FreeNAS och skrivrättigheter

Permalänk
Medlem

FreeNAS och skrivrättigheter

Jag har problem med att min FreeNAS server nekar mig att ändra på mina filer via windows share.

Det går utmärkt att skapa nya filer eller att kopiera nya filer till NAS, men det går inte att byta namn eller radera filerna.

Jag loggar in mot min NAS med mitt konto och lösenord jag har på NAS.

Via SSH kan jag med samma konto manipulera filerna precis som jag vill utan root access, och filerna har rättigheter 666 så även "guest" skulle kunna radera dom.

EDIT:
CIFS service

Windows share

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Prova 777 istället.

Permalänk
Medlem

@Rauf: Det gör ingen skillnad med 777 vs 666 (eller 664/775 som jag normalt har).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

@McZ: Testat att bara sätta dig själv som ägare av dataseten och inte hålla på med rättigheter i Samba?
Sen om du vill ha några specialinställningar kan du lägga till dem efter hand och se om/när något inte fungerar.

Permalänk

skrev en kortfattad beskrivning för ett tag sedan, kankse kan vara till hjälp #17695016

Permalänk
Medlem

När jag ändrade ett dataset i min zpool (utifrån nån guide jag hittade på nätet angående detta problem) så krashade min FreeNAS server och kunde inte längre boota, inte ens min gamla 9.? install jag uppgraderade ifrån fungerade som reserv boot som det är tänkt att den ska göra.

Så jag fixade fram ett nytt USB minne och installerade om FreeNAS och importerade min zpool igen, tur för mig så fanns allt kvar bara USB minnet jag bootar ifrån som dog. Efter att jag konfigurerat upp några av mina shares igen så visade det sig att jag fortfarande hade samma problem med en av mina shares... jag gav upp och gjorde annat.
När jag provade igen idag så fungerar det på dom shares jag har fixat så man kanske ska ta och fixa resten nu

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

När jag ändrade ett dataset i min zpool (utifrån nån guide jag hittade på nätet angående detta problem) så krashade min FreeNAS server och kunde inte längre boota, inte ens min gamla 9.? install jag uppgraderade ifrån fungerade som reserv boot som det är tänkt att den ska göra.

Så jag fixade fram ett nytt USB minne och installerade om FreeNAS och importerade min zpool igen, tur för mig så fanns allt kvar bara USB minnet jag bootar ifrån som dog. Efter att jag konfigurerat upp några av mina shares igen så visade det sig att jag fortfarande hade samma problem med en av mina shares... jag gav upp och gjorde annat.
När jag provade igen idag så fungerar det på dom shares jag har fixat så man kanske ska ta och fixa resten nu

Ibland när man fixat saker och det ändå inte funkar kan en reboot räcka

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@McZ: Vid ändring av vissa inställningar kan Samba behöva startas om för att ge effekt.