Ansluta trådlös adapter till nätverksuttag?

Permalänk
Medlem

Ansluta trådlös adapter till nätverksuttag?

Hej!

Jag har en värmepump (Nibe F750) som har ett nätverksuttag på baksidan för att kunna ansluta pumpen till internet och därigenom få fler funktioner. Dock så känns det såklart tråkigt att dra en nätverkskabel genom hela huset och in i badrummet.

Finns det något sätt att göra värmepumpen trådlös istället? Jag tänker mig någon slags adapter som man kopplar in eller liknande.

Tack på förhand,
Rikard

Permalänk
Medlem

En powerline borde fungera om det finns ett eluttag i närheten.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Aha, smart! Det bör ju finnas ett eluttag där bakom som själva värmepumpen är kopplad till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ecoriath:

Hej!

Jag har en värmepump (Nibe F750) som har ett nätverksuttag på baksidan för att kunna ansluta pumpen till internet och därigenom få fler funktioner. Dock så känns det såklart tråkigt att dra en nätverkskabel genom hela huset och in i badrummet.

Finns det något sätt att göra värmepumpen trådlös istället? Jag tänker mig någon slags adapter som man kopplar in eller liknande.

Tack på förhand,
Rikard

Du kan konfigurera en accesspunkt till klientläge, då får den "inverterad" funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan konfigurera en accesspunkt till klientläge, då får den "inverterad" funktion.

Oj, det där gick över huvudet på mig, kan du förklara lite närmare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ecoriath:

Oj, det där gick över huvudet på mig, kan du förklara lite närmare?

Skickades från m.sweclockers.com

Du skapar en trådlös brygga där du har en klient bredvid pumpen. Den tar alltså en trådlös anslutning och gör om det till kabelanslutning.
Acccespunkten har ofta en inställning som heter klient eller CPE. Vet inte om det blev lättare att förstå.

Permalänk
Medlem

Om man använder trådlöst kan det vara bra att tänka på säkerheten. Det ska inte vara för lätt för någon illvillig att sitta i en bil på gatan utanför och stänga av värmen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ecoriath:

Oj, det där gick över huvudet på mig, kan du förklara lite närmare?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk dig ett eternetanslutet wifikort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecoriath:

Oj, det där gick över huvudet på mig, kan du förklara lite närmare?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte har höga krav på prestanda så finns det enkla, billiga AP/bryggor som borde fungera fint. Bara att ansluta den i client mode till ditt redan existerande trådlösa nät.
till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5402886/zyxel-wap3205v3-n300

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag trodde knappt att det skulle gå att lösa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej! Nyfiken hur det gått för dig?
Jag har ubiqiti hemma och är i samma sits. Någon som kan rekommendera produkt från dom att köpa och koppla in? Med vänlig hälsning

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrGuld:

Hej! Nyfiken hur det gått för dig?
Jag har ubiqiti hemma och är i samma sits. Någon som kan rekommendera produkt från dom att köpa och koppla in? Med vänlig hälsning

Nanostation Loco borde väl passa för det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.