Permalänk
Medlem

Självscanning mataffär

Så har jag denna vecka tagit steget, jag har börjat självscanna på i mitt fall ICA. Det hela utlöstes av ett Apple Watch köp och att börja använda Apple Pay.

Har lite problem dock, ville få bort användande av plastkortet helt och hållet vid betalning så jag har fått över qr koden från ica appen till Apple klockan, dock när jag ska scanna av denna i kassan istället för att dra mitt ica kort så blir det röd lampa och personal tillkallas.

Detta har hänt båda gångerna jag har använt qr koden, de tidigare gånger jag dragit ica kortet så har det funkat utmärkt och att sedan betala med Apple Pay.

Är det bara oflyt eller funkar det inte att göra såhär, någon som har en liknande lösning och vet om det funkar? Personalen på plats har inte kunnat ge några riktiga svar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

har du nyinskaffat ''tjänsten'' självskanning?
vet att de va kontroll av skanningarna var å varannan skanning i början

men nu är det typ 1 år sedan jag blev kontrollerad senast

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Ja det är inte många dagar sedan jag började med det. Men det är inte bara att det blir avstämning utan det är som att det blir något fel o personal blir tillkallade till terminalen för att låsa upp den med sitt kort o efter detta avstämning.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Ja det är inte många dagar sedan jag började med det. Men det är inte bara att det blir avstämning utan det är som att det blir något fel o personal blir tillkallade till terminalen för att låsa upp den med sitt kort o efter detta avstämning.

Är du verkligen säker på att det blir något fel, för det låter som en vanlig avstämning? Som sagt tidigare så fick man det väldigt ofta i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är du verkligen säker på att det blir något fel, för det låter som en vanlig avstämning? Som sagt tidigare så fick man det väldigt ofta i början.

Nej det är jag väl egentligen inte men det verkar som så. Röd lampa, sen kommer personal, drar sitt kort, jag får ange personnummer på skärmen, avstämning. Vet inte hur det brukar funka när det blir avstämning vanligtvis heller då jag är "färsking".

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Nej det är jag väl egentligen inte men det verkar som så. Röd lampa, sen kommer personal, drar sitt kort, jag får ange personnummer på skärmen, avstämning. Vet inte hur det brukar funka när det blir avstämning vanligtvis heller då jag är "färsking".

Låter som en avstämning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Nej det är jag väl egentligen inte men det verkar som så. Röd lampa, sen kommer personal, drar sitt kort, jag får ange personnummer på skärmen, avstämning. Vet inte hur det brukar funka när det blir avstämning vanligtvis heller då jag är "färsking".

Ok. Hmm, jag har aldrig behövt ange mitt personnummer, å andra sidan har jag alltid kört på ica-kortet. Har du testat att använda ica-appen på telefonen istället? De kanske har någon extra säkerhetskoll på qr-koden som inte funkar annars. Låter visserligen konstigt då det knappast är så eftertraktat att använda någon annans ica-kort liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Låter som en avstämning...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja men sedär. Då får jag väl bara fortsätta testa då o se om det fortsätter bli samma sak. Varför i hela friden kan inte personalen bara förklara det då när jag frågar om det blev något fel.

Skrivet av snajk:

Ok. Hmm, jag har aldrig behövt ange mitt personnummer, å andra sidan har jag alltid kört på ica-kortet. Har du testat att använda ica-appen på telefonen istället? De kanske har någon extra säkerhetskoll på qr-koden som inte funkar annars. Låter visserligen konstigt då det knappast är så eftertraktat att använda någon annans ica-kort liksom.

Nej får testa det nästa gång, men borde ju vara detsamma då det är skärmdumpat ifrån den. Borde ju inte kunna gömma sig så många olika lager av säkerhet i en qr kod, men vad vet jag. Skulle den vara oläslig så borde ju apparaten bara säga blip blip, kunde inte läsa din kod eller nåt.

Får se vad som händer, till slut kanske någon i personalen iallafall orkar förklara för mig (eller själva vet hur det funkar). Drar ju ica kortet vid "inloggning" för där verkar inte qr kod läsare finnas. Men både kortläsare och qr läsare borde ju ta samma information fast på olika sätt.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Nej det är jag väl egentligen inte men det verkar som så. Röd lampa, sen kommer personal, drar sitt kort, jag får ange personnummer på skärmen, avstämning. Vet inte hur det brukar funka när det blir avstämning vanligtvis heller då jag är "färsking".

Får du ange personnummer kan det vara för att du köpt öl t.ex.,
Alltid lika roligt att man ska ålderskontrolleras för att man köpt ett par 3.5:or.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får du ange personnummer kan det vara för att du köpt öl t.ex.,
Alltid lika roligt att man ska ålderskontrolleras för att man köpt ett par 3.5:or.

eller energidryck

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du bli avstämd oftare ska du göra en massa ändringar. Ta bort varor, lägg till dem igen osv.
Min upplevelse är att det finns vissa beteenden som triggar att man väljs ut för avstämning, ta lång tid på sig är en annan som jag misstänker. Sen om du haft en diff kommer du väljas ut oftare, men det skriver de ju nånstans i avtalet också har jag för mig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får du ange personnummer kan det vara för att du köpt öl t.ex.,
Alltid lika roligt att man ska ålderskontrolleras för att man köpt ett par 3.5:or.

Skrivet av tjobbo:

eller energidryck

Skrivet av Aphex:

Vill du bli avstämd oftare ska du göra en massa ändringar. Ta bort varor, lägg till dem igen osv.
Min upplevelse är att det finns vissa beteenden som triggar att man väljs ut för avstämning, ta lång tid på sig är en annan som jag misstänker. Sen om du haft en diff kommer du väljas ut oftare, men det skriver de ju nånstans i avtalet också har jag för mig.

Halstabletter och lingonsylt var senaste köpet så borde vara utan åldersgräns. Kanske bara åt otur med avstämning, får testa några gånger till annars testa med Ica appen. Men tycker att det borde göra det samma, QR som QR liksom.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Halstabletter och lingonsylt var senaste köpet så borde vara utan åldersgräns. Kanske bara åt otur med avstämning, får testa några gånger till annars testa med Ica appen. Men tycker att det borde göra det samma, QR som QR liksom.

Jag har en känsla av att det händer oftare när man "är ny". Själv fick jag avstämning 2 ggr på samma dag, några timmars mellanrum, med köp för ca 25 kr

Permalänk
Administrativ avgift

@N_Micke: tror att det fanns en viss % man fick , i början var den så hög som 50%. Så jag tror du bara råkat ut för otur

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har en känsla av att det händer oftare när man "är ny". Själv fick jag avstämning 2 ggr på samma dag, några timmars mellanrum, med köp för ca 25 kr

Skrivet av andra94:

@N_Micke: tror att det fanns en viss % man fick , i början var den så hög som 50%. Så jag tror du bara råkat ut för otur

Ja det är ju inte många dagar jag haft det så, o då enda gångerna detta hänt så är det med qr kod via klockan, vet ju inte hur en vanlig avstämning går till heller så. Inte lätt o va ny till tekniken Skulle det vara nåt fel på koden så tycker jag ju att den borde säga "pip ogiltigt" eller något.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på detta, och inte personalen heller vad det verkar. Får maila min Ica butik istället för att se var felet ligger. Blev samma idag, köpet måste hanteras nånting blaha av personal. Så kom det då en personal, sedan började allt om istället. Drog ica kortet och vips så funkade det. Men denna jävla qr koden vägrar den att ta. Spelar ingen roll egentligen men när det står att jag ska kunna scanna qr kod vill jag kunna göra det

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får du ange personnummer kan det vara för att du köpt öl t.ex.,
Alltid lika roligt att man ska ålderskontrolleras för att man köpt ett par 3.5:or.

Det ska man väl slippa då de vet ens ålder med sitt ica kort.
Aldrig blivit flaggad för något sådant med självscanning.

ont:
Vet inte hur det är med apple watch, men jag använder bara ica appen istället för plastkortet. Scannar QR koden i mobilen för mitt ica kort.

Ang avstämning så har jag fått 2 kompletta och typ 3 delavstämningar (de scannar typ 3 saker bara). Detta under typ 3 år av självscanning, där jag gör det 2 gånger i veckan. Har man fått något fel dock så får man en hel del efter dock säger de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det ska man väl slippa då de vet ens ålder med sitt ica kort.
Aldrig blivit flaggad för något sådant med självscanning.

ont:
Vet inte hur det är med apple watch, men jag använder bara ica appen istället för plastkortet. Scannar QR koden i mobilen för mitt ica kort.

Ang avstämning så har jag fått 2 kompletta och typ 3 delavstämningar (de scannar typ 3 saker bara). Detta under typ 3 år av självscanning, där jag gör det 2 gånger i veckan. Har man fått något fel dock så får man en hel del efter dock säger de

Tänkte på det också. Vet inte om man kan skaffa ICA-kort när man är under 18? Men sedan så kan man ju såklart låna någons kort när man ska handla... så då är det ju självklart med den här kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänkte på det också. Vet inte om man kan skaffa ICA-kort när man är under 18? Men sedan så kan man ju såklart låna någons kort när man ska handla... så då är det ju självklart med den här kontrollen.

Sant, kanske det är för jag har ICA kort med betalfunktion som jag aldrig fått någon sådan ålderskontroll, eller så har jag helt enkelt sluppit det alla år av slumpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det ska man väl slippa då de vet ens ålder med sitt ica kort.
Aldrig blivit flaggad för något sådant med självscanning.

ont:
Vet inte hur det är med apple watch, men jag använder bara ica appen istället för plastkortet. Scannar QR koden i mobilen för mitt ica kort.

Ang avstämning så har jag fått 2 kompletta och typ 3 delavstämningar (de scannar typ 3 saker bara). Detta under typ 3 år av självscanning, där jag gör det 2 gånger i veckan. Har man fått något fel dock så får man en hel del efter dock säger de

Scannar du vid start också? Funderar på om det kan vara nåt bök med att jag drar kortet vid inlogg och sedan QR kod vid kassan. Men maskinen borde ju hämta samma från QR som magnetremsa.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Är du säker på att QR-koden är statisk? Är det en tidsbegränsad QR-kod i appen så är det inget konstigt att skärmdumpen inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Det låter som vanlig kontroll.
Självscanning i mataffär.
Har du varit anti eller har det varit sent ute dör du handlar?
Skrattar alltid ibland åt folk som står i kö för en personalkassa när det har gått att självscanna och stort sett noll kötid och det har man kunnat göra över 10år sen, iaf Coop och ica

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till COOPs självscannings kassor helt nu. Så skönt att slippa kö. Kan hända att jag går till en vanlig kassa om kassörskan håller på att somna och inte har nåt att göra bara för att vara snäll (alla vet ju hur tråkigt det är inte ha nåt att göra på sitt jobb)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det låter som vanlig kontroll.
Självscanning i mataffär.
Har du varit anti eller har det varit sent ute dör du handlar?
Skrattar alltid ibland åt folk som står i kö för en personalkassa när det har gått att självscanna och stort sett noll kötid och det har man kunnat göra över 10år sen, iaf Coop och ica

Skickades från m.sweclockers.com

LOl, jo det gör jag med, fast egentligen skall man ju tala tyst om det, för ju fler vi ärr som går över till självscanning, ju färre kommer det att bli i de andra kassorna, o sedan kommer det ju att vara tvärtom med kö till självscanningen istället, så SHHhhhhhhhhhhh.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

Det är väl som på banken... målet är att ta bort manuella kassor med tiden; kan man dra ner på personal och tjäna ännu mer pengar på sin affär. Förutom att de rullar i miljoner, butiksägarna, så förstår man att öka vinsten är ju inte fel.

Men kö till självbetjäningskassorna kommer kanske ett kort tag men sedan kommer folk att gå över till att handla via nätet och få varorna hemkörda... då slipper man ju all mänsklig kontakt med lite tur (får ju folk skaffa ett kylskåpsutrymme där budet kan ställa in kassarna, kodlås är grejen). Vilken härlig framtid!

Permalänk
Medlem

Du har inte köpt folköl eller nåt sånt? På Willys blir det alltid avstämning om man köpt folköl har jag märkt, så jag undviker köpa där då det ofta tar sån tid då Willys sällan är överbemannade

På coop däremot kan man handla öl utan avstämning, ja inte mer än normalt dvs

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du säker på att QR-koden är statisk? Är det en tidsbegränsad QR-kod i appen så är det inget konstigt att skärmdumpen inte fungerar.

Ingen aning faktiskt, jag får testa med appen nästa gång för att utesluta.

Skrivet av Molotov:

Det låter som vanlig kontroll.
Självscanning i mataffär.
Har du varit anti eller har det varit sent ute dör du handlar?
Skrattar alltid ibland åt folk som står i kö för en personalkassa när det har gått att självscanna och stort sett noll kötid och det har man kunnat göra över 10år sen, iaf Coop och ica

Skickades från m.sweclockers.com

Bara varit anti, får ju dock erkänna att det är rätt smidigt.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MasteraCe:

Du har inte köpt folköl eller nåt sånt? På Willys blir det alltid avstämning om man köpt folköl har jag märkt, så jag undviker köpa där då det ofta tar sån tid då Willys sällan är överbemannade

På coop däremot kan man handla öl utan avstämning, ja inte mer än normalt dvs

Jag handlar mest (med självscanning) på Ica och öl eller tobak brukar inte innebära avstämning däremot måste en ur personalen komma och knappa in sin kod för att bekräfta att jag är över 18, och det händer varje gång.

Självscanning är rätt trevligt i allmänhet, så länge man slipper avstämning så sparar man en hel del tid. Sen känns det förstås lite tråkigt att det innebär färre anställda, men det är ju så världen ser ut liksom.

Däremot förstår jag inte riktigt vad syftet är med självutcheckning som Willys och Hemköp kör med här i närheten. Systemet är extremt fyrkantigt och långsamt. Man måste hänga upp sina kassar på en ranglig ställning och läsa streckkoden och sen lägga ner en vara i taget som då vägs när man lägger den i kassen. Stämmer inte vikten tillräckligt bra med vad de har i sina system för den varan så funkar det inte. På Willys här använder jag det ändå emellanåt för kunderna där är på en annan nivå än på de andra butikerna, så det brukar vara lång kö till kassan (jag antar att de inte har kort att betala med, eller kanske ska de dela upp betalningen på flera betalsätt, eller så är de bara så tekniskt inkompetenta att de inte kan hantera självutcheckningen) men helt tomt i självutcheckningen. Ändå ångrar jag mig nästan varje gång för det är alltid något som strular och personalen vet inte vad de håller på med.

Permalänk
Medlem

Scannar personalen nånting för att få igång betalningen igen? Gör de inte det är det ju ingen avstämning. Då är det snarare som sades ovan att QRkoden inte är statisk eller att systemet blir förvirrat av kort/kod kombon.
Prova att ta en färsk skärmdump av koden direkt innan du ska betala eller innan du tar ut scannern och se om det funkar.
Slutligen har vissa butiker satt gränsen för avstämning (om det nu är det det handlar om här) jävligt lågt. Ica Kvantum i Åhus får både jag dom tillfällig kund och mina föräldrar som veckokunder avstämning på nästan varje gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Så har jag denna vecka tagit steget, jag har börjat självscanna på i mitt fall ICA. Det hela utlöstes av ett Apple Watch köp och att börja använda Apple Pay.

Har lite problem dock, ville få bort användande av plastkortet helt och hållet vid betalning så jag har fått över qr koden från ica appen till Apple klockan, dock när jag ska scanna av denna i kassan istället för att dra mitt ica kort så blir det röd lampa och personal tillkallas.

Detta har hänt båda gångerna jag har använt qr koden, de tidigare gånger jag dragit ica kortet så har det funkat utmärkt och att sedan betala med Apple Pay.

Är det bara oflyt eller funkar det inte att göra såhär, någon som har en liknande lösning och vet om det funkar? Personalen på plats har inte kunnat ge några riktiga svar.

När jag började med självscanning fick jag flera avstämningar i början och sedan lugnade det ner sig efter ett par veckor. Antar att systemet har någon algoritm som konvergerar efter ett par köp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |