Hur spela musik från NAS med iPad som fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

Hur spela musik från NAS med iPad som fjärrkontroll?

Hej

TL;DR
Kan jag utnyttja min förstärkares DLNA-funktion till att spela music (flac) som finns lagrad på en nas? Musiken måste enkelt kunna styras m.h.a. en iOS-enhet.

Om inte det är möjligt, kan ni rekommendera en lösning som innefattar en Raspberry Pi eller Nvidia Shield TV (helst den senare)

Jag har mitt stora musikbibliotek på en NAS (Freenas) och letar efter bästa sätt att spela musik på förstärkaren från nasen med en iPhone/iPad som fjärrkontroll.

Det bästa vore om det gick att lösa utan någon tredje hårdvara. Min förstärkare (Marantz SR6009) kan använda sig utan DNLA vilket jag hoppas kan utnyttjas. Jag vet att man med deras egna app kan spela musik som delas ut på t.ex. Plex men gränssnittet är ingenting jag vill använda mig utav.

Andra alternativ är att använda sig utav en Raspberry Pi eller ännu bättre, Nvidia Shield TV. I dagsläget har jag visserligen ingen Nvidia Shield men jag hoppas få köpa en begagnad inom kort (*hint* )

Problemet med Raspberryn är att den i dagsläget används till plex så att installera nya program är av praktiska skäl ganska så uteslutet (eftersom man inte kan välja vad den ska boota till utan skärm + tangentbord eller mus).

Att spela musiken som finns lagrad på telefonen är förstås enkelt m.h.a. airplay men det är inte alltid önskvärt av ett par anledningar.

Permalänk
Medlem

Vill du att en iOS enhet ska spela musik så måste förstärkaren tala AirPlay eller bluetooth. Du kan köpa andra mottagare som går över wi-fi oxå, men då fungerar det bara i vissa appar, så som chromecast.

Vill du använda förstärkarens inbyggda DLNA client måste du såklart använda förstärkarens DLNA client..

Sätta du en shield, ATV, rPI eller chromecast framför förstärkaren byter ju bara mottagare till din iOS spelare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Vill du att en iOS enhet ska spela musik så måste förstärkaren tala AirPlay eller bluetooth. Du kan köpa andra mottagare som går över wi-fi oxå, men då fungerar det bara i vissa appar, så som chromecast.

Det är inte riktigt vad jag vill. Jag vill kunna styra vilka låtar som spelas m.m. från en iOS-enhet men själva ska gå från NAS -> Förstärkare utan att passera telefonen. Den ska med andra ord agera medlare mellan nas och förstärkare.

Airplay är ett alternativ (förstärkaren stödjer det) men av olika skäl är det inte riktigt passande. T.ex. vill sambon, som inte har så mycket musik på sin telefon, kunna nyttja hela musikbiblioteket när hon är hemma.

Skrivet av Garmzon:

Vill du använda förstärkarens inbyggda DLNA client måste du såklart använda förstärkarens DLNA client..

Det kanske stämmer, men jag hade hoppats på att det finns en app eller dyl. som kan agera något sorts grafiskt gränssnitt åt förstärkarens DLNA-klient. Med tanke på att förstärkarens egna app tillåter mig att göra det så tycker jag det borde vara möjligt.

Problemet med Marantz egna app är att den int epå något sätt är gjord för att faktiskt användas... Ful som stryk, långt ifrån användarvänlig och långt ifrån stabil.

Permalänk
Inaktiv

jriver media center har jag använt länge till pc, du använder deras app som finns till ios och android, jag har inte testat från nas men enligt deras hemsida ska de funka, jag styr mitt bibliotek på min läsplatta och telefon, kan välja om de ska spelas i min stereo eller i den enhet jag använder för att styra. Kör med usb kabel från datorn till stereon och jag har min musik på datorn och på nasen, datorn måste dock vara igång för att de ska funka.

Permalänk
Medlem

AirPlay kräver inte att musiken finns på telefonen, du kan spela upp musiken från iTunes och Plex direkt från vilken enhet som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hej

TL;DR
Kan jag utnyttja min förstärkares DLNA-funktion till att spela music (flac) som finns lagrad på en nas? Musiken måste enkelt kunna styras m.h.a. en iOS-enhet.

Om inte det är möjligt, kan ni rekommendera en lösning som innefattar en Raspberry Pi eller Nvidia Shield TV (helst den senare)

Jag har mitt stora musikbibliotek på en NAS (Freenas) och letar efter bästa sätt att spela musik på förstärkaren från nasen med en iPhone/iPad som fjärrkontroll.

Det bästa vore om det gick att lösa utan någon tredje hårdvara. Min förstärkare (Marantz SR6009) kan använda sig utan DNLA vilket jag hoppas kan utnyttjas. Jag vet att man med deras egna app kan spela musik som delas ut på t.ex. Plex men gränssnittet är ingenting jag vill använda mig utav.

Andra alternativ är att använda sig utav en Raspberry Pi eller ännu bättre, Nvidia Shield TV. I dagsläget har jag visserligen ingen Nvidia Shield men jag hoppas få köpa en begagnad inom kort (*hint* )

Problemet med Raspberryn är att den i dagsläget används till plex så att installera nya program är av praktiska skäl ganska så uteslutet (eftersom man inte kan välja vad den ska boota till utan skärm + tangentbord eller mus).

Att spela musiken som finns lagrad på telefonen är förstås enkelt m.h.a. airplay men det är inte alltid önskvärt av ett par anledningar.

Jag har allt på freenas också och kör runeaudio på en rpi som sen skickar vidare till hifi. Styr från telefon app eller dator browser. Runeaudio app finns visst inte till iOS, men volumio har en app (en fork med mer bling bling ). Supersmidigt. Har även lagt in liveradio från Frankrike.

Inte riktigt som du vill för jag hoppar över dnla, men det kan ju du också göra. 😀

Frigör din rpi genom att installera plex i ett jail.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chromecast borde kunna hjälpa dig också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

AirPlay kräver inte att musiken finns på telefonen, du kan spela upp musiken från iTunes och Plex direkt från vilken enhet som helst

Hm... Det gjorde ju saken så mycket enklare. Jag vet inte varför men jag var helt säker på att man bara kunde spela det som fanns på telefonen med airplay. Men jag har testat med Plex och det fungerar utan problem så nu är det väl bara att hitta en musikspelare jag gillar

Men:
Med en sådan setup spelar jag alltså spelar musik från telefonen till förstärkaren via airplay med filerna på min nas. Betyder det då att filerna först steamas till min telefon för att sedan streamas till förstärkaren? Såvitt jag märkt fungerar det felfritt men det blir ju ett extra steg som kan strula/lagga.

Permalänk
Medlem

Kan AirPlay spela flac-filer eller kodas de om till AAC? Även om det är lossless till lossless känns det inte särskilt elegant.