ASUS ROG Strix RTX 2080 8G OC eller RTX 2080 8GB DUAL OC

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix RTX 2080 8G OC eller RTX 2080 8GB DUAL OC

Hallå gott folk , har snokat runt på forumet försökt hitta nån tråd just med vilket Asus rtx 2080 kort man bord välja mellan. Hittar inget direkt där man jämför mellan dessa två grafikkort , så tänkte jag öppna upp en tråd. Såg på webhallen just nu att dem har kampanjpris på RTX 2080 8GB DUAL OC (Länk: https://www.webhallen.com/se/product/289942-ASUS-GeForce-RTX-...

Just nu sitter jag på ett MSI GTX 1070 armor OC. Shysst kort , har inga problem med det , men kan inte hjälpa att jag lustar över ett rtx 2080. Hade varit shysst om man kunde få lite inputt vad för nack & fördelar korten har och vilket man borde sikta mot att köpa. Väldigt tacksam att få lite hjälp för jag sitter just nu och vela om man borde slå till på detta kampanjpris.

Kan väl lägga till att jag försöker ha datorn tyst som möjligt , vet att man inte kommer ifrån ljudet helt, mitt chassi är ett "Be Quiet Dark base 700" med 4st "Be Quiet Silent Wings 3 PWM" (yttligare 2st Silent Wings monterat på min processorkylare Dark rock pro 4 ).

Permalänk
Medlem

Det som är billigast. STRIX är väl aningen mer påkostat så om priset är jämt skulle jag köra på det. Men jag tvivlar på att du hittar ett Asus STRIX RTX 2080 för 8 000.

Brorsans Palit RTX 2080 SuperJetstream är sjukt tyst och det har många likheter med det kortet som Webhallen har kampanj på. Båda har tjocka kylare (räkna med 3 PCIe-platser), två fläktar osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Brorsans Palit RTX 2080 SuperJetstream är sjukt tyst

Har fått höra av några av mina arbetskollegor att Palit är hur najs som helst, dock var jag inte sjuk sugen på backplate'n man får med grafikkortet. Jag har lite av ett färgtema som är svart & vit och stilrent.

Permalänk
Medlem

Har ägt ett Strix 1070 Ti, som hade samma fläskiga kyluppsättning som 1080Ti.

Var precis som du i tankarna är det värt eller inte mot de mer "påkostade" korten. Valde ett MSI RTX 2080 Ventus tillslut för 7300kr inkl frakt från Saturn.de

Ångrar jag mig? Absolut inte. Är de dyrare korten värda, endast sett till prestanda? Nej, det är de inte i mitt tycke. Med reservation för att du kan/vill överklocka lite lätt och därigenom möter upp/passerar fabriksprestandan på de dyrare korten hur enkelt som helst.

Ett Strix kort kan vid OC mot OC ge ett fåtal (2-3) procent extra fps, av det jag kunnat se i blandade tester.

Hur är mitt Ventus 2080 i mitt NZXT s340 Elite?

Fläktarna hörs inte i stock (högst 43%) och tempen stannar på 70-72c beroende på spel. Med 50% (hörs knappt alls) hamnar jag på 69c, vid 60% hörs fläkten väldigt dovt och tempen är nu nere på ca 67c.

Först vid 70% hör jag ett susande utan hörlurar som kan uppfattas som "högre", med hörlurarna på stör det inte alls. Överklockar väldigt bra och lyckades få Samsungs GDDR6 minnen.

Kör med 2000mhz på core och 8000mhz på minnena, inte pressat mer än så.

Mitt råd, köp ett kort som tilltalar dig utseendemässigt med "ok" fläktar och lägg pengarna på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Mitt råd, köp ett kort som tilltalar dig utseendemässigt med "ok" fläktar och lägg pengarna på annat.

Jag inte alls talangfull med hålla på med överklockning så jag förlitar mig mest på deras egna clockbooster genom grafikkortet. Har gjort lite research om att dual oc 2080 är värmare än strix och även i vissa fall Dual OC's fläktar gör gnisslande ljud ifrån sig, någon som kan konfirmera detta problem eller haft det men något annat 2080 kort.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För Er som undrade vad jag valde, så köpte jag ett "ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 8G OC"
Webhallen hade ett shysst erbjudande för 8995kr så jag slog till Tack för alla svaren.