SSD och externa hårddiskar

Permalänk

SSD och externa hårddiskar

För ett par år sedan köpte jag två ganska billiga bärbara från Lenovo, mest för att tangentbordets layout passade mitt sätt att arbeta. AMD A6. 4GB RAM. Windows 8.1 Uppgraderingen till 10 funkade inte riktigt, med det gör inget.
Förra året började dom bli lite gamla och trötta. Jag följde då de goda råden att köpa SSD-diskar, klonade hårddisken och körde. Lätt som en plätt. En enorm förbättring i nästan alla avseenden.

Men, på en punkt blir det fel. Dom kan inte läsa mina externa hårddiskar, vare sig nyköpta eller gamla diskar som jag räddat från mina gamla uttjänta maskiner. När jag försöker så surrar de externa hårddiskarna, lampor lyser för att visa att de är igång, och hårddiskarna kommer upp på Device manager.
Men jag kan inte hitta dom i File Explorer och jag kan inte komma åt innehållet på diskarna.
Vad är det som är fel?

Möjligen en sak till. Det verkar vara problematiskt att installera skrivare.

Permalänk
Medlem

@Maxgroebel: Har dom externa hårddiskarna någon enhetsbeteckning?

Du kan läsa mer om enhetsbeteckningar och Diskhantering på denna sida http://allinfo.space/2017/02/01/hur-man-tilldelar-en-ihalland...

Edit: En ny SSD eller HDD måste du formatera och detta kan du göra i Diskhantering https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

Om du skriver diskmgmt.msc i sök nere till vänster på bildskärmen och klickar på sökresultatet så öppnas fönstret för Diskhantering, det fungerar för både svenska och engelska versioner av windows.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:

Tack för svaret och tipset.
De externa diskarna är förstås formaterade och jag har lagt en massa filer på dem.
Och varför ska jag sätta på en enhetsbeteckning? Finns det inte redan? Jag borde ha påpekat att alla de externa diskarna fungerar perfekt på andra dator. Där kommer dom upp som t.ex. F: Lokal disk. Bara inte på de två datorer där jag har bytt till SSD.
Sedan är jag antagligen bara dum. Såvitt jag kan se ger inte den länk du angav någon lösning. Det enda jag hittar där är drivrutier som inte gjorde någon skillnad.
Hälsningar
Max

Permalänk
Medlem

@Maxgroebel: Hittar du dina externa hårddiskar i Diskhantering?

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:

Hmm. Var hittar jag Diskhantering? Jag sitter just nu med en w7 på svenska, där jag inte hittar Diskhantering. Och en w8.1 (som är den problemet handlar om) och en w10 på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxgroebel:

@janee:

Hmm. Var hittar jag Diskhantering? Jag sitter just nu med en w7 på svenska, där jag inte hittar Diskhantering. Och en w8.1 (som är den problemet handlar om) och en w10 på engelska.

Högerklicka på "din dator" och välj Hantera i menyn - så får du upp diskhantering.

Permalänk
Medlem

@Maxgroebel:

Här har du en engelsk video som beskriver hur man kan öppna Diskhantering (Disk Management) i Windows 8.1 och Windows 10 https://www.youtube.com/watch?v=iShsrBs3KmE

Edit: Du kan jämföra med hur det ser ut i min Diskhantering, SSD med Windows 10 på Disk 0, SD kort Disk 1 och USB minne Disk 2

Bilden är uppladdad till forum med hjälp av imgur, video guide: https://www.youtube.com/watch?v=U-WUK7EM1fk

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:

Stort tack båda två.
Ja, där syns den externa disken. Men inte i filhanteraren. Mysko.
Hittills har jag fått stoppa in de externa i en annan dator, och sedan ta ut det jag söker på en USB-sticka. Jobbigt.

Permalänk

@janee:

Hej igen,
Som sagt. Stort tack. Bra att känna till diskhanteraren.
Där finns som sagt mina externa diskar, och hanteraren säger att dom är "healthy".
Det är ju bra.
För det intresse det hava kan var SSDna från Western Digital och köpta på Kjell&Co. Kloningsprogrammet jag använde är dessvärre på landet, så jag minns inte vad det hette.
Men jag ser dom inte i filhanteraren, och kan alltså inte komma åt filerna, vilket jag kan på andra datorer.
Vad kan det bero på? Och finns det något annat sätt att komma åt dem, vilket går utan vidare på andra datorer?
Problemet kvarstår alltså.
Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxgroebel:

@janee:

Hej igen,
Som sagt. Stort tack. Bra att känna till diskhanteraren.
Där finns som sagt mina externa diskar, och hanteraren säger att dom är "healthy".
Det är ju bra.
För det intresse det hava kan var SSDna från Western Digital och köpta på Kjell&Co. Kloningsprogrammet jag använde är dessvärre på landet, så jag minns inte vad det hette.
Men jag ser dom inte i filhanteraren, och kan alltså inte komma åt filerna, vilket jag kan på andra datorer.
Vad kan det bero på? Och finns det något annat sätt att komma åt dem, vilket går utan vidare på andra datorer?
Problemet kvarstår alltså.
Max

Jag kommer inte på någon lösning på ditt problem, det beror kanske på att jag börjar bli gammal och senil så vi får hoppas att någon annan medlem kan hjälpa dig att lösa problemet med filhanteraren.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:
Tack.
Slår vad om att du inte är så gammal som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxgroebel:

@janee:
Tack.
Slår vad om att du inte är så gammal som jag.

Då måste du vara 64 år eller äldre.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:

Lägg till 11-12.

Permalänk