Vart köpa sladd/kabel för förlängning av SATA-strömkablar?

Permalänk
Medlem

Vart köpa sladd/kabel för förlängning av SATA-strömkablar?

Kanske hamnade lite fel men testar här så får vi se om tråden ska flyttas eller inte....

Ivf, jag vill klippa ett par av mina SATA-strömkablar för att förlänga dom, mao fortfarande använda alla kontakter och den kabel som finns men med lödd förlängning där i mellan. Har nog allt man behöver förutom just sladd/kabel som ska klippas/klistras/lödas in och jag vette 17 vart man hittar det.

Har försökt googla men troligen använt fel sökord men någon kanske kan hjälpa mig på traven och länka till lämplig sladd-/kabeltyp samt ev butik man kan inhandla ifrån? Skulle bli väldans glad om någon kunde hjälpa mig vidare

Det bästa alternativet jag hittat hittills är att köpa 1 meters SATA-strömsförlängare men bara som 3-pack å ganska dyra. Då jag vill göra totalt 4 kablar så blir det ännu mer oattraktivt att köpa dessa då förhoppningen är att lös kabel på rulle måste vara ganska så duktigt mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@MacAllan
Ja, jo, men jag vill ha dom lite längre än så, typ iaf en 50 cm eller kanske lite till.

Jag hittade en säljare på Ebay.uk som sålde dugligt billiga kablar som jag beställde ett gäng ifrån så mitt nuvarande problem är löst men för framtiden så tar jag gärna emot tips på vart man hittar passande kabel på rulle eller metervara.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vanlig 0.75mm^2 RK-kabel borde funka finfint. Finns i massor av olika färger på vilken välsorterad byggmarknad som helst

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vanlig 0.75mm^2 RK-kabel borde funka finfint. Finns i massor av olika färger på vilken välsorterad byggmarknad som helst

Man bugar, tackar och bockar!

Kan garantera dig att detta nu är uppskrivet, sparat och dubbelkopierat så jag i framtiden vet exakt vilket sökord google och alla butiker vill ha när man letar kabel.
Visste väl att det var enkelt om man väl visste namnet man skulle söka på för nu hittar man ju massor av fina träffar med din sökterm.

Återigen, stort TACK för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Även här tackar man för hjälpen även om den inte träffade helt rätt. Det du har listat är datakabel och det jag letar efter är strömkabel.

Strömkabelförlängningar upp på en meter (såväl för SATA som vanlig Molex) går att hitta på Ebay som sagt men dom kostar lite saftigt för mitt lilla kalas. Min fullösning blev nu att istället köpa 6 st 50 cm fyrtrådig vanliga molexförlängningar som jag kommer klippa sönder för att sno sladden ifrån. Dom var dugligt billiga så nu är det bara längden det hänger på...... kommer dom nå hela vägen fram?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Man bugar, tackar och bockar!

Kan garantera dig att detta nu är uppskrivet, sparat och dubbelkopierat så jag i framtiden vet exakt vilket sökord google och alla butiker vill ha när man letar kabel.
Visste väl att det var enkelt om man väl visste namnet man skulle söka på för nu hittar man ju massor av fina träffar med din sökterm.

Återigen, stort TACK för hjälpen.

Haha, ibland är det förvånande lätt att göra någon glad

Det kanske kan vara värt att nämna att man kan köpa RK som metervara på en del ställen också, skönt att slippa sitta där med 99 meter överbliven kabel när man är klar med sin förlängning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!