Multiroom 5.1 från samma PC möjligt? Försöker komma med i PC-spelmatchen igen.

Permalänk
Medlem

Multiroom 5.1 från samma PC möjligt? Försöker komma med i PC-spelmatchen igen.

Skulle verkligen uppskatta hjälp:

Jo, det är så att jag har en lösning som jag hittills varit mycket nöjd med, med min win10 PC i ett rum med monitor och sedan en DVI från PC till HDMI kabel i rummet brevid. Bild och ljud skickas via kabeln, endast videouppspelning har varit aktuellt och det har funkat ok.

Nu skulle jag vilja ha möjlighet att spela med 5.1 ljud i båda rummen också, så det måste till ytterligare ett 5.1 system i rummet som PCn (högra rummet på bilden) står.

Se min inte så bra Paint-bild:

Jag har tyvärr inte varit med i matchen på många, många år, börjar väl bli lite gaggig och senast jag försökte sätta mig in lite mer i spelljud via digitalt 5.1 hade DDL och DTS connect precis kommit ut så det är väl en bra bit över 10 år sen? Så det får väl bli nån slags barn-nivå på förklaringarna här...

Är detta möjligt? Jag är inte främmande om det behövs någon slags växel mellan om det går att lösa relativt smidigt, behöver inte ha ljudet eller bilden igång i båda rummen samtidigt.

Även helt andra lösningar och utanför-boxen tänkande tas gärna emot om det är vad som krävs.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@*Mr J*:

Om du bara ska köra en i taget så kan du välja ljudutgång i windows.

Högerklicka på volymkontrollen och välj uppspelningsenheter.
Sedan bara välj den du vill spela ljudet ifrån.

Edit.
Alternativt om du vill spela på datorn och kolla film på den sekundära skärmen har jag för mig att du i program som VLC kan bestämma vilken ljudenhet programmet ska använda, separat från resten av systemet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem

Ska systemen användas samtidigt, ska de i så fall spela upp olika saker eller handlar det bara om att spela upp samma sak samtidigt i båda rummen eller att spela upp något i ett av rummen i taget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

@*Mr J*:

Om du bara ska köra en i taget så kan du välja ljudutgång i windows.

Högerklicka på volymkontrollen och välj uppspelningsenheter.
Sedan bara välj den du vill spela ljudet ifrån.

Edit.
Alternativt om du vill spela på datorn och kolla film på den sekundära skärmen har jag för mig att du i program som VLC kan bestämma vilken ljudenhet programmet ska använda, separat från resten av systemet.

En i taget duger bra.

Det jag mest undrar är väl hur 5.1 ljudet tar sig in i förstärkaren från datorn, skickar spelen automatiskt ut allt i Dolby digital eller liknande numera? "På min tid" var man tvungen att köra analogt mellan, sen kom det ljudkort med DD Live och nånstans där kom livet mellan och spelandet försvann... Vore trevligt om det gick att köra från datorn med toslink till 5.1 i rummet där datorn står och DVI till 5.1 i andra rummet från spel, det funkar alltså?

Skrivet av mrqaffe:

Ska systemen användas samtidigt, ska de i så fall spela upp olika saker eller handlar det bara om att spela upp samma sak samtidigt i båda rummen eller att spela upp något i ett av rummen i taget ?

Nej behöver inte vara samtidigt, bara man kan koppla om utan allt för många knapptryckningar. Kommer köra KBM anpassade spel i datorrummet (FPS och liknande) och de spel som lämpar sig bättre för gamepad/spelratt i andra rummet tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

En i taget duger bra.

Det jag mest undrar är väl hur 5.1 ljudet tar sig in i förstärkaren från datorn, skickar spelen automatiskt ut allt i Dolby digital eller liknande numera?

Jupp, du ställer bara in vad just den "ljudkonsumenten" klarar av om det inte autodetekteras, sedan sköter codec magin om att det låter som det ska.

Det är väldigt enkelt numera.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av *Mr J*:

En i taget duger bra.

Det jag mest undrar är väl hur 5.1 ljudet tar sig in i förstärkaren från datorn, skickar spelen automatiskt ut allt i Dolby digital eller liknande numera? "På min tid" var man tvungen att köra analogt mellan, sen kom det ljudkort med DD Live och nånstans där kom livet mellan och spelandet försvann... Vore trevligt om det gick att köra från datorn med toslink till 5.1 i rummet där datorn står och DVI till 5.1 i andra rummet från spel, det funkar alltså?

Nej Toslink är bara för ljud och DVI är bara för bild.

Du får dela upp ljudbygget i flera delar, vill du att samma förstärkare ska driva ljudet i båda rummen så behöver du kunna växla högtalaranslutningarna.
Ska du ha olika förstärkare i rummen behöver du förgrena utsignalen från datorn.
Det går också att tänka sig en lösning där du har flera utgångar på datorn och konfar om den beroende på vilket rum som ska vara aktivt.

Fundera på hur du vill driva ljudet och kolla även vilka kabellängder det kommer att handla om för långa hdmikablar blir väldigt dyrt om det ska fungera stabilt.
Vad ska visa bilden, vilken typ av bildsignal skall skickas vart, vilken bandbredd behövs ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jupp, du ställer bara in vad just den "ljudkonsumenten" klarar av om det inte autodetekteras, sedan sköter codec magin om att det låter som det ska.

Det är väldigt enkelt numera.

Vet du vilken codec som används oftast, dolby digital eller DTS från spelen? Eller finns det något annan codec som förstärkaren kan avkoda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej Toslink är bara för ljud och DVI är bara för bild.

Du får dela upp ljudbygget i flera delar, vill du att samma förstärkare ska driva ljudet i båda rummen så behöver du kunna växla högtalaranslutningarna.
Ska du ha olika förstärkare i rummen behöver du förgrena utsignalen från datorn.
Det går också att tänka sig en lösning där du har flera utgångar på datorn och konfar om den beroende på vilket rum som ska vara aktivt.

Fundera på hur du vill driva ljudet och kolla även vilka kabellängder det kommer att handla om för långa hdmikablar blir väldigt dyrt om det ska fungera stabilt.
Vad ska visa bilden, vilken typ av bildsignal skall skickas vart, vilken bandbredd behövs ?

Nja jag skickar ju ut både bild och ljud via ett DVI uttag idag. Låt vara att kanske protokollet är HDMI men kabelanslutningen och delen som går in i datorn är DVI. Så det var därför jag skrev DVI från datorn till HDMI in i förstärkaren i andra rummet.

Tror jag kanske uttryckt mig lite otydligt: Jag har idag en förstärkare och högtalarsystem per rum. Endast ett rum behöver ge ljud åt gången. DVI-HDMI kabel i tillräcklig längd och kvalite till rum 2 har jag redan redan och det funkar utmärkt för filmtittande idag. Sen har jag en toslink kabel också som jag tänkte köra till förstärkare i rum 1, eftersom den inte har någon HDMI ingång. Frågan gällde i första hand om och hur datorn kan mata ut 5.1 ljudet från spel så att förstärkare 1 som går via toslink kan koda av det och förstärkare 2 som går via DVI-HDMI kan koda av det, samt om datorn klarar av förstå den har 2 st anslutna system som går att växla mellan eller om det finns en begränsning med max antal anslutna 5.1 system. Det verkar från era svar som att det mesta ska rulla utan problem, vilket ju är trevligt.

Jag tackar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av *Mr J*:

Nja jag skickar ju ut både bild och ljud via ett DVI uttag idag. Låt vara att kanske protokollet är HDMI men kabelanslutningen och delen som går in i datorn är DVI. Så det var därför jag skrev DVI från datorn till HDMI in i förstärkaren i andra rummet.

Tror jag kanske uttryckt mig lite otydligt: Jag har idag en förstärkare och högtalarsystem per rum. Endast ett rum behöver ge ljud åt gången. DVI-HDMI kabel i tillräcklig längd och kvalite till rum 2 har jag redan redan och det funkar utmärkt för filmtittande idag. Sen har jag en toslink kabel också som jag tänkte köra till förstärkare i rum 1, eftersom den inte har någon HDMI ingång. Frågan gällde i första hand om och hur datorn kan mata ut 5.1 ljudet från spel så att förstärkare 1 som går via toslink kan koda av det och förstärkare 2 som går via DVI-HDMI kan koda av det, samt om datorn klarar av förstå den har 2 st anslutna system som går att växla mellan eller om det finns en begränsning med max antal anslutna 5.1 system. Det verkar från era svar som att det mesta ska rulla utan problem, vilket ju är trevligt.

Jag tackar.

Det är i så fall främst en mjukvarufråga och inte en fråga om ljudsystem, att ha multipla anslutningar i datorn kan vara besvärligt pga att många program bara kan använda wins standardenhet och allt som har med hdmi att göra påverkas av hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är i så fall främst en mjukvarufråga och inte en fråga om ljudsystem, att ha multipla anslutningar i datorn kan vara besvärligt pga att många program bara kan använda wins standardenhet och allt som har med hdmi att göra påverkas av hdcp.

Det verkar som jag helt enkelt får testa och experimentera lite granna och sedan återkomma. Tack för svaren!

Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Soundswitch, ifall du stör dig lika mycket som jag när man ska byta ljudenhet.
En musklick sen är de färdigt i princip