Samsung SSD 860 QVO 4TB, ca 5000sek via tyska alternate.de
Samsung MZ-76Q2T0BW SSD 860 QVO, ca 2300sek via amazon.de

Men - jag har nu en laptop med 16gb ram, 7200rpm disk och det funkar helt OK? Det är när projektet växer till fler filer och längre timeline allt börjar lagga, vilket fått mig att tro att bättre CPU och mer RAM är vad jag behöver?
Ett alternativ är att köpa en 2tb (istället för 1tb) för 2300sek för Windows, program m.m, fortsätta med mina externa diskar och vid ett senare tillfälle investera i ännu en 2tb om jag har råd.

Vad säger ni?
a) 1tb SSD + 4x4tb 7200rpm (som jag redan har)
b) 2tb SSD + 4x4tb 7200rpm (som jag redan har)
c) 2x2tb SSD

Jag lutar åt B. Det blir 1000kr dyrare med 2tb än 1tb men jag kan också använda min disk för projekt jag jobbar med, och när jag har råd köpa en till.

CPU
De flesta artiklar, guider m.m föreslår i9 9900 pga att den har turbo på 5ghz och att starka kärnor är viktigt för videoredigering då real time render/encoding arbetar hierariskt(?) från kärna till kärna.

Jag fattar, men den kostar 5700 spänn och AMD Ryzen 2600x/2700 har 4,25 resp 4,35 vilket för mig låter helt OK det med?

Kan heller inte hjälpa att min bästa och stabilaste dator jag någonsin haft var min gamla AMD
Står mellan 2700x och 2600x, är de extra 1500kr för 2700x värt det?

RAM
Som jag förstått så är alla RAM i princip snabba nog för videoredigering, lutar därför åt 64gb 2666mhz.

Känns lite som en no brainer, vill att de ska vara kompatibla med resten och ha gott rykte.

Moderkort
Har ganska svårt att se vad jag borde satsa på här. Vill egentligen bara att alla delar ska passa och att kortet är stabilt, har bra rykte.

De flesta moderkort verkar ha plats för 4x RAM 2xM2 och 6x SSD SATA vilket känns klart tillräckligt.

GPU
Som jag förstått inte det mest centrala för videoredigering, speciellt om man som jag knappt använder en enda GPU effekt och nästan allt går via processorn. Samtidigt rekommenderas ändå kort för cirka 4000-5000 kr.

Är grafikkort dyra helt enkelt, eller kan man snåla lite här och köpa ett för ~2000kr?

Tacksam för all form av input även på chassi/kylning/nätdel och ja, jag kan slå över till Intel om det skulle vara så

/Jonatan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Hej alla!

Siktar på att lägga ut ca 15-17k, sitter och börjar klippa ihop min första långfilm som består av cirka 15tb material, videofilerna är ~150-400mb/s.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1076557/videored

Lite wall of text kring mina tankar

HDDs – mitt största dilemma
Enligt guider ska man ha SSD till redigering om filerna är 300+mb/s, då allt börjar med att filerna läses in av hårddisken till projektet. Visst på 4-5 min filmer, Men mina 15tb kostar cirka 20 tusen om de ska va SSD...no way.

Frågan är, bör jag "investera" i 2-4tb SSD, splitta upp mitt projekt i 4-8 delar och endast slå ihop för den avslutande renderingen?

Kollat på dessa:
Samsung SSD 860 QVO 4TB, ca 5000sek via tyska alternate.de
Samsung MZ-76Q2T0BW SSD 860 QVO, ca 2300sek via amazon.de

Men - jag har nu en laptop med 16gb ram, 7200rpm disk och det funkar helt OK? Det är när projektet växer till fler filer och längre timeline allt börjar lagga, vilket fått mig att tro att bättre CPU och mer RAM är vad jag behöver?
Ett alternativ är att köpa en 2tb (istället för 1tb) för 2300sek för Windows, program m.m, fortsätta med mina externa diskar och vid ett senare tillfälle investera i ännu en 2tb om jag har råd.

Vad säger ni?
a) 1tb SSD + 4x4tb 7200rpm (som jag redan har)
b) 2tb SSD + 4x4tb 7200rpm (som jag redan har)
c) 2x2tb SSD

Jag lutar åt B. Det blir 1000kr dyrare med 2tb än 1tb men jag kan också använda min disk för projekt jag jobbar med, och när jag har råd köpa en till.

CPU
De flesta artiklar, guider m.m föreslår i9 9900 pga att den har turbo på 5ghz och att starka kärnor är viktigt för videoredigering då real time render/encoding arbetar hierariskt(?) från kärna till kärna.

Jag fattar, men den kostar 5700 spänn och AMD Ryzen 2600x/2700 har 4,25 resp 4,35 vilket för mig låter helt OK det med?

Kan heller inte hjälpa att min bästa och stabilaste dator jag någonsin haft var min gamla AMD
Står mellan 2700x och 2600x, är de extra 1500kr för 2700x värt det?

RAM
Som jag förstått så är alla RAM i princip snabba nog för videoredigering, lutar därför åt 64gb 2666mhz.

Känns lite som en no brainer, vill att de ska vara kompatibla med resten och ha gott rykte.

Moderkort
Har ganska svårt att se vad jag borde satsa på här. Vill egentligen bara att alla delar ska passa och att kortet är stabilt, har bra rykte.

De flesta moderkort verkar ha plats för 4x RAM 2xM2 och 6x SSD SATA vilket känns klart tillräckligt.

GPU
Som jag förstått inte det mest centrala för videoredigering, speciellt om man som jag knappt använder en enda GPU effekt och nästan allt går via processorn. Samtidigt rekommenderas ändå kort för cirka 4000-5000 kr.

Är grafikkort dyra helt enkelt, eller kan man snåla lite här och köpa ett för ~2000kr?

Tacksam för all form av input även på chassi/kylning/nätdel och ja, jag kan slå över till Intel om det skulle vara så

/Jonatan

Rätt säker på att du inte behöver ett så "dyrt" grafikkort. Jag är också tveksam om du behöver så mycket RAM. Satsa hellre på en bättre processor. Hinner inte kommentera övriga komponenter just nu men här är ett bättre bygge med snabbare RAM, mer SSD, bättre processor, bättre chassi och (betydligt) bättre nätaggregat - samt billigare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

En dedikerad NVMe-SSD för lagring av cache borde du ha

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Det där var riktigt dyra minnen, och slöa, du valt:

Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C16 - 64GB - 4445 kr - https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3000-C1...

Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 64GB - 5218 kr - https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3000-C1...

Eller så kan du ju köpa 2st. av dom som Samlooh länkade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Tack alla!

Skrivet av Samlooh:

Rätt säker på att du inte behöver ett så "dyrt" grafikkort. Jag är också tveksam om du behöver så mycket RAM. Satsa hellre på en bättre processor. Hinner inte kommentera övriga komponenter just nu men här är ett bättre bygge med snabbare RAM, mer SSD, bättre processor, bättre chassi och (betydligt) bättre nätaggregat - samt billigare.

https://komponentkoll.se/bild/FEFbb.png

OK, skönt att höra för går gärna ned i pris till det du föreslog.

Chassi och nätagg med, tack

Inte bestämt än om jag går på 4x16 eller 2x16 i och med att det är så lätt att köpa till ifall jag skulle behöva 64. Var mest pga 15tb filer jag tänkte att om jag någon gång ska slå på rejält med RAM så är det nu

Finns tex dessa: Baliistix 32gb 3000mhz 164€ amazon

Skrivet av fiski:

En dedikerad NVMe-SSD för lagring av cache borde du ha

Menar du en extra separat från den med OS på? Dvs köpa 1 NVMe-SSD för Cache och en Sata SSD för OS?

Skrivet av Åsa-Nisse:

Det där var riktigt dyra minnen, och slöa, du valt:

Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C16 - 64GB - 4445 kr - https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3000-C1...

Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 64GB - 5218 kr - https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3000-C1...

Eller så kan du ju köpa 2st. av dom som Samlooh länkade.

Yes, går nog på den linjen. Läste att snabbheten på RAM för videoredigering spelar i princip ingen roll, men samtidigt kanske stabilare att köpa standardsnabba minnen och inte á la 2009. Speciellt som priset ju är bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker du kör på Samloohs tips. Har hittills inte hört någon som behövt 64gb RAM, utanför väldigt specifika krav. Sen är väl videoredigering och rendering en CPU-intensiv process? Eller har jag fel?

2x16gb RAM så kan du med relativ lätthet köpa till ytterligare stickor om det behövs. Särskilt om du bor i Hamburg.

Oavsett så önskar jag dig all lycka med projektet!

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Tycker du kör på Samloohs tips. Har hittills inte hört någon som behövt 64gb RAM, utanför väldigt specifika krav. Sen är väl videoredigering och rendering en CPU-intensiv process? Eller har jag fel?

2x16gb RAM så kan du med relativ lätthet köpa till ytterligare stickor om det behövs. Särskilt om du bor i Hamburg.

Oavsett så önskar jag dig all lycka med projektet!

Tack! Helt inne på samma, frågan nu är om jag behöver en helt egen NVMe-SSD för lagring av cache eller om det går utan.

Gud vad vilken lättnad, priset skönk från 17.5 till 13.6 (eller 14k då eftersom jag envisas med cpu fläkt).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Tack! Helt inne på samma, frågan nu är om jag behöver en helt egen NVMe-SSD för lagring av cache eller om det går utan.

Gud vad vilken lättnad, priset skönk från 17.5 till 13.6 (eller 14k då eftersom jag envisas med cpu fläkt).

Om du hänger på klipparforum eller liknande är det säkert en god tanke att ställa frågan där. SweClockers är grymt för mycket, men just den frågan tror jag är så specifik att du behöver svar från industrin själv.

Permalänk
Medlem

Jag har inte klippt film på typ 15 år, så kolla hårdvarufrågor med folk som faktiskt använder den mjukvara du klipper med.

Ett tips kan ju vara att grovsortera tagningar. Om det är råmaterialet mot förmodan är filmat på t ex 16 mm kanske det inte finns fullt lika mycket extra som om råmaterialet är något digitalt format. Men säkert kan du ju sortera bort en stor del av dina 15 Tb när du flyttar det till SSD, vilket du har igen senare.

Med det som jag håller på med nuförtiden vill man ha mycket + stabilt RAM. Små mängder RAM (som iofs är snabbt) funkar inte med riktigt stora filer. Många på SweClockers är ju mest intresserade av spel och svarar på hårdvarufrågor utifrån detta.

Skrivet av Yonie:

Om du hänger på klipparforum eller liknande är det säkert en god tanke att ställa frågan där. SweClockers är grymt för mycket, men just den frågan tror jag är så specifik att du behöver svar från industrin själv.

Det här håller jag helt med om.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Tack! Helt inne på samma, frågan nu är om jag behöver en helt egen NVMe-SSD för lagring av cache eller om det går utan.

Gud vad vilken lättnad, priset skönk från 17.5 till 13.6 (eller 14k då eftersom jag envisas med cpu fläkt).

Om det är Adobeprogrammen du kör så brukar "Pugetsystems" göra många benchmarks med olika komponenter i just dessa programmen. Här är ett test där de kikar på just dedikerat "cache-kort" (visserligen från 2017 men ändå).

Angående minnena så behöver du givetvis inte köra dem snabbare än säg 2666Mhz. Brukar precis som du säger inte vara så stora skillnader mot om man kör snabbare än så - fördelen är ju dock att du har möjligheten att köra dem snabbare om du vill (du kan visserligen överklocka "långsammare minnen" också, men kanske svårare). De kostar ju dessutom oftast inte mer heller! Om du gärna vill köra dem i höga hastigheter så kan det vara värt att kika på moderkortets QVL-lista (finns på respektive tillverkares produktsida). Minnena som finns med här testade av tillverkaren att funka med just detta kortet. Väljer man några minnen som inte finns med på QVL-listan är inte det helt 100% säkert att man köra minnena i t.ex 3200Mhz eller 3000Mhz som det står på minnena. Är det långsammare minnen så spelar det däremot inte så stor roll om de finns med på QVL-listan eller ej.

Här är ett bygge med 9900K som är "top-of-the-line" när det kommer till videoredigering i Adobeprogrammen. Blir ju dock som du ser med mindre lagring om man ska hamna under 17TKR. Tveksamt om det är värt det .. Här finns benchmarks från Pugetsystems.

PS. Det följer med en duglig kylare till 2700X. Om du ändå vill köra på något annat för att t.ex överklocka så tycker jag Cryorig H5 är ett bra och prisvärt val (finns hos Webhallen för 499kr).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tack igen alla! Vilket grymt forum det här är.

Skrivet av Yonie:

Om du hänger på klipparforum eller liknande är det säkert en god tanke att ställa frågan där. SweClockers är grymt för mycket, men just den frågan tror jag är så specifik att du behöver svar från industrin själv.

Det har du rätt i, ska kolla upp det noggrannare. Tänker såhär nu:
Jag importerar filer till projektet, lägger de jag vill använda i timeline, det skapas en cache för varje fil jag har där. Det är sedan cache-filerna som det görs preview ur när jag klipper.

Om det är så behöver jag en stor nog snabb SSD för mina cache-filer, och kan köra vidare på mina gamla HDDs för lagring av originalfilerna.

Är dock inte helt säker att det är på det viset eftersom det egentligen skulle göra hela idén om Proxy-filer helt onödig.

Skrivet av Olle78:

Jag har inte klippt film på typ 15 år, så kolla hårdvarufrågor med folk som faktiskt använder den mjukvara du klipper med.

Ett tips kan ju vara att grovsortera tagningar. Om det är råmaterialet mot förmodan är filmat på t ex 16 mm kanske det inte finns fullt lika mycket extra som om råmaterialet är något digitalt format. Men säkert kan du ju sortera bort en stor del av dina 15 Tb när du flyttar det till SSD, vilket du har igen senare.

Med det som jag håller på med nuförtiden vill man ha mycket + stabilt RAM. Små mängder RAM (som iofs är snabbt) funkar inte med riktigt stora filer. Många på SweClockers är ju mest intresserade av spel och svarar på hårdvarufrågor utifrån detta.

Det är sant. Man ser ju vilka filer man använder och kan till och med rensa ut filer man inte använder ur premiereprojektet. Med lite jobb kan man ju sedan ta alla de man använder och lägga in på en snabb SSD. Vet inte exakt hur mycket jag använder men tippar 1/5, kanske lite mer.

Lutar dock åt 32gb normalsnabbt RAM som föreslogs tidigare och sedan köpa till 32gb om det behövs, är ju ändå 16gb stickor.

Men ska nog läsa lite på editing forum, även om inte alla klipper så långa projekt som jag är det nog tillräckligt många för att det ska finnas info.

Skrivet av Samlooh:

Om det är Adobeprogrammen du kör så brukar "Pugetsystems" göra många benchmarks med olika komponenter i just dessa programmen. Här är ett test där de kikar på just dedikerat "cache-kort" (visserligen från 2017 men ändå).

Angående minnena så behöver du givetvis inte köra dem snabbare än säg 2666Mhz. Brukar precis som du säger inte vara så stora skillnader mot om man kör snabbare än så - fördelen är ju dock att du har möjligheten att köra dem snabbare om du vill (du kan visserligen överklocka "långsammare minnen" också, men kanske svårare). De kostar ju dessutom oftast inte mer heller! Om du gärna vill köra dem i höga hastigheter så kan det vara värt att kika på moderkortets QVL-lista (finns på respektive tillverkares produktsida). Minnena som finns med här testade av tillverkaren att funka med just detta kortet. Väljer man några minnen som inte finns med på QVL-listan är inte det helt 100% säkert att man köra minnena i t.ex 3200Mhz eller 3000Mhz som det står på minnena. Är det långsammare minnen så spelar det däremot inte så stor roll om de finns med på QVL-listan eller ej.

Här är ett bygge med 9900K som är "top-of-the-line" när det kommer till videoredigering i Adobeprogrammen. Blir ju dock som du ser med mindre lagring om man ska hamna under 17TKR. Tveksamt om det är värt det .. Här finns benchmarks från Pugetsystems.

https://komponentkoll.se/bild/EpxfT.png

PS. Det följer med en duglig kylare till 2700X. Om du ändå vill köra på något annat för att t.ex överklocka så tycker jag Cryorig H5 är ett bra och prisvärt val (finns hos Webhallen för 499kr).

Ah ok! Går kanske på den isf. Minns min gamla AMD dator som höll så sjukt länge, misstänkte alltid att min starkare kylare gjorde att processorn aldrig blev så varm. Har någon idé om att en sval dator är en glad dator men är nog rätt mycket av vidskeplighet hehe. Tänker iaf att 400-500 extra för att hålla datorn sval känns som en god idé, eller är det overkill? Inga planer, än, på att överklocka.

~18k för ett 9900 bygge (om jag lägger till lagring) vs ~14k Amd 2700x... Dyrare ja, men svårt att undgå hur mycket goda ord varenda sida online verkar säga om i9 9900... och då är det bara ett par tusen för att börja nosa på top-of-the-line. Köper jag 32gb RAM istället för 64 öppnas dörren lite till ett sånt bygge.

Urk, i9 9900 kanske ändå är bättre. Potatis, morötter och vatten i maj.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,

Har editerat en 4K 60 fps film på 42 minuter på en Laptop.
En modern Omen med 16GB och senaste i7:an. Slutrenderingen tog 9 timmar.

Mitt tips är att du renderar via proxies, inte källfilerna flrutom nör dwt är dags för just Slutrenderingen.

Med dina volymer så klarar du dig med proxies för att underlätta ditt editerings arbete. Sen är det en fråga gur mycket HW du vill köpa för att korta ner tiden flr slutrenderingen.

Här filmen jag gjorde: https://youtu.be/F4fQsaqmSVs

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

@jontahontas:

Här finns det tester med 9900K och 2700X i Adobe Premiere Pro.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

@jontahontas:

Här finns det tester med 9900K och 2700X i Adobe Premiere Pro.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Stort tack för all hjälp!

Inte bestämt 100 än, men lutar faktiskt åt AMD bygge. Ser benchmarks och stapeldiagram m.m, i9:an stor blå stapel högst upp på ~80, Ryzen 2700x liten röd längre ned på ~75.

Vet inte om jag surtolkar för jag ogillar statistiköverdrifter, men 75 är inte jättemycket lägre än 80 även om det självklart är lägre.

i9:an går att få för 509€ på amazon, 434€ utan moms, Ryzen 2700x för 260€ utan momsen. ~5300(900 för fläkt) vs ~2650.

Mest en budgetfråga, ska låta veckan gå innan jag skickar beställningen. Lägger upp en bild på köpet när det är gjort

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Rätt säker på att du inte behöver ett så "dyrt" grafikkort. Jag är också tveksam om du behöver så mycket RAM. Satsa hellre på en bättre processor. Hinner inte kommentera övriga komponenter just nu men här är ett bättre bygge med snabbare RAM, mer SSD, bättre processor, bättre chassi och (betydligt) bättre nätaggregat - samt billigare.

https://komponentkoll.se/bild/FEFbb.png

Tack för hjälpen igen Samlooh och alla andra!

Blev denna dator, köpte en till SSD på 500gb för windows mm, och beställte Ryzen 2700x, RAM och SSD'ar från Amazon.de, det övriga från netonnet och inet.

Sverige:
Samsung 970evo 500gb - 1490sek
Samsung 970 evo 1tb - 2390sek
AMD Ryzen 2700x - 3589sek
Ballistix 32gb RAM - 2390sek
tot. 9589sek (7671 ex moms)

Amazon:
Samsung 970evo 500gb - EUR 106,71
Samsung 970 evo 1tb - EUR 179,40
AMD Ryzen 2700x - EUR 259,57
Ballistix 32gb RAM - EUR 137,82
tot. 682.5€ = 7122 momsfritt (19% tysk moms bortkvittad)

Ingen monsterbesparing egentligen att beställa via amazon när Euron är så dyr som den är nu. Några år sedan hade 682€ varit ~6600.

500 är dock mer än noll

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grattis till ditt datorköp!
Det blir nog en rejält grym burk att jobba med
Fördelen med Ryzen-plattformen(AM4) är att du kommer kunna byta din processor vid behov till en Zen 2 eller en Zen2+* och behålla samma moderkort.

*AMD har lovat AM4-stöd till (och med?) 2020, så förhoppningsvis även Zen2+

Zen2-processorerna kommer högst troligt att gå i jämn linje med 9900k och dra mindre effekt, enligt åtminstone ett test vi har sett såhär långt.
Men för mycket oklart ännu
Vi vet om ca 2 månader

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Tack för hjälpen igen Samlooh och alla andra!

Blev denna dator, köpte en till SSD på 500gb för windows mm, och beställte Ryzen 2700x, RAM och SSD'ar från Amazon.de, det övriga från netonnet och inet.

Sverige:
Samsung 970evo 500gb - 1490sek
Samsung 970 evo 1tb - 2390sek
AMD Ryzen 2700x - 3589sek
Ballistix 32gb RAM - 2390sek
tot. 9589sek (7671 ex moms)

Amazon:
Samsung 970evo 500gb - EUR 106,71
Samsung 970 evo 1tb - EUR 179,40
AMD Ryzen 2700x - EUR 259,57
Ballistix 32gb RAM - EUR 137,82
tot. 682.5€ = 7122 momsfritt (19% tysk moms bortkvittad)

Ingen monsterbesparing egentligen att beställa via amazon när Euron är så dyr som den är nu. Några år sedan hade 682€ varit ~6600.

500 är dock mer än noll

Kul! Grattis till ett toppendator.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Härligt med köpet! Hoppas du får mycket nöje och produktivitet från denna, samt att allt går smidigt till.