Rykte: Red Dead Redemption 2 för PC avtäcks i april – blir exklusivt för Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@Illunwe: Visst det kanske är ett falskt antagande, men situationen med t.ex AMD/Nvidia visar ju tydligt att det inte alltid är den som gör den bästa produkten till bäst pris som säljer mest.
Jag tror fortfarande att exklusivitet är (i princip) den enda vägen in, egentligen slog ju steam igenom på samma sätt då jag vill minnas att det var ett krav för att köra HL2?
Dessutom verkar vi ju vara överens om att en situation med flera launchers/butiker som konkurrerar (med vad det nu än är) är bättre än att vi bara har Steam att vända oss till.
Det hade ju så klart varit bäst om alla spel släppts till alla launchers samtidigt och butikerna bara konkurrerade med pris och om att ge den bästa kundupplevelsen, men det känns som en utopi i dagsläget.

Förutom att HL2 var deras egna spel, samt en förutsättning för att bygga ut på officiella tävlingar online samt för att motverka både fusk och piratkopior. Sedan hade väl CS 1.6 krav på STEAM också???
Sedan att STEAM växte har ju en liknelse med EGS, ett stort spel online och folk köper det trots att det är nya krav som ingen egentligen gillar. Dock så har ju STEAM aldrig stått för exklusivitet i försäljningen - du har kunnat köpa fysiska discar, online koder etc som har varit en del i konkurrensen som gynnat kunderna. Jag har köpt få spel direkt på STEAM då det varit så dyrt jämfört med CDON, webbhallen Greenmangaming etc.
Mitt största problem är inte en launcher till, det är EPICs tillvägagångssätt. Exklusivitet i vilken utforming det än är är skit i mitt tycke. Jag ogillade skarpt Blizzard i början, men det är deras egna spel. Ubisoft även så, men det är också deras egna spel - så om man vill distribuera sina egna spel - fine. EGS för EPIC spel - inga problem. Jag hade EPIC launchern innan. Använde den sketsällan då jag inte spelar Fortnite och Unreal ersattes av Doom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Förutom att HL2 var deras egna spel, samt en förutsättning för att bygga ut på officiella tävlingar online samt för att motverka både fusk och piratkopior. Sedan hade väl CS 1.6 krav på STEAM också???
Sedan att STEAM växte har ju en liknelse med EGS, ett stort spel online och folk köper det trots att det är nya krav som ingen egentligen gillar. Dock så har ju STEAM aldrig stått för exklusivitet i försäljningen - du har kunnat köpa fysiska discar, online koder etc som har varit en del i konkurrensen som gynnat kunderna. Jag har köpt få spel direkt på STEAM då det varit så dyrt jämfört med CDON, webbhallen Greenmangaming etc.
Mitt största problem är inte en launcher till, det är EPICs tillvägagångssätt. Exklusivitet i vilken utforming det än är är skit i mitt tycke. Jag ogillade skarpt Blizzard i början, men det är deras egna spel. Ubisoft även så, men det är också deras egna spel - så om man vill distribuera sina egna spel - fine. EGS för EPIC spel - inga problem. Jag hade EPIC launchern innan. Använde den sketsällan då jag inte spelar Fortnite och Unreal ersattes av Doom.

Det stämmer inte, Steam har haft exklusivitet för flera spel. Minns när Civ 5 kom och även CD-rom versionen krävde att man körde det genom Steam och där andra distributörer stängdes ute, vilket gjorde spelet Steam exklusivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det stämmer inte, Steam har haft exklusivitet för flera spel. Minns när Civ 5 kom och även CD-rom versionen krävde att man körde det genom Steam och där andra distributörer stängdes ute, vilket gjorde spelet Steam exklusivt.

Det har du helt rätt i.

Civilization 5 använde Steamworks, en Steam-tjänst.
Vilket tillhandahåller features såsom mod workshop, Steam matchmaking, achievements, och dylikt.
Vi kunder fick alltså någonting av denna exklusiviteten.

Viljan att acceptera negativa saker beror på vad man får för det, vilket I Epic's fall verkar vara ingenting.
När det ändras så kommer jag värma upp för de, men tills det så känns det rätt så kasst.

Mitt drömscenario i det hela är att Steam tröttnar på denna skiten, halverar sin avgift och går hem. (verkar föga troligt)
Då blir det 12% mot 15%, och 3% skulle jag anse som rätt så lite för de features som Steam medför.

Vet inte om jag är en udda användare, men jag använder mods flitigt, och ser då just workshop som väldigt hjälpsamt.
Så för just mig är workshop värt relativt mycket, om än det kan förbättras på vissa sätt.

De var ju inne på att kunna 'sälja' mods, men kanske Steam skulle kunna betala mods lite från deras andel?
Detta med förhoppningen att uppmuntra större/bättre mods. Kanske har den motsatta effekten dock. Värt ett försök?

'Mod reviews' kanske vore någonting att ha också. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det stämmer inte, Steam har haft exklusivitet för flera spel. Minns när Civ 5 kom och även CD-rom versionen krävde att man körde det genom Steam och där andra distributörer stängdes ute, vilket gjorde spelet Steam exklusivt.

Kommer inte ihåg vilka de andra distributörerna skulle vara - men jag minns att jag ogillade CIV 5 pga detta. En av anledningarna till att jag började köpa på GOG när man kunde välja.

Så att STEAM har exklusivitet genom att en distributör väljer att lansera på STEAM betyder inte att STEAM står för exklusiviteten - såvida de inte betalade för att det skulle vara så. STEAM äger såvitt jag vet CIV 5 spelet utan det var upp till 2K.

Också, spelet släpptes till Mac och Linux - vet inte vilka som distribuerade spelen där...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Kommer inte ihåg vilka de andra distributörerna skulle vara - men jag minns att jag ogillade CIV 5 pga detta. En av anledningarna till att jag började köpa på GOG när man kunde välja.

Så att STEAM har exklusivitet genom att en distributör väljer att lansera på STEAM betyder inte att STEAM står för exklusiviteten - såvida de inte betalade för att det skulle vara så. STEAM äger såvitt jag vet CIV 5 spelet utan det var upp till 2K.

Också, spelet släpptes till Mac och Linux - vet inte vilka som distribuerade spelen där...

Så exklusivitet gör ingenting bara för att distributören/utvecklaren inte får pengar för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Så exklusivitet gör ingenting bara för att distributören/utvecklaren inte får pengar för det?

Varför frågar du mig det? Är det det du får ut av föregående diskussion? Förstår inte riktigt din fråga eller koppling men jag ogillar exklusivitet oavsett, personligen. Hur ställer du dig själv i frågan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Varför frågar du mig det? Är det det du får ut av föregående diskussion? Förstår inte riktigt din fråga eller koppling men jag ogillar exklusivitet oavsett, personligen. Hur ställer du dig själv i frågan?

Försöker komma på hur jag tänkte igår, men jag måste ha missuppfattat nånting. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Försöker komma på hur jag tänkte igår, men jag måste ha missuppfattat nånting. My bad.

Absolut ingen fara - jag bara funderade på om det jag skrev var oklart eller om du hade någon annan finurlig spin på det hela.
Ha en grym helg!

Permalänk
Inaktiv

Någon som har hört något? Jag har kollat Rockstargames sida då och då idag, men inget nytt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Någon som har hört något? Jag har kollat Rockstargames sida då och då idag, men inget nytt ännu.

Där kommer inte stå något, då det var fake news.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Inaktiv

@Darkie: Hopp... Får hoppas de droppar det till PC inom 1 år åtminstone

Permalänk
Inaktiv

Så länge folk fortfarande köper sharkcards och liknande i GTA V så lär nog inte Rockstars ha någon större brådska.

Jag är tacksam över att Rockstars faktiskt lanserade RDR2 öht. Deras fokus verkar mest ligga i GTA Online på senare år.