Permalänk
Medlem

Fresh windows 10 install?

För kanske 6 månader sen så upgraderade jag min cpu från Ryzen 3 1300x till en Ryen 7 1700x Jag tänkte att min cpu kanske var ganska dålig och min gpu/1060 kanske kan prestera bättre med en bättre cpu. Iallafall, jag fick inte en så stor skillnad men det var sågs på olika spel som jag spelade som t.e.x battlefield 1 som jag nu får runt 80 fps på high setting. Men jag har hör att jag borde göra en fresh windows 10 install om jag vill få den bästa prestandan Med min uppgradering. Om det kommer att göra skillnad så skulle jag nog vilja göra det men jag är bara orolig om jag nu gör en fresh windows 10 install, att alla mina spel och allt som jag har sparat på datorn kommer att raderas. Kommer det hända eller är jag good to go med att göra installationen.

Permalänk
Medlem

Med en fresh install antar jag att man menar en formatering, d.v.s man tar bort ALLT från disken så att t.ex. skräpfiler och korrupta filer försvinner, det är isåfall om man har en extra disk/extern Hårddisk att föra över all sin data man behöver spara (vilket man egentligen alltid bör göra om man är rädd om den) och sen installerar om windows.

Annars är det lite som att byta golvet i ett rum utan att ta bort möblerna.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

För kanske 6 månader sen så upgraderade jag min cpu från Ryzen 3 1300x till en Ryen 7 1700x Jag tänkte att min cpu kanske var ganska dålig och min gpu/1060 kanske kan prestera bättre med en bättre cpu. Iallafall, jag fick inte en så stor skillnad men det var sågs på olika spel som jag spelade som t.e.x battlefield 1 som jag nu får runt 80 fps på high setting. Men jag har hör att jag borde göra en fresh windows 10 install om jag vill få den bästa prestandan Med min uppgradering. Om det kommer att göra skillnad så skulle jag nog vilja göra det men jag är bara orolig om jag nu gör en fresh windows 10 install, att alla mina spel och allt som jag har sparat på datorn kommer att raderas. Kommer det hända eller är jag good to go med att göra installationen.

En ominstallation av Windows raderar allt tyvärr. Du behöver göra backup och installera om allt på nytt.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Avstängd

Vid byte av själva processorn så behövs ingen nyinstallation av Windows. De är lite som att ominstallera Windows för att man satte in en extra hårddisk i datorn.
De är nog mer andra omständigheter som förmodligen påverkar. Vad har du för minnen, moderkort med mera?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vad spelar du i för upplösning? Kan ju vara grafikkortet som sätter stopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

Ram: Crucial Ballistix Sport LT White DDR4 2666MHz 2x8GB

Moderkort: Gigabyte GA-AX370 Gaming K3

Grafikkort: GTX 1060 6GB

SSD: Kingstone 480GB

HDD: Seagate Barracude 2TB

PCIe SSD: Corsair Force MP500 240GB NVMe

Nätagg: EVGA supernova 750W

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag spelar på 1080p och har en 1080p skärm med 144hz, Alla spel förutom CS:GO spelar jag 1080p på. För på CS:GO har jag Min aspect ratio på 4:3 istället för 16:9 och min upplösning på 1280x720.

Permalänk
Medlem

Har du ok kylning så den kan "boosta" upp sig? Annars är den lätt att klocka lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.