Kan in hitta min andra m.2 i bios.[LÖST]

Permalänk
Medlem

Kan in hitta min andra m.2 i bios.[LÖST]

För 5 månader sedan skaffade jag en Samsung 970 EVO 500GB. Jag installerade den på m.2_1 slot, installerade Windows på den och det fungerar bra. Jag använde den tillsammans med 1TB HDD. Inga problem.

Idag skaffade jag en annan Samsung 970 EVO, men 2TB. Jag har just installerat den på m.2_2 slot, men kan inte hitta den i min bios. Jag har tagit bort 1TB HDD.

Försökt att hoppa runt på google, men känns som jag inte fått nått bra svar, för mycket data språk som jag inte förstår mig på, men det verkar som det inte går att ha 2 st m.2 installerade? Känns knepigt om det finns 2 slots för det.

specifikationer:

MoBo - MSI Z170A Gaming M7

GPU - GTX 980 Ti

CPU - Intel Core i7-6700K

Ram - 16GB

Uppskattar all hjälp jag kan få, tack!

EDIT: Tror att jag löst det. Laddade ner Samsung Magician, såg min ssd där, men det stod "Volume cannot be found in the selected drive", så jag googlade det, och fick fram denna länken från en annan tråd https://forums.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/How-to-initialize-... vilket lyckades lösa mitt problem.

Vill tacka @macmann1 som styrde mig i rätt riktning, skyldig dig en öl!

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar moderkortets manual bör du kunna ha två m2-diskar samtidigt, båda via PCI-e.

Kan du se din nya disk om du kopplar in den i slot 1? Bara för att utsesluta att det inte är fel på disken.

Kanske också kan vara värt ett försök att uppdatera BIOS

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Jag är så dåligt på allt det här, men hur får jag dom att gå via PCI-e? Och vad innebär det?

Jag har inte testat koppla in den i slot 1, mestadels för att det är så sjukt trångt att komma åt, men kan absolut testa.

Osäker på hur jag ens uppdaterar BIOS, kan inte minnas att det ska finnas i bios iaf, eller? Eller gör man det i Windows, någonstans?

Uppskattar hjälpen, verkligen!

Permalänk
Medlem

@kixpix: Jag var lite otydlig. Diskar som monteras i M2-platser kan antingen gå via PCI-e eller SATA. Diskarna du har köpt är förstnämnda. Vissa moderkort klarar bara av SATA på en av portarna men enligt min tolkning av manualen så ska ditt kort klara av PCI-e i båda platserna samtidigt. Däremot så skulle det kunna tänkas vara så att du måste ställa om portens läge till just PCIE/Nvme i BIOS. Osäker.

Det finns en BIOS-uppdatering från 2017 som enligt changeloggen "Improve NVME compatibility." vilket skulle kunna vara relevant, men det kan också vara så att du redan har den.

MSI länkar till denna som guide hur man uppdaterar, har själv inte gjort det på MSI men det brukar inte vara alltför avancerat.

https://www.youtube.com/watch?v=LRyFMf0D9Lc

BIOS-nedladdningar för ditt kort:

https://www.msi.com/Motherboard/support/z170a-gaming-m7

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=303583.0

På mitt moderkort aktiverade jag en funktion på BIOS för att få det att funka.

Vet inte om det gäller samma för ditt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@macmann1: Alltså du är ju en Ängel! Märkte att mina bios är från 2015, Woops.

Ska ta och leta upp ett usb minne och uppdatera bios, uppdaterar tråden/dig om hur det går.

Permalänk
Medlem

@kixpix: Det kan vara värt att kika svaret ovan först hjälper dig dock, det kan ju vara något sådant.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@Vangen: Hmm Jag uppdaterade biosen, kom lite fler saker att klicka på. Fanns en speciell grej för m.2 att aktivera, men vet inte vad det gjorde exakt.

Jag testade gå in där som det stod på sidan, men dom enda sakerna som kommer upp för mig då är följande:

Peg0 - Max link speed (ändrade till gen 3 från auto)
Peg1 - Max link speed (ändrade till gen 3 från auto)
PCI Latency Timer (32 PCI Bus)
Above 4G memory/Crypto Currency Mining (Disabled)

@macmann1:

Kan iaf nu välja mellan AHCI och Raid, och om jag väljer raid så kan jag gå in och se båda SSDna om man skapar "raid volume" eller vad det hette. Men lyckas inte starta datorn med Raid. Ska forska vidare.

Permalänk
Medlem

@kixpix: Du ska köra på AHCI, I RAID kommer diskarna antingen köra som RAID 0(striping) eller RAID 1(Mirroring). I båda fallen krävs det att diskarna är exakt samma storlek och ofta samma fabrikat och modell.

Det RAID 0 och RAID 1 gör är att sätta två diskar till en stor disk (RAID 0) eller två diskar som hela tiden har exakt samma innehåll på bytenivå (RAID 1). RAID 1 är inte samma sak som en backup då ett virus, malware, ransomware eller om du raderar fel fil kommer orsaka exakt samama sak på båda diskarna. Det enda en RAID 1 skyddar mot är om en av diskarna går sönder fysiskt så kan du fortfarande kopiera ut innehållet till en annan disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kixpix:

EDIT: Tror att jag löst det. Laddade ner Samsung Magician, såg min ssd där, men det stod "Volume cannot be found in the selected drive", så jag googlade det, och fick fram denna länken från en annan tråd https://forums.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/How-to-initialize-... vilket lyckades lösa mitt problem.

Jag gick in till Diskhanteraren och gjorde så också till min nya 8TB hårddisk häromdan när jag startade datorn med hårddisken ny inkopplad för första gången.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil