Permalänk

Tyst men kraftfull gamingdator

God afton,

Jag har fastnat i mitt datorbyggande och behöver råd för att ta beslut.

Min nuvarande kärra är helt ok, men den har byggts om och uppgraderats i omgångar utan att jag gjort något bra bakgrundsarbete. Nu är jag låst med ett äldre moderkort som endast supporterar DDR3 och jag har köpt ett billigt 1060-kort som härjar ordentligt ljudnivåmässigt vid last.

Min nuvarande burk är monterad i ett R5-chassi.
MOBO: Gigabyte z97p-d3
Proc: i7 4790 4.0GHz
RAM: corsair vengeance 4x4gb 2000mhz ddr3
GPU: gtx 1060 6gb
disk: 1x 240gb ssd 850 evo, 1x 480gb ssd 750 evo, 1x seagate snurra 1tb
PSU minns jag ej, men har för mig det är en 750w bequiet!

Vad vill jag göra då?
Jag vill bygga en så kraftfull dator som möjligt för vettiga pengar, men som också är så tyst som möjligt. Har burken i sovrummet och vill störa damen så lite som möjligt med surr och ljud från pc:n. Vill även höja min fps i spel som bf5, där cap:ar jag på runt 100-110fps idag och då kör jag inte ultra.

Budgeten är inte superviktig men i denna uppsjö av märken och begrepp vill jag heller inte göra om mina tidigare misstag och lappa ihop komponenter som inte är optimerade för varandra t.ex. Tror inte dyrast alltid är bäst, dock vill jag inte vara snål - vilket jag varit tidigare och nu får "sota" för.

Kan absolut återanvända komponenter om det är vettigt, men inga problem att köpa nytt om det är smartare. T.ex funkar säkert mina ssd ett tag till men när jag pillat själv har jag lagt in m.2 diskar. Har även en del chassifläktar som är tysta.
Har börjat bygga en korg som jag länkar nedan, men jag har inte valt gpu för jag är osäker. Även osäker på 32gb ram? Ej lagt till chassi, men det känns som det minsta problemet.
korgen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12446944

Gör jag dumma val? Vilket grafikkort är vettigt?

Permalänk

Skippa vattenkylningen. Du har en pump som låter och fläktar som ska genom en radiator vilket ger ett jävla oljud. Jag har lite tysta grejer nere i min signatur. Corsairs ML har jag 2st 140 i fronten på 500rpm och jag har en 140 som tar ut luften baktill i 500rpm. Ljudlöst. Min Cryorig H7 är tvärtyst med 400rpm och idlar 32 grader. Den går i runt 800rpm ljudlöst vid spelande. Annars om du inte litar på min Cryorig så har du ju noctuas varianter som är tysta dem med. Sen är ju frågan om vilket grafikkort du väljer. Ta pengarna du spar på vattenkylningen och köp ett strix kort? massiv kylningsfläns och semipassiv drift.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

@kletdoris Känns som du tog de dyraste komponenterna du kunde hitta och slängde ihop dem
Det känns som ordentlig overkill, speciellt med tanke på vad du sitter med idag.
Om du kan bygga den själv så har du ett bra paket här som förmodligen kommer räcka och bli över. Kan inte tala för grafikkortet men allt annat kommer vara knäpptyst.

R5 chassit kan du ju behålla, gillar starkt mitt eget som är riktigt tyst. Nätagget har jag också och har aldrig hört det.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Håller med ovanstående dock, skippa vattenkylning och kör på luftkylare. Jag kör med en be quiet! Dark Rock 4 och som PSU har jag:

https://www.webhallen.com/se/product/294603-Seasonic-Prime-Sn...

Min dator är knäpptyst aldrig vart mer nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Skippa vattenkylningen. Du har en pump som låter och fläktar som ska genom en radiator vilket ger ett jävla oljud.

Vete fan vilka pumpar du har använt men de AIO som finns idag är ju nästa ljudlösa eller låter lika mycket som en 140mm fläkt i mellanläge.

Permalänk
Skrivet av employed:

Vete fan vilka pumpar du har använt men de AIO som finns idag är ju nästa ljudlösa eller låter lika mycket som en 140mm fläkt i mellanläge.

jag har använt mig av en massa olika från corsair (asetek) man kan ha lite otur med just pumpar faktiskt. en kan vara tyst och en annan kan föra lite väsen av sig (beror ju dock på HUR känslig man är.) men om man vill ha den i sovrummet och verkligen ha det tyst så är det dumt att eventuellt få en som låter lite. sen är det ju ingen hemlighet att luft som ska genom en radiator faktiskt låter. Det kan ingen ändra på.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hårdnackad:

jag har använt mig av en massa olika från corsair (asetek) man kan ha lite otur med just pumpar faktiskt. en kan vara tyst och en annan kan föra lite väsen av sig (beror ju dock på HUR känslig man är.) men om man vill ha den i sovrummet och verkligen ha det tyst så är det dumt att eventuellt få en som låter lite. sen är det ju ingen hemlighet att luft som ska genom en radiator faktiskt låter. Det kan ingen ändra på.

Måste prata av egen erfarenhet här och där vattenkylning presterar otroligt bra är under belastning och det som lät mest för mig var nog då nätagget.

En pump som t.ex d5 är enormt tyst men du har förmodligen bara erfarenhet från färdiga lösningar vilket egentligen inte är riktigt vattenkylning.
Kör man också pumpen på en väldigt låg hastighet tillsammans med en väldigt tunn radiator med fläktar som inte går speciellt snabbt sedan också klockar ner cpu/grafikkort och sänker spänningen tror jag man kan uppnå ett väldigt bra resultat.

Nackdelen med vattenkylning är priset,vikten och att det tar upp mer plats sedan så är det ett projekt att bygga ihop allt.

Men med det sagt är fokus på ljudnivå så skippa billiga vattenkylningslösningar och kör på t.ex: https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Chassi med bra luftflöde sedan ett grafikkort med lite mer påkostad kylare är väl att rekommendera också sedan finns det knep att hålla ljudnivån nere genom att begränsa fps,spänning på cpu/gpu vid behov beroende på vilken tid på dygnet du spelar etc.

Permalänk

jag tycker du ska köra en AIO till 9900k, men jag hade nog inte köpt asus variant utan isåfall corsair, NZXT är säkertligen bra också men jag avskyr deras program "CAM"

corsairs h150i PRO funkade bra till 9900k med låg ljudnivå beroende på vad man kör för profil.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

ska du ha en tyst dator som du vill kunna klocka är mitt råd en custom loop, alla dess färdiga vatten system är ren skit jämfört med bra saker i en custom loop. (testat väldigt många) med en d5 pump och noctua fläktar blir närmast ljudlöst även vid hård klockning, radiator är det nog black ice nemesis som jag gillar bäst då fläktljudet inte hörs på dessa. som chassifläkt är be quiet silentwings riktigt bra och tysta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

@kletdoris Känns som du tog de dyraste komponenterna du kunde hitta och slängde ihop dem
Det känns som ordentlig overkill, speciellt med tanke på vad du sitter med idag.
Om du kan bygga den själv så har du ett bra paket här som förmodligen kommer räcka och bli över. Kan inte tala för grafikkortet men allt annat kommer vara knäpptyst.

Tråkigt att jag gav intryck av att ha valt dyraste grejerna bara, försökt läsa in mig på en del forum om vad som är riktigt vasst. Ditt inlägg i övrigt är dock precis vad jag vände mig hit för, konkreta tips och motförslag jag förstår själv att vissa delar jag valt är overkill men ville som sagt inte vara dumsnål.

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

jag tycker du ska köra en AIO till 9900k, men jag hade nog inte köpt asus variant utan isåfall corsair, NZXT är säkertligen bra också men jag avskyr deras program "CAM"

corsairs h150i PRO funkade bra till 9900k med låg ljudnivå beroende på vad man kör för profil.

Hur är din egen build ljudmässigt? Den i din signatur dvs. Förstår om du inte byggt efter det kriteriet såklart men är ju inte väsenskild från min initiala kundvagn

Permalänk
Skrivet av aragon:

ska du ha en tyst dator som du vill kunna klocka är mitt råd en custom loop, alla dess färdiga vatten system är ren skit jämfört med bra saker i en custom loop. (testat väldigt många) med en d5 pump och noctua fläktar blir närmast ljudlöst även vid hård klockning, radiator är det nog black ice nemesis som jag gillar bäst då fläktljudet inte hörs på dessa. som chassifläkt är be quiet silentwings riktigt bra och tysta.

Tror inte det blir aktuellt att klocka, och sen är det ju lite meck med custom vattenkylning,och med tanke på min ytterst mediokra tekniska kompetens kring detta blir det lite overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletdoris:

Tråkigt att jag gav intryck av att ha valt dyraste grejerna bara, försökt läsa in mig på en del forum om vad som är riktigt vasst. Ditt inlägg i övrigt är dock precis vad jag vände mig hit för, konkreta tips och motförslag jag förstår själv att vissa delar jag valt är overkill men ville som sagt inte vara dumsnål.

Japp jag fattar! Du har ju definitivt valt bra grejer men de är mer riktade åt entusiaster skulle jag säga. Ska du spela något specifikt eller allt möjligt?

Permalänk
Medlem

Jag hade en fractal design s24 aio tidigare, den fungerade hur bra som helst och va tyst. Corsair är ju däremot kända för att låta mycket.

Edit: Vad ska du köra med för upplösning/hz på skärmen. Det är ju ganska avgörande till vilka komponenter man köper.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vete fan vilka pumpar du har använt men de AIO som finns idag är ju nästa ljudlösa eller låter lika mycket som en 140mm fläkt i mellanläge.

Det är skillnad på ljud och ljud. En fläkt som tickar på i 800-1000 varv kanske har samma ljudnivå som en pump (alltså samma dB). Men pumpen arbetar på ett högre varvtal vilket ger ett mer högfrekvent och tonalt ljud som upplevs mer störande än det som en fläkt avger. Sen finns det ju även en större chans att vibrationerna från pumpen kan fortplanta sig i chassit (i synnerhet när man pratar om en AIO) och ge än mer oljud ifrån sig, medans fläktar går ju att fästas med antivibrationslösningar så man slipper det också.

Är man känslig för ljud och inte vill hålla på och mecka med en custom-loop så är luftkylning att föredra.

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Jag hade en fractal design s24 aio tidigare, den fungerade hur bra som helst och va tyst. Corsair är ju däremot kända för att låta mycket.

Edit: Vad ska du köra med för upplösning/hz på skärmen. Det är ju ganska avgörande till vilka komponenter man köper.

Just nu sitter jag på en Asus VG248QE men sitter och sneglar på en AOC AG273QCG...

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Japp jag fattar! Du har ju definitivt valt bra grejer men de är mer riktade åt entusiaster skulle jag säga. Ska du spela något specifikt eller allt möjligt?

Jo du har nog rätt.. Just nu spelar jag mest Battlefield 5 som är grafikkrävande, lite rocket league, och en del eu4 men det är inte så avancerad grafik, mest en jävla massa grejer som pågår hela tiden så det blir tungt för nuvarande kärra pga det.

Permalänk
Medlem

Är Gigabytes kort semi-passiva nuförtiden? Jag minns att deras äldre Windforce-modeller hade fläktar som spann från start till avstängning. Det kan vara en faktor för TS.

Jag vet själv att MSI, Asus, och EVGA kör semi-passiva. Hur ser det ut med t.ex. Palit?

Permalänk

@kletdoris: ljudnivån på mitt nuvarande bygge låter mer än vad H150i pro RGB gjorde, men det kan jag ju styra som jag vill med fläktarna, kör push pull så igentligen kan jag nog dra ner fanspeeden väldigt mkt men jag störs inte av ljudnivån när jag spelar som jag har det nu.

angående att pumparna till AIO´s skulle låta nämnvärt är inget jag har varit med om iaf, dom 2 aio´s jag har haft på sistone har jag inte kunnat höra pumpen överhuvudtaget, inte ens min D5 från EK på 100% rpm hör jag så man börjar ju undra vad folk har för erfarenheter av aio´s igentligen, och vilka modeller har dom ägt som påstår att dom är högljudda.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Är Gigabytes kort semi-passiva nuförtiden? Jag minns att deras äldre Windforce-modeller hade fläktar som spann från start till avstängning. Det kan vara en faktor för TS.

Jag vet själv att MSI, Asus, och EVGA kör semi-passiva. Hur ser det ut med t.ex. Palit?

Vart lite osäker så kollade upp det och det stämmer. Här är från SweC-test av Gigabyte 2080 Gaming OC:

"Ett område som modellen faktiskt utmärker sig på är på kylningsfronten, där företagets Windforce 3X-kylare gör ett bra jobb. Vi ser betydligt lägre temperaturer än både MSI:s Duke-kort och Nvidias Founders Edition samt klart hörbar skillnad i ljudnivå åt det lägre hållet under belastning. Likt de flesta andra partnermodellerna bjuds det även på semi-passiv drift – något vi verkligen saknade hos Nvidia-kortet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletdoris:

Tror inte det blir aktuellt att klocka, och sen är det ju lite meck med custom vattenkylning,och med tanke på min ytterst mediokra tekniska kompetens kring detta blir det lite overkill

meckigt vet jag inte, är löjligt lätt om du kör med slang. och blir minst lika underhållsfritt som dom färdiga kitten om du kör batterivatten och en silverskruv. (håll dig borta från allt som innehåller färg bara för annars blir det som du skriver meckigt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@kletdoris:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12449612

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

för att få en så tyst dator som möjligt är det inte då bäst att gå för en datorlåda som är byggd för
luftflöde och köra fläktarna så långsamt som möjligt? jag har ingra problem att få min dator med 9 fläktar tyst iallafall ^^

https://www.inet.se/produkt/6903018/be-quiet-silent-base-801-...
är det ett rent helvetete för fläktarna ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@kletdoris: kan avråda ifrån "asus z390" morderkort. har inte haft någon bra upplevelse av mitt
asus z390 formula. första morderkoret dog. displayen på morderkortet ljuger om cpu temp med 10 grader !
Dålig VRM. dålig kvalite på kromet på moderkortet tar du på det får du ett fingeravtryck torkar du
bort det så försvinner kromet. den vill inte boota med FAST boot. den ville inte ändra hastighet på vattenpumpen så
fick ändra varje dag manuellt till dom uppdatera biosen 6 månader senare.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletdoris:

Just nu sitter jag på en Asus VG248QE men sitter och sneglar på en AOC AG273QCG...

Där har du en 1080p och en 1440p. Ska du köra 1080p så behöver du definitivt inte ett rtx 2080 kort, det är bara slöseri med pengar och prestanda. Köper du en 1440p skärm, så är det lämpligare med ett 2080. Jag hade ett Asus strix 2070 tidigare, då fick jag avg 132fps i 1440p high/medium settings i bfv. Fortfarande snyggt som fan då.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Där har du en 1080p och en 1440p. Ska du köra 1080p så behöver du definitivt inte ett rtx 2080 kort, det är bara slöseri med pengar och prestanda. Köper du en 1440p skärm, så är det lämpligare med ett 2080. Jag hade ett Asus strix 2070 tidigare, då fick jag avg 132fps i 1440p high/medium settings i bfv. Fortfarande snyggt som fan då.

man vill ha så lite delay som möjligt och ju fler fps ju mindre input lag får man.
själv lirar jag cs go med 300-400 fps och märker tydligt om jag skulle droppa till 200fps.

jag kan tycka att 60fps är helt okej för vissa spel. man kan vänja sig med det.
samma sak som jag vande mig att spela gta 5 på xbox 360 med ca 30 fps.
kommer väl ihåg att man inte kunde spela på datorn precis innan för då blev det ospelbart.
men det betyder inte att allt över 60 fps är onödigt även fast man har en 60hz skärm.
problemet är att varje bildruta inte tar exakt lika lång tid att rendrera som skärmen uppdatera bilden.
finns två lösningar på detta.
antingen låsa fpsen vilket resulterar i Input lagg heller helt enkelt köra så många fps som möjligt.
varje bildruta har en renderingstid i ms och den kan variera väldigt mycket under 1 sekund vilket kan bli väldigt tydligt.
fler fps desto mindre input lag och ju mindre kommer man märka av den varierande regeringstiden
av varje bildruta. finns en riktigt bra video på detta https://www.youtube.com/watch?v=uzp8z1i5-Hc

men allt detta är helt upp till varje individ att hitta vad dom själva tycker är acceptabelt.
jag kan också tänka mig att dom flesta är nöjda med en väldigt låg fps för dom flesta spel.
fast när det kommer till first person shooters eller andra cometetiv spel så hade folk märkt att
dom lira bra mycket bättre med högre fps en vad skärmen kan vissa.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@kletdoris Känns som du tog de dyraste komponenterna du kunde hitta och slängde ihop dem
Det känns som ordentlig overkill, speciellt med tanke på vad du sitter med idag.
Om du kan bygga den själv så har du ett bra paket här som förmodligen kommer räcka och bli över. Kan inte tala för grafikkortet men allt annat kommer vara knäpptyst.
https://komponentkoll.se/bild/XkiNe.png

R5 chassit kan du ju behålla, gillar starkt mitt eget som är riktigt tyst. Nätagget har jag också och har aldrig hört det.

En bra blandning. Vill gärna påpeka att noctuas fläktar är bra i ett tyst bygge. Visst kan man spara en 100 kr per fläkt, men noctua gör väldigt bra fläktar. Tag gärna ut alla fläktar i chassi o ersätt med noctua, så har du gjort det enskilt största du kan göra för ett tyst bygge. Har du dämpnings matta på väggarna i chassit så gör det även en skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

man vill ha så lite delay som möjligt och ju fler fps ju mindre input lag får man.
själv lirar jag cs go med 300-400 fps och märker tydligt om jag skulle droppa till 200fps.

jag kan tycka att 60fps är helt okej för vissa spel. man kan vänja sig med det.
samma sak som jag vande mig att spela gta 5 på xbox 360 med ca 30 fps.
kommer väl ihåg att man inte kunde spela på datorn precis innan för då blev det ospelbart.
men det betyder inte att allt över 60 fps är onödigt även fast man har en 60hz skärm.
problemet är att varje bildruta inte tar exakt lika lång tid att rendrera som skärmen uppdatera bilden.
finns två lösningar på detta.
antingen låsa fpsen vilket resulterar i Input lagg heller helt enkelt köra så många fps som möjligt.
varje bildruta har en renderingstid i ms och den kan variera väldigt mycket under 1 sekund vilket kan bli väldigt tydligt.
fler fps desto mindre input lag och ju mindre kommer man märka av den varierande regeringstiden
av varje bildruta. finns en riktigt bra video på detta https://www.youtube.com/watch?v=uzp8z1i5-Hc

men allt detta är helt upp till varje individ att hitta vad dom själva tycker är acceptabelt.
jag kan också tänka mig att dom flesta är nöjda med en väldigt låg fps för dom flesta spel.
fast när det kommer till first person shooters eller andra cometetiv spel så hade folk märkt att
dom lira bra mycket bättre med högre fps en vad skärmen kan vissa.

Man kan även ha en skärm med G-sync eller Freesync, då slipper man även tearing.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att i9 9900k inte är lika snabb för gaming som i7 9700k? Inte många fps som skiljer, men i9 9900k är bäst för vidioredigering osv. Kolla här https://youtu.be/568uEmI-et4

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du är medveten om att i9 9900k inte är lika snabb för gaming som i7 9700k? Inte många fps som skiljer, men i9 9900k är bäst för vidioredigering osv. Kolla här https://youtu.be/568uEmI-et4

Det skiljer beroende på vilket spel som spelas...men att köpa en i9 9900k är verkligen att lägga onödiga pengar för ingenting. Så länge du inte redigerar, streamar osv och det är det viktigaste.
Oj, skulle redigera....inte citera mig själv 😲

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard