Jobba i Zug i Schweiz? Tips mottages.

Permalänk
Medlem

Jobba i Zug i Schweiz? Tips mottages.

Hej!

Har lite planer på att flytta till Schweiz och tänkte höra om någon har erfarenhet att jobba där?
Hört att man klara sig på engelska så länge man hittar ett internationellt företag.

Har tänkt börja med att försöka söka på Ikea kanske..

Har du tips eller erfarenhet får du gärna höra av dig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fekko:

Hej!

Har lite planer på att flytta till Schweiz och tänkte höra om någon har erfarenhet att jobba där?
Hört att man klara sig på engelska så länge man hittar ett internationellt företag.

Har tänkt börja med att försöka söka på Ikea kanske..

Har du tips eller erfarenhet får du gärna höra av dig.

Tack på förhand!

Hej,
Jobbar i Basel på ett internationellt företag med engelska som koncernspråk. Inget behov alls av tyska på jobbet. Lite knepigare när bilen ska fixas, när jag behöver prata med elektriker osv. Men på det stora hela inga problem att inte kunna tyska (dock vanligt att företaget och kantonen stöttar med kurser i tyska för att du ska integreras väl).

Klar fördel om din arbetsgivare stöttar i flytten. Mycket papper som ska fyllas i... Just nu är det deklarationstider. Riktig mardröm, trots att jag får hjälp.

Zug är bra ur skatteperspektiv. Liten och lugn stad, ligger ganska fint, var beredd på att det kommer att kännas sömnigt.
Var noga med att kolla upp kostnadsläget. Sjukförsäkringar (lita inte på Comparis, kolla på t ex Swica eller Axa) från cirka 400 chf. Boende kan vara dyrt, jag betalar runt 2500 chf i Basel. Om du har barn kan förskola ligga på upp till 2000 chf per månad.

Mat väldigt dyrt, många åker över gränsen till Tyskland/Frankrike för att handla mat. Lägre priser OCH du får tillbaka momsen. Elektronik billigare än i Sverige, annars kan du lugnt räkna med att allt annat är dyrare.

Allmänt väldigt tryggt i stora delar av Schweiz. Glömt datorn på en bänk? Sannolikt att du får tillbaka den.

Hör av dig om du har några specifika frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021