Permalänk

Jag har testat många vpn's under åren som passerat. Bäst i test är OVPN. Men det beror nog på att jag typ bor vid deras serverhall. I övrigt så är inte ett test på bredbandskollen det minsta intressant.

Det intressanta är vad du får ut i det verkliga livet. Och har du ingen 4tb SSD (sätter även den en gräns för mig på typ 510 (samsung evo.) eller helst en NVME sticka att ladda ner till så är det hårddisken som sätter gränsen för hur snabbt du kan ladda upp och ner. Jag har 500/500 och har märkt en stor skillnad på hur stor cache en hårddisk har. Har du 256mb eller 128mn eller en gammal 64mb så sätter det en stor begränsning.

Jag har diskar i typ alla serier och lite till. Ta tex en seagate 5.4rpm 256mb cache. Den slår westerns svarta även fast den har 7.2rpm men bara 128mb cache.

Hastighetsmässigt är ungefär 330-330 i det verkliga livet. Hårddisken kan hosta till ibland ner till 280 eller liknande, men sedan upp till 330 igen.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Absolut, känner till diskussionerna kring Wireguard. De som uttrycker starkast känslor mot Wireguard är AzireVPN, men det är för att Jason gett dem flera varningar (https://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=75434140&post...) trots att han hjälpt dem tidigare (se nedan).

'In the meantime, however, as AirVPN stated in their forum, “We will not use our customers as testers.”'

https://www.azirevpn.com/wireguard

Ändå använder de och hyllar gärna Wireguard (även på startsidan: https://www.azirevpn.com/)?

Jason hjälpte dem: https://www.azirevpn.com/blog/2017-12-01/monthly-update

Sedan har det verifierats: https://www.wireguard.com/formal-verification/

Så den artikeln du skickade kanske du ska läsa igenom och jämföra själv, författaren verkar inte ha uppdaterat sig på två år trots att den senast var uppdaterad förra månaden.

Gällande vad han hjälpte dem med, så kanske du bör titta på det här, Blind Operator Mode.

Citat:

Blind Operator Mode
Written by Jason A. Donenfeld
For clueless operators who wish to become more clueless.
Do not use this code unless you fully understand what it is not designed to do; this is the first sentence of the README for a good reason. In fact, just don't use it. It's mostly snake-oil. There are a million ways to subvert this. It's a fun little toy, but it's not really much beyond a toy.

Och jag har hittills inte sett något gällande att wireguard skulle ha fixat problemen som listas. Som sagt, två år senare...

Dock, de problemen är ju inte lika viktiga om man använder sig av wireguard för att koppla upp sig mellan tex hemmet och jobbet, eller mellan ett publikt wifi och sitt hem, då eftersträvar man inte att vara anonym. Men i de fallen så letar man inte heller efter snabbaste vpn-tjänsten.

Permalänk
Skrivet av anon277726:

@plattangen: Nice tack för tipset verkar lovande.
....

Så, har någon något vettigare tips för gbit eller mer?

Måste ha kommit ihåg fel!
Var inte min mening att vilseleda dig.
Körde ett väldigt kort tag trådat och fick då ut 766/885 så kan ha varit en felaktig extrapolering inblandad från min sida!

Får nu ut utan VPN:
https://gyazo.com/3167f3ad2ddf0d78c618b1c2582191f7

Med ProtonVPN på Sweden #4 med 64% load:
https://gyazo.com/c7ab2ebaf6c56939b6efe783513c8332

Det är minst sagt märkligt att du inte får ut mer, sannolikt inte nära 600mbit men räknar man på det får du:
26% load -> 100/935 = 10%
mot
64% load -> 173/373 = 46%

Ser man till att jag kan få ut cirka 50% av ordinarie hastighet på en server med 64% load bör du kunna få betydligt högre hastigheter.
Eller är det så att jag tänker fel kring % av ordinarie hastighet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plattangen:

Måste ha kommit ihåg fel!
Var inte min mening att vilseleda dig.
Körde ett väldigt kort tag trådat och fick då ut 766/885 så kan ha varit en felaktig extrapolering inblandad från min sida!

Får nu ut utan VPN:
https://gyazo.com/3167f3ad2ddf0d78c618b1c2582191f7

Med ProtonVPN på Sweden #4 med 64% load:
https://gyazo.com/c7ab2ebaf6c56939b6efe783513c8332

Det är minst sagt märkligt att du inte får ut mer, sannolikt inte nära 600mbit men räknar man på det får du:
26% load -> 100/935 = 10%
mot
64% load -> 173/373 = 46%

Ser man till att jag kan få ut cirka 50% av ordinarie hastighet på en server med 64% load bör du kunna få betydligt högre hastigheter.
Eller är det så att jag tänker fel kring % av ordinarie hastighet?

Ahh det är lugnt jag blev bara så trött på att alla levererar sådanna skit hastigheter men jag tackar för tipset ändå fick ju prova iaf. Och tack till hen som skrev Mullvad, får ut 800mbit(80mb/s) men uploaden är limited till ~115mbit(11.5Mb/s - nu har jag bara provat som hastigast så det kanske är bättre vissa tider) och detta får jag allt vara nöjd med för ca 50kr i månaden, klart bättre än alla konkurenter utan att tveka även om uploaden är på 100mbit hos mullvad och 200 hos anonine men vad gör de är downloaden ligger på 600mbit mer hos Mullvad dom, enkelt att komma igång med iaf med openvpn.. Ska säga att detta är hastigheter på TPTEST jag ska prova dra lite speedtest från olika operatörer så får vi se.

Edit:
Från tele2: 689.87M 91.1MB/s

KLART GODKÄNT - Finns KANSKE någon bättre jag har precis gått med Mullvad men ska inte klaga iaf, men alla gav samma upload typ så de kvittar ändå jag är nöjd.

Edit 2: Även utlänska servrar ligger på topp alltså, maxxar 83Mb/s från Tjeckien och 88Mb/s från Danmark. Har mycket svårt att det kan finnas en bättre leverantör än Mullvad med handen på hjärtat för alla med 1Gbit eller mer. I alla fall för en femtiolapp.

Edit 3: Och dom verkar inte ha en massa re-sellers som alla andra skit företag har som hyr av andra hosting företag med CPANELS och sånt skräp med backdoors, detta verkar vara ett seriöst bolag faktiskt. Första gången man är nöjd med en vpn och inte disconnectar efter 3 test så det var riktigt roligt.

Edit 4: nu fick jag 180mb/s så det är rätt fett faktiskt för som sagt priset jag gav

Tackar.

MVH

Permalänk
Inaktiv

Jag hade inget bättre för mig så här kommer lite test från mig, allting sker bakom Mullvads VPN från Sverige configen utan nummer på slutet dvs mullvad-se.config

Först tankar jag direkt från tele2 och sedan bahnhof för jag litar inte riktigt på dom där web siternas test, men oavsett så får man kanon hastighet man kan inte få ut mycket mer av en 1000Mbit lina som tråden handlar om:

Jag personligen rekomenderar Mullvad numera, ingen annan VPN leverantör har levererat i dessa hastigheter speciellt inte utanför sverige, alltid hjälper det någon så här har ni en lista på länderna närmast oss som dom har i sin Server Lista.

Sverige - Stockholm:

Sverige - Helsingborg:

Sverige - Göteborg:

Sverige - Malmö:

England:

Tyskland:

Danmark::

Schweiz:

Holland:

Tyskland:

// wuseman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tocker:

Har precis införskaffat 1 Gbit upp & ner via Bahnhof och har nu märkt att min nuvarande VPN (Anonine) håller inte måttet med att komma upp i ca 90 Mbit U&N. Körde därför ett test med Private Internet Access och resultatet är bättre, 250 Mbit U&N. Dock vill jag ha mer!

Någon som har tips på en VPN som håller måttet och som klarar ett minumum på 500 Mbit och har portforward?

Jag har skaffat NordVpn idag men kan inte rekommendera dom, satt i deras support idag men dom kunde inte hjälpa mig.
Har 1000mbit lina och utan vpn har jag runt 800mbit upp och ner men kör jag vpn är max runt 150mbit, har testat att köra direkt i routern men då blir de ännu segare, jag kommer nog att häva köpet, har 30 dagar att testa.

Permalänk
Inaktiv

Testade Mullvad Vpn men de blir samma sak, max runt 150mbit/s.

Permalänk
Inaktiv

@anon301768: Vad har du för ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Det intressanta är vad du får ut i det verkliga livet. Och har du ingen 4tb SSD (sätter även den en gräns för mig på typ 510 (samsung evo.) eller helst en NVME sticka att ladda ner till så är det hårddisken som sätter gränsen för hur snabbt du kan ladda upp och ner. Jag har 500/500 och har märkt en stor skillnad på hur stor cache en hårddisk har. Har du 256mb eller 128mn eller en gammal 64mb så sätter det en stor begränsning.

Jag har diskar i typ alla serier och lite till. Ta tex en seagate 5.4rpm 256mb cache. Den slår westerns svarta även fast den har 7.2rpm men bara 128mb cache.

Hastighetsmässigt är ungefär 330-330 i det verkliga livet. Hårddisken kan hosta till ibland ner till 280 eller liknande, men sedan upp till 330 igen.

Lite begreppsförvirring i den här posten. Storleken på en SSD påverkar hastigheten, men inte till den grad att det skulle ge en gräns för nerladdning med gigabit. 1Gbit är ~120MiB/s, vilket inte varit nåt problem för en HDD de senaste fem åren. 510MB/s från din EVO är över 4gigabit..

Att disken hostar till och sänker hastigheten samt att diskcache hjälper indikerar mer att det är övrig aktivitet på disken som segar ner.

Permalänk
Skrivet av anon277726:

Ahh det är lugnt jag blev bara så trött på att alla levererar sådanna skit hastigheter men jag tackar för tipset ändå fick ju prova iaf. Och tack till hen som skrev Mullvad, får ut 800mbit(80mb/s) men uploaden är limited till ~115mbit(11.5Mb/s - nu har jag bara provat som hastigast så det kanske är bättre vissa tider) och detta får jag allt vara nöjd med för ca 50kr i månaden, klart bättre än alla konkurenter utan att tveka även om uploaden är på 100mbit hos mullvad och 200 hos anonine men vad gör de är downloaden ligger på 600mbit mer hos Mullvad dom, enkelt att komma igång med iaf med openvpn.. Ska säga att detta är hastigheter på TPTEST jag ska prova dra lite speedtest från olika operatörer så får vi se.

Edit:
Från tele2: 689.87M 91.1MB/s

KLART GODKÄNT - Finns KANSKE någon bättre jag har precis gått med Mullvad men ska inte klaga iaf, men alla gav samma upload typ så de kvittar ändå jag är nöjd.

Edit 2: Även utlänska servrar ligger på topp alltså, maxxar 83Mb/s från Tjeckien och 88Mb/s från Danmark. Har mycket svårt att det kan finnas en bättre leverantör än Mullvad med handen på hjärtat för alla med 1Gbit eller mer. I alla fall för en femtiolapp.

Edit 3: Och dom verkar inte ha en massa re-sellers som alla andra skit företag har som hyr av andra hosting företag med CPANELS och sånt skräp med backdoors, detta verkar vara ett seriöst bolag faktiskt. Första gången man är nöjd med en vpn och inte disconnectar efter 3 test så det var riktigt roligt.

Edit 4: nu fick jag 180mb/s så det är rätt fett faktiskt för som sagt priset jag gav

Tackar.

MVH

Nu när jag läser om det och tittar på Mullvad så verkar det vara ett bra alternativ.
Kommer definitivt prova deras tjänst när mitt ProtonVPN tar slut

Permalänk
Inaktiv

@thu: Därför skall ni använda er av nedanstående om ni har möjlighet.

Linux:
wget -O /dev/null http://speedtest.tele2.net/10GB.zip

Windows:
$a=Get-Date; Invoke-WebRequest http://speedtest.tele2.net/10GB.zip|Out-Null; "$((10/((Get-Date)-$a).TotalSeconds)*8) Mbps"

Om det inte funkar eller via curl så finns de program här:
http://www.fixedbyvonnie.com/2014/07/testing-internet-speed-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@thu: Därför skall ni använda er av nedanstående om ni har möjlighet då kommer inte hårddisken kunna påvera testet utan istället kommer CPU att användas:

Linux:
wget -O /dev/null http://speedtest.tele2.net/10GB.zip

Windows:
$a=Get-Date; Invoke-WebRequest http://speedtest.tele2.net/10GB.zip|Out-Null; "$((10/((Get-Date)-$a).TotalSeconds)*8) Mbps"

Jag föredrar iperf, men tack ändå.
Förstår dock inte riktigt vad du menar med att CPU används istället för hårddisk, datan kasseras ju?

Permalänk
Inaktiv

@thu: Hur provar man mot en specifik ISP med iperf3 eller ett generellt test? Vilka erbjuder detta?

Edit: Ja korrekt editerade mitt inlägg, menade att inte spare files påverkas av HÅRDDISKEN utan snarare CPU men det är på server sidan men skitsamma skrev fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ta en titt på NordVPN. Jag har "bara" 100/100 Mbit/s 1ms för tillfället, men de ger mig samma hastighet som utan VPN samtidigt som de också bevarar min gyllene ping på 1ms (ok, ibland kan den gå upp till 2 med VPNen på). 3 år för $99 USD anser jag vara rätt billigt också.

Eftersom jag inte vet vad för övre hastighet de börjar "halka efter" så skulle det vara intressant att veta. Om inte annat kommer jag ta reda på det själv när jag flyttar inom två månader och då förmodligen kommer att skaffa 500/500.

Själv är jag ca 6 månader in på en 2 års-plan som jag betalade $67 USD för och väldigt nöjd. Väldigt många servrar utspridda i hela världen, med majoriteten i Europa och NA. Fungerar med Netflix också.

Hur f-n fick du nordvpn att fungera med Netflix, det fick inte jag. Därför sade jag upp det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@thu: Hur provar man mot en specifik ISP med iperf3 eller ett generellt test? Vilka erbjuder detta?

Edit: Ja korrekt editerade mitt inlägg, menade att inte spare files påverkas av HÅRDDISKEN utan snarare CPU men det är på server sidan men skitsamma skrev fel

Jag startar en server i andra änden jag vill mäta till/från.
Np Spare files? Reservfiler?

Permalänk
Inaktiv

@thu: Ahh, gör samma med iperf3 men de går ju som sagt bara på lanet om man inte har access till en annan server (såvitt jag vet, men skall googla om de finns några som erbjuder detta över nätet för web sidornas test är värdelösa tycker jag)

Ja precis, filer som är skrivna med /dev/urandom, filer skrivna med /dev/null kan ge fel hastigheter har jag märkt men det var mer på 100mbit detta hände te.x om man skickade en fil mellan två ftpe:r som ett speedtest så hände detta titt som tätt att hastigheten var orimligt hög te.x 30mb/s men bytte man då fil till någon som innehöll riktig data så var det normala hastigheter. Vet dock inte varför det blev så kanske någon annan vet mer om.

Edit: btw såg först nu att Tele2 även tillåter uppladdning:

HTTP upload
After some requests we have also added the possibility to upload data using HTTP:
$ curl -T 20MB.zip http://speedtest.tele2.net/upload.php -O /dev/null

Men verkar inte funka här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon277726:

@Guggen64: Vad har du för ISP?

Alltele A3 Sverige AB.

Kollar man tester på olika VPN leverantörer så är de ingen som levererar mer en max 150-200mbit/s så jag vet inte hur de är möjligt att få hastigheter på 500mbit/s eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@thu: Ahh, gör samma med iperf3 men de går ju som sagt bara på lanet om man inte har access till en annan server (såvitt jag vet, men skall googla om de finns några som erbjuder detta över nätet för web sidornas test är värdelösa tycker jag)

Deras hemsida listar ett par: https://iperf.fr/iperf-servers.php
Jag brukar använda .fr eller .nl för att testa inom europa. Inga problem att maxa linan med de servrarna.

Skrivet av anon277726:

Ja precis, filer som är skrivna med /dev/urandom, filer skrivna med /dev/null kan ge fel hastigheter har jag märkt men det var mer på 100mbit detta hände te.x om man skickade en fil mellan två ftpe:r som ett speedtest så hände detta titt som tätt att hastigheten var orimligt hög te.x 30mb/s men bytte man då fil till någon som innehöll riktig data så var det normala hastigheter. Vet dock inte varför det blev så kanske någon annan vet mer om.

Ah, nu kopplade jag, sparSe filer. Typ "glest allokerade filer" om jag ska hitta på ett begrepp på svenska.
Sparse är då filer inte har allokerat allt utrymme på disk. Normalt om jag skriver 1MB data 9MB in i en fil så blir det 9MB null-data och 1MB annan data. Skriver jag det sparse så är filen fortfarande 10MB, men istället för att lagra 10MB på disk så säger filsystemet bara att första 9MB är null och sparar sen 1MB data på disk.
Om du faktiskt skriver data från /dev/zero (antar du menar den, konstant ström med nulldata, till skillnad från null som inte går att läsa nåt från) så skapar du inte en sparse fil. Det här är också transparent på applikationsnivå, så vad du nu än använder för att ta emot/skicka datan så läses de första 9MB i filen som nulldata oavsett om filen är sparse eller inte och påverkar därför inte överföringshastigheten (såklart undantaget om lagringen är flaskhals på nåt sätt).
Undantaget är protokoll som hanterar sparsefiler, typ rsync.
30mbit/s på 100mbitslina låter inte så knepigt, så jag antar du menar 30MB/s, dvs. 240Mbit/s?
Nulldata är hemskt lättkomprimerat och ex. HTTP kör gärna gzip på datan. OpenVPN kan komprimera med LZO osv.
Såg dina glftpd-prylar på github, så i nåt sånt fall med kraftigare FTP-klient så kan nog även de komprimera on the fly. Var det några år sen så var fortfarande komprimering tillåtet på SSL/TLS-nivå också och fungerade säkert vid FXP.

Skrivet av anon277726:

$ curl -T 20MB.zip http://speedtest.tele2.net/upload.php -O /dev/null
Men verkar inte funka här.

Funkar här:
$ curl -T 20MB.zip http://speedtest.tele2.net/upload.php -O /dev/null
% Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time Current
Dload Upload Total Spent Left Speed
100 20.0M 0 8 100 20.0M 1 2761k 0:00:07 0:00:07 --:--:-- 2605k

Flaskar på mitt wifi mellan våningarna nu, och får samma resultat med urandom, zero och sparse fil eftersom ingen komprimering görs.

Om jag startar netcat på min router och skickar all inkommande data till /dev/null:
$ nc -l 6666 > /dev/null
och sen skickar nulldata dit från min laptop:
$ pv /dev/zero | nc 172.17.32.1 6666
39,1MiB 0:00:15 [2,80MiB/s]
så matchar hastigheten rätt bra med curltestet ovan.

Om jag slänger in komprimering på nulldatan med lz4 (som är fasligt snabb på att komprimera nulldata) så går det lite snabbare:
$ pv /dev/zero | lz4c|nc 172.17.32.1 6666
8,78GiB 0:00:15 [ 589MiB/s]

Permalänk
Medlem

@anon301768: 2700X låter ju kraftig nog för att hantera högre hastigheter.. säker på att inte ISP:n har dålig routing mot vpnleverantörerna eller kör trafikprioritering av nåt slag?
Har du varierat vad du testar med och mot?

Permalänk
Medlem

Ovpn med Telia 1000/1000

Här är lite historik, är ganska stabil med runt 500 Mbit/s ner.

En av fördelarna med Ovpn är ju att du kan öppna upp till 7 portar, inte så många andra som stödjer det.

13 april 2019, 11:58 – Stockholm
OVPN
U 553.82 Mbit/s N 457.30 Mbit/s 17.81 ms
13 april 2019, 11:58 – Stockholm
OVPN
U 585.71 Mbit/s N 152.09 Mbit/s 18.08 ms
13 april 2019, 11:56 – Stockholm
OVPN
U 556.68 Mbit/s N 594.08 Mbit/s 17.95 ms
12 april 2019, 07:53 – Stockholm
OVPN
U 527.20 Mbit/s N 152.28 Mbit/s 17.95 ms
12 april 2019, 07:52 – Stockholm
OVPN
U 572.81 Mbit/s N 149.02 Mbit/s 18.15 ms
31 mars 2019, 20:55 – Stockholm
OVPN
U 413.92 Mbit/s N 150.86 Mbit/s 18.43 ms
27 mars 2019, 20:37 – Stockholm
OVPN
U 589.41 Mbit/s N 149.65 Mbit/s 18.48 ms
25 mars 2019, 20:35 – Stockholm
OVPN
U 617.00 Mbit/s N 151.50 Mbit/s 18.40 ms
19 mars 2019, 14:21 – Stockholm
OVPN
U 598.08 Mbit/s N 439.98 Mbit/s 18.45 ms
17 mars 2019, 11:45 – Stockholm
OVPN
U 593.84 Mbit/s N 152.76 Mbit/s 18.56 ms
16 mars 2019, 12:37 – Stockholm
OVPN
U 565.30 Mbit/s N 452.51 Mbit/s 18.59 ms

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thu:

@Guggen64: 2700X låter ju kraftig nog för att hantera högre hastigheter.. säker på att inte ISP:n har dålig routing mot vpnleverantörerna eller kör trafikprioritering av nåt slag?
Har du varierat vad du testar med och mot?

Jo jag har testat mot flera olika och jag ligger alltid på minst 800mbit/s utan vpn, har som sagt testat NordVPN och MullvadVPN och resultaten är lika, exakt samma hastighet så de kan ju vara så att dom lagt in nått som gör att farten begränsas mot VPN, testade för några år sedan då vi hade 100Mbit och då var de samma stora tapp, då hade jag runt 30Mbit/s med VPN.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Lite otydligt om du varierat VAD du testat med. Men tyvärr är det rätt knepig felsökning för att se vart det flaskar då. Personligen hade jag satt upp lite egna tunnlar mot olika ISPer och testat med/utan tunnel för att se om det är vissa ISPer eller generellt med tunnlar.

Permalänk
Inaktiv

NordVPN så pratade jag i chatten men dom kunde inte hjälpa mig alls, dom gav förslag på massa olika lösningar och jag installerade OpenVPN som dom tuckte jag skulle köra istället för deras app men de var ingen skillnad.
Läste testen som allt för pc gjorde nyss och där fick dom dåligt betyg för låga hastigheter och de var ingen VPN som gav mer en ca 150mbit i deras test.

Permalänk
Medlem

här har vi grabbar som kan! jag kör idag banhofs gratis VPN som är okrypterad, funkar säkert bra för torrents mm men jag känner att jag även vill vara skyddad med kryptering(dessutom är den extremt seg). MEN jag har ett par krav och det är att som i dagsläget ska jag kunna lägga upp VPN i routern så man enkelt kan stänga av och sätta på den och att alla enheter "bakom" routern blir skyddade.
hur stor inverkan har routerns prestanda på VPN hastigheten, sitter med en vanlig asus rt 87 blablabla.
tanken är att ha VPN konstant, alltid på. räcker det med en sådan router för att få OK hastighet, har 100/10 men ska nog byta upp mig till kanske 250mbit. när jag spelar vill jag ha bra ping och med fiber så får man extremt bra ping, spelar jag mot en server i sthlm där jag bor är runt 2 ping inte ovanligt. hur blir pingen med VPN?
till routern igen om den inte räcker finns det någon som gör det eller ska jag köpa delar och bygga en dator med flera nätverkskort på en planka?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hur f-n fick du nordvpn att fungera med Netflix, det fick inte jag. Därför sade jag upp det...

Här har du nog anledningen: https://www.thevpnlab.com/does-nordvpn-work-with-netflix/

Ibland får man testa ett par olika servrar för att det ska fungera, och det får vi tacka Netflix för tyvärr.

https://www.thevpnlab.com/rankings/best-vpns-for-netflix/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Asus router och jag har testat NordVPN på den men de blir ännu segare en om jag kör vpn direkt i datorn, jag har 1000mbit som sagt och jag låg på 80-90Mbit om jag körde via routern och runt 150-170mbit om jag körde i datorn istället.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

här har vi grabbar som kan! jag kör idag banhofs gratis VPN som är okrypterad, funkar säkert bra för torrents mm men jag känner att jag även vill vara skyddad med kryptering(dessutom är den extremt seg). MEN jag har ett par krav och det är att som i dagsläget ska jag kunna lägga upp VPN i routern så man enkelt kan stänga av och sätta på den och att alla enheter "bakom" routern blir skyddade.
hur stor inverkan har routerns prestanda på VPN hastigheten, sitter med en vanlig asus rt 87 blablabla.
tanken är att ha VPN konstant, alltid på. räcker det med en sådan router för att få OK hastighet, har 100/10 men ska nog byta upp mig till kanske 250mbit. när jag spelar vill jag ha bra ping och med fiber så får man extremt bra ping, spelar jag mot en server i sthlm där jag bor är runt 2 ping inte ovanligt. hur blir pingen med VPN?
till routern igen om den inte räcker finns det någon som gör det eller ska jag köpa delar och bygga en dator med flera nätverkskort på en planka?

Skall du köra med OpenVPN i den routern så kommer den att få svettas rejält. Att gå upp till 250 Mbit/s är att kasta slantarna i sjön utifall du skall köra med OpenVPN aktivt hela tiden.

Att svara på exakt vilken svarstid (ping) du kommer att få med OpenVPN beror ju på vilken leverantör du väljer först och främst. Men jag kör med ovpn och OpenVPN och jag får 2 ms när jag kör med speedtest.net och automatiskt val av testserver (brukar oftast bli i Kista).

Minns inte exakt vilken processorkraft RT 87 har men har för mig den hade dubbelkärnig CPU och runt 1000 Mhz, så stämmer det så kanske du kan få ut ~50 Mbit/s med OpenVPN om du har riktigt tur. Beror ju lite på hur många sessions du använder samtidigt mm.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Hade Allt för PC också Alltele som ISP? 250mbit med mullvad och bahnhof är iaf inget problem.

Permalänk
Medlem

Hur stort är problemet i praktiken med Wireguards "läckor" om nu VPN leverantören kör utan diskar osv? Då borde det rimligtvis krävas att någon sitter och avlyssnar det i realtid i serverhallen för att det ska vara osäkert. Eller är det klientkonfigurationen som på något sätt ställer till det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thu:

@Guggen64: Hade Allt för PC också Alltele som ISP? 250mbit med mullvad och bahnhof är iaf inget problem.

Nä de framgår inte i deras test utan de är bara hastigheten dom skriver om, var pc för alla som testade.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.642462/test-vpn-surfa-anony...