MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:

Snabb googling så verkar det stämma. Den ligger under kraven för tung på motoreffekt.

Kraven är nettoeffekt av minst 50 kW, cylindervolym på 595cc och en tjänstevikt som överstiger 175 kg,

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Panzerfister stämmer helt rätt. Jag har släppt transalpen och börjat blicka mot Suzuki, Honda 750 fighters, gamla sådana önskar jag hade haft råd med ABS men det får vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@Panzerfister stämmer helt rätt. Jag har släppt transalpen och börjat blicka mot Suzuki, Honda 750 fighters, gamla sådana önskar jag hade haft råd med ABS men det får vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

För uppkörning finns det säkert nån bra hoj du kan hyra privat, Transalpen jag hade (en -05:a tror jag) var perfekt som förstahoj. Lätt att ha att göra med, bra körställning, linjärt effektuttag ur motorn, lättdoserade bromsar, välbalanserad ect ect.

Kanske inte direkt fullpackad med körglädje då den ger ett väldigt snällt intryck bakom styret men för att rulla med första sommaren är den verkligen perfekt (plus att då tycker man ju alltid att det är roligt att köra oavsett hoj )

Permalänk
Medlem

Svaret är en harley, alltid

Permalänk
Skäggig legend

Min lilla baby, CB1000R <3

Hade en Hornet innan som jag sålde...

Dold text
Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@XHI Jäklar så fet! Snyggaste färgen på den modellen också! Gillar pipan du har på den. Austin Racing vet hur man ger hojar ett riktigt rått ljud och en cool look!

Permalänk
Medlem

Nu börjas det igen

Tröttnade lite på mitt ABUS larmlås då det typ alltid hinner börja piiiiipa innan man vrider av det, så inhandlade ett utan larm så man nu slipper skämmas. Dock är det larmade bra att ha när metallhästen står orörd hemma.

Jag har redan postat jackan jag använder här nånstans (MERC Stealth) men tänkte nu komplettera för de riktigt varma dagarna, med en hoodie. Riktigt multi-layer material vad jag kan se, och sen i med D3O skydd (har en hel hög liggandes här).

Passade också på att förbättra hjälmrengöringskittet, flugor blir det aldrig få av.

Och till sist en reflexväst, som förmodligen aldrig kommer att användas...

Vart ju lite rabatt iaf...

Permalänk
Medlem

@XHI: Som jag postade i någon annan tråd så är den nedersta riktigt fin, gärna fler bilder om du har, utomhus med dig på kanske?

Permalänk
Medlem

Finns det någon Facebook sida för street fighters? Var inne på sporthojs men dessa hojar är inte riktigt min grej!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Calma:

Dags för MC och kom nyss upp en Yamaha Tracer 900GT (lätt begagnad) på blocket för runt 110.000. (20-25.000 under nypris)

https://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_tracer_900_gt_84...

Vad tror vi om denna kontra Ducati Multistrada 950?
Har en bra kontakt inom Ducati så kan nog få ett hyfsat pris på en ny men lutar ändå åt Yamaha.

Är nybörjare men vill ha en motorcykel att växa med och känner att jag vill köpa en ny eller väldigt lätt begagnad.

Är det värt 20-25.000 i prisskillnad för 900 GT istället för 900?
Color Matched Hard Side Cases, Quick Shifter, Cruise Control, TFT Meter, Heated Grips, Fully Adjustable Front Fork, Remote Preload Adjustable Rear Shock är det som saknas på 900.

Jag är inte ute efter att åka speciellt fort utan vill ha en schysst behaglig motorcykel att åka längre sträckor med.

Jag Körde Multistrada 950 S häromdagen, mycket trevlig hoj. Annars är min favorit hittills i år KTMs 790 Adventure R, har ca 30 mil under bältet på den och den vanliga adventure 790, den är bland det mest smidiga och lättkörda jag kört på länge!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Finns det någon Facebook sida för street fighters? Var inne på sporthojs men dessa hojar är inte riktigt min grej!

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ju finnas några som kör streetfighters på sporthoj of sweden men tror inte det är lika många som bygger om sporthojar längre när du idag kan gå och köpa en nakenhoj med rak körställning och sporthojsmotor från fabrik.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med hoodien so far. Sitter bra på kroppen (L, 1.85, 75 kg) och skydden verkar sitta där dom ska. Ryggskydd skickades inte med men har ett par liggandes på landet. Lite tjockare (material) än jag gissade på men den känns mjuk och rörlig. Kanske lite mer åt jackhållet än tröja. Fin design och material, parallella sömmar vid axlar för lite mer detaljer. Lagom åtsittande vid halsen, går upp en bit, inte sådär hängandes som mjuka hoodies kan vara runt halsen. Lagom bred/lång för mina proportioner, nedre delen går lite under bältet, och den är inte tokbuffig vid axlarna eller runt midjan.

Återstår att se om denna blir svalare än Merc Stealth, snyggare och bättre passform (enligt mig) är det iaf. Slängde med reflexvästen samt rengöringskittet på bilden, hoodien gör sig inte så bra i mörker tyvärr.

Bättre bilder där jag inhandlade den

Tog en mörkerbild med blixt i hopp om mer detaljer, det enda man kan konstatera är att reflexvästen fungerar utmärkt.

Sedan det nya låset, ickelarmat.

Jädrans att vädret ska vara så kasst, haglade och stormade förra helgen. Denna helg ska pendla mellan 0-12 grader med lite regn, och typ vind 12 ms. Jag har inte mc:n här i stan och tänker inte ta med den i sådant väder, då återstår bara helgerna och chansen för fint väder minskar ganska drastiskt.

Permalänk

Här nere i Skåne är det bra väder! Har kört MC sedan februari nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Mookachacka: Vilken lyx! Här vart de 10 första milen i lördags, riktigt nice å komma ut på metallhästen igen...

Permalänk
Medlem

Följt denna tråden sen start, på måndag är det min tur att köra första lektionen.
Lyckades få tag på full utrustning för ca 12000kr nytt.
Hjälm Shoei GT air. Cardo system för kommunikation (nu monterat i hjälmen). Allvädersjacka och byxor från Scott. Jacket Storm DP och Pant Storm DP. Höftskydd och ryggskydd. Handskar fick bli Halvarsson Beast.
Ett par stövlar också men då jag har storlek 48 hade jag inte mycket att välja på. Allt passar bra utanför hojjen så hoppas det blir bra på..
Sen blir det en lång sommar och höst innan jag fyller 24 för att ta kortet.
Jag funderar på en instegshoj för 15-25k och sedan typ en MT-07 / MT-09 eller Kawasaki Versys / Z900. Jag är lång (1.95M)så jag måste ha en rätt stor hoj där jag fortfarande kan sitta någorlunda upprätt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Följt denna tråden sen start, på måndag är det min tur att köra första lektionen.
Lyckades få tag på full utrustning för ca 12000kr nytt.
Hjälm Shoei GT air. Cardo system för kommunikation (nu monterat i hjälmen). Allvädersjacka och byxor från Scott. Jacket Storm DP och Pant Storm DP. Höftskydd och ryggskydd. Handskar fick bli Halvarsson Beast.
Ett par stövlar också men då jag har storlek 48 hade jag inte mycket att välja på. Allt passar bra utanför hojjen så hoppas det blir bra på..
Sen blir det en lång sommar och höst innan jag fyller 24 för att ta kortet.
Jag funderar på en instegshoj för 15-25k och sedan typ en MT-07 / MT-09 eller Kawasaki Versys / Z900. Jag är lång (1.95M)så jag måste ha en rätt stor hoj där jag fortfarande kan sitta någorlunda upprätt.

Jag började på en Transalp XL600V och monterade motorbågar på den.
Rätt bra nybörjar hoj som man kan lära sig lite mer att köra på och som man inte behöver vara rädd för att tappa
Bra att köra lite offroad med också
Kostar runt 15-25k beroende på skick och tillbehör

Är också 195cm lång.

MT-07 är rätt liten och skulle rekommendera MT-09 istället för vår längd.
Kör själv nu på en BMW F800GSA -15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag började på en Transalp XL600V och monterade motorbågar på den.
Rätt bra nybörjar hoj som man kan lära sig lite mer att köra på och som man inte behöver vara rädd för att tappa
Bra att köra lite offroad med också
Kostar runt 15-25k beroende på skick och tillbehör

Är också 195cm lång.

MT-07 är rätt liten och skulle rekommendera MT-09 istället för vår längd.
Kör själv nu på en BMW F800GSA -15

Åh va skönt, jag har bara provsuttit MT-07 i butik (ej kört) men trodde att det skulle vara nåt liknande.
Jag ska definitivt titta på en nybörjarhoj där jag inte är rädd att tappa, för det tror jag definitivt att jag kommer göra någon gång. ;D

BMW F800 har jag också kikat på! Fin.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min lilla baby, CB1000R <3

Snyggt! Hade också velat ha min inomhus. Svårt med trappor! Och sambo!

Permalänk
Skäggig legend

@Sh4d0wfi3nd Bra och grattis till ett bra beslut!

När det gäller första hoj ska jag berätta det jag glömde tänka på när jag köpte min första hoj i din ålder, En CB600FA 2012 med öhlis bak, yoshimura etc.

1. Köp en billigare hoj, (precis som du tänker göra)
2. ABS
3. Du kommer antagligen tappa denna, så om du köper en dyr sak, köp puckar.
4. Vind. Köpet eller med vindruta?
5. BRA däck. Gärna Michelin Pilot Road 4.
6. Se till att ha bra sidospeglar. Din kropp täcker enormt mycket på många modeller.

Jag tänker direkt på en ER-6. Nästan alla har ABS och går att få tag på riktigt riktigt billigt. Tror det är efter 2010 som motorerna blev gummiupphängda så man slipper vibrationerna och skakiga sidospeglar. Grymt starka på låga varv men låter tyvärr som en v-twin gör, likt en gräsklippare.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Väcker tråden igen!

Jag ska ta tung mc kortet innan sommar. Jag har vana med cross då jag motionerar och busar med det. Samt mek vana då jag skruvar allt på crossen själv. Har egen varmgarage och allt därtill, är 27år gammal.

Jag kommer försöka ta kortet maximalt 15000 i budget.

Jag har lagt följande:
150:- syn
900:- riskettan
129:- ikörkort mc app android för all teori
1000:- mc ställ begagnat

Skor, hjälm, skyddsväst, knäskydd har jag redan iom crossen.

Kommande kostnader blir:
Risktvåan som bokas så snart det släpps
Teori och uppkörningsprov.
Ev en eller två hojkörning med trafikskola för uppskattning.

Tänkte slänga crossen min på släpet och köra till låg och högfartsbanan där jag bor och öva med detsamma. Funderar på att byta min packmoped mot en TransAlp 650 eller liknade som uppfyller kravet för tung mc. Om någon av er bor i närheten av Umeå så pma mig, behöver fixa egen mc innan!

Uppdaterar med hur det går löpande!

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering. Nu är ettan genomförd och i veckan släpps tvåan så jag håller gluggarna på när det släpps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

@Sh4d0wfi3nd Bra och grattis till ett bra beslut!

När det gäller första hoj ska jag berätta det jag glömde tänka på när jag köpte min första hoj i din ålder, En CB600FA 2012 med öhlis bak, yoshimura etc.

1. Köp en billigare hoj, (precis som du tänker göra)
2. ABS
3. Du kommer antagligen tappa denna, så om du köper en dyr sak, köp puckar.
4. Vind. Köpet eller med vindruta?
5. BRA däck. Gärna Michelin Pilot Road 4.
6. Se till att ha bra sidospeglar. Din kropp täcker enormt mycket på många modeller.

Jag tänker direkt på en ER-6. Nästan alla har ABS och går att få tag på riktigt riktigt billigt. Tror det är efter 2010 som motorerna blev gummiupphängda så man slipper vibrationerna och skakiga sidospeglar. Grymt starka på låga varv men låter tyvärr som en v-twin gör, likt en gräsklippare.

Tack för tipsen.
1,2,3 har jag tänkt på och kommer ha i åtanke / krav. 4, osäker ( stadskörning eller småvägar mot landsbygden blir det nog mest).
5 är ett givet, kör alltid bästa däcken på bilen och kommer inte snåla på motorcykeln där risken för skada är tusenfalt större.
6. Denna har jag nog inte riktigt tänkt på, speglarna måste passa och jag vet att det finns tredjepart / aftermarket att sätta på så det får nog bli närmare ett köp och modell jag tittar på det.
ER6 är en av de jag kikat på som har det mesta, eller nån annan enklare 600-700cc.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tack för tipsen.
1,2,3 har jag tänkt på och kommer ha i åtanke / krav. 4, osäker ( stadskörning eller småvägar mot landsbygden blir det nog mest).
5 är ett givet, kör alltid bästa däcken på bilen och kommer inte snåla på motorcykeln där risken för skada är tusenfalt större.
6. Denna har jag nog inte riktigt tänkt på, speglarna måste passa och jag vet att det finns tredjepart / aftermarket att sätta på så det får nog bli närmare ett köp och modell jag tittar på det.
ER6 är en av de jag kikat på som har det mesta, eller nån annan enklare 600-700cc.

Just ER6 finns ju med och utan kåpor, rolig cykel överlag. Sveriges mest sålda av en anledning. Billig att försäkra och äga. Går sällan sönder och är lätt att serva själv. Ett givet val om du kan åka och kolla på en äldre, sitta, köra och känna av

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

@Sh4d0wfi3nd Bra och grattis till ett bra beslut!

5. BRA däck. Gärna Michelin Pilot Road 4.

Beroende på hur aktivt du kör så är i mitt tycke Dunlop SportSmart II ett bättre val!
Sedan är det många som pratar sig varma för Metzeler M7RR som jag dock inte hunnit testa

Permalänk
Medlem

På tal om däck, under riskettan rekommenderade man att i Sverige så ska man köpa mjuka däck eftersom vi har så kalla vägar. Kostnaderna blir lidande men bättre grepp desto på både dag och natt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Beroende på hur aktivt du kör så är i mitt tycke Dunlop SportSmart II ett bättre val!
Sedan är det många som pratar sig varma för Metzeler M7RR som jag dock inte hunnit testa

Jag kör metzeler m7rr, fungerar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

På tal om däck, under riskettan rekommenderade man att i Sverige så ska man köpa mjuka däck eftersom vi har så kalla vägar. Kostnaderna blir lidande men bättre grepp desto på både dag och natt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var de mycket tydliga med på min risketta också. "snåla inte på däcken, och tänk på att köpa mjuka däck *insert 2 däck som vi fick känna på osv osv*".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skäggig legend

Bästa regndäcket är Pilot road 5. Utan att överdriva. De är helt enkelt bäst. Mums.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

RSV4 är fan en underbar hoj, Köpte den ny slutet på förra säsongen. Kommer köra den tills slutet av denna sen blir det Ninja H2 eller R1M om jag inte hinner ändra mig.

Har haft kortet i 2år och redan ägt 3 hojar. Buell 1125cr > MV Agusta F4RR > Aprilia RSV4

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/42787974_10155889784148716_2903372092227452928_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=53ab79abfdc21441d364694f6b5995d4&oe=5D4A49BF

RSV4 är fan en underbar hoj, Köpte den ny slutet på förra säsongen. Kommer köra den tills slutet av denna sen blir det Ninja H2 eller R1M om jag inte hinner ändra mig.

Har haft kortet i 2år och redan ägt 3 hojar. Buell 1125cr > MV Agusta F4RR > Aprilia RSV4

Najs, hur är aprilia att äga?
Sneglar själv på en tuono

Permalänk
Medlem

@kozmos: Jag har bara kört 100mil så den ska in på första servicen nu. Har varit 100 roliga mil men kommer bli roligare nu när varvspärren släpps så man kan gasa på riktigt. Tounon är ju en RSV4 typ så den kan jag gå i god för.

Elektroniken är <3 Fullrulle med AWC på 1 och man gör en lagom wheelie med galen acceleration.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |