Datorn kraschar/tappar output till skärmarna
Hej Sweclockers!
Jag har nu nått en slutet av mitt tålamod och försök till att felsöka och att försöka fixa detta på egen hand.
Därför vänder jag mig nu till er i hopp om att någon klurig person där ute har en bra fix och/eller tips på vad jag ska göra.
Jag ser mig själv som en hobby-amatör när det kommer till datorer och har skruvat och pillat med datorer själv sedan jag var 12.
Aldrig sett mig själv som någon expert men tillräckligt kunnig för att kunna klura ut det mesta på egen hand.
Jag vill också tillägga att jag inte är så familjär med att vända mig till forum för hjälp så jag ber om ursäkt nu i förväg om mitt inlägg är rörigt eller osammanhängande.
Nedan så beskriver jag min långa resa med detta problem och försöker ange så mycket information jag kan.
Frågor eller funderingar svarar jag jättegärna på, vill bara försöka få ett svar på varför jag har detta problem med min dator.
Beskriv ditt problem
Jag köpte min nuvarande dator runt 2014 ifrån iBuypower. Detta var min första dator som jag inte byggt själv, köpte den när jag under tiden bodde i USA och hade då inte tid/förutsättningarna för att bygga den själv.
Hur som helst har datorn fungerat i princip felfritt fram tills i somras. En dag skulle jag starta Destiny 2 som jag tidigare har spelat felfritt i många och långa sessioner när det helt plötsligt "låste sig" i ljudet, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre, det låser sig på senaste tonen och hackar samt att skärmarna (2st, 1x 27" 1080P & 1x 24" 1080P ansluten via DVI) tappade kontakten med datorn.
Först tänkte jag att det bara var något tillfälligt så jag startade om datorn för att prova igen men så fort jag valt min karaktär i Destiny 2 och ska ladda in i "världen" så hände samma sak igen.
Skumt tänkte jag... - Och här började jag då undersöka saken djupare, jag tänkte initialt att det var spelet i sig som blivit korrupt eller dylikt (lättaste teorin att prova först). Jag provade att installera om Destiny 2 men samma problem uppstod igen.
Då detta problem enbart vid denna tidspunkt uppstod i Destiny 2 så lade jag inte någon mer energi på problemet utan slutade spela Destiny 2 istället (var bara ett "sidoprojekt" för mig).
En tid senare deltog jag i ett LAN med några vänner där vi spelade Starcraft 2 custom mods där nu detta problem började uppstå igen lite här och där när vi spelade, fanns ingen röd tråd utan samma felsymptom fast inte alltid efter samma tid i spelet. Problemet uppstod även i Darksiders Remastered efter några minuters av speltid.
Då började jag kontrollera värmen samt prova HDMI istället för DVI samt 1 skärm istället för två där samma fel uppstod hela tiden.
Inga problem med temperaturerna heller.
Nåväl tänkte jag... - Jag spelar bara Starcraft 2 när jag är på LAN med mina vänner.
Veckorna gick och problemet har aldrig uppstått i mina huvudspel som är World of Warcraft och League of Legends så jag glömmer nästan bort det mellan gångerna felet uppstår.
I höstas köpte jag en begagnad i7 4970K som jag installerade istället för den ursprungliga i5:an som satt i burken. Detta gick som en dans på rosor, inga problem och jag passade även på att stresstesta den i Aida64 Extreme utan några som helst problem eller thermal throttling.
Dock nu sedan årsskiftet så har problemet eskalerat och börjat påverka spel som jag tidigare har kunnat spela utan problem där bland annat Realm Royal har fungerat felfritt, men nu kan jag inte ens starta spelet utan att det direkt slocknar, ljudet låser sig och jag måste reboota datorn (den stängs alltså aldrig av utan fortsätter snurra, det är ljudet och bilden som "dör").
Sedan började det även uppstå i Heroes of the Storm där det kan fungera i flera dagar men sen dör det efter några minuter inne i ett game och varje game därefter.
Jag har bytt ut det tidigare 750W nätaggregatet som satt i datorn som jag trodde kunde vara orsaken att det t.ex. börjat ge upp mot ett 650W Brons Cert.
Jag har rengjort PCI-Express slotten samt RAM-slotsen, flyttat runt RAM-stickorna i olika slots och kört Windows Minnesdiagnostik.
Windows felloggen loggar ingenting kring detta utan enbart när datorn startas om då det är jag som trycker på reset-knappen.
Det lustiga är att det fortfarande fungerar felfritt i World of Warcraft (förutom 1 gång där felet uppstod på en specifik karaktär på ett specifikt ställe och har aldrig uppstått igen sedan dess) och league of legends.
Nästa steg i ledet i min värld är att antingen köpa nytt grafikkort eller moderkort. Dock är detta något jag vill vänta in i det sista med då det skulle resultera i kostnader som jag inte har möjlighet att lägga ut för stunden.
Jag börjar bli desperat här och vet inte vart jag ska börja nu... Jag har installerat om Windows, avinstallerat grafikdrivrutiner och installerat dom igen, det är inga problem med värmen, inga felloggar, inga blåskärmar, ingenting...
Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Nej
Beskriv ditt system
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Tidigare i5 4690 - Nuvarande: Intel Core i7 4970K
Processorkylare: Asetek 510LC
Moderkort: MSI Z97 Guard-Pro
Minne: DDR3-1866 G.SKILL RipjawsX (2x 4GB, 1X 8GB)
Grafikkort: GTX 970 Evga
Hårddisk: 256GB Apotop SSD, 1TB HDD
Nätaggregat: 650W Brons certifierat Corsair
Övrig kylning: Sitter en 200mm fläkt på framsidan som suger in och sedan en fläkt på vardera sida av kylblocket till CPUn som sitter monterad upp till back i chassit, en för insug och en för utblås.
Övriga komponenter: -
Temperaturer: Idle - CPU 36-40 grader, GPU 45-50 grader. Under load - CPU 70-80 grader, GPU 70-85 grader.