Hur många DNS requests är för många?

Permalänk
Medlem

Hur många DNS requests är för många?

Håller på att felsöka lite problem med min router. Nätverket går slumpvis ner och stannar nere tills routern startas om. Det jag undrar över är det jag sett i loggarna på min Pi-Hole där Chromecast och Google Home tillsammans gör runt 280,000 dns requests under de 12 timmarna som nätverket ligger nere.

Är detta "för mycket" och i själva verket det som sänker nätverket? Eller är det bara en effekt utav att nätet ligger nere?

Förfrågningarna går till www.gstatic.com , connectivitycheck.gstatic.com och www.google.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Håller på att felsöka lite problem med min router. Nätverket går slumpvis ner och stannar nere tills routern startas om. Det jag undrar över är det jag sett i loggarna på min Pi-Hole där Chromecast och Google Home tillsammans gör runt 280,000 dns requests under de 12 timmarna som nätverket ligger nere.

Är detta "för mycket" och i själva verket det som sänker nätverket? Eller är det bara en effekt utav att nätet ligger nere?

Förfrågningarna går till www.gstatic.com , connectivitycheck.gstatic.com och www.google.com.

https://i.imgur.com/qMSsSIH.png

Ingen överraskning att dina enheter spammar requests när nätet ligger nere.
Även om 5+ req. i sekunden låter lite i överkant.

Och nätet går knappast ner för det, på sin höjd kanske en DNS skulle kicka dig.

Troligen din router som har problem.
Överhettning eller taskig nätdel är vanligt.

Permalänk
Medlem

En annan erfarenhet jag har är att i början när 802.11g dök upp så var det många klienter med 802.11b som inte kunde kommunicera bra med nätet utan det blev avbruten kommunikation vid större nedladdningar. Enkel kommunikation fungerade, men så snart en större mängd skulle laddas ner så föll accesspunkten och blev helt förvirrad.

Nu är det så länge sedan att det förmodligen är ett icke-problem.

Permalänk
Medlem

Något är fel. 280000 DNS frågor under 12h är inte normalt.

Permalänk
Medlem

Utan att ha nån koll på chromecast eller google home så tycker jag det låter fullt normalt och som en reaktion på att nätet gått ner, enheterna försöker kolla om de återfått anslutningen kontinuerligt. Väldigt aggressivt bara.
Jag antar routern fryser helt och att det inte bara är att eventuell DNS-resolver kraschar så du måste starta om för att få upp den igen?

Permalänk
Medlem

Hmm den senaste veckan har mitt nät dykt två gånger och jag avfärdade det som att min router börjar bli gammal. Men nu funderar jag på om detta har med Chromecast-uppdateringen som kom förra helgen.
Oh just det... mitt när har dykt en gång under de senaste 3 åren. Därför som jag reagerade när det helt plötsligt dör 2ggr i veckan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Diagnosticerade du vad det var som hände då det "dök" ?

Permalänk
Medlem

@thu: Jag var tyvärr på språng och hade bara några minuter att felsöka så det fick bli norsk reset. Men jag ska kolla loggarna senare idag och se ifall jag hittar något.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Utan att ha nån koll på chromecast eller google home så tycker jag det låter fullt normalt och som en reaktion på att nätet gått ner, enheterna försöker kolla om de återfått anslutningen kontinuerligt. Väldigt aggressivt bara.
Jag antar routern fryser helt och att det inte bara är att eventuell DNS-resolver kraschar så du måste starta om för att få upp den igen?

Internet går ner helt, och den enda adressen jag kan ansluta till är routerns (fastän jag även kör en lokal webserver som jag fortfarande kan ansluta till med ssh). Windows felsökare säger att det är fel på proxy inställningarna, Samma på alla enheter i nätverket. Så det känns ju som att det är routern som krånglar..

Får bli en factory reset och se ifall problemet kommer tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hmm den senaste veckan har mitt nät dykt två gånger och jag avfärdade det som att min router börjar bli gammal. Men nu funderar jag på om detta har med Chromecast-uppdateringen som kom förra helgen.
Oh just det... mitt när har dykt en gång under de senaste 3 åren. Därför som jag reagerade när det helt plötsligt dör 2ggr i veckan.

Kanske är samma, har aldrig haft problem tidigare heller. Senaste veckan har mitt gått ner den 7/4 kl 06:00 och 12/4 kl 04:00. Kan ju se ifall dina loggar visar något liknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Kanske är samma, har aldrig haft problem tidigare heller. Senaste veckan har mitt gått ner den 7/4 kl 06:00 och 12/4 kl 04:00. Kan ju se ifall dina loggar visar något liknade.

Hmm mitt gick ner 7/4 04:01 och var då helt dött. Sedan hände det igen 10/4 kl 00:30 och då var sambon vaken och sa att Chromecast hade startats om med ny PIN-kod och kort efter det fungerade inte Wifi på hennes telefon och nätet dök igen. Så även då gjordes en norsk reset på morgonen innan jobbet. Kan ju vara ISP:n som härjar men tycker det är konstigt att det kommer tillbaka när hela mitt nätverket måste vara dött i 30-60 sekunder innan det funkar igen, alltså både router och cisco-switchen behövde dödas nu senast.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Ok, gick ner igår natt igen. Jag hörde med stadsnätet och de har inga felanmälningar eller driftstörningar i något nodhus just nu.
När det nu gick ner igen så försökte jag logga in på routern för att kolla loggarna men det visade sig vara omöjligt, inget nätverk överhuvudtaget. Och när jag startar om router och kan se loggarna så är det inget jag ser utöver det vanliga. Men jag vet inte heller på vilken nivå min router loggar, en TP-Link C7 C5 eller nåt.
Jag upptäckte däremot att Chromecast var väldigt varm, så när att jag inte kunde ta på den, väl över 70 grader.
Jag kommer nu i första steg rycka Chromecast och se om nätverket håller veckan ut. Om så är fallet kommer jag ersätta routern med en pfSense-VM och koppla in Chromecasten.
Det är visserligen fler saker som kan fela men att skaffa vettiga loggar ut pfSense får bli helgens jobb.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ok, gick ner igår natt igen. Jag hörde med stadsnätet och de har inga felanmälningar eller driftstörningar i något nodhus just nu.
När det nu gick ner igen så försökte jag logga in på routern för att kolla loggarna men det visade sig vara omöjligt, inget nätverk överhuvudtaget. Och när jag startar om router och kan se loggarna så är det inget jag ser utöver det vanliga. Men jag vet inte heller på vilken nivå min router loggar, en TP-Link C7 C5 eller nåt.
Jag upptäckte däremot att Chromecast var väldigt varm, så när att jag inte kunde ta på den, väl över 70 grader.
Jag kommer nu i första steg rycka Chromecast och se om nätverket håller veckan ut. Om så är fallet kommer jag ersätta routern med en pfSense-VM och koppla in Chromecasten.
Det är visserligen fler saker som kan fela men att skaffa vettiga loggar ut pfSense får bli helgens jobb.

Har du prövat att skala ned nätverket så mycket det går, som när man felsöker hårdvara i en dator?
Ha bara din PC ansluten med ethernet till router, och router till fiberkonverteraren. Låt bli att ansluta till routerns wifi. Uppstår problemet då också, så slopa routern i felsökningssyfte. Fungerar det då så är det något med routern som är trasigt eller behöver konfas bättre.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hmm. Zombies i en DDoS då?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom Jajamensann, har stängt ner VMs, dockers osv. Wifi går via en RT-68U konfad som AP som fortfarande är igång, kan iof släcka den med. Det som har koppling mot LAN idag är unraid-server och eventuell telefon via RT-68U. Vidare ut mot WAN är nu enbart eventuell telefon.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Lutop ursäkta att jag kapade tråden men jag misstänker starkt att du var/är något på spåren.
Jag har tyvärr inte fått upp någon pfSense så kan inte skaka fram bra loggar. Men, under tiden som Chromecast varit urkopplad har min router varit hur stabil som helst. Drog igång resten av prylarna hemma igår.
Hittade även några artiklar från 2018 som beskriver hur Chromecast och Google Home spammar nätverket när dom väcks ur sleep-läge. Om jag förstod rätt gjorde Google en hotfix några veckor efter upptäckten.

Edit: en av artiklarna jag läste https://www.myce.com/news/confirmed-issue-google-cast-causes-...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

När det dyker. Tolkar det som att det "bara" är internet som dör men resten fungerar? Prova logga in på routern via web samt pinga den. Svarar den inte så är den "död". Dvs fenomenet "typisk-konsumentrouter". Kolla om det finns nyare fw ev prova något som dd-wrt. Annars köp ny.

Vad gäller chromecasten så är det "normalt" att de spammar, jag hade samma problem också. Jag blockerade min i fw. Minns inte exakt vad som orsakar det, men det beror väl delvis på broadcast samt den försöker väl prata med google. Enda sättet är att kolla med ex wireshark för att se vad för typ av paket som den skickar utöver dns.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Första gången det dök för mig så fick jag för mig det var WAN, men eftersom jag hade bråttom kollade jag inte utan bara starta om det mesta. De gånger efter så vet jag med säkerhet att det varit LAN som inte fungerat. Då en laptop fungerade finfint direkt i media-omvandlaren. Kan inte heller nå router via webgränssnittet eller få svar på ping. Tanken var som sagt att få upp en pfSense men jag saknar ett extra nätverkskort. Ska som sagt undersöka detta vidare i mån av tid nu helgen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Lutop ursäkta att jag kapade tråden men jag misstänker starkt att du var/är något på spåren.
Jag har tyvärr inte fått upp någon pfSense så kan inte skaka fram bra loggar. Men, under tiden som Chromecast varit urkopplad har min router varit hur stabil som helst. Drog igång resten av prylarna hemma igår.
Hittade även några artiklar från 2018 som beskriver hur Chromecast och Google Home spammar nätverket när dom väcks ur sleep-läge. Om jag förstod rätt gjorde Google en hotfix några veckor efter upptäckten.

Edit: en av artiklarna jag läste https://www.myce.com/news/confirmed-issue-google-cast-causes-...

I mitt fall verkar det inte ha med Google enheterna att göra. Internet la ner nu igen och jag har suttit och pillat ett tag för att hitta vart felet ligger.

Routern verkar tro att allt är OK och fungerar. Den har ett IP och kan pinga websidor. Men enheter i nätverket kan inte komma åt internet eller pinga utanför LAN. Det är helt stopp. MEN om jag aktiverar Bahnhofs VPN i routern så fungerar allt helt plötsligt. Väldigt konstigt.. Stänger jag av VPN så slutar det fungera tills jag startar routern.

Kommer inte längre nu, det måste vara något i routern som krånglar :/