Extremt stor prisskillnad på ringar på nätet jämfört med butik?!

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills du får reda på vinstmarginalen mellan materialkostnad och slutpris.
Endast guldet är värdefullt på typ 42 dollar / g
Så 5g 18k har typ 1460kr värde i sig.

Bli inte blåst där ute, hoppas vi millennials tar oss på diamantindustrin näst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Har ni funderat på att gå till en riktig guldsmed och låta smida era ringar istället? Så gjorde frugan och jag när vi förlovade oss (och sedermera även inför bröllopet).

Har man dessutom lite guldskrot liggande i byrålådan kan man spara rejält med pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AppendixSE:

Då lägger jag hellre det på en guldsmed som gör något unikt

Kan bli billigare med, minns inte priserna men jag och mitt ex hittade några ringar vi gillade dock var de lite för dyra. Beskrev dem för en guldsmed som fixade liknande mycket billigare.

Och nej, det är inte pga ringarna hon är ett ex

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vänta bara tills du får reda på vinstmarginalen mellan materialkostnad och slutpris.
Endast guldet är värdefullt på typ 42 dollar / g
Så 5g 18k har typ 1460kr värde i sig.

Bli inte blåst där ute, hoppas vi millennials tar oss på diamantindustrin näst.

Precis!
Därför kan det vara betydligt smartare att köpa begagnade smycken istället för då är priserna mer realistiska med hänsyn till materialkostnader.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Kaplans. Där kan man hitta begagnade smycken utan att vara orolig för äkthet, ofta bra priser också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan bara bekräfta att prisskillnaden är enorm, och att marknaden för e.g. diamantringar i Sverige är redo för skörd, för den som har tid och pengar.

För egen del, vi köpte vår förlovningsring via Blue Nile med de bästa certifikaten och bra stats för 21k. Samma karat i Sverige skulle kostat 30-35k, men med avsevärt sämre stats. Likvärdig ring i Sverige är lätt dubbelt så dyr.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Låter onekligen som man hittat fel person då. Kan bara säga att jag inte kan tänka mig ett bättre liv än med min fru.

En viss grad av humor i inlägget. Jag älskar sonen och frugan, familj är roligare och mera komiskt än det mesta.

Njut av din.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Kan bara bekräfta att prisskillnaden är enorm, och att marknaden för e.g. diamantringar i Sverige är redo för skörd, för den som har tid och pengar.

För egen del, vi köpte vår förlovningsring via Blue Nile med de bästa certifikaten och bra stats för 21k. Samma karat i Sverige skulle kostat 30-35k, men med avsevärt sämre stats. Likvärdig ring i Sverige är lätt dubbelt så dyr.

Kan bara hålla med, jag och min fästmö valde också BlueNile och det var verkligen en enorm skillnad i pris. Särskilt om man kommer upp i de större storlekarna på stenen.