Permalänk
Medlem

Port forward för plex i opnsense

Hej.

Har lite problem med att få till port forwarding för plex i opnsense. Har öppnat de portar som behövs enligt plex men får det fortfarande inte att funka. Nån som har nåt expert tips på vad jag missat?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Hej.

Har lite problem med att få till port forwarding för plex i opnsense. Har öppnat de portar som behövs enligt plex men får det fortfarande inte att funka. Nån som har nåt expert tips på vad jag missat?

https://i.imgur.com/OaC1ykW.png

du verkar lyssna på alla portar "*". Gå in på Plex-regeln och se till att portforward är från WAN-address port 32400 till 192.168.1.2 32400. Om nu 192.168.1.2 är din plex? Har du 443 öppet emot den med?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Har du ett publikt IP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

du verkar lyssna på alla portar "*". Gå in på Plex-regeln och se till att portforward är från WAN-address port 32400 till 192.168.1.2 32400. Om nu 192.168.1.2 är din plex? Har du 443 öppet emot den med?

Ah, ja det ser jag nu. Har ändrat till 32400 på wan adressen.. Har provat alla olika kombinationer snart och vet inte riktigt vad som skulle ställa till det.

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Ah, ja det ser jag nu. Har ändrat till 32400 på wan adressen.. Har provat alla olika kombinationer snart och vet inte riktigt vad som skulle ställa till det.

Vilken IP har din Plex-server? Har du även en brandväggsregel? Du måste ha både port-forward samt firewall öppet.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Vilken IP har din Plex-server? Har du även en brandväggsregel? Du måste ha både port-forward samt firewall öppet.

Jepp brandväggsregel finnes, ip:t på plex-servern är 192.168.1.2

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Hej! hur ser det ut när du provar att koppla upp dig i plex?
Jag kör också OPNsense och hade problem med plex. Minnet är lite luddigt för det var ett tag sedan. Men jag vill minnas att det var den interna dns servern som ställde till det.

Permalänk
Medlem

Jag har mest haft problem med att det tagit tid innan Plex hittat fram, har tagit ett par dagar och jag vill minnas att när jag hade problem med det och frågade på Plex forum så var det svaret, att det tog ett tag? Vad det nu är som ska ta sån tid??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Hej! hur ser det ut när du provar att koppla upp dig i plex?
Jag kör också OPNsense och hade problem med plex. Minnet är lite luddigt för det var ett tag sedan. Men jag vill minnas att det var den interna dns servern som ställde till det.

Först står det att jag är ansluten via "Nearby" men går jag då in i settings så är remote access röd och säger att "Not available outside your network"

Slutar väl med att jag får installera en annan fw för att hålla på och mecka så här är inte så kul..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

når du plex-servern lokalt?
har du enablat remote access i plex-servern? (settings->settings-remote access)

Permalänk
Inaktiv

@Ceder_78:
Kan du ladda upp en ordentlig bild på din port forward?

Istället för från wan adr kan du pröva från wan net alternativt skapa ett alias med alla dina subnet i och köra en inverterad regel.

Försök ansluta och se om det plockas upp alls via live view.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Först står det att jag är ansluten via "Nearby" men går jag då in i settings så är remote access röd och säger att "Not available outside your network"

Slutar väl med att jag får installera en annan fw för att hålla på och mecka så här är inte så kul..

Okej, Tror det är ett annat fel än det jag upplevde. Dock så vill jag lägga in ett gott ord för OPNsense. Det kanske inte är den mest strömlinjeformade upplevelsen men definitivt en av dom bästa om man vill ha en seriös brandvägg som är open source. Om du vill ha något som är lite smidigare kan jag rekommendera Sophos gratis varianter. Mycket features men lite mer användarvänligt, dock inte open source.

Permalänk
Medlem

Tror inte någon skrivit det men även fast 32400 är default så brukar jag åka på att faktiskt sätta en tickbox i rutan och skriva 32400 inne i plex.

Vad kör du plex på för OS? testa stäng av FW på operativet för att utesluta att den inte blockerar dig.

Permalänk
Medlem

Används Unbound för DNS? Den behöver lite pyssel för att funka med plex.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Tror inte någon skrivit det men även fast 32400 är default så brukar jag åka på att faktiskt sätta en tickbox i rutan och skriva 32400 inne i plex.

Vad kör du plex på för OS? testa stäng av FW på operativet för att utesluta att den inte blockerar dig.

Samma för mig, det var först då jag fick den att bli grön. Pfsense kör jag då, men de är ju ganska lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag installerade pfsense istället, nu rullar allt som det ska.

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Inaktiv

@Ceder_78: Trist. OPNsense är ju det nya

Permalänk
Medlem

Jo jag vet. Gillar inte gränssnittet på pfsense heller men fick allt att rulla efter 10 mins pillrande så då får det bli så

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch