Permalänk
Medlem

Alla mina filer

Hallå

Jag antar att det är kört men jag vill iaf kolla om det skulle finnas en chans på miljonen att det går att lösa

Jag uppdaterade just min dator till macOS Mojave 10.14.1
Jag har gjort uppdateringar förut även om jag erkänner att det var ett tag sedan.

Nu när installationen är klar så saknas massa filer, bilder, filmer. Dessa låg tidigare under "Alla mina filer" som då fanns i finder.
Nu finns inte "Alla mina filer" kvar och allt det som låg där är borta...
Finns det någon chans att kunna få tag på detta? Antar att det är kört men jag hoppas ju och det sägs ju att hoppet är det sista som överger en.

Kan väl även erkänna att jag ångrar att jag nu har en mac, tycker det är riktigt krångligt med alla synkroniseringar åt alla håll.

Permalänk
Medlem

@SandyJS: Nu är jag ingen Mac användare men om du har gjort en säkerhetskopia med Time Machine så skall du väl kunna återställa alla filerna.

Permalänk
Medlem

@SandyJS: Så här gör du för att återskapa Alla mina filer:

Öppna Finder och gå till din hemmapp (shift-cmd-h om du inte ser ditt namn i vänsterspalten).
Börja en sökning genom att trycka cmd-f.
Alt-klicka på plustecknet till höger om ”Typ är alla”.
Ta bort det första sökkriteriet (”Typ är alla”) genom att klicka på minustecknet bredvid plustecknet du just klickade på.
Ändra ”Senaste öppningsdatum” till ”Typ” och välj dokument istället för alla.
Ctrl/högerklicka på raden med olika saker att sortera efter och välj Tilläggsdatum om det inte redan har en bock instill sig.
Klicka på Tilläggsdatum för att sortera resultaten utifrån när de sparades.
Klicka på Spara längst upp till höger, välj ett namn (till exempel Alla mina filer) och lämna Lägg till i sidofältet ikryssat om du vill ha en genväg som förr.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt:
TACK!!

Jag har lyckats göra detta:
Öppna Finder och gå till din hemmapp (shift-cmd-h om du inte ser ditt namn i vänsterspalten).
Börja en sökning genom att trycka cmd-f.
Alt-klicka på plustecknet till höger om ”Typ är alla”.
Ta bort det första sökkriteriet (”Typ är alla”) genom att klicka på minustecknet bredvid plustecknet du just klickade på.
Ändra ”Senaste öppningsdatum” till ”Typ” och välj dokument istället för alla.

Detta hänger jag dock inte med på
Ctrl/högerklicka på raden med olika saker att sortera efter och välj Tilläggsdatum om det inte redan har en bock instill sig.
Klicka på Tilläggsdatum för att sortera resultaten utifrån när de sparades.
Klicka på Spara längst upp till höger, välj ett namn (till exempel Alla mina filer) och lämna Lägg till i sidofältet ikryssat om du vill ha en genväg som förr.

Ctrl/Högerklicka på vilken rad? Vart ska det eventuellt finnas en bock? Ja jag är väldigt blåst på sådana här saker. Behöver gå många kurser för att förstå det jag vill förstå, men det finns ju inte

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt:
Nu har ja sovit lite på saken så nu fick jag till det
Ja hade ju inte lista som visningsalternativ utan ikoner vilket ja inte tänkte på i natt.

Stort stort tack

Vet du nästa fundering nu, innan uppdateringen under alla mina filer så var det uppdelat dokument, pdf, bilder, filmer osv. Kan man få till det? Nu ligger allt under samma vilket såklart funkar men blir svårare att få koll.
Jag håller på att gå igenom allt på datorn och rensar så det kommer förhoppningsvis inte ligga så mycket där sen. Rensar ju för att datorn är seg för det är för mycket i den... uppdaterade för att se om den skulle bli lite snabbare när tillräckligt mycket minne fanns för det....

Jag törs ju inte radera saker jag inte fattar vad det är, men det ligger ju även väldigt mycket saker under alla mina filer och mycket av det förstår jag inte om det måste vara där eller kan raderas. T ex så verkar personer jag t ex mailat med fått en "egen rad/egen ikon" då det är en ikon med sådana personers namn.

Ursäkta min okunskap

Permalänk
Medlem

@SandyJS: Hej, tänkte att det skulle komma som följd fråga. Det är det du ser på bilden, du gör nya sökningar och anger vilka filtillägg som ska vara med.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)