Behöver en ny datordel men vet inte vilken...

Permalänk
Medlem

Behöver en ny datordel men vet inte vilken...

Hej, har för närvarande en dator som är 5 år gammal. Problemet är att windows försöker uppdatera sig själv men hänger sig och måste sedan återställa tidigare version av windows. Jag har funderat över att köpa ett nytt moderkort, skulle det hjälpa? Isåfall behöver jag nya minnen och processor, tips?
Specs (det jag vet)
i7 3770
gtx 660
16 gb ram
Tack!

Permalänk
Medlem

Svårt att se varför det skulle vara anledningen till att datorn hänger sig.

Om du ändå är i uppgraderingstankar skulle jag säga att grafikkortet är det som skulle behövas uppdateras i dagsläget. CPU och ram bör hålla ett tag till.

Dessutom, om du skulle uppgradera moderkortet så behöver du RAM och CPU som kan användas till den och nya moderkort stödjer inte en så pass gammal CPU (Din 3770 använder en äldre socket 1155 medan nyare intel-cpuer använder socket 1151 vilket innebär att din äldre inte kan användas med det) eller heller RAM (du använder i dagsläget DDR3 när DDR4 är vad som körs i modernare maskiner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Svårt att se varför det skulle vara anledningen till att datorn hänger sig.

Om du ändå är i uppgraderingstankar skulle jag säga att grafikkortet är det som skulle behövas uppdateras i dagsläget. CPU och ram bör hålla ett tag till.

Dessutom, om du skulle uppgradera moderkortet så behöver du RAM och CPU som kan användas till den och nya moderkort stödjer inte en så pass gammal CPU (Din 3770 använder en äldre socket 1155 medan nyare intel-cpuer använder socket 1151 vilket innebär att din äldre inte kan användas med det) eller heller RAM (du använder i dagsläget DDR3 när DDR4 är vad som körs i modernare maskiner)

Okej, men har provat att installera om windows och resetta osv men det blir alltid samma sak, den hänger sig vid x procent och sedan så måste den återställa sig, tänker att det kan vara moderkortet då det är på moderkortet windows är bindet till.
Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa kör program för stabilitet, kolla om de ger några fel.

https://www.custompcreview.com/articles/8-best-tools-stress-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Testa kör program för stabilitet, kolla om de ger några fel.

https://www.custompcreview.com/articles/8-best-tools-stress-t...

Ok tack, ska prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du försökt göra en ren ominstallation, att den gör en återställning tyder ju på att du inte testat det?

Den ska ju inte kunna göra en återställning om du rensat HDD/SSD.

Fixa en färsk USB med windows på först också om du råkar ha en kass installations-USB nu.

Permalänk
Medlem

@Wrk4Pwn: mer troligt att det är windows-disken det är fel på (hade samma problem på min laptop med dess orginal-HDD; windows skulle uppdateras, men hängde sig och fick återställas).
Skaffa en ny hårddisk/ssd och installera om windows, det borde lösa problemet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Wrk4Pwn: mer troligt att det är windows-disken det är fel på (hade samma problem på min laptop med dess orginal-HDD; windows skulle uppdateras, men hängde sig och fick återställas).
Skaffa en ny hårddisk/ssd och installera om windows, det borde lösa problemet.

Tack ska verkligen prova!

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com