Gräshoppa i nätagget - Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem

Gräshoppa i nätagget - Corsair RM1000x

Hejsan!

Precis skruvat ihop nya datorn och är mycket nöjd, så när som på ett störande högfrekvent "kvittrande", inte helt olikt en syrsa eller gräshoppa. Ljudet finns inte där hela tiden, utan kommer bara, som jag tolkar det, när processorn arbetar, exempelvis när man öppnar ett program, öppnar och stänger start-menyn, läser in en webb-läsare i Chrome, etc. Ska tillägga att jag är 99% säker på att det kommer från nätagget, men har inte provat att testa med ett annat, eller sätta det utanför chassit för att vara helt 100.

Någon som upplevt något liknande, och i så fall har någon lösning, eller är det bara att byta nätagg?

Spec's i övrigt:

9900K
ASUS Z390-F
RTX 2080Ti
970 EVO 500GB
970 EVO 1000GB
Corsair H150i
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det du upplever är vad som vanligtvis kallas för Coil-Whine och uppkommer när vissa komponenter (spolar) vibrerar under last.
Vad har du för nätaggregat?

Du har väl tre val egentligen:
1. Leva med det.
2. Försöka få nätaggregatet utbytt mot ett nytt.
3. Skaffa ett annat nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det du upplever är vad som vanligtvis kallas för Coil-Whine och uppkommer när vissa komponenter (spolar) vibrerar under last.
Vad har du för nätaggregat?

Du har väl tre val egentligen:
1. Leva med det.
2. Försöka få nätaggregatet utbytt mot ett nytt.
3. Skaffa ett annat nätaggregat.

Det är ett RM1000x (lade till det i ämnesraden. Tack för påpekandet).

Kommer det från nätagget ska jag försöka få det utbytt. Ska ta ut det och låta det ligga utanför lådan för att säkerställa att det är det som låter bara.

Permalänk
Medlem

@Kaptens: Ok, trodde det var ett klenare/billigare nätaggregat än så.

Jo det är konstigt att du fått det, gjorde en snabb sökning och såg att någon hade fått hjälp av ett använda en UPS mellan för att störningarna skapade problemet kom via elnätet. Andra har problem med vissa grafikkort som orsakar dessa problem med nätaggregatet.

Du får väl börja med att kolla om du kan få nätaggregatet utbytt, om inte det fungerar så kanske testa men någon annans nätaggregat från en annan OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Kaptens: Ok, trodde det var ett klenare/billigare nätaggregat än så.

Jo det är konstigt att du fått det, gjorde en snabb sökning och såg att någon hade fått hjälp av ett använda en UPS mellan för att störningarna skapade problemet kom via elnätet. Andra har problem med vissa grafikkort som orsakar dessa problem med nätaggregatet.

Du får väl börja med att kolla om du kan få nätaggregatet utbytt, om inte det fungerar så kanske testa men någon annans nätaggregat från en annan OEM.

UPS kunde vara en tanke givetvis. Har dessvärre inte jordat uttag där datorn sitter heller, och det bör man ju helst ha egentligen. Dock svårt att få in det i rummet där den står i nuläget. Tackar för tipsen!

Permalänk
Medlem

Spoltjut i nätagget kan ha många orsaker, som t.ex. en oturlig kombination av en viss ssd och ett visst grafikkort (eller var för sig, jag har råkat ut för båda). Enklast är väl som sagt att testa byte av nätagget.

Skrivet av loefet:

gjorde en snabb sökning och såg att någon hade fått hjälp av ett använda en UPS mellan för att störningarna skapade problemet kom via elnätet

UPS kan både hjälpa och stjälpa; när jag skaffade UPS till min gamla server så började nätagget tjuta högljutt, från att ha varit knäpptyst innan. Men visst, det var en billig UPS och ett billigt nätagg (gammal Corsair budgetserie), och det var för 10 år sedan. Tänkte bara att det kan vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

UPS kan både hjälpa och stjälpa; när jag skaffade UPS till min gamla server så började nätagget tjuta högljutt, från att ha varit knäpptyst innan. Men visst, det var en billig UPS och ett billigt nätagg (gammal Corsair budgetserie), och det var för 10 år sedan. Tänkte bara att det kan vara värt att ha i åtanke.

Håller med, det är bara en lösning av en mängd orsaker till detta problem.
Men ibland kan man ju fundera hur stabil inkommande el är med tanke på hur radion låter här ibland. Störningar kraftiga nog att det blandar sig i ljudet...

Permalänk

När jag skaffade ett HX1200 för många år sedan så fick jag samma ljud, dvs coil-whine.
Efter jag pratat med Dustin så blev det en RMA av den. Ersättaren av samma modell var tyst.
Har numera en HXi1200 och den är tyst med.
Så med andra ord, gör en RMA på den den ska inte låta så och även om den inte är trasig så är det ett sjukt störande ljud och man ska inte behöva leva med det.

Permalänk
Medlem

Ah, är det nätaggregatet som låter? Trodde det var grafikkortet.

Mitt låter nämligen också precis som du beskriver, som en gräshoppa. Väldigt snarlik specifikation på dator. Samma nätagg med RTX 2080 Ti och visserligen 9700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Kaptens: Ok, trodde det var ett klenare/billigare nätaggregat än så.

Jo det är konstigt att du fått det, gjorde en snabb sökning och såg att någon hade fått hjälp av ett använda en UPS mellan för att störningarna skapade problemet kom via elnätet. Andra har problem med vissa grafikkort som orsakar dessa problem med nätaggregatet.

Du får väl börja med att kolla om du kan få nätaggregatet utbytt, om inte det fungerar så kanske testa men någon annans nätaggregat från en annan OEM.

Har samma nätaggeregat som TS och fick coilwhine av att jag vände på nätdelen,Alltså att den tog in luft från chassit och inte ifrån botten.
Den slutade aldrig låta efter det haha

Permalänk
Medlem

Förlåt för off topic, men var det bara jag som blev ledsen/besviken när det inte var en gräshoppa i nätagget?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Förlåt för off topic, men var det bara jag som blev ledsen/besviken när det inte var en gräshoppa i nätagget?

När jag först läste var min första tanke att TS hittat en gräshoppa i nätagget, så du är inte ensam! Djupt besviken...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@Kaptens:
Har haft precis likadant PSU som orsakade extremt coilwhine på alla gpu's jag provade med i datorn. Så bytte ut mot ett av samma modell jag köpte fast med lite klenare watt och allt blev tyst. Fick kämpa med näbbar och klor för att Komplett skulle ta tillbaka det defekta nätagget och efter många turer kreditera de mig till slut.
Ge inte med dig i första laget om du blir nekad garanti för detta.