Permalänk
Medlem

Vinylspelare

Hej!

Jag är sugen på att köpa en vinylspelare.
Men vad ska man välja?

Först och främst kanske jag ska säga vilken prisklass jag vill lägga mig i... och det är ju svårt då jag inte vet riktigt vad som skiljer en dyr och en billig spelare åt.

men säg runt 3000 kanske jag skulle vilja lägga mig på.

Hur har jag tänkt att koppla?

I dagsläget funderar jag på att koppla upp LP-spelaren till min soundbar via RCA.

Kanske inte är det smartaste men jag vill inte köpa nya högtalare i dagsläget.

Så vad säger ni? vad bör man satsa på?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Audio Technica AT-LP120-USBHC håller din budget och mycket trevlig för priset.
Det följer med en elliptisk nål och har bra kanalseparation och låg dist.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3110779

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan vara intressant inom din budget:
Argon Audio TT
Enkel att koppla vidare då du slipper eget RIAA-steg (förstärkare som korrigerar ljudet från skivan).

Äger själv en Argon TT2 som jag tycker låter bra för sitt pris men denna kräver RIAA-steg vilket gör att den inte går inom din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Audio Technica AT-LP120-USBHC håller din budget och mycket trevlig för priset.
Det följer med en elliptisk nål och har bra kanalseparation och låg dist.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3110779

Är armen automatisk på denna eller lägger man på den själv?

Skulle gärna vilja ha en automatisk, jag vet att kvalitén blir lite sämre men har man en manuell så är man ju rädd att någon ovan ska vän ska repa skivorna. :/

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Är armen automatisk på denna eller lägger man på den själv?

Skulle gärna vilja ha en automatisk, jag vet att kvalitén blir lite sämre men har man en manuell så är man ju rädd att någon ovan ska vän ska repa skivorna. :/

Här har du en spelare enligt dina önskemål https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/denon-dp-29f-sk...

Permalänk
Medlem

Har en Audio Technica AT-LP60 och jag är väldigt nöjd med den (också inbyggd liten pre-amp så man kan koopla direkt till högtalare/lurar). Den har auto-arm.

Köptes som paket från https://www.amazon.co.uk/dp/B01MRURRR3/ref=pe_1909131_7769700... men den säljs säkert utan högtalarna också.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@micke7406:

Det som är bra med denna AT-LP120-USBHC du rekommenderar är också att det är ett standardskal till pickupen så man kan senare uppgradera till en bättre. Gör att man kan leva lite längre med den då den går att uppgradera enkelt senare om man vill.

Direktdrift gör att man slipper krångel med rembyten.

En av de bättre i prisklassen anser jag.

AT-LP60 som nämns senare i tråden går det inte att byta pickup på eller ställa nåltryck då det är fast inställt osv då det är en mycket simplare konstruktion. Det enda man kan göra på den är att byta nål men ej pickup.

Den är visserligen automatisk men som skivspelare är den klart sämre än AT-LP120-USBHC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bob:

Hej!

Jag är sugen på att köpa en vinylspelare.
Men vad ska man välja?

Först och främst kanske jag ska säga vilken prisklass jag vill lägga mig i... och det är ju svårt då jag inte vet riktigt vad som skiljer en dyr och en billig spelare åt.

men säg runt 3000 kanske jag skulle vilja lägga mig på.

Hur har jag tänkt att koppla?

I dagsläget funderar jag på att koppla upp LP-spelaren till min soundbar via RCA.

Kanske inte är det smartaste men jag vill inte köpa nya högtalare i dagsläget.

Så vad säger ni? vad bör man satsa på?

Du behöver en riaa del också, en del enklare skivspelare har det inbyggt men inga bättre eller begagnade (vilket är vad jag tycker du ska köpa om du ska ha nått billigt)

Skrivet av Bob:

Är armen automatisk på denna eller lägger man på den själv?

Skulle gärna vilja ha en automatisk, jag vet att kvalitén blir lite sämre men har man en manuell så är man ju rädd att någon ovan ska vän ska repa skivorna. :/

Automatik är ren skit på de flesta maskiner och eftersom tonarmslyften ger det skydd du frågar efter så använd dem, det är lika enkelt att strunta i att använda den som att strunta i att använda nån automatikfunktion så "skyddet" blir ju lika bra eller dåligt hur man nu ser på det, det beror ändå helt på den som ska flytta tonarmen så länge du kommer åt att flytta den manuellt.

Det finns ett par spelare som du i praktiken ha väldigt svårt att flytta tonarmen på men de har så vitt jag vet alltid tangentialarmar och då blir det betydligt dyrare om det ska bli bra, möjligen kan du hitta nån begagnad Optonica RP 114 men de är rätt bökiga att ha att göra med ändå och mest nått som samlare har, det är också en av oerhört få spealre som är automatisk på riktigt om man anser att spelaren ska kunna byta låt genom att man trycker "next" man rör alltså aldrig tonarmen utan lägger i skivan och sedan uppför den sig likt en cd vad gäller manövreringen.

Fräcka maskiner som inte är så dyra men de är ganska komplicerade att göra service på idag så kan man inte och gillar man inte att mixtra med skivspelare så bör man undvika dem, i övrigt tror jag tonarmslyften ger "säkerhet" nog, du kan också komplettera den med en hederlig gammal Q Up som lyfter tonarmen när skivan är slut och den påverkar inte ljudet vid uppspelning, det är Project som gör den idag men det var Thorens som gjorde den från början.

https://www.projectaudio.com.au/products/q-up-automatic-arm-l...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Hej!

Jag är sugen på att köpa en vinylspelare.
Men vad ska man välja?

Först och främst kanske jag ska säga vilken prisklass jag vill lägga mig i... och det är ju svårt då jag inte vet riktigt vad som skiljer en dyr och en billig spelare åt.

men säg runt 3000 kanske jag skulle vilja lägga mig på.

Hur har jag tänkt att koppla?

I dagsläget funderar jag på att koppla upp LP-spelaren till min soundbar via RCA.

Kanske inte är det smartaste men jag vill inte köpa nya högtalare i dagsläget.

Så vad säger ni? vad bör man satsa på?

Undvik Audio Technica AT-LP120-USBHC. Även om den är mycket spelare för pengarna har den ett antal fel. Det inbyggda RIAA – steget är av budgetklass och när det är urkopplat ligger det fortfarande ett par spolar och kondensatorer i signalvägen vilket påverkar ljudet. Tonarmens motvikt är för lätt och ger problem om du monterar en tyngre pickup än den medföljande. Audio Technica är medvetna om detta och säljer därför en tyngre motvikt till just AT-LP120-USBHC. Mattan till spelaren är av filt och drar till sig damm i mängder. Slutligen är signalkabeln fast monterad vilket ställer till det om du vill byta till en bättre. Titta hellre på Audio Technica AT-LP5. Den är också direktdriven, har bättre RIAA – steg, bättre tonarm och snäppet bättre pickup samt en tjock gummimatta som effektivt dämpar ut vibrationer. Vidare är signalkabeln löstagbar. Audio Technica AT-LP5 är visserligen något dyrare men brukar gå att få tag i för runt 3300 kr. Jag har själv en sådan och är riktigt nöjd.

Permalänk
Inaktiv

Ta en titt på Rega och deras instegsmodeller, har själv en lite dyrare modell men dom får alltid bra betyg i tester.