Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fyont:

Tackar för infon. Du har nog rätt i att jag borde gå in med mindre och känna på lite hur det fungerar. Sen skulle jag ju kunna både köra aktier och fonder tänker jag.

Jag tänker just att det är ju riktigt smidigt med fonderna, men sedan är det avgifterna som är lite surt.
Aktierna är det väl mer utdelning jag vill åt och kunna återinvestera samt att det inte kostar något att köpa, förutom courtaget som dock är rätt billigt på avanza vad jag kan se, med de summorna jag kommer att handla med.

Får fundera lite och gå in med lite mindre pengar och testa. För just nu så, ju mer jag läser desto mer vill jag bara fortsätta på fonder för att det känns jobbigt med många val.

Helt rätt tanke!

Sen självklart kan du köra aktier och fonder. Problemet med aktier är att du måste vara väldigt aktiv. Är man lat så kör man fonder. Kan nämnas att det finns fonder som tar ut väldigt höga avgifter. Jag har max 0.1-0.50% i avgifter på de fonder jag har.

Hade jag varit du. Kan du också fundera på aktiefonder. Inte fel det heller. Dom gör mest pengar för mig men är också mest instabila och kostsamma jämnfört med mina räntefonder m.m som sakt man får själv avgöra!

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Har öppnat ett konto hos Avanza nu, med ett AF samt ett ISK-konto. Min tanke är att börja handla med lite aktier. Siktar inte på att bli någon daytrader, men lite på hobbynivå då jag ändå har intresse av detta så kanske det blir några köp och sälj i månaden på lite hobbynivå i början. Har läst mig till att ISK samt Avanza courtageklass "start" är en bra grund att börja med?

Köper man också fonder m.m genom ISK? Eller spelar det ingen roll där?

Känns skönt att ta tag i detta nu när vanligt sparande på banken inte ger något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fonder och aktier i ISK med undantaget utländska aktier i KF.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Hejsan.

Har öppnat ett konto hos Avanza nu, med ett AF samt ett ISK-konto. Min tanke är att börja handla med lite aktier. Siktar inte på att bli någon daytrader, men lite på hobbynivå då jag ändå har intresse av detta så kanske det blir några köp och sälj i månaden på lite hobbynivå i början. Har läst mig till att ISK samt Avanza courtageklass "start" är en bra grund att börja med?

Köper man också fonder m.m genom ISK? Eller spelar det ingen roll där?

Känns skönt att ta tag i detta nu när vanligt sparande på banken inte ger något.

Korta svaret är:

ISK: Svenska aktier + Aktiefonder
KF: Utländska aktier
Aktiekonto och fondkonto: Räntefonder

Längre svaret är:

ISK och KF, där du beskattas av fast summa varje år, är väldigt förmånligt med de låga räntor vi har runt om i världen. Räntorna kan givetvis gå upp, men känns inte så sannolikt då världskonjukturen är relativt trög. Räntefonder bör dock inte sparas här då deras avkastning ofta är runt eller under den lägsta skatt som tas ut. En annan risk men som man kanske inte skall oroa sig allt för mycket med detta konto är den politiska risken. Detta pga vissa partier vill se en höjning av skatten till samma nivå som AF (30% på vinsten).

KF i stort sett som ISK men du får tillbaka utländsk "källskatt" på utdelningar(15-30%). Du äger inte heller papprena i denna sparform (banken gör detta) så du kan inte gå på årsmöten, vilket jag tror många inte sörjer.

En mindre detalj är att ISK går upp i rök (omvandlas till AF utan kostnad) ifall du flyttar från Sverige men det gör inte KF.

Permalänk
Medlem

Då är månadens köp och sälj klart. Denna perioden blev det ett positivt resultat med ett snitt på 5,56% jämför med index som gick -3,7%. Är fortfarande en bra bit att ta ifatt efter de riktigt dåliga vintermånaderna.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Väx.kurs inköp

Försäljningpris

Väx.kurs försälj.

Utdelning

Vinst/Förlust

Incap Corporation

9,18

10,4

DNO

19,03

1,08

Argan, Inc.

48,7193

9,24

Zealand Pharma A/S

119,2

1,4

Wise Group AB

59

1

Lee Enterprises, Incorporated

3,1899

9,28

Peab AB ser. B

82

1

79,15

1

0

-3,48%

Besqab AB

125,6218

1

86,0069

1

0

-31,54%

Incap Corporation

7,12

10,36

9,18

10,4

0

29,43%

DNO

15,8662

1,08

19,03

1,08

0,34

22,08%

Argan, Inc.

44

8,8

48,7193

9,24

0,425

17,28%

United Therapeutics Corporation

123,72

8,8

117,3494

9,24

0

-0,41%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ni verkar kunniga här och jag har en liten fråga, för Boliden så står det en utdelning som distribution av värdepapper, och jag undrar lite hur det går till och vad det innebär? Men även vad det innebär skattemässigt? (Aktierna placerade på ett ISK)

Permalänk
Medlem

Har ni tips på några premiepensionsfonder som ni rekommenderar. Det är dags att ta tag i denna bit också och hitta någon eller några fonder att ha längre tid än de standardfonder. Ha för mig jag har nån generationsfond idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Har ni tips på några premiepensionsfonder som ni rekommenderar. Det är dags att ta tag i denna bit också och hitta någon eller några fonder att ha längre tid än de standardfonder. Ha för mig jag har nån generationsfond idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa fonden i premiepensionen är ap7 aktiefond enligt mig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bästa fonden i premiepensionen är ap7 aktiefond enligt mig.

japp, bytte tillbaka till såfan efter att säljarna på Nordea tyckte man skulle ta deras generationsfond. som är dyrare och har gått sämre...
sur på mig själv att jag hade den några år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

japp, bytte tillbaka till såfan efter att säljarna på Nordea tyckte man skulle ta deras generationsfond. som är dyrare och har gått sämre...
sur på mig själv att jag hade den några år.

Hjälpte min mor med hennes PPM...

Swedbank hade bytt till deras korträntefonder av nån anledning när hon var inne på banken.
Haft sen -09 tills för en månad sedan, hade rört sig några kronor...
Hon är 72 och har så liten pension och så har dom gjort detta, blir så arg!

Hon har ap7 också nu och det går avsevärt mycket bättre redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Hjälpte min mor med hennes PPM...

Swedbank hade bytt till deras korträntefonder av nån anledning när hon var inne på banken.
Haft sen -09 tills för en månad sedan, hade rört sig några kronor...
Hon är 72 och har så liten pension och så har dom gjort detta, blir så arg!

Hon har ap7 också nu och det går avsevärt mycket bättre redan

Fast är man 70+ är det ganska rimligt att gå över på räntor om man vill veta vad man kommer få kommande år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Hjälpte min mor med hennes PPM...

Swedbank hade bytt till deras korträntefonder av nån anledning när hon var inne på banken.
Haft sen -09 tills för en månad sedan, hade rört sig några kronor...
Hon är 72 och har så liten pension och så har dom gjort detta, blir så arg!

Hon har ap7 också nu och det går avsevärt mycket bättre redan

Alltså som jag ser det har dom gjort helt rätt. 09 borde din mor varit 63 och då tar man i regel pension och då sla man gå ner i risk för sparhorisonten blir kort.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså som jag ser det har dom gjort helt rätt. 09 borde din mor varit 63 och då tar man i regel pension och då sla man gå ner i risk för sparhorisonten blir kort.

Å andra sidan har han inte gjort fel åt sin mor.
När han väljer AP7 och hon är gammal så väljer Pension myndigheten att sätta henne i AP7 Försiktig som består av större del räntefonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en buffert på 2 månadslöner på sparkonto med 0,9% ränta hos Santander. Detta är det bolag med insättningsgaranti som har bäst ränta vad det gäller sparkonton utan bindningstider eller insättnings/uttags-avgifter. Överväger att öka bufferten till 3 månadslöner.

Vad det gäller PPM-pensionen tillhör jag soffliggarna som inte gjort något val vilket gör att den hamnar i AP7 Såfa (vilket förövrigt är den bästa av alla PPM-fonder).

Tjänstepensionen har jag tyvärr ingen koll på alls. Måste ta tag i det och se vilket/vilka bolag jag har och vilka val man kan göra osv.

Månadssparar minst 10% av min lön (ofta 15-20%) på ISK hos Avanza med följande fördelning:
Globalfond 70%: Avanza Global
Tillväxtmarknadsfond 20%: Avanza Emerging Markets
Sverigefond 10%: Avanza Zero

Alla fonder är indexfonder. Sparhorisonten är lite oklar, kan hända att pengarna får ligga i +10 år vilket skulle innebära närmast obefintlig risk att dom minskat i värde. Kan också hända att jag vill ta ut dom om 2-3 år med typ 50/50 chans/risk att dom ökat eller minskat i värde, om det senare är fallet får jag i såna fall välja att avstå bostad/bil/whatever jag tänkt köpa och vänta till börsen går upp igen.

Har funderat fram och tillbaka om jag åtminstone borde inkludera 10% räntefonder för att få lite krockkudde när börsen faller/kraschar men väljer att ta risken då räntefonder är så tråkiga

För övrigt har jag tyvärr ännu hyresrätt så ingen bostadsrätt man kan räkna in som investering och amortera på.

Tacksam för feedback på mitt sparande!

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Har en buffert på 2 månadslöner på sparkonto med 0,9% ränta hos Santander. Detta är det bolag med insättningsgaranti som har bäst ränta vad det gäller sparkonton utan bindningstider eller insättnings/uttags-avgifter. Överväger att öka bufferten till 3 månadslöner.

Vad det gäller PPM-pensionen tillhör jag soffliggarna som inte gjort något val vilket gör att den hamnar i AP7 Såfa (vilket förövrigt är den bästa av alla PPM-fonder).

Tjänstepensionen har jag tyvärr ingen koll på alls. Måste ta tag i det och se vilket/vilka bolag jag har och vilka val man kan göra osv.

Månadssparar minst 10% av min lön (ofta 15-20%) på ISK hos Avanza med följande fördelning:
Globalfond 60%: Avanza Global
Tillväxtmarknadsfond 20%: Avanza Emerging Markets
Sverigefond 10%: Avanza Zero

Alla fonder är indexfonder. Sparhorisonten är lite oklar, kan hända att pengarna får ligga i +10 år vilket skulle innebära närmast obefintlig risk att dom minskat i värde. Kan också hända att jag vill ta ut dom om 2-3 år med typ 50/50 chans/risk att dom ökat eller minskat i värde, om det senare är fallet får jag i såna fall välja att avstå bostad/bil/whatever jag tänkt köpa och vänta till börsen går upp igen.

Har funderat fram och tillbaka om jag åtminstone borde inkludera 10% räntefonder för att få lite krockkudde när börsen faller/kraschar men väljer att ta risken då räntefonder är så tråkiga

För övrigt har jag tyvärr ännu hyresrätt så ingen bostadsrätt man kan räkna in som investering och amortera på.

Tacksam för feedback på mitt sparande!

bara en liten undran, vad gör du med de sista 10%?
60 + 20 + 10 är bara 90

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Mr_Lazy: Oj, 70% Avanza Global ska det stå Åtgärdat nu, tack för påpekandet!

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bearolverine:

Har en buffert på 2 månadslöner på sparkonto med 0,9% ränta hos Santander. Detta är det bolag med insättningsgaranti som har bäst ränta vad det gäller sparkonton utan bindningstider eller insättnings/uttags-avgifter. Överväger att öka bufferten till 3 månadslöner.

Vad det gäller PPM-pensionen tillhör jag soffliggarna som inte gjort något val vilket gör att den hamnar i AP7 Såfa (vilket förövrigt är den bästa av alla PPM-fonder).

Tjänstepensionen har jag tyvärr ingen koll på alls. Måste ta tag i det och se vilket/vilka bolag jag har och vilka val man kan göra osv.

Månadssparar minst 10% av min lön (ofta 15-20%) på ISK hos Avanza med följande fördelning:
Globalfond 70%: Avanza Global
Tillväxtmarknadsfond 20%: Avanza Emerging Markets
Sverigefond 10%: Avanza Zero

Alla fonder är indexfonder. Sparhorisonten är lite oklar, kan hända att pengarna får ligga i +10 år vilket skulle innebära närmast obefintlig risk att dom minskat i värde. Kan också hända att jag vill ta ut dom om 2-3 år med typ 50/50 chans/risk att dom ökat eller minskat i värde, om det senare är fallet får jag i såna fall välja att avstå bostad/bil/whatever jag tänkt köpa och vänta till börsen går upp igen.

Har funderat fram och tillbaka om jag åtminstone borde inkludera 10% räntefonder för att få lite krockkudde när börsen faller/kraschar men väljer att ta risken då räntefonder är så tråkiga

För övrigt har jag tyvärr ännu hyresrätt så ingen bostadsrätt man kan räkna in som investering och amortera på.

Tacksam för feedback på mitt sparande!

Om du vill öka risken lite så kan du lägga dina 10 spökprocent i Handelsbanken Gl Småbolag istället och hälften av sverigedelen i PLUS småbolag, den ena är global den andra sverige. Småbolag brukar ha bättre utveckling över långa tidsperioder.

Jag har en portfölj med 70/30 och en med 90/10, meddellångt vs jättelångt sparande. Egentligen skulle jag då kunna ha en enda på 80/20 men jag känner att det hjälper hantera min skiftande riskaptit och klåfingrighet att kunna styra insättningarna lite efter dagens humör.

Jag tror du kommer lära dig uppskatta att ha en räntedel vid nästa krasch

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Vad det gäller PPM-pensionen tillhör jag soffliggarna som inte gjort något val vilket gör att den hamnar i AP7 Såfa (vilket förövrigt är den bästa av alla PPM-fonder).

Jag säger inte att det är ett dåligt val men på vilket sätt är det den bästa fonden?

Skrivet av Bearolverine:

Tjänstepensionen har jag tyvärr ingen koll på alls. Måste ta tag i det och se vilket/vilka bolag jag har och vilka val man kan göra osv.

Beroende på din lönenivå så kan tjänstepensionen utgöra en avsevärd andel av din lön så det kan löna sig att kolla upp detta.

Permalänk
Medlem

Guld och har gjort i flera år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toben:

Guld och har gjort i flera år

Guld har ju också sina risker och kostnader, samtidigt har det inte så mycket till utveckling. Hur förvarar du det till exempel, eller betalar du någon för den tjänsten? Vad blir då avkastningen efter avgifter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Min investering är att jag betalar av på min bostadsrätt.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag säger inte att det är ett dåligt val men på vilket sätt är det den bästa fonden?

Såfa hade sist jag kollade mer än dubbelt så hög avkastning som den genomsnittligt privata fonden med väldigt låg avgift. Man ska ha mycket på benen om man ska rekommendera något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Såfa hade sist jag kollade mer än dubbelt så hög avkastning som den genomsnittligt privata fonden med väldigt låg avgift. Man ska ha mycket på benen om man ska rekommendera något annat.

Det gör den väl inte till den bästa fonden? Det är fortfarande ett utmärkt val för en stor andel men inte den bästa fonden vilket var påståendet som jag invände mot.

Permalänk
Medlem

LF småbolag är en fin PPM fond. Är ju PPM rabatt på avgiften också.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Om du vill öka risken lite så kan du lägga dina 10 spökprocent i Handelsbanken Gl Småbolag istället och hälften av sverigedelen i PLUS småbolag, den ena är global den andra sverige. Småbolag brukar ha bättre utveckling över långa tidsperioder.

Jag har en portfölj med 70/30 och en med 90/10, meddellångt vs jättelångt sparande. Egentligen skulle jag då kunna ha en enda på 80/20 men jag känner att det hjälper hantera min skiftande riskaptit och klåfingrighet att kunna styra insättningarna lite efter dagens humör.

Jag tror du kommer lära dig uppskatta att ha en räntedel vid nästa krasch

Har funderat en hel del på att inkludera någon småbolagsfond, och jag kanske gör det vid nästa ombalansering av portföljen. Småbolagsfonder är ju lite svängiga men kan nog stämma om dom går riktigt bra över långa tidsperioder.

Jag har precis tagit tag i mitt sparande från att tidigare i livet aldrig lagt undan en krona. Tänkte att jag börjar lite enkelt med en portfölj med bara 3 fonder och sen får jag bygga på den allt eftersom. Behöver nog i framtiden något liknande som dig med ett par olika portföljer beroende på sparhorisont.

Hehe, jo jag blir nog lite mer ödmjuk vad det gäller räntefonder efter min första börskrasch

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag säger inte att det är ett dåligt val men på vilket sätt är det den bästa fonden?

Beroende på din lönenivå så kan tjänstepensionen utgöra en avsevärd andel av din lön så det kan löna sig att kolla upp detta.

Bästa fonden kanske är att ta i men jag har förstått att den haft bäst avkastning över långa tidsperioder jämfört med majoriteten av övriga fonder i PPM-systemet. Dessutom har den ju en oslagbart låg avgift och rekommenderas av många oberoende förstå-sig-påare. Det är i alla fall mina argument för valet (icke-valet?) av AP7 Såfa.

Satt faktiskt inatt och i förmiddags och kollade upp det här med tjänstepension. Måste säga att det är lite av en djungel att försöka få en överblick över just tjänstepensionen. Hur som helst kom jag fram till att jag har SAF-LO från tidigare anställning och numera KAP-KL. Efter lite research så bestämde jag mig för byta båda från traditionell försäkring till fondförsäkring. Dom flesta förstå-sig-påare verkar rekommendera fondförsäkring, i alla fall om man är yngre än medelålders.

Bytte min SAF-LO till Länsförsäkringar Fondliv där jag sen tänkte välja i huvudsak LF Global Indexnära. Bytte min KAP-KL till Danica Pension som hade den billigaste globalfonden av dom valbara bolagen (gick inte välja Länsfösäkringar). Tänkte där välja Danske Invest SICAV Global Index. Stör mig dock på att flytten av redan intjänat kapital konstar mellan 500-800 kronor

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Bästa fonden kanske är att ta i men jag har förstått att den haft bäst avkastning över långa tidsperioder jämfört med majoriteten av övriga fonder i PPM-systemet. Dessutom har den ju en oslagbart låg avgift och rekommenderas av många oberoende förstå-sig-påare. Det är i alla fall mina argument för valet (icke-valet?) av AP7 Såfa.

Satt faktiskt inatt och i förmiddags och kollade upp det här med tjänstepension. Måste säga att det är lite av en djungel att försöka få en överblick över just tjänstepensionen. Hur som helst kom jag fram till att jag har SAF-LO från tidigare anställning och numera KAP-KL. Efter lite research så bestämde jag mig för byta båda från traditionell försäkring till fondförsäkring. Dom flesta förstå-sig-påare verkar rekommendera fondförsäkring, i alla fall om man är yngre än medelålders.

Bytte min SAF-LO till Länsförsäkringar Fondliv där jag sen tänkte välja i huvudsak LF Global Indexnära. Bytte min KAP-KL till Danica Pension som hade den billigaste globalfonden av dom valbara bolagen (gick inte välja Länsfösäkringar). Tänkte där välja Danske Invest SICAV Global Index. Stör mig dock på att flytten av redan intjänat kapital konstar mellan 500-800 kronor

Visst är det konstigt att de kollektiva tjänstepensionerna har så dåliga villkor?

Samtidigt är allmänna pensionssystemet (inkomstpensions biten) ett tydligt pyramidspel.

Kan det vara för att de vill att du ska jobba och aldrig kunna ta dig ur ekorrhjulet. En befolkning som är fri går inte ha som slavar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Aphex:

hur jag förvarar det säger jag inte inte hemma iaf men har helt klart haft bra avkastning sedan 2005

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Visst är det konstigt att de kollektiva tjänstepensionerna har så dåliga villkor?

Samtidigt är allmänna pensionssystemet (inkomstpensions biten) ett tydligt pyramidspel.

Kan det vara för att de vill att du ska jobba och aldrig kunna ta dig ur ekorrhjulet. En befolkning som är fri går inte ha som slavar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte konspiratoriskt lagd men det är uppseendeväckande hur dåliga villkor det är på avtalspensionen och hur oöverskådlig och krånglig den är. Kanske säger mer om våra fackförbund som förhandlat fram det hela. Önskar nästan att jag hade viljan och motivationen att bli storsparare och satsa på FIRE, men tyvärr gillar man prylar och vardagslyx lite för mycket.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toben:

@Aphex:

hur jag förvarar det säger jag inte inte hemma iaf men har helt klart haft bra avkastning sedan 2005
http://www.judge.se/hellracer/guld.JPG

Faast.. plockar du statistiken från en sajt som inte lever primärt på att sälja guld (och inte har ett tokroligt undergångsnarrativ) och jämför mot svenskt börsindex ser det ut såhär

Det som sen inte reflekteras i diagrammet är att du har höga kostnader för att köpa och lösa in, spread mellan köp/säljpris och beroende på hur du förvarar/försäkrar det, antingen en löpande kostnad eller en risk att bli av med det.

Fast du kanske tagit det från kungens skepp och grävt ner det på en ö full av huggorm, vad vet jag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion