bästa kablar mellan switch och patchpanel?

Permalänk
Medlem

bästa kablar mellan switch och patchpanel?

Tjena,

Ska köpa min första patchpanel och har ingen erfarenhet av rackskåp direkt. Har en unifi 16port 150w switch och nu köpt en delock patchpanel. Båda är 1u och kommer sitta i ett rackskåp.
Vilka är de bästa kablarna för att snyggt dras på framsidan av racket mellan patchpanelen och switchen framifrån alltså. Tänker mig typ 15cm långa nätverkskablar? Eller rekommenderar ni en annan storlek? Var köper man dom? Färg kan vara svart rätt igenom spelar ingen roll.

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Exempelvis denna kabeln (finns 0,15, 0,5 1 etc):
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...
Den är väldigt trevlig, bygger väldigt lite plats.

Sedan kanske en hållare:
https://www.dustin.se/product/5010673342/kabelhallare?ssel=fa...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
För att påverka luftflödet så lite som möjligt i rackskåpet.
Kanske?
Patch Cat6 UTP Slim LSZH om det räcker med Gigabit kabel eller Patch Cat.6A UTP Slim LSZH om det behövs 10 Gigabit kabel.

Båda finns här Direktronik, så om dessa inte faller i din smak, så kan du kolla bland deras övriga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Nima2001:
Kanske?
Patch Cat6 UTP Slim LSZH om det räcker med Gigabit kabel eller Patch Cat.6A UTP Slim LSZH om det behövs 10 Gigabit kabel.

Båda finns här Direktronik, så om dessa inte faller i din smak, så kan du kolla bland deras övriga.

Utifrån dina kabelval kan jag utläsa att du är en mycket bra människa.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Exempelvis denna kabeln (finns 0,15, 0,5 1 etc):
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...
Den är väldigt trevlig, bygger väldigt lite plats.

Sedan kanske en hållare:
https://www.dustin.se/product/5010673342/kabelhallare?ssel=fa...

Skrivet av Belzader:

@Nima2001:
Kanske?

Skrivet av Gurk:

Utifrån dina kabelval kan jag utläsa att du är en mycket bra människa.

Ni två asså...
Men sanningen är att 32 kr exkl moms.. What är det så dyrt med pytte små kablar?
Jag har ett openframe chassi så det är inte superviktigt att det är slim kablar. Ska kika vidare i deras sortiment se om de har annat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ni två asså...
Men sanningen är att 32 kr exkl moms.. What är det så dyrt med pytte små kablar?
Jag har ett openframe chassi så det är inte superviktigt att det är slim kablar. Ska kika vidare i deras sortiment se om de har annat.

Du får vad du betalar för men dom ligger nog faktiskt lite under "normalpris" för bra cat6-kablar.

//edit - ex moms, nä men då är det visst mitt i prick.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ruskigt lite roll spelar det, köp de billigaste. Jag hade inte köpt mindre än 0.5m har alldeles för många korta kablar liggandes som aldrig går att använda till något vettigt.

Visa signatur

I have free will but I choose to oscillate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ruskigt lite roll spelar det, köp de billigaste. Jag hade inte köpt mindre än 0.5m har alldeles för många korta kablar liggandes som aldrig går att använda till något vettigt.

Hej,
Jag tror dig i att det spelar väldigt lite roll i kvaliten på kablarna. De ska en väldigt kort bit ändå.
Men.. De behöver inte vara mer än 15cm långa så köper jag 50cm kommer det ju se förjävligt ut så... De ska bara vara kopplade direkt mellan en switch och en patchpanel.

Jag funderar på att köpa metervara och klippa till egna kablar istället. Tror man tjänar på det i längden och ja får exakt den längden jag vill ha.
Förutom de där extra tunna kablarna hade de inga 15cm kablar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag dök på denhär kanalen för en tid sedan, långa videos, men ganska underhållande och pedagogiskt upplagt.
https://www.youtube.com/user/FiberNinja/videos

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: ok nice. Handlar om sånt här eller ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Direktronik har överlag bra kvalitet på sina grejer kan rekomendera FS.COM också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Ja, i några av filmerna (skall se om jag hittar igen vart bara, var en bra bit in i någon av "office remake" filmerna...) så berättar han om just korta patchkablage och patchpaneler, jag postade detdär eftersom jag kom på att han visade just vad jag tror att du söker där...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

https://www.discatonce.se/se/

Här köpte jag mina kablar. Bra priser och snabb leverans!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Har köpt mina från https://www.kenable.co.uk/en/ när jag härjade som värst hemma. Har även handlat HDMI-kablar och annat smått och gott. Inte en enda har det varit fel på, visserligen nästan 2 år sedan jag handlade där sist. Frakt har gått på allt mellan några tior till någon hundralapp beroende på paketstorlek.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa Cat5e istället för Cat6. Det är svårt att böja/vrida en kort Cat6 kabel. Jag köpte 30cm Cat6-kablar och det krävs en hel del kraft för att vrida dom rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tycker du ska köpa Cat5e istället för Cat6. Det är svårt att böja/vrida en kort Cat6 kabel. Jag köpte 30cm Cat6-kablar och det krävs en hel del kraft för att vrida dom rätt.

https://www.discatonce.se/se/natverksprodukter/cat6a-stp/delt...

Jag håller inte med

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Finns det Cat6 "flatkabel"?

Edit, jag håller också på med ett rack just nu så tänkte också förbereda för en patchpanel när man ändå håller på...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Finns det Cat6 "flatkabel"?

Edit, jag håller också på med ett rack just nu så tänkte också förbereda för en patchpanel när man ändå håller på...

Ja, men jag rekommenderar dom inte...
https://www.dustinhome.se/product/5011072241/prokord-utp-cat6...

Tveklöst den kabeltypen jag länkade i början om du ska ha bra grejer. På god tvåa har jag hittat vinklade kontakter på korta patchkablar för att få undan allt framför panelen till en 48p switch.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Ja, men jag rekommenderar dom inte...
https://www.dustinhome.se/product/5011072241/prokord-utp-cat6...

Tveklöst den kabeltypen jag länkade i början om du ska ha bra grejer. På god tvåa har jag hittat vinklade kontakter på korta patchkablar för att få undan allt framför panelen till en 48p switch.

Tack!
Riskerar man förluster på de platta?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är Deltaco! Dödsfienden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

Jag kör platta deltaco på en del ställen, du riskerar inga förluster på de här avstånden.

Jag tycker ni övertänker valet av kabel till månen och tillbaka.

Visa signatur

I have free will but I choose to oscillate

Permalänk
Avstängd

Mitt skall vara till ett hem och kontorsnätverk.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag kör platta deltaco på en del ställen, du riskerar inga förluster på de här avstånden.

Jag tycker ni övertänker valet av kabel till månen och tillbaka.

Förluster? Vem snackar om förluster? Deras jävla spärrflärp är TOTALT VÄRDELÖS!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

https://www.conrad.se/p/rj45-naetverk-anslutningskabel-digitu...

Jag kör dessa. Lagom långa och framförallt tunna (AWG26) vilket gör dem enkla att böja och hantera i racket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nima2001:

Gå tillbaka några månader till hans "arbetsvideos" där han bygger om rack och drar om kablar. Han förklarar ypperligt och pedagogiskt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ja deltacos kablar har blivit skit. Svåra att få ur uttagen bland annat.´

Direktroniks är billiga och inte dåliga. Men det finns bättre och dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tack!
Riskerar man förluster på de platta?

Nej, på det viset är dom väl helt ok. Men som sagt, dom fastnar i kontakter och gör varken till eller från i ett rackskåp vad det gäller plats eller enkelhet i att dra dom. Dom är rätt bra att dra bakom en list eller liknande eller dom bygger ju lite höjd om man vill dra dom i en väggkanal eller om man *rys* vill häfta fast dom. Dom ser väl rätt ok ut om man rullar ihop dom. Annars beter dom sig som kladdig bandspagetti och krullar ihop sig etc.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Nej, på det viset är dom väl helt ok. Men som sagt, dom fastnar i kontakter och gör varken till eller från i ett rackskåp vad det gäller plats eller enkelhet i att dra dom. Dom är rätt bra att dra bakom en list eller liknande eller dom bygger ju lite höjd om man vill dra dom i en väggkanal eller om man *rys* vill häfta fast dom. Dom ser väl rätt ok ut om man rullar ihop dom. Annars beter dom sig som kladdig bandspagetti och krullar ihop sig etc.

Ok, tyckte mest att dedär flatkablagen jag såg på filmerna i kanalen jag länkade till såg snyggt ut.

Men, får bli de av bättre kvalitet, är ju trots allt få saker som är lika irriterande som när nätverket inte fungerar eller saker går sönder när man ändrar... ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

@Nima2001 Dock en gammal bild men så här ser det ut om man har för långa kabel.

Skrivet av Lavaguden:

Direktronik har överlag bra kvalitet på sina grejer kan rekomendera FS.COM också.

Har köpt en fiber patchpanel av FS och det är hög kvalitet så kan med rekommendera FS.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666