Permalänk
Medlem

Wifi i lägenhet

Hej!

Har nyligen flyttat till ny lägenhet och märker att WiFi inte fungerar helt felfritt.
Har en ny router som jag vet fungerar bra och när jag kör med kabel går det felfritt.

Jag fick som förslag att wifi kan ta stryk av alla andra nät som ligger och stör.
Jag tankade hem en "wifi-analyser" till mobilen och ser att det är ruskigt många nät och det är tjockt på 2,4 G

Telefonerna och så funkar ju betydligt bättre på 5G men all min utrustning klarar inte 5G som tex. chromecast och liknande....så..

Hur löser ni det?
Någon som upplever samma problem?
Hur mycket störs signalen av att det ligger när på samma frekvenser?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Välkommen till den underbara trådlösa världen. Närmast till hands ligger byta kanal till någon som är mindre belamrad av grannar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

har du nätverksuttag i dina rum i lägenheten? Isåfall kan du bara smälla upp en accesspunkt direkt från uttaget i rummet där det är sämst så är problemet löst

Om inte så får du dra kabel från där du kan koppla och dra till dit där du har dålig uppkoppling.
Kan rekommendera denna starkt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Hade samma problem vid flytt till ny lägenhet. Lösningen fick bli att skaffa meshnätverk, valde Amplifi och har sedan dess utmärkt wifi.

Permalänk
Avstängd

Kör på 5GHz, det är det enda som funkar i sådana miljöer. Tyvärr blir det ju problematiskt med produkter som inte stöder det, som gamla Chromecast. Fördelen med just CC är ju att den är så billig att det inte blir så farligt dyrt att köpa en ny som funkar. Värre är det med hembiostärkare och sånt, jag har löst det med en WiFi-förlängare som har en ethernetutgång, det tillsammans med en switch kan förse hela tv-bänken med trådat nät via 5GHz, men då krävs förstås ethernet på dessa produkter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Hej!

Har nyligen flyttat till ny lägenhet och märker att WiFi inte fungerar helt felfritt.
Har en ny router som jag vet fungerar bra och när jag kör med kabel går det felfritt.

Jag fick som förslag att wifi kan ta stryk av alla andra nät som ligger och stör.
Jag tankade hem en "wifi-analyser" till mobilen och ser att det är ruskigt många nät och det är tjockt på 2,4 G

Telefonerna och så funkar ju betydligt bättre på 5G men all min utrustning klarar inte 5G som tex. chromecast och liknande....så..

Hur löser ni det?
Någon som upplever samma problem?
Hur mycket störs signalen av att det ligger när på samma frekvenser?

https://store.google.com/product/chromecast_ultra_specs

Stödjer tyvärr inte MU-MIMO, men 5 GHz iaf.

Byt prylar till sånt som stödjer 5 GHz.

Ang störningar på andra nät i närheten, kolla upp Hidden Node.

Spelar ingen roll om det är samma SSID, så länge de ligger på samma kanal så uppfattar APn all trafik, skickar din enhet data samtidigt, krockar paketen och man får en random wait time. Är det många nät på samma frekvens så ökar risken att man krockar igen vid nästa sändning. Har du otur så timar sessionen ut innan paketet går iväg och det får skickas på nytt. Skickas 8%ish av paketen om så kommer du märka det, vanligen känns nätet segt.

Edit:
Det är en av anledningarna till att MU-MIMO (kommer med 802.11ac wave2, även kallad WiFi 5 wave 2) är så bra, då kan du skicka och ta emot paket från flera enheter samtidigt, om du tex har en router med 4 sändare och 4 mottagare samt 4 spatial streams (4x4:4), så kan den tex prata med 3 enheter som har 2x2:2, 1x1:1 samt 1x1:1, samtidigt. Om alla stödjer 802.11ac wave2 då, nu finns det bara på 5 GHz så hjälper inte jättemycket på 2.4 GHz nätet.

Du kan även kika på 802.11ax (WiFi 6) som är väldigt nytt. Men om man vill vara framtiddsäkert, kika på OFDMA som är den stora fördelen, som jag förstått det ska den även kunna köra på 2,4 GHz och 5 GHz samtidigt, tror den kommer köra på kanaler mellan 1 GHz och 7 GHz, något får gärna rätta mig om det är fel.
Dock som vanligt så måste ju alla enheter ha stöd för tekniken för att man ska få ut fulla fördelarna med dom.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

har du nätverksuttag i dina rum i lägenheten? Isåfall kan du bara smälla upp en accesspunkt direkt från uttaget i rummet där det är sämst så är problemet löst

Om inte så får du dra kabel från där du kan koppla och dra till dit där du har dålig uppkoppling.
Kan rekommendera denna starkt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Tyvärr bara tillgång till ett nätuttag i hallen.... kan iofs dra en kabel från switchen/routern till vardagsrummet men vore skönt att slippa.
Kanske får ta och skaffa nyare chromecast kanske som klarar 5G...

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Håller med övriga, 2.4 GHz är hopplöst i lägenhet, men 5 GHz funkar kanon för mig.

Sen är det ju inte allt som behöver supermycket bandbredd. Körde länge med den gamla Chromecasten på 2.4 GHz innan jag uppgraderade, och det funkade helt OK ändå. Krävs inte så mycket bandbredd för att strömma lite Youtube och Netflix.

Har fortfarande ett par gamla surfplattor som bara klarar 2,4 GHz, och även om man inte får ut någon superhastighet med dem funkar det för att kolla Facebook och enkel surf...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD