Videoredigering och Gameing, 25-30k

Permalänk
Medlem

Videoredigering och Gameing, 25-30k

Hej,

Jag behöver lite hjälp med ett datorbygge. Vill ha så smidig och snabb funktion som möjligt för ganska tung videoredigering. Filmat material är bl.a. 4k, h265, 10 bit. Lite korrigering och effekter på det.

Datorn ska även användas av min son för gameing. Senaste actionspelen, Call of Duty och liknande. Som då både ska spelas och kunna streamas i hög kvalitet och fps.

Även viktigt att ljudnivån är låg. Är vattenkylning mycket tystare?

Utan bildskärm och lagringsdiskar, endast SSD för operativ och program/spel. Jag har SSD som ev kan användas som komplement för installation av spelen. Utan operativ, jag har W10 licens som kan användas. Med byggnation och test av förslagsvis Inet.

Jag har tänkt mig runt 25k, men kan lägga på lite till om det finns mycket prestanda att vinna på det.

Vad tror ni om det här? Har någon ett bra förslag med komponenter som passar bra ihop?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12449280

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1077222/datorbygge

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Tack för förslaget, verkar passa det jag är ute efter. Jag har läst att Adobe Premiere Pro presterar 20% bättre med Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB. Mer än 25% dyrare, men det kan det vara värt.

För att få ner priset kanske ett Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC räcker gott. Jag tror kanske inte min son skulle märka någon större skillnad. Fast det 2080 i förslaget kan vara värt för att framtidssäkra lite. Plus att jag läste om att fläktarna på det 2080 inte går alls om den ligger under 55 grader. Det gör förhoppningsvis den ännu tystare när den står och arbetar med typ videokodning.

/Jim

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Tack för förslaget. Jag ska kolla närmre på det. Intel i9 tror jag absolut, GPU har du tagit i lite mer på. Det är kanske där man ska lägga krutet om jag vill hamna på 30k för den.

Jag klarar mig med 1st SSD tycker jag. Vilka är de givna fördelarna med att dela upp på 2st?

/Jim

Permalänk
Skrivet av MrJim99:

@_F1GHT3R_: Tack för förslaget. Jag ska kolla närmre på det. Intel i9 tror jag absolut, GPU har du tagit i lite mer på. Det är kanske där man ska lägga krutet om jag vill hamna på 30k för den.

Jag klarar mig med 1st SSD tycker jag. Vilka är de givna fördelarna med att dela upp på 2st?

/Jim

Tänkte mer på att ha windows program osv i den lite snabbare 970. och spel i den andra.
Men visst går den att göra billigare och 1 ssd räcker. 2080 gpu räcker och då kommer du ner i pris till ca 25K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Ska också säga att vatten är ett måste i ditt fall om INET ska montera datorn då de inte monterar de större luftkylarna pga vikten.
Och en 9900K behöver kylning, hade du byggt själv så kanske noctua d-15 hade funkat men nu går inte det så vatten får det bli.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: OK. Jag har en SSD som spelen kan installeras på om det behövs. Är en noctua d-15 tystare än den föreslagna vattenkylaren, eller var det mest för priset?

Permalänk
Medlem

Angående CPU kylning. Jag läste en del om kylningen, det råder väldigt delade meningar om vatten vs luft. Min tolkning är att t.ex. H150i vattenkylare presterar minst lika bra och lika tyst, om man har tur. Fast det är fler som får en dålig setup med den och måste korrigera eller byta.

Är det pga risker vid frakt Inet inte monterat t.ex. en Noctua NH-D15? Kan de göra det om jag hämtar i butik? Hur känsligt är det att något händer med en sån kylare vid frakt? Sonen tar med datorn till kompisar ibland, så det kan bli en lite skumpig färd i bilen. Kanske bättre med vattenkylaren då?

Permalänk
Medlem

Bra fråga att lyfta. När ni fraktar datorn bör det inte uppstå problem om man tar det lite försiktigt när den lyfts och ställs ner, NH-D15 är en rejäl pjäs. Tänk dig att man hanterar den ungefär lika försiktigt som en tv, och räkna med att grabben kommer vara försiktig om du nämner fläkten och att bygget behöver hanteras varsamt. Anledningen till att Inet inte monterar den är förmodligen för att handhavande av speditörer är allt annat än försiktigt.

Luftkylning är helt ok. Om du är lite rådvill tycker jag att du ska kolla på lite mindre formfaktor på fläkten. Noctua NH-D15 känns alltid som ett standardråd medlemmarna ger här, av en god anledning. Men ska man inte hålla på att överklocka sin processor finns det andra alternativ i min värld.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Bra fråga att lyfta. När ni fraktar datorn bör det inte uppstå problem om man tar det lite försiktigt när den lyfts och ställs ner, NH-D15 är en rejäl pjäs. Tänk dig att man hanterar den ungefär lika försiktigt som en tv, och räkna med att grabben kommer vara försiktig om du nämner fläkten och att bygget behöver hanteras varsamt. Anledningen till att Inet inte monterar den är förmodligen för att handhavande av speditörer är allt annat än försiktigt.

Luftkylning är helt ok. Om du är lite rådvill tycker jag att du ska kolla på lite mindre formfaktor på fläkten. Noctua NH-D15 känns alltid som ett standardråd medlemmarna ger här, av en god anledning. Men ska man inte hålla på att överklocka sin processor finns det andra alternativ i min värld.

9900K behöver rejäl kylning och ska man spendera så mycket på en dator så snålar man inte på kylningen med 300-400Kr med en mindre kylare.
Angående d-15 om du kan hämta i butik så borde det inte vara några problem tycker jag, men skicka gör dom inte för att den är tung och kan krossa moderkortet.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir första förslaget (fast med en i9) eller Webhallen config jag såg i en annan tråd här, prissänkt nu. Webhalllens kanske inte specifikt är byggd för lägsta ljudet, men recensionerna säger att den är tyst. Webhallens har 2080 Ti 11GB, men långsammare RAM. Vilken är mest prisvärd?

https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12454039

Permalänk
Medlem

Får du inte in ett 2080ti med din budget? Det Gigabyte-kort du har i kundvagnen där är bra mycket dyrare än många andra RTX 2080, och steget upp till 2080ti är ungefär 2000kr.

Permalänk
Medlem

@MrJim99: webbhallen har en mer prisvärd dator. Den kommer troligtvis låta en del med den kylaren dock. Är ju 2080ti i webhallens dator och ingår win10.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@MrJim99:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12454166

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJim99:

Angående CPU kylning. Jag läste en del om kylningen, det råder väldigt delade meningar om vatten vs luft. Min tolkning är att t.ex. H150i vattenkylare presterar minst lika bra och lika tyst, om man har tur. Fast det är fler som får en dålig setup med den och måste korrigera eller byta.

Är det pga risker vid frakt Inet inte monterat t.ex. en Noctua NH-D15? Kan de göra det om jag hämtar i butik? Hur känsligt är det att något händer med en sån kylare vid frakt? Sonen tar med datorn till kompisar ibland, så det kan bli en lite skumpig färd i bilen. Kanske bättre med vattenkylaren då?

Inet kommer inte att montera en NH-D15 åt dig av tidigare angivna anledningar är jag rätt säker på, även om du skulle åka och hämta den i butik. Datorerna som monteras av Inet görs inte det i varje enskild butik. Om du prompt vill ha D15 är det inte så jobbigt att fråga Inet.

Som du beskriver användningsområdet samt val av komponenter så skulle jag säga att en redig AIO vattenkylning är ett bra val, speciellt då du vet med dig att datorn kommer att flyttas i bil då och då. Ett alternativ till en AIO skulle kanske vara nya Noctua NH-U12A som ska prestera ganska likvärdigt en D15 men med lägre vikt.

Skrivet av MrJim99:

Jag tror det blir första förslaget (fast med en i9) eller Webhallen config jag såg i en annan tråd här, prissänkt nu. Webhalllens kanske inte specifikt är byggd för lägsta ljudet, men recensionerna säger att den är tyst. Webhallens har 2080 Ti 11GB, men långsammare RAM. Vilken är mest prisvärd?

https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12454039https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12454039

Kylaren i Webhallens dator tycker jag är lite i underkant med tanke på hur varm i9 9900K verkar bli. Fläkten kommer nog få snurra snabbare än mot andra lösningar och därmed låta mer.

I kundvagnen du länkar skulle jag bytt ut minnena till Corsair 32GB 3200MHz CL16 istället som kostar nästan exakt lika mycket men är lite snabbare. Annars ser det väl rätt bra ut tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@Yonie: Jag har tänkt mig att 2080 8GB räcker gott egentligen, nu blir det mest en bonus om jag väljer Webhallens. Det i kundvagnen är lite dyrare än vissa andra 2080, förhoppningsvis också tystare.

Permalänk
Medlem

@MrJim99: som jag sa i PM är det rätt hugget som stucket i min värld när det gäller stora tillverkarna. Kan man få ett kort mycket billigare än ett annat tycker jag man ska hjälpa sin personliga ekonomi lite.

Här är min uppfattning av GPU-tillverkarna:

  • MSI har alltid varit dunderstabil

  • Asus samma där med lite skavanker.

  • Gigabyte har varit som en trotjänare.

  • EVGA har stabil garanti och var riktigt vass förra generationen.

  • Palit vet jag inget om, annat än att RMA måste ta åratal då det verkar som att man måste skicka kortet till Kina.

  • Zotac och resten har svajat lite av och till.

Gällande ljudnivåer på fyra översta tror jag de ligger nästan likvärdigt. Korten är semi-passiva och knäpptysta tills man börjar dra igång lirandet. Men även där lever de inte om mycket mer än ett knattrande tangentbord.

Permalänk
Medlem

@aMp: Bra poänger. Jag går just nu på känslan att den tystare passar bättre. Tidigare idag var jag sugen på ett snabbt köp hos Webhallen, nu har jag sansat mig och funderat lite till. Vattenkylare får det bli. 3200MHz minne, varför inte.

Permalänk
Medlem

Kollat och jämfört lite till. Den större kylaren i förslag 2 får det bli, Corsair nätagget verkar också stabilare. Höjer förslag 2 till 32GB RAM, minskar GPU till 2080, Ska fundera på SSD då jag har 2st redan, men ev behöver en större.

När jag försöker välja 32 GB RAM med 3200 MHz får jag meddelande "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" ? Det gick att välja tidigare om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Du kan nog välja det, men om jag inte har fel kommer du behöva ändra inställningar i BIOS för att moderkortet ska klocka upp ditt RAM till 3200 MHz, istället för dess standardinställning som alltså är 2666 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du kan nog välja det, men om jag inte har fel kommer du behöva ändra inställningar i BIOS för att moderkortet ska klocka upp ditt RAM till 3200 MHz, istället för dess standardinställning som alltså är 2666 MHz.

Stämmer bra. Värt att inflika är att det är så simpelt som att bara ändra en inställning i BIOS (aktivera XMP) och spara, dvs man behöver inte vara raketforskare för att göra detta.

Gällande SSD så kan jag också säga att det kan vara bra att ha en snabb och modern SSD dedikerad enbart för videoredigering, speciellt om det är 4K-material i hög bitrate. Du klarar dig kanske på de du har nu beroende på storlek. Jag skulle räknat med 1TB för OS, spel och program samt en 250-500GB enbart för att hushålla de filer du använder i aktiva projekt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp: Tack för input. Har tänkt lite åt det hållet angående SSD. Bör man även installera spelen på en egen SSD, eller funkar det i princip lika bra att köra spelen från samma som OS? Rent teoretisk är det så klart lite skillnad, men i praktiken märker min son ingen skillnad?

Bra att det är enkelt att ändra i BIOS. Problemet nu är att de inte går att välja 3200 MHz till configen, fast det är väl bara att ändra i varukorgen istället antar jag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och förslag. Nu kom det saker emellan så det blir inget köp förrän om kanske 2 veckor. Nu vet jag i princip vad jag ska välja. Behöver bara bestämma mig om det bli GPU 2080 eller 2080 Ti.

Ska kolla och jämföra lite priser när det blir dags för köp. Webhallen har inte det chassi jag tänkt. Har någon erfarenhet om skillnad i ljudnivåer pga själva lådan? T.ex. mellan be quiet! Silent Base 601 och Fractal Design Define R6 ?

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att beställa. Bestämde mig för att 2080 kommer räcka för oss ett bra tag framöver.
Kommer det här funka bra ihop? Ljudnivån borde bli hyfsat låg.

Permalänk
Skrivet av MrJim99:

Nu är det dags att beställa. Bestämde mig för att 2080 kommer räcka för oss ett bra tag framöver.
Kommer det här funka bra ihop? Ljudnivån borde bli hyfsat låg.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/295226,238450,295826,283852,281296,236123,299274,296372

Tycker inte om dina val.
Om du kommer att överklocka cpun framöver nån gång vem vet så är inte moderkortet det bästa. Sen så får du intel 660 ssd 1tb för mindre pengar. Du får ett 850w psu för 100kr mer. Sitter med mobilen men om du bara ska spela så är ssd inte värd pengarna
Mobilen håller på att dö så jag läser mer sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Har tittat lite närmare.
Jag hade bytt till 850w för 100kr mer plus moderkortet.

https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Stort tack för input. Jag hade inte koll på skillnaden på moderkorten. 850 W PSU blir bra. Jag läste att v2 är tystare, så prisskillnaden blev lite större men fortfarande helt ok. Vad tror du om det här?

Permalänk
Medlem

@MrJim99: Nu frågade du inte mig men svarar också. Allt du valt är bra kvalitetskomponenter som kommer leverera jättefint för dig. Är bara att köra.
Det folk eventuellt kan ”klaga” på är att du inte fått in ett 2080ti med en såpass hög budget. Men du spar ett par tusenlappar på 2080 och om du känner att du inte har behov så ska du helt klart gå för 2080.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@MrJim99:

Om du inte nödvändigtvis ska ett vitt nätaggregat … får du ett snäppet bättre och lite billigare om du väljer.
HX850

Om pengar inte är ett problem väljer du HX850i där du har möjlighet att läsa av värdena på aggregatet, justera fläktkurva mm vilket kan vara kul (men inte nödvändigt).

Men egentligen bör du klara dig utmärkt med ett RM750X V2 om du inte ska ha dubbla grafikkort och/eller väldigt många HDD …

För övrigt tycker jag det ser bra ut! Själv hade jag valt ett S2 Meshify chassie för maximalt luftflöde, men har du fler än 3 HDD är det mindre intressant. Jag hade även valt en snabbare SSD som tex Samsung 970 Evo Plus men jag är inte säker på att det egentligen spelar någon praktisk roll …

Personligen tycker jag ditt tidigare förslag med MB Asus Z390-F är snäppet bättre … men då eventuellt med FD Meshify S2 chassie. Jag har själv denna kombination av processor och moderkort och kör överklockat till 5,1 GHz utan problem.

Lycka Till!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |